Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:39

Dan red je het wel inderdaad. Maar het lijkt me niet dat je dan genoeg binnen krijgt.. Dan wordt het lastig om gevarieerd te eten, idd omdat je bij seizoensgroenten moet blijven enzo.

Als ik trouwens iets goedkoops wil voor bij de aardappelen (en we eten geen vlees), dan ga ik meestal voor kaassouflés :9 Die zijn nog lekker goedkoop, rond de 20 ct per stuk bij de AH :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:55

jeetje 700,- aan boodschappen! Bizar haha. je zou bijna een dag minder werken en een dagdeel aan boodschappen besteden, hou je zelfs nog tijd en geld over!
Ik vind het allereerst wel heel knap dat je bewust let op het dierenwelzijn en daar ook je boodschappen op aan wilt passen. Logisch dat daardoor je boodschappen duurder uitvallen :j.

Is het niet een idee om meer te gaan werken met een voorraad? Uiteindelijk scheelt het me een hoop geld omdat ik alles in de aanbieding haal. Dan hoef je op gegeven moment ook geen aanbiedngen in de gaten te houden maar kun je het gewoon weer aanvullen bij de volgende aanbiedingen als je in de winkel ziet dat er een goede aanbieding is. Alles komt met regelmaat weer terug namelijk. Soms heb ik bv nog 4 pakken ice tea green staan maar is het 1+1 gratis dan koop ik er weer 8 zodat ik het aanvul, dit ook bv met deo e.d. vind het zonde als ik dit voor de normale prijs moet kopen terwijl dit vaak zat in de 1+1 gratis komt. Zo hoef ik geen krantjes in de gaten te houden.

Mijn voorraad is inmiddels zo groot dat ik nu op rantsoen ben en daardoor eigenlijk al twee weken voor ong. 10,- p.w. alleen vers hoef te halen en niet de deur uit hoef voor boodschappen.

Ik look vaak gewoon voor vier personen en vries de maaltijden of sauzen in (Nu staat er bijvoorbeeld: Pilav, boerenkool, Soto Ayam, maaltijdsoepen, Wraps/vulling, eigenlijk kan alles!) Kun je het zo eten of even wat rijst/pasta bij koken.

Daarnaast zijn er zoveel recepten die snel klaar te maken zijn. Misschien handig om een boekje te bundelen met lekkere recepten die binnen 10 minuten op tafel staan.

Verder is inderdaad roggebrood/ een goed ontbijt/lunch tip. Havermout vind ik heerlijk en ontzettend voedzaam maar ook heel goedkoop (0,41 cent voor 500 gr!) Basismerk is namelijk prima.

Ik vind besmeerd brood nooit lekker om mee te nemen maar maak gewoon portie bakjes en zet dit in de vriezer na aankoop (omdat ik alleen ben en ik gevarieerd wil eten elke dag en anders alles weg kan gooien voordat het op is). Bv carpaccio worst, houmous, cottage cheese, plakjes kipfilet) en besmeer dat op het werk. kun je het bevroren meenemen, hoeft het niet in de koelkast en kun je het ontdooid opeten tijdens de lunch.

En inderdaad lidl :j die is ontzettend goed met schoonmaak middelen maar ook met vers/groente. ze hebben ook steeds vaker biologische producten :j

_Nelleke_

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:51

Lidl haal ik al wasmiddel en daarvan bouw ik inderdaad een voorraadje op. Evenals vaatwastabletten, pasta, tomatenpuree, etc. Verder hebben we niet heel veel opslagruimte want in onze trapkast zit een warmtepomp dus daar kan je verder niet iets in opbergen.

Lidl koelvak is wel drama, bijna alles zit lactose in. Vlees is behalve gehakt allemaal niet biologisch dus daar kan ik ook niks mee. Groente is prima en als ik er dan ben voor wasmiddel dan haal ik daar ook wat groente/rauwkost. Maargoed, daar kom ik dus maar 1x in de 6/8 weken en verder heb ik daar geen tijd voor/geen noodzaak voor.

Dag minder werken is helaas nog niet lucratief genoeg maar zou een overweging kunnen zijn ja. :)

Voor de mensen die van weinig per maand zeggen te leven, is dat incl wasmiddel/schoonmaakmiddel/toiletpapier etc? Kun je daar gezond van leven of kom je dan niet aan de minimale 2 ons groente, rauwkost, 2 fruit, zuivel, vis en vlees? Kun je dan alles vers halen of ook blik/pot?

Vergis je niet hoeveel biologische producten extra kosten. Sommige producten zijn 4x zo duur als het reguliere product. Net als ecologische vuilniszakken, geryceled toiletpapier, ecologisch schoonmaakmiddel etc.

