Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:42

poeh, dat is veeeeel geld Nelleke!
Je grootste kostenpost is inderdaad in verhouding je lunch, maar ook je ontbijt cq. overige boodschappen is veel geld.
Waaruit bestaan die overige boodschappen?
Wat eet je voor je ontbijt; kun je dan ook niet meteen iets maken voor je lunch?
En wat je in het weekend eet kun je misschien op maandag weer eten als lunch, als je tenminste houdt van salade? Als je aardappels overhoudt maak je aardappelsalade, of je kookt wat extra pasta en maakt pastasalade.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:58

Bij de SoLow / Executie verkoop hebben ze een wasmachinereiniger. Voor €1,50 heb je 4 van die zakjes poeder geloof ik! Verkopen ontzettend goed dus ze zullen wel goed werken :).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:33

Georgette, we hebben een koelkast op werk alleen we zitten met 600 man in het bedrijf en hebben 1 klein koelkastje. :+ Ik heb weleens beleg meegenomen maar dan is het de volgende dag ineens spoorloos verdwenen. Dat zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk. :D

Iemand zei in de avond lunch maken: dat is wel een idee. Zie ik meer zitten dan in de ochtend.

Opisop_shop, de overige boodschappen bestaan voornamelijk uit muesli/cruesli (dorset cereals), lactosevrije yoghurt (ik ben lactose-intollerant), broodbeleg (biologische vleeswaren of oude kaas o.i.d. Ik kan niet tegen jonge kaas ivm lactose.) bier (A-merk, vaak Brand of HJ) wijn, wasmiddel, wasverzachter, schoonmaakmiddel, thee, toiletpapier (gerecycled) fruit, vruchtensap, biologische eieren en iets van een zoutje voor in het weekend.

Bier kopen we vaak wel in de aanbieding. Evenals vaatwasblokjes en wasmiddel. Maar wel gewoon bij de AH dus voor mijn gevoel ben ik dan alsnog duurder uit dan bij een Lidl of een Aldi. :+

De reden dat die kosten hoog liggen is omdat ik dus lactose-intollerant ben dus niet alles kan eten (in heel veel goedkope ontbijtgranen, goedkoop broodbeleg en goedkoop brood zit lactose) en omdat we alle dierlijke producten biologisch kopen. Dat laatste willen we ook zo houden, gezien we het wel kunnen betalen vinden we het verantwoorder om biologisch te kopen. Dat eerste kan ik weinig aan doen :+

Koffie kopen we van Nespresso wat natuurlijk rete-duur is en ik drink nogal wat koffie... :=

We kopen verder nooit frisdrank, chips, snoep, taart of koek dus dat scheelt wel geld.

Maargoed, ergens moet het gewoon haalbaar zijn om met 400 euro rond te komen voor 2 personen lijkt me? Het grootste punt is dat ik bang ben dat het me heel veel extra tijd gaat kosten. De hello fresh box gaat in elk geval de deur uit voorlopig. Lunch moeten we zelf gaan maken. Ik denk dat we dan al redelijk wat besparen.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:44

400 euro per maand, daar leven wij met zn 5en van :D (inclusief kind in de luiers)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:46

Oh... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:50

Wake Up call ^^ , jij leeft duurder door je intolerantie en dure levensstijl :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:50

Wij (Ik en moeder) leven met 2 personen van 40 per week. Toen wij met zijn drieën woonde leefde wij van 50 per week. Het is mogelijk

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:51

_Nelleke_ schreef:
Georgette, we hebben een koelkast op werk alleen we zitten met 600 man in het bedrijf en hebben 1 klein koelkastje. :+ Ik heb weleens beleg meegenomen maar dan is het de volgende dag ineens spoorloos verdwenen. Dat zet natuurlijk ook geen zoden aan de dijk. :D

Iemand zei in de avond lunch maken: dat is wel een idee. Zie ik meer zitten dan in de ochtend.

