Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:38

Leuke tuinen komen voorbij zetten!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:42

Mooi hoor Annetje.

@ Joris Dy: ook in een kleine tuin kun je creatief zijn met groen. Niet volledig bestraten hoor! Hittestress, geen afwatering, bijen, nou ja, het is al genoemd. Of kies voor een poreus gesteente.

Pinterest is een eindeloze bron van inspiratie voor als je het zelf niet meer weet. Zoek eens op 'tiny garden' of 'small green patio'. Een paar voorbeelden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoef je allemaal echt geen supergroene vingers te hebben. 1 keer goed doen en klaar. Misschien af en toe wat water geven en snoeien als het uit de klauwen groeit.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:31

Toffe plaatjes!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:40

Annetje, mooi zeg! Groeit bij jullie ook al lekker en begint mooi dicht te worden.
Dat vind ik nog wel het allerleukste, het 2de jaar, dan begint het echt vorm te krijgen. Ik ben nu ook iedere dag op ontdekkingsreis in de tuin om van alles te ontdekken aan de jonge planten die vorig jaar gezet zijn. :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 23:52

Op dit moment staan er helaas alleen wat gras en vetplantjes tussen de tegels. De kippen hebben de rest vorig jaar gesloopt. Maar er stond inderdaad tijm tussen. Ik heb inmiddels wel weer zaad. Dus ik kan het dit jaar nog een keer proberen en dan de kippen pas los laten als het echt goed is aangeslagen. Al hoewel we eind van de jaar wel gaan verhuizen. Dus heel veel zin heeft het ook niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 00:28

Malenka schreef:
Op dit moment staan er helaas alleen wat gras en vetplantjes tussen de tegels. De kippen hebben de rest vorig jaar gesloopt. Maar er stond inderdaad tijm tussen. Ik heb inmiddels wel weer zaad. Dus ik kan het dit jaar nog een keer proberen en dan de kippen pas los laten als het echt goed is aangeslagen. Al hoewel we eind van de jaar wel gaan verhuizen. Dus heel veel zin heeft het ook niet.

Kippen los laten lopen in de tuin geeft gegarandeerd een zandbak zonder plantjes.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 06:48

Onze grasmatten hebben we van het weekend gelegd *\o/* Kan niet wachten tot dat de bomen meer kleur gaan krijgen.

Before

Afbeelding

Afbeelding

After

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op het achterste terras willen we een loungeset neerzetten. En dan op allebei de terrassen nog wat potten met leuke planten/bloemen. Als iemand suggesties heeft voor kleurrijke, die gewoon heel het jaar buiten kunnen blijven staan?

We hebben rechts nog een stuk over van 10x4. Bedoeling was eerst een moestuintje, maar ik weet al wie die bij kan gaan houden :+ Dus wordt hem toch niet.. Ik wil van een gedeelte dit nog maken, zo’n hoekje.
Afbeelding
Mijn man wilt van het andere gedeelte een zwembad half in de grond bouwen :+ Weten nog niet of we dat zeker gaan doen. Rechts naast de poort (zie je niet op de foto’s) komt nog een blokhutten schuurtje.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 07:45

@Boo waarom kies je niet voor eenjarigen voor je bakken? Planten die het hele jaar bloeien bestaan (bijna?)niet. En met eenjarigen kan je drie a vier keer per jaar iets bloeiends en anders neerzetten.

Ik heb gisteren nog een bordertje aangelegd met twee sierappeltjes (€5 per stuk, langs de straat *\o/* ) en twee virbum, drie Kaukasisch vergeet-me-nietjes en ik had nog wat zomerbollen voor bijen en vlinders. Ik twee sierappeltjes hebben eerst vier verschillende mogelijke plekken gehad, maar deze was het beste. Ze zijn nog erg iel en door de achtergrond van het kleine tuinhuisje werden ze opeens zichtbaar. Eindelijk zitten nu alle planten en bollen die ik de afgelopen tijd over en nergens vandaan gehaald heb in de grond. En nu wacht ik vol ongeduld tot alles omhoog en ik bloei komt. Nu gaan we de kas inrichten en de grond geschikt maken voor de tomaten en paprika’s.
We hebben besloten om toch een vijver te gaan aanleggen, dat plan was eerst van de baan, maar we hebben nog genoeg ruimte en het is wel een heel mooie aanvulling van de tuin. Project voor volgend jaar.