Iedereen wel veel dank voor het meedenken!! :) Heb ik al een hoop aan!

Het stomme is dat het ook echt puur de boodschappenkosten zijn die de pan uit rijzen. Telefoonrekening is nooit hoger dan 15,- (per 2 pers.) per maand, energie is ook laag omdat we in een eco-woning wonen en op aardwarmte verwarmen (wel weer groene stroom dus dat is iets duurder). We hebben een hybride auto dus weinig benzine en weinig onderhoud (elektra motor gaat langer mee) en weinig wegenbelasting. Nouja, het is dus niet dat we niet met geld om kunnen gaan. :+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:02

Wij geven voor 2 personen 50 tot 70 euro per week uit (af en toe wel uitschieters omhoog, maar ook omlaag) en we willen zelfs proberen verder te bezuinigen. Dit is inclusief voer voor 3 katten en 1 hond (cavom en bento kronen) en inclusief schoonmaak spul en deo/tandpasta/etc. Wij eten super gevarieerd, veel groente en staat altijd een schaal met fruit. Eerlijk gezegd, nu we meer verse groente halen zijn we zelfs goedkoper uit! Maar wij letten niet op biologisch (te duur) en hebben geen allergieën waar we rekening mee moeten houden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:09

Oh dat geeft een mens hoop... :+ Mijn idee was dat 75 - 100 per week haalbaar zou moeten zijn. Kat eet voor 2 euro per week dus dat is verwaarloosbaar. Vriendlief ging gelijk in de ankers en denkt dat we droog brood moeten eten van 400 p/m. Ik denk dat het wel meevalt. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:16

grappig dat jullie zelf zo verantwoord/duur eten en de kat maar voor 2 euro per week eet, dat staat een beetje scheef :P
Je hebt een tijdje bonnetjes bijgehouden zei je, kijk anders eens wat daar de grootste / terugkerende kosten zijn en bedenk eens of je daar op kunt besparen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:19

Mn kat eet Applaws brokjes, dat is voer waarvan 70% dierlijk eiwit is en is gewoon kwaliteitsvoer. We kopen altijd in 1x een zak van 10kg (of 7,5 ofzo) en vaak zit er dan 2kg gratis bij. Hij eet ook niet zo veel. De biologische vergelijkbare merken van Orijen lust ie niet en andere biologische brokjes of vlees moet ie niet hebben (lees: rent kokhalzend weg en is de rest van de dag beledigd). Dus nee, hij eet niet voor 2 euro omdat we daarop bezuinigen maar gewoon omdat dat zo is gelopen :D

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:27

Ik kom rond met €100,- per maand aan boodschappen maar vaak heb ik dan nog €20,- over voor tussendoor brood en fruit te halen. Mijn kat krijgt caro croc en met 2kg doet hij ook gauw 5 weken mee. Daar naast voer ik hem felix vlees en die koop ik zoveel mogelijk in de aanbiedingen. Heb sinds 2 weken weer werk/stage en dan wordt het ook weer wat makkelijker.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:47

Hier ongeveer €75,- per week voor 2 volwassenen en 1 kind. Dan eten we vrijwel 5x per week AGV en de andere 2 dagen makkelijk of pasta/rijst gerecht. Zuivel, brood, fruit, groenten, vlees, alles hebben we dan. En ook genoeg luxe dingen als wat koekjes of een gebakje. Voer voor de hond en de katten zit er niet bij in, dat haal ik meestal 1x per 3 maanden.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 00:41

Ik bedoel per week idd.. mijn zoontje heeft gluten/ tarwe.. en wil hem wel zoveel mogelijk smaken laten kennen.. in de ochtend krijgt hij teff pap.. tussen de middag een sneetje brood.

Wij eten gezond en gevarieerd..gewoon de seizoensgroenten/ fruit,markt en huismerk pakken ipv a merk..
shampoo e.d koop ik in de aanbieding bij de kruidvat haal gerust dan fles of 8 kan ik weer even verder :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 05:43

Wij konden met z'n tweeën van 40 euro per week, incl schoonmaakmiddelen, gewoon gezond eten. Ik eet wel meer dan twee ons groenten en twee stuks fruit per dag. Waar ik tegen aan liep was dat het eten een beetje te basic werd voor mijn man. Nu geven we tussen de 50&60 euro uit per week, zodat hij z'n leven niet gaat haten _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 06:13

Qua wasmiddel geef ik heel weinig uit. Toevallig pas weer een fles wasmiddel gehaald, na ruim een jaar. Ik hang kleding heel vaak gewoon even uit en dan kan het weer een dag of paar dagen mee. We hebben hooguit eens per week een volle wasmand, of zelfs eens per twee weken. En ik was pas als de trommel ook echt vol zit. Voor de witte was heb ik een enorme verpakking wasmiddel bij de Makro gehaald en volgens mij heb ik die over 10 jaar nog steeds niet leeg :+
Wc papier pak ik altijd 2-laags en dan meestal de extra dikke rollen, die gaan heel lang mee en kosten weinig :)
Verder haal ik sowieso veel huishoudspul bij de Action, dat scheelt heel veel. Ook tandpasta enzo.