Opisop_shop, de overige boodschappen bestaan voornamelijk uit muesli/cruesli (dorset cereals), lactosevrije yoghurt (ik ben lactose-intollerant), broodbeleg (biologische vleeswaren of oude kaas o.i.d. Ik kan niet tegen jonge kaas ivm lactose.) bier (A-merk, vaak Brand of HJ) wijn, wasmiddel, wasverzachter, schoonmaakmiddel, thee, toiletpapier (gerecycled) fruit, vruchtensap, biologische eieren en iets van een zoutje voor in het weekend.

Bier kopen we vaak wel in de aanbieding. Evenals vaatwasblokjes en wasmiddel. Maar wel gewoon bij de AH dus voor mijn gevoel ben ik dan alsnog duurder uit dan bij een Lidl of een Aldi. :+

De reden dat die kosten hoog liggen is omdat ik dus lactose-intollerant ben dus niet alles kan eten (in heel veel goedkope ontbijtgranen, goedkoop broodbeleg en goedkoop brood zit lactose) en omdat we alle dierlijke producten biologisch kopen. Dat laatste willen we ook zo houden, gezien we het wel kunnen betalen vinden we het verantwoorder om biologisch te kopen. Dat eerste kan ik weinig aan doen :+

Koffie kopen we van Nespresso wat natuurlijk rete-duur is en ik drink nogal wat koffie... :=

We kopen verder nooit frisdrank, chips, snoep, taart of koek dus dat scheelt wel geld.

Maargoed, ergens moet het gewoon haalbaar zijn om met 400 euro rond te komen voor 2 personen lijkt me? Het grootste punt is dat ik bang ben dat het me heel veel extra tijd gaat kosten. De hello fresh box gaat in elk geval de deur uit voorlopig. Lunch moeten we zelf gaan maken. Ik denk dat we dan al redelijk wat besparen.

Als je weinig tijd hebt is het misschien een idee om je boodschappen te bestellen via AH.nl. Hier kan je het thuis laten bezorgen of ophalen bij een pick up point.
Het voordeel hier van is dat je koopt wat je nodig hebt (van te voren even een lijstje maken met wat je die week wilt eten en welke producten je daar voor nodig hebt). Ook kan je gebruik maken van de aanbiedingen. En AH heeft genoeg producten die geschikt zijn voor je lactose intolerantie :)
Super Coop heeft trouwens ook een bezorgservice :) geen idee wat je woont maar via AH of Coop (supercoop) kan je checke of ze ook bij jou bezorgen of anders waar het dichts bijzijnde pick up point is.
400,- is namelijk ECHT wel heel veel geld!
Mijn vriend en ik doen het met de helft minder terwijl wij niet letten op de kleintjes maar wel bewust boodschappen doen en ook heel blij zijn met onze vriezer. Ook eten we regelmatig eens een dag kliekjes :) Restjes wat we in de vriezer hebben gedaan. Ideaal en scheelt behoorlijk!

Hopelijk kan je er wat mee :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:06

Jee, 700 euro, ik zou al niet weten hoe ik de helft op moest krijgen aan eten :+
Wat ik vaak doe is de avond van tevoren even een ovenschotel klaarmaken. Hup de koelkast in, en die hoeft dan nog maar in de oven. Maak je een grote, dan kun je daar twee dagen van eten :) Gisteren hebben we zo'n grote bak lasagne gemaakt;lasagne bladeren van euroshopper, pastasaus van euroshopper, bakje creme fraiche, zakje geraspte kaas en wat peper en zout.. En hup, om en om erin gieten/leggen/strooien en klaar is je ovenschotel :D
Ook doe ik vaak wat pizzadeegingredienten in de broodbakmachine, timer erop en zodra ik thuis ben is het deeg net klaar. Hoef ik maar de tomatensaus en kaas enzo erop te leggen en hup de oven in :)
Zelfgemaakt is toch veel lekkerder? :D
En voor een euro per persoon ben je klaar.
En inderdaad, zelf lunch meenemen. Al haal je een kant en klaar bakje salade bij de AH, dan ben je nog goedkoper uit dan in de kantine lijkt me.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:40

700 euro? Pff ik zou idd ook niet weten waar ik t aan uit zou moeten geven.

