Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:09

EllyC schreef:
dynamisch wordt alleen een "verkeerde" keuze als de prijzen weer enorm gaan stijgen. Dan heb je gedurende de looptijd van een vast of variabel contract geluk dat je niet meestijgt.

Dat is maar heel kort een nadeel. De variabele contractaanbieders passen hun prijzen hier ook snel op aan.
Sterker nog: als prijsstijgingen verwacht worden, gaan de variabele tarieven voor de zekerheid alvast maar omhoog.

Ik durf het wel aan om te stellen dat je met andere contractvormen eigenlijk altijd duurder uit bent.

EllyC

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:18

Dynamisch is ook mijn keukze hoor maar de mensen die in het verleden in de goede tijd voor een langere periode een contract hadden afgesloten hebben niet de stijgingen meegemaakt die ik verleden jaar het moeten voelen.

Aan de andere kant, de toeslagen om het risico in te calculeren zijn bij de vaste contracten zo hoog dat je je kan afvragen of je nog voordeel hebt bij een vast contract.

Voorlopig ga ik deze maand ook weer ver onder mijn kosten van verleden jaar zitten en scheelt het met met een vast contract weer zo'n 50 euro.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 12:18

Zoals beloofd hierbij de gemiddelde kosten van gas en elektra, 1e kwartaal 2023, via ANWB:

GAS:
2023-01 Verbruik 90,56 m3 kost € 156,80. Vaste kosten € 27,52. Prijs gemiddeld per m3 = € 1.43
2023-02 Verbruik 65,82 m3 kost € 111,85. Vaste kosten € 24,87. Prijs gemiddeld per m3 = € 1.32
2023-03 Verbruik 70,27 m3 kost € 112,78. Vaste kosten € 27,49. Prijs gemiddeld per m3 = € 1.21

ELEKTRA:
2023-01 Verbruik 367,88 kWh kost € 113,92. Vaste kosten € -14,15. Prijs gemiddeld per kWh = € 0,35
2023-02 Verbruik 280,89 kWh kost € 86,56. Vaste kosten € -12,79. Prijs gemiddeld per kWh = € 0,35
2023-03 Verbruik 242,46 kWh kost € 63,24. Vaste kosten € -14,12. Prijs gemiddeld per kWh = € 0,32

(wij verwarmen ons huis vooral met airco, maar het gaat nu vooral even om inzicht in de kosten via een dynamisch contract).

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 13:04

Bedankt allen voor het delen van de inzichten, getallen en ervaringen! Erg fijn om te lezen en geeft steeds meer vertrouwen om ook naar dynamisch over te stappen!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:11

Maar zijn dynamische tarieven ook handig als je geen zonnepanelen hebt? Of gewoon 50 uur per week werkt/niet thuis bent en dus niets overdags aan kunt zetten?

Nou zei ik vorige week nog dat Essent hier alleen aankondiging gaf dat mijn termijnbedrag omlaag kan.. Kreeg net een mail dat ze 'm 100€ per maand hadden verlaagd. Ik heb 'm weer omhoog gegooid, was weinig moeite, maar vind het toch gek dat ze het zelf aanpassen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:56

Yv_ schreef:
Maar zijn dynamische tarieven ook handig als je geen zonnepanelen hebt? Of gewoon 50 uur per week werkt/niet thuis bent en dus niets overdags aan kunt zetten?

Nou zei ik vorige week nog dat Essent hier alleen aankondiging gaf dat mijn termijnbedrag omlaag kan.. Kreeg net een mail dat ze 'm 100€ per maand hadden verlaagd. Ik heb 'm weer omhoog gegooid, was weinig moeite, maar vind het toch gek dat ze het zelf aanpassen.

Hier idem, wij kregen gister bericht dat ons voorschot verlaagd was naar 0!! Hahaha ook maar even aangepast.