En ik heb laatst een heel dure uitgave gedaan; een bosch keukenmachine *\o/* En dat maakt het koken leuker en we eten meteen een stuk gevarieerder :j Pastadeeg is makkelijk zelf te maken en is zo klaar. 200 gr meel erin en twee eieren, samen € 0,28 en je hebt binnen no-time een pan vol heerlijke pasta, of lasagnevellen, of spaghetti :9
Gisteren nog rosti's mee gemaakt. Aardappelen, ui en knoflook door de rasp, peper en zout erbij, laten mengen terwijl je de pannen opwarmt.. Het was zo klaar. Voor mij helemaal gratis omdat t allemaal uit eigen tuin kwam, maar kost je uit de supermarkt ook geen drol. Al zijn aardappelen ook niet heel goedkoop. Die sloeg ik altijd in de aanbieding in.
O ja, zelf brood maken is ook heerlijk en best goedkoop, al is het meel wel enorm duur geworden de laatste tijd.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 06:57

Ik heb ook de teddy voetenzak van Koeka in de MaxiCosi, ben gewoon jaloers op m'n dochter :') Zou er zo zelf in gaan liggen haha!

Voor meerdere dagen koken en invriezen lijkt mij ideaal! Helaas hebben we nu een minivriezer, daar past naast een brood haast niets bij in.
Maaaaarrrrrr we gaan verhuizen naar een casco nieuwbouwwoning en zijn dus bezig met een keuken samen te stellen. Daar komt een hoge koelkast en een hoge vriezer in en ik kan dus niet wachten om daar te kunnen koken en invriezen :))

Verder bestellen wij 1x per 2 weken bij de AH en laten dat thuisbezorgen (3,95). We zijn dan 100euro kwijt, de 2e week moet er nog wel wat vers bijgekocht worden(of er zijn goede aanbiedingen) maar als we invriezen zouden we de 2e week meer uit de diepvries kunnen eten. Voor ons is dit nu al een besparing omdat wij voorheen op ruim 100per week zaten.

De pampers ga ik zo ook inslaan. Het was geloof ik op=op dus om 09.00 wil ik daar staan :))

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:21

Nelleke heb jij iets aan zo'n cadeaukaart van de hello fresh?
is alleen voor een 1e bestelling en op proef of fruitbox, misschien kun je hem op ander adres bestellen?
Is twv 20euro en ik doe er niks mee.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:02

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:20

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:25

phormicola schreef:
Nu geven we tussen de 50&60 euro uit per week, zodat hij z'n leven niet gaat haten _O-

Liefde gaat immers door de maag _O- _O-

Nelleke, ik denk dat je er veel op kunt bezuinigen door op 1 moment in de week te kijken wat je de rest van de week wilt eten.
Wij houden bv aan: dinsdag, donderdag en zondag aardappelen, groenten en vlees, maandag rijst/kip, woensdag pasta, vrijdag soep, zaterdag iets makkelijks, maar dit is meer omdat mijn vriend ernstig behoefte heeft aan structuur ( <<) ).
Ik maak een lijstje, bv:
- maandag rijst, kip, gezeefde tomaten, geraspte kaas, paprika, champignons
- dinsdag aardappelen, vlees, groente
Dan maak ik een lijstje met de producten hierboven genoemd en die koop ik. Bij AGV is er dan ruimte voor aanbiedingen.
Ik kijk wat de aanbiedingen zijn, hoewel ik ook weleens gewoon lukraak op de markt e.e.a. koop en daarmee wat kook (gaat meer tijd in zitten, want dan moet ik er steeds over nadenken).

En weekgeld pinnen en de pinpas thuis laten, je kunt niet uitgeven wat je niet (bij je) hebt.
Wij zaten vorige maand met pin-uitgaven over de 1800 euro, vandaar nu weer de rem erop en een budget van 500 euro per maand. En als je het kunt lijden, dan merk je het niet, alleen verandert het getal op de spaarrekening amper en dat is eeuwig zonde.

De grote babyzaken (Babydump, Prenatal, Babyplanet) verkopen die badstof hoezen, wij gebruikten ze ook altijd, kosten nog geen tientje.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:40

Opisop_shop, nee daar heb ik niks aan, barst zelf ook van die kaartjes. Maar toch bedankt! Lief dat je eraan denkt!

