Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:16

Leuk huis Melanie! Al een beetje bezichtigingen gepland staan? :)

pandour4evuh

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:42

Hoe ik en mijn vriend het aangepakt hebben om het bod te bepalen is als volgt:
1. Als eerste hebben we met elkaar besloten tot welk maximum wij willen gaan wat betreft eigen geld en hypotheek.

2. Alle pro's en cons op een rijtje gezet.
in ons geval heel veel pro's, 1 con de badkamer welke geen bad had. Verder was alles af en zowat nieuwbouw.

3. onderzoek gedaan naar huizen in de regio. niet zo zeer in dezelfde stad maar wel in de omgeving.
- wat is de m2 prijs
- wat moet er nog aan gedaan worden
- hoeveel gaat dat minimaal kosten.
- inclusief overbieden 10%.

4. Alles bij elkaar opgeteld zijn we voor een overbieding van 5% gegaan met een goed verhaal erbij met hoe we de financiering gingen regelen (25% eigengeld / 75% hypothecaire lening) en wie wij waren en dat we echt verliefd zijn geworden op dit huis.
- onder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring.

Wij hadden niet het hoogste bod maar dat laatste stukje heeft ze wel over de streep getrokken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:29

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:18

Ons bod dat we op het huis van vorige week hebben gedaan was helaas niet hoog genoeg. Er was een hoger bod. En wij hadden al 25.000 overboden.. Echt te bizar. Maar meer dan dit vonden wij het huis echt niet waard.

Melanie leuk huis hoor! Dat gaat vast goed komen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:02

Balen Christadk! Het is toch inderdaad bizar he.. Maar altijd goed om bij je eigen gevoel te blijven qua waarde :j

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:52

Mijn vriend en ik gaan vanaf november serieus kijken. Mag ik vragen wat jullie aan eigen geld reserveren? Wij willen max 250k uitgeven aan hypotheek.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:43

Ligt er denk ik aan welke regio je zoekt, maar ik zou uit gaan van 10% overbieden. In jullie geval dus 25.000 spaargeld om aan het huis uit te geven (excl verbouwing, interieur etc).

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:50

Fleur_Laura schreef:
Ligt er denk ik aan welke regio je zoekt, maar ik zou uit gaan van 10% overbieden. In jullie geval dus 25.000 spaargeld om aan het huis uit te geven (excl verbouwing, interieur etc).

Wij zitten in het hoge noorden. Maar overbieden hoeft toch niet altijd voor je eigen rekening te zijn? Zolang het ook voor die waarde getaxeerd wordt.

We zijn namelijk niet van plan om over de taxatiewaarde te gaan bieden en inboedels hebben we ook al compleet. Zou dus echt gaan om de kosten koper en soortgelijke kosten.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:52

Maar die taxatiewaarde weet je niet vooraf, of je moet dus in je voorwaarden opnemen dat je je gehele bod gefinancierd wil krijgen.

Kosten koper is minder, vaak kun je online wel zoeken waar je ongeveer rekening mee moet houden. Wij zitten op zo’n 15-20.000 eigen kosten, maar wel in een (best wat) hogere prijsklasse dan jullie.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:08

Wij zitten qua kosten koper op ongeveer €4000. Wel starters, dus geen overdrachtsbelasting.

Wij hebben heel flink overboden, meer dan wat we zelf op de bank hadden staan en we hadden in ons bod een voorwaarde van financiering van (totale bod - eigen spaargeld) opgenomen. Dit voorbehoud hebben we uiteindelijk nog verlaagd om de verkopers meer zekerheid te geven en zo werd het geaccepteerd. We hebben dus uiteindelijk een lager voorbehoud gedaan dan we eigenlijk konden dragen, maar waren bereid om die gok te nemen en het verschil had onze familie eventueel kunnen helpen overbruggen. De taxatiewaarde viel uiteindelijk superhoog uit, maar volgens mij is dat sowieso (vaak) een wassen neus....

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:17

Oja das een goeie, wij gaan wel overdrachtsbelasting betalen (te duur huis wrs :+ ), dus dat scheelt wel.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 07:59

Bedankt zover! Bij ons ook geen overdrachtsbelasting inderdaad.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:46

Caaroo schreef:
Wij zitten qua kosten koper op ongeveer €4000. Wel starters, dus geen overdrachtsbelasting.

Wij hebben heel flink overboden, meer dan wat we zelf op de bank hadden staan en we hadden in ons bod een voorwaarde van financiering van (totale bod - eigen spaargeld) opgenomen. Dit voorbehoud hebben we uiteindelijk nog verlaagd om de verkopers meer zekerheid te geven en zo werd het geaccepteerd. We hebben dus uiteindelijk een lager voorbehoud gedaan dan we eigenlijk konden dragen, maar waren bereid om die gok te nemen en het verschil had onze familie eventueel kunnen helpen overbruggen. De taxatiewaarde viel uiteindelijk superhoog uit, maar volgens mij is dat sowieso (vaak) een wassen neus....

Aangezien wij ons huis nu eindelijk verkocht hebben kan ik je zeggen: taxatiewaarde kan zéker een probleem zijn. Bij ons de eerste keer er volledig op afgeketst, de taxateur dacht dat het huis een energielabel B had, maar het is een D. Dus taxatie was lager dan gepland, koop ging niet door. Tweede keer een taxateur die het voor eigen gebruik had getaxeerd, terwijl die koper het wilde verhuren. Uiteindelijk bleek de koper net een nieuwe baan en dus proeftijd, dus alsnog geen koop (volgens mij was dat het tenminste).
Nu eindelijk verkocht, zonder voorbehoud van financiering en aan iemand wiens kind er gaat wonen. Toch wel fijner dan een echte belegger.
Maar bij ons was het meer "een huis verkopen in deze tijd" :') . Heel veel mensen er op af gekomen, heel veel biedingen, maar het duurde alsnog best lang vond ik (door dus al die issues).

