[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 02:50

Dank je wel. Het huis is zeker om te :~ en we proberen het nieuwe huis toch een beetje naar dat voorbeeld (maar wel anders natuurlijk) te maken.
manzano schreef:
Dus weet echt wel hoe het is. Maar je moet wel realistisch zijn en vooral vooruit kijken waar je het voor doet. Het is maar een stapeltje stenen uiteindelijk.

Ik weet niet zo goed welke situatie jij in zat? Bedoel je dat jij een huis had gekocht met je ex en het moest verkocht worden?

Waar mijn frustratie zo bij ligt. Ja dat is een beetje lastig verhaal om zo op Bokt te typen. Ik zal 't proberen.

Toen ik mijn vriend leerde kennen was hij bezig zijn huis op te knappen. Zijn ex betaalde al een meer dan een jaar niet meer mee en was ook weg bij hem maar het stond nog wel op haar naam.
Toen zij vertrok was het een bouwval en hadden ze beiden met flinke schuld achtergebleven dus wat ik ervan begreep was dat mijn vriend dat huis verder zou opknappen om er (een tijd) zelf in te gaan wonen.

Zijn ex-schoonvader is zo vriendelijk geweest om hem te helpen alles af te maken anders had hij waarschijnlijk nu nog staan klussen.
Ik dacht toen nog: djeezus waar ben ik in beland %)

Voor mij lijkt het wel gisteren dat ik met een smile op mijn gezicht geplakt zijn housewarmingparty stond te regelen en zijn mooie huisje stond aan te prijzen (terwijl zijn ex incl familie daar ook rond liep 8)7 en ik dacht: jamaar IK heb hier niks mee te maken??) want hij had wel het gevoel dat hij daar wilde wonen.

Hij heeft echt alles eraan gedaan om het op zijn naam te krijgen maar hij kwam wat tekort.
Hieraan merk je bijvoorbeeld ook het verschil in families. Mijn pa zou echt bakstenen hebben gegeten om de financiering rond te krijgen; als ik 3 jaar heb staan timmeren op mijn droomhuisje dan gaat dat niet zomaar verkocht worden ofzo.
Maar zijn ouders zijn nou eenmaal anders.

Hij heeft mij vanaf het begin duidelijk gemaakt dat hij liever niet uit zijn geboorteplaats zou verhuizen.
(inmiddels is zijn mening ook veranderd)

Ik heb meer dan een jaar in een koffer geleefd omdat ik zelf ook een beetje honkvast ben en aangezien het huis op naam van zijn ex stond zat ik er niet op te wachten om in de problemen te komen als mijn vriend iets overkwam en het huis ging naar háár.

Maar gaandeweg begon ik me er wel bij neer te leggen dat hij graag in zijn huidige woonplaats wilde wonen alleen tja dat huis op zijn naam wilde niet echt lukken dus ik begon dat huis ook maar te accepteren, het is best een heel fijn huis.
Ik dacht dat ze afspraken hadden gemaakt dat hij daar zeker een jaar of 5 zou gaan wonen, ik weet het niet precies, het was vóór mijn tijd en ik heb alleen wat vlagen meegekregen van "mondelinge afspraken" "komt wel goed" "maak je niet druk"

Afgelopen maart kregen we een briefje onder onze neus gedouwd dat mevrouw de ex haar huis verkocht had en dat nu dit huis verkocht ging worden ander kreeg zij haar hypotheek niet rond.
Mijn vriend wilde niet lastig doen en heeft min of meer meegewerkt zodat zij haar huis kon kopen (hij was ook bang dat ze anders problemen zou maken met zijn huis) en zat ondertussen met zijn handen in het haar waar hij nou moest gaan wonen.
Ik had mijn eigen huisje en was eigenlijk niet van plan om dat op te geven omdat ik de laagste huur van Nederland had (230 euro) en omdat ik graag op mezelf ben, zijn ex uitkopen was helemáál geen optie.

We hebben toen gedacht, dan gaan we in mijn 2-kamerhok wonen, maar dat was echt een zware achteruitgang na zijn mooie huis en dat niet alleen: het is gewoon TE klein voor 2 volwassen mensen die een grote-mensenleven willen. Studenten ofzo kan nog wel.
Ik merkte aan alles aan hem dat hij daar niet echt op zat te wachten.
Maar wat dan wel?? Samen een huis kopen? Oke maar waar??
Door de nieuwe regels zijn wij degene die precies ergens tussen de huur- en koopgrens vallen dus eigenlijk nergens voor in aanmerking komen.

Maargoed ik had ondertussen eigenlijk voor de gein gereageerd op een koopgarant woning in mijn woonplaats (moest ik wel mijn huurwoning opzeggen daarvoor) om te kijken hoeveelste ik zou worden. Ik zat al eerder naar deze huizen te kijken omdat het gewoon leuke ruime huizen zijn en met korting niet heel duur en binnen ons budget. Mijn vriend vond ze ook wel leuk. Dit huis was één van de laatste hoekhuizen in die buurt.

Werd ik eerste! Op een huis wat we allebei wel leuk vonden.
Nou dat was dus een kans die ons in de schoot werd geworpen voor dat geld!
En helemaal met de terugkoopregeling: stel nou dat mijn vriend écht niet kon aarden in de nieuwe woonplaats, dan kunnen we er in elk geval snel vanaf.
Wij zagen alleen maar voordelen.
Dit huis is ook een stuk goedkoper in de maandlasten.