Quellian, dat is ook mijn idee ja. Gewoon vantevoren een weeklijst maken. Ik ben ook van plan om een paar keer met vriend samen boodschappen te doen want hij pakt altijd alles op ooghoogte en liefst alles A-merken. Verder pakt ie alles wat ie lekker vind incl speciaalbier, dure wijn etc.

Uit werk vandaag even langs de Lidl gereden. Voor 70,- boodschappen gedaan maar ik heb ook voorraadjes gekocht. 8 blikken tomatenpuree en 8 blikken tomatenblokjes gaan niet in 1 week op :+. Verder zag ik dat ze ook gerecycled toiletpapier hadden dus dat heb ik meegenomen. Scheelt 0,30 op die van page. (Vond het verschil wel klein, maargoed, we moeten ergens beginnen... :D )

Ze hadden een heel koelvak met 2 sterren (dierenbescherming) rundvlees dus ik heb 11 porties voor 2 personen gekocht. Die liggen nu in de vriezer. :) Dus daar zit een groot deel van de 70,-.

Verder fruit en groente gekocht. Ik denk dat het toch wel lucratief is om dit vaker te doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:47

lidl heeft trouwens steeds meer biologisch vlees ook, rundergehakt hadden ze al langer, maar tegenwoordig ook wat andere soorten vlees.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:49

Heeft iemand recepten voor de vulling voor een gepofte aardappel? (Geen vis of zure room)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 18:19

Georgette schreef:
Carola, hierbij een link naar de Koeka hoes van Maxi Cosi (nu afgeprijsd):
http://www.villa-vrolijk.nl/reizen/auto ... osi-koeka/

En de voetenzak:
http://www.villa-vrolijk.nl/slapen/trap ... van-koeka/

Zag dat ze nu bij Bol.com ook tot 50% korting hebben op producten voor baby's en kinderen. Daar hebben ze nu ook hoezen voor Maxi Cosi's in de aanbieding:
http://www.bol.com/nl/l/baby/onderweg-a ... ssoires___

Bedankt! Ik had gisteren al gegoogled en zag dat het badstof is, we vinden het persoonlijk minder mooi en fijn dus twijfelen nog of we niet toch voor een nieuwe maxi cosi gaan.

opisop_shop schreef:
je kunt zo'n badstof hoes gewoon bij de babyzaak halen voor een euro of 5, is toch gewoon zoiets?
http://www.prenatal.nl/shop/autostoel-A ... &id=102592

bij babydump vaak een stuk goedkoper

Klopt, alleen schijnt de pasvorm minder te zijn en dat is jammer genoeg ook badstof, ik heb het eerder overwogen.

Sonja_vR schreef:
lidl heeft trouwens steeds meer biologisch vlees ook, rundergehakt hadden ze al langer, maar tegenwoordig ook wat andere soorten vlees.

Klopt, hamburgers in ieder geval heb ik gezien maar het assortiment wisselt per vestiging en persoonlijk vind ik het vlees van de biologische boer lekkerder dan het vlees van de Lidl. Daarnaast lijkt het dezelfde vlees te zijn als die van de Jumbo, alleen een ander etiket.

Hier besteden we gemiddeld 200,- aan boodschappen voor 3 personen, hier gaan ook de luiers nog vanaf. De dieren krijgen vers vlees wat ik apart reken van de boodschappengeld.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:14

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:46

Nelleke, goed bezig! Je moet toch ergens beginnen en alle kleine beetjes schelen.

Carola, ze zijn inderdaad van badstof, maar gok wel dat er nogal kwaliteitsverschil in zit en dan het praktisch is.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:39

Ik had een hele fijne thermo zak in de maxicosi, geen prutsmuts met dekentjes, heerlijk warm, goed wasbaar, waterafstotend.. gekocht bij Babypark, was zelfde prijsklasse als koeka geloof ik, maar het geld meer dan waard, zeker in de winter

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:49

Georgette schreef:
Nelleke, goed bezig! Je moet toch ergens beginnen en alle kleine beetjes schelen.

Carola, ze zijn inderdaad van badstof, maar gok wel dat er nogal kwaliteitsverschil in zit en dan het praktisch is.

Dat denk ik ook, voor nu neig ik er niet naar en gaan we denk ik toch kijken naar een nieuwe Maxi Cosi, we hebben bijna alles nog van onze eerste kind en hebben weinig nodig voor een tweede waardoor dit er wel uit moet kunnen :)

Ik twijfel ook nog over een thermo zak of zo'n lodger. We hadden voor de eerste een thermo zak wat wel fijn was en nu mijn zoontje groter is geworden hebben we een lodger bunker voor in de wandelwagen wat fijn is. We kijken eind volgend jaar wel even wat we gaan doen, bedankt in ieder geval voor de tips en ervaringen!