Vorige week toch maar voor een jaar vast tarief gegaan, tip mijnerzijds , bellen met Essent en een beetje onderhandelen , wij hebben nu tot volgend jaar mei voor 1,30 incl ODE, maandopzegtermijn

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:48

Yv_ schreef:

Ja want de prijzen bij dynamisch zijn sowieso bijna altijd een stuk lager.
+ ook wanneer je weg bent kan je apparaten aanzetten. Tegenwoordig kan je bijna alle wasmachines en vaatwassers wel instellen op tijd of uitgestelde starttijd. Voor apparaten opladen kan je een stekkerdoos gebruiken die in een tijdklok zit. Gewoon tijdklok instellen op de tijd dat de prijzen heel laag zijn.

En tegenwoordig heb je stekkers die je op afstand kan besturen. Dacht dat de action goedkope had. Ik heb ze van homewizard.
1 voor de wasmachine en 1 voor de vaatwasser. Ik kan de apparaten zo op tijd instellen , op afstand aan en uit zetten of aan laten gaan wanneer er genoeg zonnestroom opgewekt is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:07

Het zou nog wel fijn zijn als er 1 app komt voor al dat soort handigheidjes.
Als je niet oplet heb je zo 5 of meer apps nodig om alles aan te sturen cq te monitoren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:18

Yv_ schreef:

Er was gisteren/eergisteren een uitzending van KASSA of RADER over de dynamische contracten. Daarin hadden ze het ook over wel/geen zonnepanelen en of dat nou handig was. Dat kun je volgens mij gewoon terugkijken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:32

Los daarvan, dynamisch is niet perse voor iedereen geschikt.
Als je snel zenuwachtig bent bij prijsschommelingen? Niet doen.
Als je bang met een tientje mis te lopen? Niet doen.
Als je denkt dat je alles van toevoren tot op de cent nauwkeurig moet doorrekenen? Niet doen.
Als je enorm hangt aan nu al weten wat je over 3 maanden moet betalen? Niet doen.

Maar je hoeft echt geen super-nerd te zijn zoals die jongeman in de uitzending van Kassa, om voordeel te hebben bij een dynamisch contract.
Het helpt wel wanneer je in staat bent op je apparatuur aan te zetten in de 'pret-uurtjes'. Die zijn vrijwel altijd tussen 12:00 en 16:00 uur

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:05

EllyC schreef:
Het zou nog wel fijn zijn als er 1 app komt voor al dat soort handigheidjes.
Als je niet oplet heb je zo 5 of meer apps nodig om alles aan te sturen cq te monitoren.

Dat is er al. Get gros kan via de app Smartlife. Enkele uitzondering die die niet pakt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:09

Ik kreeg telefonisch een aanbod van kale energie 0,26 en gas 0,89 en dan 3 jaar vast. Is dat slim om te doen? Ben totaal niet thuis in dat wereldje.
Ze gaan me nog terugbellen want ze belden ongelegen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:37

cissy schreef:
Ik kreeg telefonisch een aanbod van kale energie 0,26 en gas 0,89 en dan 3 jaar vast. Is dat slim om te doen? Ben totaal niet thuis in dat wereldje.

Als daar geen kosten bijkomen, dan meteen doen!
Maar als het echt om.kale tarieven gaat, reken dan op +17 cent per kWh en +67 cent per m3, plus vaste lasten per dag. En dan is het ineens niet meer zo voordelig.

Ik zou ze zelf vragen om een schriftelijk aanbod te doen voor 1.200 m3 gas en 2.000 kWh elektra op jaarbasis te doen. Telefonisch wordt er niet gekocht ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:31

Scum schreef:
Vanmiddag wordt de stroom -24 cent. Dus de zonnepanelen dan maar uitzetten....

Ik heb even terug gekeken naar het verbruik van 19/4 en het was echt totaal de moeite niet om zonnepanelen uit te gaan zetten.

Mijn panelen hebben op die 3 uur terug geleverd en dit heeft mij totaal...... 11 cent gekost.
Echt niet de moeite om daarvoor panelen uit te zetten met risico dat ze daarna niet meer goed opstarten of dat je ze sloopt.