Wat denk ik ook wel kan schelen voor jullie is om niet meer iedere dag boodschappen te doen en idd als je wat kookt,maak maar grote porties en Vries t in,als je dan eens wat minder tijd hebt dan heb je toch makkelijk wat te eten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:50

Misschien is het handig om calcium supplementen te kopen ipv dure lactose vrije zuivel? Ah basic heeft roggebrood en volgens mij is dat volledig lactose vrij. Op die manier kun je je eetpatroon omgooien op een gezonde en voordelige manier.
Kwa beleg zit je ook niet vast aan vleeswaren. Je kunt bijvoorbeeld kipfilet kopen, dit pocheren en dan in dunne plakjes op je roggebrood doen met wat tomaat en/of komkommer, etc. Er is veel mogelijk als je buiten de lijntjes gaat denken :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:02

Ja ik schaam me echt rot om het bedrag eigenlijk...

Obelix, we doen 1x per week boodschappen, invriezen en later opwarmen gebeurt al regelmatig want anders zou ik helemaal niet weten wanneer ik naar m'n paard moet. :')

Iedereen dank voor de tips en ik vind het fijn dat ik niet gelijk wordt uitgekotst vanwege m'n uitgaven.

Kijk, er zijn uitgaven waarbij ik bewust het duurste product koop omdat dit beter is voor het milieu en/of dierenwelzijn en dat wil ik ook niet veranderen, maar 700 is natuurlijk te belachelijk voor woorden.

Phormicola, thnx voor je input. Een biologische kipfilet kost al snel 5,-. Dat is duurder dan voorgesneden plakjes biologische kipfilet. Ik eet overigens geen zuivel vanwege calcium, maar omdat ik eigenlijk altijd vega ben geweest. Nu werd dat een beetje een onhoudbare situatie met die lactose-intollerantie maar alsnog eet ik weinig vlees (omdat het niet altijd lekker valt/ik me er niet fijn bij voel). Fijne tip over het AH basic roggebrood. Ik vind roggebrood namelijk heerlijk!

Verder eet ik regelmatig rauwkost op brood (of bijv. avocado) maar ook een avocado kost al snel een euro per stuk. Fruit en groente is sowieso duur en dat eten we wel veel.

(edit: phormicola, gefeliciteerd met je dochter!!)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:23

Georgette schreef:
Carola, wij hebben de hoes van Koeka voor in de Maxi Cosi, en ook de teddy voetenzak <3

Heb je misschien een link hoe dat eruit ziet?

Rampshellie schreef:
Bij de SoLow / Executie verkoop hebben ze een wasmachinereiniger. Voor €1,50 heb je 4 van die zakjes poeder geloof ik! Verkopen ontzettend goed dus ze zullen wel goed werken :).

Bedankt voor de tip, we hebben dat alleen niet in mijn woonplaats. Daarnaast heb ik gelezen dat soda + sopje voldoende moeten zijn om de wasmachine weer schoon te krijgen dus ga ik dat eerst proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:30

Wow! 700,- per maand! :oo

Ik eet zelf voor 20,- per week! Meestal houd ik nog wel wat over. Eerst toen ik op school had kocht ik ook altijd alles op school, veeel te duur! Gewoon geen portomonee meer meenemen dat werkt haha! En idd grote porties maken en die invriezen, snel makkelijk en goedkoop :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:33

Ik heb op moment crisis en moet nog even rond komen met 10 euro en heb elke maand standaard 1 week geen geld voor boodschappen

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:00

Maar als je dat van tevoren weet takkie, kun je daar toch op inspelen? Lijkt me heel vervelend

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:16

8nnemiek: waar is dan je groente in de lasagne? Ik lees ook weer mee, ga waarschijnlijk verhuizen en dat is duur...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:18

Groente, sowieso tomaten natuurlijk :Y) maar ik doe er ook vaak nog wat restjes van de dag ervoor doorheen, of gewoon wat broccoli roosjes of bloemkool ofzo, net wat ik in huis heb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:25

DebGizmo :j , zijn puur dingen als yoghurt ei kattenvoer en kattenbakvulling . En nu de konijnen maar heb nog wat op spaarrekening voor nood.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:32

Ik eet ook erg veel groente en fruit, dat blijft inderdaad een enorme kostenpost. En zowel mijn man als ik houden van vlees. Voor mezelf hou ik het bij kip en tartaar, voor hem koop ik afentoe iets luxers.
En bedankt nog :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:04