Kopen daarentegen, het tweede huis waar we gingen kijken hebben we een bod op gedaan en toen hadden we het :+ . Dat ging een heel stuk makkelijker dan gepland! Maar wij konden ook veel zelf financieren, dit huis is echt gigantisch in waarde gestegen en mijn vriend had mega veel spaargeld, dus hebben inderdaad ook maar een lager voorbehoud gedaan.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:54

Wat een gedoe LoveBodin! Een hypotheekadviseur die wij hebben gesproken noemde ook dat verkopers vaak nog meer in spanning zitten dan kopers.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:18

Leuk huis pagina hier voor!
Inderdaad voor ons ook flink aan de prijs. Wij hebben een perceel van 1150m2 en hebben er ongeveer €235.000 voor betaald.
Dat is nog het voordeel van in het noorden wonen ;).

Overbieden kan gewoon op de hypotheek, het taxeren is vaak niet zo spannend. Zolang je een huis van €100.000 niet voor €250.000 koopt, komt de taxatie meestal precies op je koopprijs uit

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:19

Wij moeten zometeen nog voor bezichtiging maar kregen net al mail dat eindbod voor morgenmiddag binnen moet zijn en er al biedingen zijn :')
No pressure :+ (Grapje hoor, laten we ons niet door gekmaken. Maar toch)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:21

Hier in het dorp?

Gekkigheid wel ja :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:40

SimoneeM schreef:
Wij moeten zometeen nog voor bezichtiging maar kregen net al mail dat eindbod voor morgenmiddag binnen moet zijn en er al biedingen zijn :')

Dat is toch best normaal? Hier dan het noorden van het land maar dat is hier ook normaal. Ben dan altijd blij dat je dan vroeg mag bezichtigen ... maar dat is ook maar geluk hebben.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:42

SimoneeM schreef:

Succes zo! En laat je idd niet gek maken haha.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:55

Zojuist een gesprek gehad met SNS. Kosten koper zijn we al dus nu met vriendlief een plan uitgestippeld. Willen in de regio steenwijk gaan kijken dus erg veel zin in. Als corona wat afneemt, gaan we de regio eens bekijken.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:20

Het huisje waar ik gister voor gebeld heb om een bezichtiging te plannen (en die staat voor zaterdag) staat nu ineens onder optie op funda..
Ga vrijdag maar bellen of het nog zin heeft te gaan kijken. Beetje jammer dit..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:33

_Elaine_ schreef:
Het huisje waar ik gister voor gebeld heb om een bezichtiging te plannen (en die staat voor zaterdag) staat nu ineens onder optie op funda..
Ga vrijdag maar bellen of het nog zin heeft te gaan kijken. Beetje jammer dit..

Jasses -O-

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:36

ingedebruijn schreef:
Zojuist een gesprek gehad met SNS. Kosten koper zijn we al dus nu met vriendlief een plan uitgestippeld. Willen in de regio steenwijk gaan kijken dus erg veel zin in. Als corona wat afneemt, gaan we de regio eens bekijken.

Fijn, dat klinkt goed! Ik zou ook zeker een keer een gratis gesprek met een onafhankelijke hypotheekadviseur plannen. :j

Ik heb weleens gehoord dat het goed is om ongeveer 10% van de koopsom aan spaargeld te hebben. Dat klopt bij ons ook wel aardig.

Vervelend _Elaine_, hopelijk heeft het nog wel zin om te gaan kijken. Volgens mij veranderen ze die status soms ook als te veel mensen blijven bellen voor wen bezichtiging. Hopelijk is het zoiets.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:52

Sem_ schreef:
ingedebruijn schreef:

Fijn, dat klinkt goed! Ik zou ook zeker een keer een gratis gesprek met een onafhankelijke hypotheekadviseur plannen. :j

Ik heb weleens gehoord dat het goed is om ongeveer 10% van de koopsom aan spaargeld te hebben. Dat klopt bij ons ook wel aardig.

Vervelend _Elaine_, hopelijk heeft het nog wel zin om te gaan kijken. Volgens mij veranderen ze die status soms ook als te veel mensen blijven bellen voor wen bezichtiging. Hopelijk is het zoiets.

Ja ik heb nu met de Hypotheker en SNS een gesprek gehad. Tweede beviel ons veel beter maar fijn om te zien dat het grotendeels wel overeen kwam. Nu meer een geval van, waar voelen we ons het beste bij en dan doorpakken.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:10

lenaa_tje schreef:
SimoneeM schreef:

Dat is toch best normaal? Hier dan het noorden van het land maar dat is hier ook normaal. Ben dan altijd blij dat je dan vroeg mag bezichtigen ... maar dat is ook maar geluk hebben.

Op zich wel hoor, maar moest er gewoon om lachen, dat je dan nog niet eens geweest bent en dit komt al binnen. Maar misschien hebben wij eerder geluk gehad bij andere huizen dat dat pas erna volgde :)

Huis viel overigens onwijs tegen, dus gaan geen bod uitbrengen :)