[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:01

Thanks idefix4 je hebt helemaal gelijk ook, mensen zijn wat dat betreft nogal lomp en waarschijnlijk brengt deze situatie straks als we (over pak 'm beet een jaar? := ) helemaal af zijn met verhuizen en verbouwen, een stuk meer rust.

Thanks Suze, ik weet hoe jij denkt (zo denk ik ook :j meestal...) alleen kan ik soms nou eenmaal een beetje mopperen :+ :x en vergeet ik op dat moment effe dat elke afsluiting weer kansen zijn voor een nieuw begin :j
Met al die verhuizingen en gedoe zijn we gewoon effe de draad kwijt.

manzano

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:23

Door alle wisselende details kan ik het niet meer volgen. Maar hoe dan ook is het verkocht. Dus maakt ook niks meer uit.
Vooruit kijken lijkt me het verstandigst.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:07

De details wisselen niet, ik heb alleen steeds méér verteld.

Mijn vriend had huis > verkering loopt weg > zij stopt met betalen > hij zit met een half af huis > maakt mondelinge afspraken met haar > maakt huis af > leert mij kennen > ik denk djeezus waar ben ik in beland %)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:33

Ik kan me het wrange gevoel me wel voorstellen. Vooral omdat het ook heel anders had kunnen lopen. Hoe dan ook, ik wens jullie veel geluk toe in jullie nieuwe huis en alle goeds voor de toekomst :j dat hebben jullie na deze soap wel verdiend!

NHG... ja en nee. Je hebt een beste rentekorting maar het is zeker niet gezegd dat je altijd je restschuld terug krijgt. Dan moet je wel aan een beste lijst met voorwaarden voldoen. Het moet ook wel uitdunnen. Bij een nieuwe hypotheek kan het interessant zijn, maar een bestaande hypotheek met al een lage hoofdsom tov de waarde van de woning.. nah. Dan heb je een beste bult met kosten voor vaak een rentekorting van maar 0,2%. Ik raad het klanten nog best regelmatig af :j

Vandaag weer een gevalletje 'tussenpersoon-van-bekende-verstrekker-zonder-hersens' gehad. Die had doodleuk beweerd dat je na een RVP van 10 jaar alles kon doen met je bankspaarhypotheek. Was je hem zat? Kon je hem zo omzetten, geen probleem. Verkopen of overspuiten? Prima! Dat laatste klopt nog wel, maar dat eerste... ging om de hypotheek van de zoon van die klant, die is na ons gesprek héél snel met z'n zoon gaan bellen :=
Iets met klokken en klepels.. ik maak het echt zó vaak mee met bankspaarhypotheken. Er wordt tegenwoordig heel wat afgegeven op beleggingshypotheken en BSH is _/-\o_ ... Nou, die discussie wil ik wel aan gaan :))

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:50

Dank je Berdien!
Ik ben erachter gekomen dat een bankspaarhypotheek echt iets is waar je je in moet verdiepen voordat je 'm zomaar afsluit.
Wij waren met de koopgarantwoning NHG verplicht.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:56

Was die tussenpersoon trouwens iets met Jazeker!?
Wij zijn er ook bijna mee in zee gegaan. Maar het klonk TE makkelijk allemaal.
En wij maar wachten op de offerte. Ja nee het gaat heus wel lukken, ik deal elke dag hiermee :+

Gelukkig heb ik voor een lokale en kleinere hypotheekboer hier gekozen, anders hadden we echt in de problemen gekomen met de termijn...
Je krijgt ook wat service want wij zaten zo in de wolken dat we de rest (verzekering regelen voor de overdracht??) helemaal waren vergeten te regelen :z gelukkig zaten zij nog wel op te letten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:56

Wij hebben ook banksparen en ook nhg.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:27

Ik heb een spaarhypotheek met nog een klein beetje aflossingsvrij (los elk jaar af) icm NHG.
Heb hem afgesloten via de hypotheekshop, welke bij het pakket zat van de aankoop, het was iig 'gratis'. VEH kwam met precies hetzelfde aanbod.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:50

Mag ik me hier ook aanmelden :)?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:12

Berdien: NHG kan toch sowieso alleen bij een nieuwe hypotheek? Wij hebben het wel, net op het nippertje omdat ik eerst geen intentieverklaring kreeg, maar uiteindelijk werd mijn jaarcontract omgezet in een vast contract... hahahha vraag me niet de logica :D Dus nieuwe hypotheek offerte.

Wat is jullie rente trouwens en renteperiode??? Wij hebben ook banksparen.

Yv: Huis gekocht?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:13

wij gaan voor 50/50 op 5 jaar en op 10 jaar vastgezet
en 70% aflossingsvrij
en 30% banksparen
rente 5,05% en 3,95%

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:24

100% banksparen, 30 jaar vast, geloof 5,5%

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:38

Echt erg ik weet het niet eens helemaal precies, moet ff nadenken... 40/60 aflosvrij/banksparen. En ik heb personeelskorting. 4,4 voor 20 jaar vast en 4,9 op de bankspaar (ivm personeelskorting)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:45

Haha ik heb het ook opgezocht hoor..........
We hebben trouwens 25 jaar vast en niet 30.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:00

Ik heb de Jazeker?! ook laten gaan.. de financierder die zij voorstelden klonk me te vaag in de oren en de regeling ook...

