Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:46

Morganlefay schreef:
Zo te zien een braam. En die is alleen met grof geschut te verwijderen dus met de buren samen de braam te lijf. Lederen handschoenen en een goede snoeischaar zijn geen overbodige luxe. Daarna gewoon uitsteken.
Heb vanavond de tuin water gegeven. Nog nooit zo vroeg in het seizoen, maar er staan veel irissen in bloei en die hebben echt water nodig.

Ik ben al 2 weken lang volop aan het sproeien. ;-)

JorisDy

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:29

:wave:

Aangezien ik echt totaal niet creatief ben hoop ik dat hier wat Bokkers zitten die dat wel zijn en het leuk vinden om mee te denken.

Wij hebben vorig jaar ons huis gekocht en gaan dit jaar de tuin aanpakken. De situatie:
Achtertuin is: 4.75m diep en 5.70m breed. Hiervan is 2.20 m x 5.70 overkapt. Wij willen hier graag een eettafel neerzetten en een barbecue.
Voortuin: 2.90 diep en ook 5.70m breed Hiervan is 2.90 bij 1.40 looppad (+ stukje border). Hier willen wij graag een loungeset kwijt.

Mijn vriend en ik hebben ook allebei geen groene vingers :'). Voor nu is het plan om gewoon alles te bestraten, maar dat word misschien wel wat kaal. In juli komt de tegelboer voor de tegels.
Voor nu krijgen we 50x50 tegels in antraciet.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:41

Oooh die kattenpiepdingen! Aargh!! De buren ergens hebben er een. De katten reageren er niet op, maar ik hoor hem dus mooi ook. Super irritant! Niet kopen als je geen ruzie met je goed horende buren wil dus.

Jorisdy alles bestraten is echt echt not done wat mij betreft. Denk aan de insecten die er steeds minder zijn en aan het regenwater wat niet weg kan. Zoveel mogelijk groen houden dus. Kijkt niet alleen gezelliger, maar is ook nog beter voor nu en de toekomst.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:50

JorisDy schreef:
:wave:

Aangezien ik echt totaal niet creatief ben hoop ik dat hier wat Bokkers zitten die dat wel zijn en het leuk vinden om mee te denken.

Wij hebben vorig jaar ons huis gekocht en gaan dit jaar de tuin aanpakken. De situatie:
Achtertuin is: 4.75m diep en 5.70m breed. Hiervan is 2.20 m x 5.70 overkapt. Wij willen hier graag een eettafel neerzetten en een barbecue.
Voortuin: 2.90 diep en ook 5.70m breed Hiervan is 2.90 bij 1.40 looppad (+ stukje border). Hier willen wij graag een loungeset kwijt.

Mijn vriend en ik hebben ook allebei geen groene vingers :'). Voor nu is het plan om gewoon alles te bestraten, maar dat word misschien wel wat kaal. In juli komt de tegelboer voor de tegels.
Voor nu krijgen we 50x50 tegels in antraciet.

Heb je misschien wat foto's?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:57

Die piepdingen hebben mijn ouders ook, mijn moeder hoort heel goed maar stoort zich er niet aan. Gelukkig wel op een stuk waar dit niet constant aan gaat (voor de voiliere).

JorisDy, alles bestraten is bij ons ook geen optie. Als je met bodembedekkers gaat werken heb je geen groene vingers nodig. Een goede tuinman kan je prima een tuin inrichten waar je weinig aan hoeft te doen en toch geen volledige bestrating is.

Mijn lief heeft onze sproeinstallatie aan de dakgoot gereed:
Afbeelding

Daarnaast hebben we onze 'moestuinbak' verlegd. Hegje er uit, gras verplaatst, tijdelijke steentjes verwijderd en alles op de nieuwe plek met antracieten blokken weer opgebouwd.
Nu permanent want het is verlijmd.

Onze walnoot en de framboos en braam hebben een plekje gekregen. Voor de rest wacht ik tot na IJsheiligen met inpoten. Rechts komen kruiden en eventueel aardbei.
Verder komkommer, tomaat, radijs en sla.

Alles geintergreerd in onze 'gewone' tuin aangezien we een raar, lang en smal stuk hebben en vele functies moeten combineren in een klein stukje.

Zo was het:

Afbeelding

En zo is het geworden voor nu:

Afbeelding
Afbeelding

In de lichtgrijze potten zitten Dahlia's en er komen nog 2 Fuchsia's van mijn ouders, ook in potten.
Die 6 verdelen we uiteindelijk rondom het terras.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:05

Ziet er leuk uit!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:38

JorisDy: niet alles betegelenen, vraag een deskundige om een plantplan te maken waar je weinig onderhoud aan hebt en alle voordelen van een groene tuin: minder warm, minder wateroverlast en een walhalla voor vogels en insecten.

Hier even een plaatje van een opnieuw betegeld stukje tuin dat jullie nog niet kennen ;) Dit is een hoekje wat behoorlijk windstil is en waar de buitenhaard staat. Er lagen hier gewassen grindtegels :r maar omgedraaid zijn ze best weer prima! Het is nog wel wachten op wat kleur. Dit is een van de weinige plekken waar we niet veel aan veranderd hebben sinds we hier zijn komen wonen.

Afbeelding

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:12

Bedankt voor jullie reacties! We willen natuurlijk wel wat groen in de tuin, maar zaten zelf aan losse plantenbakken te denken. Hierbij wat foto's van de vorige bewoner.