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 07:55

Dus toch voor graszoden gekozen? Verstandig, ziet er nu ook heel af uit en nu kun je ook meer al genieten van de tuin.
Wat me wel opvalt is dat je leilindes in de grasmat nu staan, dat is niet goed. Mag geen gras om de boom heen staan, moet een ronde open blijven. In ons boekje wat we bij onze leibomen hebben gekregen (met uitleg hoe te planten en hoe te verzorgen en hoe te snoeien etc) stond dit ook in. Op internet kan ik onder andere het volgende vinden: https://www.facebook.com/notes/wim-van- ... 626134176/ en https://bosmaboomkwekerij.nl/tuintips/p ... en-planten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:22

senna21 schreef:
Malenka schreef:

Kippen los laten lopen in de tuin geeft gegarandeerd een zandbak zonder plantjes.

Dat weet ik. Ze liepen savonds een uurtje of twee rond om slakken te zoeken. En dat kan prima. We zijn alleen een paar keer vergeten het hok savonds weer dicht te doen waardoor ze er een paar hele dagen op liepen. En dan gaat het hard.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:37

senna21 schreef:
Malenka schreef:

Hihi, het kan wel.... Maar dan moet je ze héél veel ruimte geven.
Ik had mijn kippen eerst alleen achter, met als gevolg een gesloopte border. Maar nu mogen ze gebruik maken van de hele tuin en is de schade prima te overzien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:42

Afbeelding

Oeps 8 uur mail van planning. Chauffeur komt tussen 1430 en 1630. Mooi kan ik rustig aan doen. :P kwartier later, honden slaan aan. :? En jawel grote vrachtwagen voor de deur. De snippers. :+ dus in pyama maar snippers laten neerzetten. Tijdje staan kletsen. Twee bigbags met eikensnippers te verwerken tot stukjes pad/terras. :j

Mannen van gemeente waren met groen onderhoud bezig, daar ook mee aan de klets geraakt. En *\o/* jawel als goed is is over paar weken mijn heg ingekort ook. Nog wat centjes kwijt maar de klus kan ik gewoon niet zelf.

Die tuinkamer is idd meer kamer dan tuin maar was wel al leuk met dat grind en die verhoogde bak met groen, :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:57

Houtsnippers als looppad. Wat doe je er dan onder?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:07

Zowel pad als terras, deel is al gedaan vorig jaar en deel ervoor. Heb al zeker 30 m2 aan snippers liggen. Deels zelf gemaakt van eigen snoeihout deels gekocht. Eronder ligt stevig zand/klei en een worteldoek. Wat nu nog gedaan moet worden is deels oud grind/oud worteldoek/brekerszand. Daarover gaat nieuw worteldoek en de snippers. Werkt goed laat regenwater door en bij droogte geen last van stoffigheid oid, en je hoeft het niet te vegen :P .

Ik heb lang getwijfeld om het grind dat er deels lag aan te vullen met nieuw grind maar besloten boomschors/snippers te gebruiken. Honden lopen er graag op, katten schijten er niet in en beestjes zijn er blij mee :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:13

Ik twijfel namelijk ook over snippers. Er ligt nu een deel grof grind.
Maar ik ben zo bang dat het drassig wordt. Ik zit hier op kleigrond wat na een flinke plensbui echt drassig is.

Zou worteldoek en eventueel zo'n raat erover afdoende zijn?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:24

Hier is ook rivierklei. Grond varieert tussen droog en hard of soppig. Maar met de snippers is dat verleden tijd. :j pad vooraan wat veel gebruikt wordt is bij hevige regenval altijd nat. Soms dobberen de snippers wat weg dan. Maar blijft gewoon netjes goed. Enige is ik zal op termijn snippers moeten aanvullen. Grind blijft eeuwig liggen. Vorige eigenaar heeft in 1985 grind neergelegd, dat sta daard spul destijds. Dat ligt er nu nog. Flink vervuild, deels overgroeid enz.

Ik heb eerst een klein stukje pad getest maar dat bevalt dus zo goed dat nu de rest gedaan wordt. Was dit of deels gras maken. Is dit geworden omdat ik nu eindelijk een stuk wil afhebben en met die droogte steeds gras inzaaien ook lastig wordt.