Huis wordt fiks gevonden en bekeken sinds het een tophuis is.. maar geen kijkers..
Wel veel reacties van kennissen öh als huis daar en daar had gestaan...
ja daar hebben we niks aan he :')

verhuizing naar anders huis dan huidige gaat nog wel 2 jaar duren.. dus tot dan kan er niet verder met prijs gezakt worden (om restschuld in nieuwe hypotheek te kunnen steken). *zucht*
soms zie ik het somber in...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:49

Suze, balen!
Het komt vast wel een keer goed...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:52

ja idd, hoop blijven houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:55

Ja ik probeer het ook... :j
Het houdt alleen bepaalde toekomstdromen zo op afstand en dat vind ik soms moeilijk :o
geduld is nooit mijn sterkste kant geweest :o

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:41

Ik ken het probleem, daarom heb ik nu twee huizen (waarvan één verhuurd) :P.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:20

Het was inderdaad een Jazeker?!?!?! verstrekker :))

NHG kan ook bij een bestaande hypotheek. Wel tot een max van 265.000 en er moet een verbetering van de woning plaatsvinden. Maar een bestaande hyp kan zeker omgebouwd worden naar NHG :j Mits je aan de NHG-voorwaarden voldoet natuurlijk. En daarbij wordt het vaak een interne oversluiting; maw er wordt bij de huidige verstrekker een 'nieuwe hypotheek' verstrekt.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:28

wij hebben nu 50/50 bankspaar/aflossingsvrij.. ook wij kunnen nog maar 24 jaar terugvragen bij de belasting. Wij hebben hem 10 jaar vast staan voor een rente van 4,%

wat betreft NHG.... ik heb dus afgelopen maart (na 3 jaar te koop gestaan) het huis verkocht van mijn ex en mij....
Daarbij heeft het 2 1/2 jaar bij een makelaar gestaan voor een normale prijs in de hoop niet met te veel schuld te verkopen... Mijn ex heeft toen een andere ingeschakeld en die wist zeker dat wij in aanmerking kwamen voor kwijtschelding bij NHG...Maar ja dat is nooit zeker... Wij hebben uiteindelijk verkocht voor 70000 verlies terwijl het net voor de recessie voor meer te koop stond (met een beetje overwaarde).
Gelukkig heeft het NHG ons zo'n 55000 euro kwijtgescholden en de andere 15000 euro was van de bank (die ze echt niet bij ons mochten claimen) dus dat was verlies voor de bank....

ik mag echt nog steeds in mijn handjes klappen... Was een beetje bang aangezien we net een kleine hadden maar gelukkig is alles goed gekomen... Wel moet je gewoon maandelijks blijven betalen en niet te veel achterstand opbouwen... ook zal het NHG altijd kijken naar je situatie en zorgen dat er brood op de plank is (niet zo dat je niets meer kan eten zeg maar)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:16

Veerledec, kreeg jij makkelijk toestemming van je hypotheekverstrekker om te verhuren?
Maylee, wat ontzettend fijn dat je geen rustschuld hebt zeg!

Ik ben begonnen met 50/50 met 4.7 en 4.9%. Heb nu 70/30 door aflossing. Het staat voor 10 jaar vast (2017), maar ik hoop dan wel ergens anders te wonen!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:20

Ja, heel makkelijk! Ik heb het wel allemaal door een bureau laten regelen:
http://www.overbruggingsverhuur.nl/
Voor 200 euro hebben zij de toestemming van de bank, de vergunning van de gemeente, het zoeken/screenen van de huurder en het huurcontract geregeld. Toestemming en vergunning kwamen echt per kerende post, geen enkel probleem.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:22

Ow wow, daar hoor je heel vaak negatieve verhalen over!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:26

Inderdaad, daar was ik ook bang voor. Ik had ze dus eerst gevraagd of ze dachten dat ik toestemming zou krijgen (je betaalt overigens 100 euro vooraf en de rest pas als je ook daadwerkelijk een huurder hebt). Hier een stukje van hun site over de toestemming van de bank:
Citaat:
Aanvragen bij alle banken

Steeds meer gemeenten willen, ter bescherming van hun burgers, voorafgaand aan de verkrijging van een vergunning op grond van de Leegstandwet een schriftelijke toestemming van de bank zien. Wij krijgen bij vrijwel alle banken die schriftelijke toestemming, mede omdat wij een op voorhand door de juristen van de bank goedgekeurde huurovereenkomst opstellen. U kunt aan ons altijd vragen (gratis) of uw bank toestemming zal gaan geven. Wij garanderen u dat wij uw verzoek niet zullen doorspelen aan de bank. Klik hier

Naast de schriftelijke toestemming voor tijdelijke verhuur van uw bank, eisen veel banken bij de ondertekening van de huurovereenkomst ook een pandakte. In samenwerking met uw bank stellen wij deze voor u op.