Afbeelding
Pad naar voordeur

Afbeelding
Afbeelding
voortuin

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Achtertuin

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:22

Dat is geen tuin, dat is een buitenkamer :+

Jeetje, dat wordt wel lastig, ik zou eens kijken naar een vertikale tuin aan de wanden.

Betegelen zorgt er voor dat je hemelwater niet weg kan en niet de grond in gaat. Dat is de reden waarom heel veel mensen niet willen betegelen.
Potten groen hebben niet dezelfde werking, maar met zo'n tuin snap ik dat wel.

Laat je de overkapping staan?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:27

Nee, niet volgooien met tegels en graftombes hoor, dat is echt zonde! Ik zie nu ook vooral loungehoek/terras en al weinig tuin trouwens. :+

Persoonlijk vind ik veel beplanting (vaste planten) die rijk bloeien leuker en makkelijker. Volgens mij vergissen veel mensen zich ook in hoeveel werk een goed beplante tuin aan onderhoud nodig heeft. Groene vingers zijn dan ook niet altijd een vereiste.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:30

Haha klopt idd Marlies :'). Bij de achtertuin is de overkapping er inmiddels uit en ook voor gaat die weg.

Heel weinig groen in de tuin inderdaad en wat er staat is ook prachtig nep _O-. Naast de 'bloembak' in de achtertuin staat nog nog zo kunstof schuurtje. Hier heb ik alleen geen foto van. Deze gaat er ook uit en hier komt iets van een kast voor in de plaats.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:09

Mijn tuintje is al behoorlijk vol en groen aan het worden. Helaas wel al bladluis in de tuin. Maar ik heb al lieveheersbeestjes gezien. Dus ik ga er vanuit dat het wel goed komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:44

Mooi he Malenka, alles groeit lekker <3

Hier ook her en der bladluis, maar de lieveheersbeestjes doen goed hun best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:11

Hier helaas geen lieveheersbeestjes en ik heb ze zo nodig voor de rozen.. 2 mooie knopjes zijn al kapot gegeten... spuit nu elke dag de luizen eraf met sopwater.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:12

Ik word gek van de luizen op mijn klimrozen en geen lieveheersbeestje te zien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:21

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:26

Marcella schreef:
Je kan lieveheersbeestjes kopen en dan uitzetten. ;)
https://www.biogroei.nl/adalia?gclid=EA ... gJ61fD_BwE

Heb ik overwogen, maar ik ben bang dat ik dan een hoop geld uitgeef en dat ze dan wegvliegen. De klimt
Rozen zijn aan de voorkant van het huis. Ik heb al wel aaltjes besteld tegen naaktslakken. Die zullen niet wegvliegen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:32

Heb vorig jaar aaltjes preventief tegen coloradokever ingezet. Ik heb hoe dan ook nergens last van gehad super spul. :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:34

Ceetje_bokt schreef:
Marcella schreef:
Je kan lieveheersbeestjes kopen en dan uitzetten. ;)
https://www.biogroei.nl/adalia?gclid=EA ... gJ61fD_BwE

Heb ik overwogen, maar ik ben bang dat ik dan een hoop geld uitgeef en dat ze dan wegvliegen. De klimt
Rozen zijn aan de voorkant van het huis. Ik heb al wel aaltjes besteld tegen naaktslakken. Die zullen niet wegvliegen.

Bij lieveheersbeestjes bestel je de larven
Die vliegen nog niet
En ze vreten heel wat meer luizen dan volwassen dieren

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:03

Ah, dat wist ik niet. Dan is het zeker een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 16:15

Mijn irissen hebben last van de groen of bruine rupsen van de huismoeder. Die dingen eten alle bloemen op en ik word hier razend omdat de rups zich ingraaft en ik niet weet waar ik moet zoeken. De mussen zijn er overigens erg blij mee.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:19

Ik kom hier even invallen, iemand enig idee wat voor een plant dit is

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:05

Portugese laurier.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 20:43

Gaaf Malenka, ik hou van dit soort tuinen! Welk groen heb je tussen de tegels? Iets van kruiptijm ofzo?

Ik ben net los gegaan bij de lidl, camelia, lantana, tibouchina,oleander, pioen, solanum... fysiek mag ik nu weer eindelijk na mn bevalling dus geleidelijk ben ik de tuin aan het bijwerken. Genieten, zeker nu de plantjes weer gaan groeien. Onze blauwe regen bloeit deze zomer voor het eerst en mijn fruitboompjes ook. Daar krijg je energie van!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:20

De boktupload wil niet meewerken, dus ik krijg niet de foto er op die rik wilde delen, maar hier toch een impressie van onze tuin:

Afbeelding
Vorig jaar aangelegd en we zijn er echt ontzettend bij mee! Afgelopen week al veel in de tuin gezeten en genoten van de bijen, vissen, bloemen en de katjes .
Ik ben nu begonnen aan de voortuin. Vandaag een stoepje gelegd voor de ramen zodat we ondanks de volle tuin straks wel de ramen kunnen doen.
Morgen ga ik zoveel mogelijk uitgraven, zodat ik alles opnieuw kan plaatsen. Ik ga zoveel mogelijk gebruik maken van de dingen die we al hebben. Benieuwd of het wat gaat worden! Mijn moeder komt helpen.