@Nelleke: Ik vind het al knap dat je het zo open en bloot durft te vertellen (jullie uitgaven), dus geen reden om je af te branden hoor! Je weet zelf ook wel dat het lichtelijk aan de hoge kant is voor 2 personen :D

Ook ik denk dat er qua lunch veel te bezuinigen is. 's avonds broodjes smeren, fruit meenemen, eventueel nog een flesje "lekker" drinken, klaaaaar ;) Ook zou je qua schoonmaakproducten e.d. de aanbiedingen een beetje in de gaten kunnen houden. De wekelijkse foldertjes scannen duurt hooguit 10 minuten en als er wat in de aanbieding is, kan je gelijk een voorraadje inslaan en op je gemak de folders in de gaten houden tot de volgende aanbieding. Ik kan me bijvoorbeeld niet meer heugen wanneer ik douchegel, deo, tandpasta en haarlak voor de volle prijs heb gekocht! En daar koop ik A-merken van (Kneipp, Therme, Palmolive, Dove, Axe, Elmex, Fructis, etc.). Maar idem met vaatwastabletten en wasmiddel.
Schoonmaakmiddelen van de Lidl vind ik trouwens prima werken, vaak ook goed ruiken en qua prijs zijn ze aantrekkelijk.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:25

Wow...700 euro.. als het koelkastje op het werk het probleem is koop dan zo.n koeltasje bij de hema.. kan je s.nachts in de vriezer doen en overdag houd je je eten gekoeld..
Hier gluten en tarwe vrij en een kind en red het met 40 in de maand. Zonder de dure gluten pap/ brood kan ik het ook met 30 redden. En dan heb ik van alles wel in huis.. eet groente en fruit van seizoen. Stampot maken hoeft niet veel te kosten en ook niet perse veel tijd...evenals een gezonde pasta.. ik kook altijd extra veel om ook wat in de vriezer te kunnen zetten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:08

robbie88 schreef:
Wow...700 euro.. als het koelkastje op het werk het probleem is koop dan zo.n koeltasje bij de hema.. kan je s.nachts in de vriezer doen en overdag houd je je eten gekoeld..
Hier gluten en tarwe vrij en een kind en red het met 40 in de maand. Zonder de dure gluten pap/ brood kan ik het ook met 30 redden. En dan heb ik van alles wel in huis.. eet groente en fruit van seizoen. Stampot maken hoeft niet veel te kosten en ook niet perse veel tijd...evenals een gezonde pasta.. ik kook altijd extra veel om ook wat in de vriezer te kunnen zetten

In de maand? Bedoel je niet per week?
10 euro in de week voor 2 lijkt mij wel heel erg krapjes. Qua glutenvrij kun je op zich ook wel besparen hoor, ik eet gewoonweg amper brood maar wel gv havermout of teffpap

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:15

40 euro per maand zou ik in principe wel redden in de zomer, dan heb ik nl veel groente, fruit en aardappelen uit eigen tuin, maar zonder moestuin, als je ziet dat een bloemkool bv al snel 1,50 kost ben ik toch wel een euro per persoon per avondmaaltijd kwijt, komt dus op zo'n 60 euro per maand uit aan avondeten. Daar nog het ontbijt, drank en tussendoortjes bij, dan zit ik toch al snel aan de 100 euro per maand.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:25

10€/week lukt wel, maar is wel erg krap.

Rijst is het goedkoopste om te eten, beginnend bij 0.95€/kg. Daarbij dan 150g groenten (seizoensgroenten, rode kool of spinazie uit de diepvries) a 1€/kg, weinig en goedkoop vlees (frikandellen, gekookte worst) of er een eitje bij (0.12€/st). 8 sneetjes brood per dag is 3 dagen van 1 brood a 1€. Voor de rest water en goedkope thee. En een appel per dag, eventueel een pakje goedkope kaakjes. Broodbeleg kan met suiker, pindakaas, pasta, halvarine en klein pakje kaas.

Het kan uit als je het volledig in de supermarkt haalt, maar het is verre van ideaal.