Zeker als er nu grind ligt is de basis eronder goed hard aangestampt al. :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:37

Hovenier was hier vorige week voor het ontwerp en hij kon zich enorm goed vinden in wat ik al bedacht had.
Hij gaat het nu verder uitwerken en een prijs maken, ben echt enorm benieuwd of ze het in budget kunnen doen of dat we het toch zelf moeten gaan doen.
Hij was helemaal enthousiast omdat wij wat anders willen dan wat nu hip is :D
Als hij de ontwerpen doorstuurt zal ik ze wel delen :)

En weet iemand wat voor plant dit is? Indentificatieapp weet het niet
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:43

karuna schreef:
Hier is ook rivierklei. Grond varieert tussen droog en hard of soppig. Maar met de snippers is dat verleden tijd. :j pad vooraan wat veel gebruikt wordt is bij hevige regenval altijd nat. Soms dobberen de snippers wat weg dan. Maar blijft gewoon netjes goed. Enige is ik zal op termijn snippers moeten aanvullen. Grind blijft eeuwig liggen. Vorige eigenaar heeft in 1985 grind neergelegd, dat sta daard spul destijds. Dat ligt er nu nog. Flink vervuild, deels overgroeid enz.

Ik heb eerst een klein stukje pad getest maar dat bevalt dus zo goed dat nu de rest gedaan wordt. Was dit of deels gras maken. Is dit geworden omdat ik nu eindelijk een stuk wil afhebben en met die droogte steeds gras inzaaien ook lastig wordt.

Zeker als er nu grind ligt is de basis eronder goed hard aangestampt al. :j

Toch maar eens een stuk proberen dus :j
Houtsnippers vind ik ook altijd zo lekker ruiken!

De gemeente gooit hier op de hoek versnipperde bomen neer die je gratis mag meenemen, dus zal aankomend weekend eens langs met een wagen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:49

Gisteravond de voortuin bestrating aangepast door mijn vader.

Afbeelding
Dit was het, zwaar geïrriteerd door het bandje dat voor mijn deur uitkwam.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst een mooie pot voor het rotte plek en daarna een nieuw kozijn.

In de border zet ik twee rododendrons en twee hortensia's. Allebei wit. Moet morgen even denk ik. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:58

Liselot, zou een phlox soort kunnen zijn.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:10

Liselot schreef:
Hovenier was hier vorige week voor het ontwerp en hij kon zich enorm goed vinden in wat ik al bedacht had.
Hij gaat het nu verder uitwerken en een prijs maken, ben echt enorm benieuwd of ze het in budget kunnen doen of dat we het toch zelf moeten gaan doen.
Hij was helemaal enthousiast omdat wij wat anders willen dan wat nu hip is :D
Als hij de ontwerpen doorstuurt zal ik ze wel delen :)

En weet iemand wat voor plant dit is? Indentificatieapp weet het niet
[ [url=m/crLr5z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dat niet gewoon verbena (ijzerhard?), zo op google de rigide

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:11

Malenka schreef:
senna21 schreef:

Dat weet ik. Ze liepen savonds een uurtje of twee rond om slakken te zoeken. En dat kan prima. We zijn alleen een paar keer vergeten het hok savonds weer dicht te doen waardoor ze er een paar hele dagen op liepen. En dan gaat het hard.

Doe ik idd ook zo. Ik waardeer hun slakkenslachtcapaciteiten, maar als ze weer in hun weide zitten doe ik wel altijd een rondje met een hark -O-

Maar onze nieuwe witte legkippen graven wel aanzienlijk meer dan de grote krielen die we hiervoor hadden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:24

Kom even binnenvallen. :o
Iemand ervaring met kunstgras?
En ook met name het ‘schoonhouden’ ervan ivm bladeren en meuk van berken die er op vallen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:28

Needje schreef:
Kom even binnenvallen. :o
Iemand ervaring met kunstgras?
En ook met name het ‘schoonhouden’ ervan ivm bladeren en meuk van berken die er op vallen.

Mijn nicht stofzuigt haar kunstgras.. ;-)

Ik heb geen kunstgras, maar ik ga altijd even met zo'n blader hark over mijn gras als er veel bladeren op liggen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:32

Wij hebben zelfs kattenstront makkelijk van het kunstgras kunnen krijgen met een hogedrukspuit, een schrobber met dettol en weer de hogedrukspuit :D

Verbena ga ik even naar kijken!
[EDIT]
Hmm lijkt mij dat die andere bloempjes heeft. Deze blaadjes zijn echt gevormd als een viooltje, maar verder is ie dus heel anders