[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:27

Eindelijk een afspraak gepland. Dinsdag hebben wij officieel onze eerst bezichtiging :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:03

veerledec dat klinkt wel goed. hoe lang stond jouw huis te koop voor je ging verhuren?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:06

Uhm, even denken. Volgens mij heb ik het in mei te koop gezet. In november zijn we verhuisd naar ons nieuwe huis en heb ik het proces via overbruggingsverhuur in gang gezet. Uiteindelijk hebben begin januari de eerste potentiële huurders zich aangemeld en de huidige huurder is er in maart in gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:09

en hoe is de afspraak met de huurder als huis verkocht wordt?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:19

suze ik wou ook toevallig voorstellen aan jou dat het misschien een idee is om volgens de leegstand wet je huis te verhuren omdat daar waar jij bang voor bent niet kan gebeuren zo (dat je de huurders er niet meer uit krijgt) . Ik zit nu mobiel te internetten en kan je geen link geven maar voordat je dat doet is het wel wijs om de fiscale gevolgen te bekijken en evt bespreken met een hypotheekadviseur. Ook ivm je volgende huis. Ik weet de ins en outs niet precies maar er zitten ook haken en ogen aan deze regeling heb ik begrepen. Tenzij dat inmiddels aangepast is :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:22

Er is nu speciale wetgeving voor tijdelijke huur ivm verkoop huis. Dan kunnen de huurders dus niet aanspraak maken op huurbescherming in de zin dat je ze er niet uit kan krijgen enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:23

:j
we gaan begin volgend jaar sowieso even zitten met iemand, ook voor de belasting e.d.
dan pak ik dit ook wel even mee :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:32

Ik ben belastingadviseur, fiscaal zitten hier weinig haken aan volgens mij. Je mag natuurlijk geen rente aftrekken zolang je huurders hebt, maar das logisch :P.

De huurder krijgt een hierop afgestemd huurcontract, daarom wel verstandig om het via zo'n bureau te doen. Hij moet meewerken aan bezichtigingen en er is altijd een opzegtermijn van drie maanden. Dus je kan je huurder er altijd uitkrijgen bij verkoop van het huis, wel even rekening houden met die drie maanden.
http://www.overbruggingsverhuur.nl/verh ... rhuur.html

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:20

Ik heb dus ergens gelezen dat de rente aftrek dus niet teruggedraaid kan worden als de huurders er vervolgens uit gaan maar het huis is nog steeds niet verkocht.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:25

rowo schreef:
Eindelijk een afspraak gepland. Dinsdag hebben wij officieel onze eerst bezichtiging :D

Oe spannend! Leuk hoor! Ben benieuwd!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:20

veerledec schreef:
Ik ben belastingadviseur, fiscaal zitten hier weinig haken aan volgens mij. Je mag natuurlijk geen rente aftrekken zolang je huurders hebt, maar das logisch :P.

De huurder krijgt een hierop afgestemd huurcontract, daarom wel verstandig om het via zo'n bureau te doen. Hij moet meewerken aan bezichtigingen en er is altijd een opzegtermijn van drie maanden. Dus je kan je huurder er altijd uitkrijgen bij verkoop van het huis, wel even rekening houden met die drie maanden.

Is dat áltijd zo die 3 maanden? Ik heb namelijk gister mijn voorlopig koopcontract getekend en als alles zo voorspoedig blijft gaan (vanaf mijn kant) is 23 januari de sleuteloverdracht.. Verkoopster heeft op 23 november getekend, dus dan zou het nog 2 maanden zijn ipv 3 toch?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:51

Daar zit dan geen huurder in neem ik aan Yv_?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:55

Nicolletje schreef:
Ik heb dus ergens gelezen dat de rente aftrek dus niet teruggedraaid kan worden als de huurders er vervolgens uit gaan maar het huis is nog steeds niet verkocht.

Bij mijn weten is dat niet zo, de wettekst is nu niet zo geschreven. Ik kan het hier thuis niet makkelijk checken, maar zie bijvoorbeeld deze link, helemaal onderaan:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... huren.html
En:
http://www.eshuis.com/nieuws/437/Hypoth ... nde_woning
Volgens de laatste link zou dit vanaf 2012 wel weer het geval zijn. Nu moet ik zeggen dat ik het Belastingplan 2012 vrij goed heb doorgenomen, maar dit er niet uit heb gehaald. Zal het morgen nog eens nakijken :).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:28

Zitten wel huurders i . Sorry, vergeet het erbij te zetten, beetje onduidelijk. Maar vandaar de vraag, zij zouden dan maar 2 maanden opzegtermijn hebben? Of de huidige eigenaresse heeft een fout gemaakt, maar neem aan dat mócht dat het geval zijn, ik niet een maand langer op de sleutel hoef te wachten? En zo ja, dat dat een reden voor ontbinding is?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:19

