Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rollyjogered

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:52

zijn er hier mensen die misschien willen ruilen oid? ik heb nu 7 pannenkoeken planten en ik vind t niet zo leuk om zoveel dezelfde te hebben O:)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:12

Ja, je kunt planten zeker teveel voeding geven. Ik geef in de zomer ongeveer eens in de 2-3 weken voeding afhankelijk van de plant, maar qua verhouding ongeveer de helft van wat er op de verpakking staat.

Begrijp ik goed dat je het blad ook besproeit met voedingsstoffen? Daar hebben ze niks aan en ik zou bang zijn dat het blad beschadigd.

rollyjogered schreef:
zijn er hier mensen die misschien willen ruilen oid? ik heb nu 7 pannenkoeken planten en ik vind t niet zo leuk om zoveel dezelfde te hebben O:)

Ik pas, mijn pannenkoek is een vrij goede moeder :')

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:13

Aillil: misschien is Molly een Peperomia obtusifolia?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:16

Okay, ik zat/zit op een keer per maand maar dan wel iets sterker dan op de verpakking (geloof ik, een volle dop in een kleine literfles). En inderdaad besproeien, leek me nuttig. Niet echt zinvol dus, al heb ik na 2/3 maanden nog geen beschadigingen, enkel bij Lilly maar dat schijnt normaal te zijn met de onderste bladeren (gele puntjes).

Ik wist niet dat die pannenkoek zo groot kon worden :wow:

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:19

_Karlijn schreef:
Aillil: misschien is Molly een Peperomia obtusifolia?
Ik denk dat je gelijk hebt, geen moeilijke plant dus. Denk dan de vorige keer toch te licht (wel van het raam maar inderdaad veel direct zonlicht) en te veel water.

Lees dat het geen heel moeilijke plant is en best groot kan worden, thanks voor de naam :D

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:14

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:21

ElSea schreef:
Wij zijn al een tijdje opzoek naar een grote strelitzia via marktplaats. Nu kwam ik deze tegen, maar hij bloeit wit. Is het dan wel een Nicolai? Geen Reginae?

Strelitzia Nicolai witte paradijsvogelbloem
€ 85,00
https://link.marktplaats.nl/m1578563618 ... ialbuttons

Hmm 123planten.nl zegt dit..
Afbeelding
Maar hoe betrouwbaar dat is weet ik niet, ze bieden ook een Monstera "Obliqua" aan voor nog geen 12 euro, terwijl die alleen voor duizenden euro's en zeer schaars te koop zijn 8)7

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:52

ElSea schreef:
Wij zijn al een tijdje opzoek naar een grote strelitzia via marktplaats. Nu kwam ik deze tegen, maar hij bloeit wit. Is het dan wel een Nicolai? Geen Reginae?

€ 85,00

Er staat dat de laatste foto geleend is van internet.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:13

_San87_ schreef:
ElSea schreef:

€ 85,00

Maar in de titel staat ook dat het om de Strelitzia Nicolai 'witte paradijsvogelbloem' gaat..

Thanks voor de info Karlijn!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:15

ElSea schreef:
_San87_ schreef:

Maar in de titel staat ook dat het om de Strelitzia Nicolai 'witte paradijsvogelbloem' gaat..

Thanks voor de info Karlijn!

Dat hebben ze letterlijk van hier gekopieerd :D :

http://palmvrienden.net/lapalmeraie/200 ... a-nicolai/

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:19

Ailill schreef:
En weet iemand wat Molly voor plant is, ze doet het nu goed maar jaren terug verloor dezelfde plant binnen een dag bijna al haar bladeren:

Voor Molly heb je een hele handige app:

PictureThis

Je maakt een foto van de plant en de app identificeert welke plant het is. Echt ideaal! Er staat dat ook ontzettend veel informatie over de plant zelf bij.

Gebruikt hier iemand de app Plantsome? Voor het bijhouden welke planten je hebt en wanneer je water/voeding willen?

Edit: eventjes jou foto gebruik voor printscreen:
Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 19:02

Afbeelding
<3

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:27

Eindelijk een aasbloempje! *\o/* *\o/*

Huernia pendula <3
Afbeelding

Veel ongeluk gehad met mijn aasbloemen helaas. Heel erg veel wolluis en een schimmel erin gehad, veel ervan weg moeten gooien. En de Stapelia grandiflora blijft maar knoppen maken en ze blijven maar afsterven -O-

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:59

black_kelpie wauw, wat een mooie grote pannenkoek <3 en de aardappel wordt ook mooi, zeg! leuk!

_Karlijn oeh wat een mooie roze blaadjes, wat voor plantje is dat?

black_kelpie wat een bijzondere bloem! Die is onderdeel van een cactus, zo te zien?