Ik heb die dag door die goedkope en gratis uurtjes gemiddeld 16 cent per terug geleverde kwh gekregen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:52

cissy schreef:

ik zou vooral heel wantrouwig worden. Welke partij is dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 19:32

cissy schreef:

Altijd achterdochtig zijn als mensen (aan-) bellen voor korting..
Wie gaat er deuren langs, of belt mensen op om korting te krijgen?
Is altijd iemand die er ook geld aan verdiend. Niemand levert in zo'n situatie er iets op in..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:51

Dit was een aanbieder die ook Ziggo zakelijk internet en tv aanbood, ik was ooit Ziggo klant en die belden ze na met een aanbieding. Toen kwam het praatje op energie en daar hadden ze ook een aanbieding voor. Uiteraard heb ik gevraagd om een mail met alle info. Aanbod is van Clean Energy, moet het nog doorlezen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:51

Ik kom even binnenvallen, ben benieuwd of mensen dezelfde ervaring hebben (met Vattenfall).

Mijn jaarafrekening klopt voor geen meter.
Ik ben net een uur bezig geweest om alles per maand uit te rekenen (inclusief de laatste maanden wel of niet prijsplafond en verschillen in tarieven) en ik behoor 700 euro meer terug te krijgen op mijn eindafrekening. Ik heb totaal geen idee hoe zij aan deze bedragen komen, ze lijken vooral de laatste 3 maanden overal de volle tarieven te hebben gerekend.
Ze zijn vandaag verder niet bereikbaar, dus ik ga er morgen even telefonisch achteraan.
Iemand die dit herkent?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:27

Helaas ja zowel bij mijn vader jaarrekening als bij gv de eindafrekening een puinhoop en idd de volle mep gerekend ipv het prijsplafond. En ook nog heel verkeerde meterstanden voor gas. Bij beiden veel hoger verbruik dan werkelijk was. Heeft best veel tijd energie en chagerijn gekost om dat recht te trekken

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 14:02

Wij gaan bijna onze jaarrekening krijgen. 9 mei ofzo. Ik zal mijn man vragen om het even goed na te rekenen dan. Maar wel lastig, want we hebben ook piek en dal tarief…

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:36

cissy schreef:
Dit was een aanbieder die ook Ziggo zakelijk internet en tv aanbood, ik was ooit Ziggo klant en die belden ze na met een aanbieding. Toen kwam het praatje op energie en daar hadden ze ook een aanbieding voor. Uiteraard heb ik gevraagd om een mail met alle info. Aanbod is van Clean Energy, moet het nog doorlezen.

De prijzen zijn exclusief overheidsheffingen. De prijzen zijn kale prijzen. Er is geen leverancier die gas kan leveren voor 0,89 cent. De overheidsheffing is al bijna 70 cent.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:34

Ik krijg zojuist dit aanbod voor een jaar vast. Wat zeggen jullie?

Afbeelding

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:13

Gnome schreef:

[ [url=m/iCRAnQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Budgetenergie zeker?
ik kreeg vandaag ook aanbod,ik vind het jammer dat er geen verlaagd daltarief is.
ik twijfel nog.
Door onze zonnepanelen verbruiken wij maar weinig stroom verleden jaar zelfs niets,dat gaan we dit jaar niet redden,minder zonuren tot nu toe.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:20

lukka63 schreef:
Gnome schreef:

[ [url=m/iCRAnQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Budgetenergie zeker?
ik kreeg vandaag ook aanbod,ik vind het jammer dat er geen verlaagd daltarief is.
ik twijfel nog.
Door onze zonnepanelen verbruiken wij maar weinig stroom verleden jaar zelfs niets,dat gaan we dit jaar niet redden,minder zonuren tot nu toe.

Ja klopt. In 2022 hebben wij door de zonnepanelen alle elektra en gas weg kunnen strepen. Ze lagen er pas in mei op toen dus ik verwacht voor dit jaar niet veel anders eigenlijk omdat ik nu al heel veel opgewekt zie worden ondanks de mindere dagen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:29

Als ik kijk naar gemiddelde van ANWB ben je voor stroom 30% duurder uit en voor gas 10/15 %.
Daarentegen heb je wel vastigheid....

Voer bij ANWB energy ook gewoon je verbruik eens in en kijk dan waarop je uitkomt.