Kan best zijn dat er een andere afspraak is gemaakt met de huurders hoor. Het kunnen ook bekenden zijn bijvoorbeeld. Of ze hadden misschien zelf al opgezegd.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:45

Yv_ schreef:
veerledec schreef:

Is dat áltijd zo die 3 maanden? Ik heb namelijk gister mijn voorlopig koopcontract getekend en als alles zo voorspoedig blijft gaan (vanaf mijn kant) is 23 januari de sleuteloverdracht.. Verkoopster heeft op 23 november getekend, dus dan zou het nog 2 maanden zijn ipv 3 toch?

Nee, die 3 maanden kan je afstemmen met de verkoper, als je nog moet kijken of je het allemaal wel rond krijgt. Dan heb je tijd om uit te vogelen of je het gefinancierd kan krijgen. Als het niet nodig is, dan is het niet nodig en dan zet je dat ook niet in de koopakte. Wij hadden de koop rond op 7 maart, trokken het huis in op 31 maart (het stond immers toch al leeg) en we hadden de akte van levering ergens ver in oktober. Maar ondertussen hadden we een huurprijs overeen gekomen. Wij waren wel een speciaal geval, omdat er een beding stond in de koopakte dat we er een nieuw huis moeten kunnen bouwen. Als dat niet had gekund, hadden we binnen 3 maanden het huis weer moeten verlaten. Het was in oktober wel redelijk zeker, dat we mogen bouwen, dus toen verviel dat beding. Echt helemaal rond is het nog niet, maar als ons huis onverhoopt omvalt, dan mogen we zowiezo op die plek een nieuw huis neerzetten, dus dat vormde geen problemen meer en toen wisten we al, dat we hier toch wel gingen blijven.

Verder ben ik allergisch voor huurders. Zo makkelijk kom je echt niet van ze af, als ze verkeerd willen. Ik ken zo een huis, waar wij wilden gaan kijken, waar we dus niet in konden, omdat de huurder op dag één meteen de sloten had vervangen. Dan kan er nog zo'n mooi contract liggen: Nee, is dan echt nee! De prijs van dat huis is daardoor nog meer gekelderd. Het was een nieuwgebouwd huis en er werd behoorlijk in geleefd. Dus ik moet werkelijk ten einde raad zijn om een huurder in mijn huis te laten. Ik heb ook een tijd geleden een verhuursbedrijf gesproken, die speciaal screenen dat je niet dat soort mensen treft, maar helemaal zuiver zullen ze het nooit krijgen. Je loopt er absoluut een risico mee.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:34

Ah okee, op die manier :). Dank jullie wel.

Ik zou denk ik zelf ook niet zo snel voor huurders kiezen, maarja, denk dat als je dubbele lasten enzo hebt, je er op een gegeven moment toch niet meer echt onderuit komt? Of je moet een wereldbaan hebben natuurlijk :).

Ik heb wel in het contract staan dat als de huurders tussen het moment van tekenen en het moment van de sleuteloverdracht schade aanbrengen, dit op kosten van de huidige eigenaresse wordt gerepareerd. Stel je voor, ze vieren een afscheidsfeestje oid en er sneuvelt een raam, of er valt iets groots en zwaars op de houten vloer: gat.. Dan zou ik wel erg zuur zijn.

Wel bizar dat die huurders meteen de sloten hebben vervangen zeg! Ze zijn toch verplicht om mee te werken aan bezichtiginen?

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:49

hoi hoi,

nou dames en heren, naar eindelijk onze woning verkocht te hebben ( en er per 10 januari uit moeten ) zijn we haastig opzoek naar een nieuw huisje. Nu hebben we al een aardige tijd een huis op het oog ( 2 onder 1 kap, 2 ruime slaapkamers, 1 kl slaapkamer badkamer bad + douche. beneden niet heel groot maar oke . Slechte keuken en een garage zonder dak ) de vraagprijs is 182 maar naar een bezichtiging kwamen wij er al vrij snel achter dat het dit echt niet waard is en dus een bod van 160 gedaan, maar helaas afgewezen zonder tegenbod. een aankoopmakelaar aangeschreven en een globale taxatie laten maken jaahhh daar kwam uit: 160 max 165d. Dus tweede bezichtiging en onze bevindingen uitgelegt aan de verkopende makelaar die man vermoorde mij zowat dat ik dit durfde te zeggen blabalbalbalbal en schopte ons ook praktisch het huis uit.
Dag daarna afspraak gemaakt met de aankoopmakelaar die gaat nu nog eens binnen kijken en nogmaals taxeren. Dus verkoopmakelaar nog eens gebeld en gevraagd wat willen de verkopers? willen ze onderhandelen willen of kunnen ze zakken??? die man zegt gewoon bruut weg jah mevrouw dat ga ik u niet vertellen !!! hebben jullie dit wel eens meegemaakt???? ik heb de verkopers persoonlijk gebeld en verteld dat de communicatie met hun makelaar op zijn zachts gezegd erg moeizaam verloopt.
en dat we afwachten op het taxatie rapport dan nog een bod zullen doen maar dat ze dan toch echt feedback moeten geven.