Ik heb vandaag mijn stekjes van de raindrop en pannenkoek weer verpot :) (en in het midden de muntplant, die schiet alleen nog niet zo op :') )

Afbeelding

Mijn vetplantjes (die ik al bijna 3 jaar heb ) waren een beetje verwaarloosd, dus ik heb ze in grotere potjes gezet :)

Deze twee gezellig samen:
Afbeelding

En deze, is echt enorm, en blijft maar groeien:
Afbeelding

En even een vergelijking met 3 jaar geleden, toen ik ze net kreeg: :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:23

Wat een genot toch al die mooie plantjes en bijhorende foto's :+:

Hier sprong er van de week een Thea Ornata in mn wagentje.. spontaan. En een Ridderspoor voor bij de voordeur :D

En gisteren was ik lunhen bij de Schouw hier met mn dochtertje en daar stond een Croton van 2 meter. Die wilde ze graag hebben voor haar slaapkamer _O- het is uiteindelijk een kleintje geworden, vol oranje en geel :+: wel op haar slaapkamer dus ik zie er weer niks van overdag _O-

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:33

Nee, geen cactus maar een succulent. Dit type plant krijgt stinkende bloemen (al ruik je deze niet) zodat ze bestoven worden door vliegen.

Leuke plantjes <3 Je hebt daar een Crassula "hobbit" (of Shrek Ears :D ) en een Pachyphytum oviferum. Die in z'n uppie staat weet ik zo niet, ook iets van Crassula of Senecio misschien.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:02

Ah, oke! Gelukkig maar dat deze bloem niet stinkt :D

Omg, ik heb nooit die naam geweten, thanks voor het benoemen! Dat lijken inderdaad op de oren van shrek :') Heb dat er echt nooit in gezien.. _O-

Die crassula/senecio is echt niet kapot te krijgen, heb hem al een keer aan de top afgeknipt en gewoon in de grond gezet, maar hij groeit opnieuw als een speer :))

Dat is dus een aanrader voor mensen slecht zijn in planten verzorgen :+

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:11

Staan ze normaal ook in een zonnige vensterbank? Meestal als deze planten zo lang worden komt dat omdat ze niet genoeg licht krijgen, dat wordt "strekken" genoemd. Meestal groeien deze plantjes wat compacter.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:13

Ja, staan altijd in de vensterbank, met de hele dag zon :) Waar het dan aan ligt weet ik niet.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:24

Mooie planten komen er weer voorbij! Ik ging een pot halen voor mijn bekerplant maar kwam thuis met deze Calathea van bijna een meter :)) Er stond ook een hele mooie Rufibarba, maar uiteindelijk voor deze Warcewiczii gegaan

Afbeelding

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:26

Mijn enorme euphorbia is in stukken gehakt! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:29

Warcewiczii :+:

Mijne heeft een enorme groeistuip, ik moet eigenlijk een grotere pot gaan halen.. :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:47

Mijn ene calathea is al een tijdje niet zo donker meer van onder. Sommige bladeren wel maar sommigen zijn gewoon groen. Het is wel een kneusje en ik kan me eerlijk gezegd niet meer herinneren of ie echt donker was toen ik m kreeg. Hij staat misschien 20cm verder naar het raam dan mijn andere calathea die wel donker rood is, kan me dus niet voorstellen dat het daar aan ligt... Hij heeft ook geen wortelrot. Iemand aan idee?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:07

Schemerdier schreef:

Je bent er van op de hoogte dat euphorbia giftig sap bevat? :)

@IsaCalixa: het is een stromanthe triostar :)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:17

IsaCalixa schreef:
Ja, staan altijd in de vensterbank, met de hele dag zon :) Waar het dan aan ligt weet ik niet.

Ik dan ook niet :D

Mand schreef:
Mooie planten komen er weer voorbij! Ik ging een pot halen voor mijn bekerplant maar kwam thuis met deze Calathea van bijna een meter :)) Er stond ook een hele mooie Rufibarba, maar uiteindelijk voor deze Warcewiczii gegaan

[ [url=m/dzK89I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die Thea's zijn echt goed in zomaar meegenomen worden :D Mooie plant! Mijn orbifolia gaat goed en de lancifolia ook, verder durf ik niet meer met die dramaqueens. Maar prachtig zijn ze wel <3

Schemerdier schreef:

:= Spannend!

Hier nog nieuws uit de Begonia-kraamkamer; een biefstuk-baby <3 (Begonia erythrophylla)

Afbeelding

En ook de Begonia masoniana "River" bladstek gaat lekker.

Afbeelding