we hebben nu dus 2 x een bod gedaan en hun weigeren(of hun makelaar) een tegenbod te doen.
naar mijn gevoel zaten we toch niet zo extreem ver van de vraagprijs ( 22000 om precies te zijn) nu hebben wij er al 5d bij gedaan en zijn bereid willend als de taxatie 5 hoger uitkomt dit ook nog te bieden maar hun mogen dan ook wel 10d naar beneden. dan zouden we in het midden uitkomen.

dus nu wachten tot morgen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:51

Verkopers zijn niet verplicht te zakken natuurlijk en hoeven je ook echt niet tegemoet te komen.
Vind niet meer dan normaal dat een verkopend makelaar je geen info geeft over de situatie van de verkoper. Dat is niet in hun belang.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:56

ik neem aan dat de verkopers willen verkopen en dat ze hun huis verkoopbaar stellen en niet te koop zetten om tekijken wat men er voor geeft.
uit betrouwbare bronnen weet ik dat deze mensen een optie op een huis hebben :)
ik vind het wel normaal dat de verkopende makelaar je info geeft over de situatie want op het moment dat die man tegen mij zegt jah ze kunnen/willen echt niet zaken dan houd het voor mij op want ik ga geen 20d meer betalen voor een huis wat zo niet getaxeerd wordt. Zeker in deze tijden niet! menig verkoper zou tekenen voor 10d onder de vraagprijs deze tijd en deze regio. en wat ik het moeilijkste vind aan alles is dat ik weet dat hun de woning in 2008 voor 164d gekocht hebben, vervolgens de garage gesloopt hebben,de keuken verpest ( zelf gebouwd, kastjes die niet gebruikt kunnen worden endergelijke en dus ook niet simpel een ander deurtje voor gezet kan worden) hebben en de algehele onderhoud ( trap half geschilderd ) erg slecht is. dat men dan 182 vraag vind ik dan erg veel
maar al met al blijft het moeilijk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:58

Je mag vragen wat je wil. Misschien is hun hypotheek zo hoog en willen ze geen verlies. Een optie op een huis is leuk, maar niet voor niets een optie.
Ze hebben je bod afgewezen, dus blijkbaar vinden ze het niet genoeg. Lijkt me helder.

Silke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:00

Wat fijn dat jullie je huis kwijt zijn! Ik werk bij een makelaardij en het gaat erg vaak mis.

Als deze verkopers het bod niet accepteren zijn ze ten eerste best dom, omdat ze dan waarschijnlijk nog wel een tijd met dit huis zitten. Ze zouden jullie niet moeten kwijtraken.

Beide de helft lijkt mij een prima oplossing, jullie hebben laten zien dat jullie willen, nu zij nog.

Succes! Laat je nog even weten of we je (alvast) mogen feliciteren?!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:08

Als je het heel graag wil hebben zou ik een eindbod op tafel neerleggen met een bepaalde geldigheid: take it or leave it...
Waarom hals over kop een huis kopen boven de taxatiewaarde? Er staan genoeg huizen particulier te huur voor even of op een recreatiepark om een paar maanden te overbruggen indien nodig!

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:29

recreatiepark willen we niet ,onze huidige woning was op een recreatiewoning en erg blij dat ik deze uiteindelijk verkocht hebben gekregen :D.

zekker houd ik jullie op de hoogte morgen :):):) ja ik vond het ook de goude midden weg maar ja ze moeten het wel willen.

ik wacht morgen de taxatie even af en dan komt er inderdaad een eindbod op tafel... de verkoper liet doorschemeren dat ze met 165 niet uit de kosten waren :S dus jah ik ben benieuwd wat 170d dan doen. maarja ik kan er niks aan doen dat hun een hypotheek afsluiten die ver boven de aankoopprijs is. ( en het niet in het huis steken)

dus ik ben benieuwd

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:31

Tijdelijk huren van een recreatiewoning bedoelt Mootje volgens mij.