We hebben nog een tijd in de stress gezeten hoe het nou verder zou moeten als zijn eigen huis niet snel verkocht werd (ex betaalde niet mee en was dat ook niet van plan) en we hebben er ALLES aan gedaan om zijn huis maar verkocht te krijgen.
Omdat we dus onzekere tijden tegemoet gingen met de verkoop en alles, hebben wij zo min mogelijk bij geleend (vandaar ook mijn oproep voor goedkope klussers) want mijn vriend moest in het slechtste geval een jaar of langer 2 woningen gaan betalen als het niet snel verkocht zou worden, vanwege een niet-meebetalende ex.
En nee, dit was door haar juridisch dichtgetimmerd en mijn vriend, de goedzak, heeft alleen haar willen helpen.

Afgelopen maand heb ik mijn sleutels van mijn eigen huisje ingeleverd, dat was al best raar, ik heb er toch 10 jaar gewoond.

Ik voel me gewoon soms een beetje voor het blok gezet door andere mensen waar ik geen grip op heb.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel blij dat we straks weer een leuk huisje gaan hebben en ga er het beste van maken, maar ik had het graag anders gezien, vooral voor mijn vriend.
Voel me een beetje machteloos.

Twee jaar geleden was hij nog heel blij met zijn huisje en nu is het allemaal anders door gewoon domme, of helemaal géén afspraken (ja, toen goed vertrouwen) en toen moest ik echt enorm wennen aan zijn huis omdat het toch grotendeels ook van haar afkwam.
En nu bén ik er aan gewend en nu moet het weg.
Een half jaar voor dit hele gedoe kreeg hij nog een mailtje van zijn ex dat zij niet wilde dat het huis verkocht zou worden aan vreemden en nu heeft mevrouw ineens zelf een huis gekocht en moet dit weg 8)7

Mijn vriend vindt het ook niet leuk maar door de hele verkoop en gedoe is hij er juist méér met zijn neus op gedrukt dat het ook nog op naam van zijn ex staat (dat, waar ik me allang bij had neergelegd) dat hij eigenlijk blij is om opnieuw te beginnen en echt van haar af te zijn.
Ik vind het alleen banketstaaf dat het zo moet en dat hij nu ver weg van zijn vrienden en ouders zit. Aangezien mijn vriend al een paar jaar de hypotheek zelf betaalt (ja ja ik weet het: het hoort niet) kan hij nu wel eindelijk iets voor zichzelf gaan kopen of doen, omdat hij nu meer financiële ruimte krijgt.

Tja dat is het verhaal eigenlijk. Het is dus niet mijn eigen keuze geweest om dit huis te verkopen en ik vind het gewoon jammer hoe het allemaal gelopen is van alle kanten, ook van zijn ouders af.
Toen ze hem konden helpen wilden ze dat niet echt graag. Nu kan het niet meer omdat zijn pa met pensioen is en ze anders zelf bij moeten gaan lenen en zelf in de schulden gaan komen.

Ik ben best blij met het nieuwe huis hoor, maar ik denk wel dat ik weer moet gaan wennen aan mijn oude woonplaats.
Ik hou er gewoon niet van om geen volledig eigen keuze te hebben in bepaalde dingen :o Dat ga ik brommen zoals nu :o

Dus: ik heb niks geen huis, verkocht alleen mijn stinkende best gedaan om ervoor te zorgen dat mijn vriend de beste prijs voor zijn huis kon krijgen door het zo mooi mogelijk in te richten en alles.
Ik heb gewoon wat tijd nodig om aan situaties waar ik zelf niet helemaal om gevraagd heb, te wennen.
Nogmaals ik ga wel blij zijn met ons nieuwe huisje hoor en gooi me er voor de 100% op om ook dat mooi te krijgen maar van mij had het allemaal niet gehoeven.

Er is echt veel op me af gekomen de afgelopen tijd en daar kan ik niet zo goed tegen.
Ikzelf vind het dus rot dat er wildvreemden in dat huisje komen.
Nog zuurder is dat vrienden van mijn vriend wel zijn huisje wilden kopen maar door allemaal vreemd gedoe en gelul van andere mensen dachten zij dat het te duur was voor hun en hebben zij 20 meter verderop in de straat een huis gekocht.
Echt, ik had zoooo veel liever dat het vele werk van mijn vriend bij bekenden terecht was gekomen die het ook mooi vonden enzo, dan nu bij wildvreemden -O-
(mijn vriend ook)

Ik weet dus nog niet zo goed waar ik het zelf voor heb gedaan... behalve dat ik mijn vriend een kans heb gegeven om opnieuw te beginnen zonder zijn ex.
En als we dan toch in het nieuwe huis zitten dan wil ik het zo mooi en leuk mogelijk maken omdat ik nu ineens ook een koophuis heb en als ik dan toch een koophuis heb wil ik er wel anders naar kijken dan een huurhuisje en later bij verkoop ofzo, niet voor niks al dat geld, tijd en gedoe erin hebben gestoken.

Nogmaals ik ben superblij hoor, dat we zoveel mazzel hebben gekregen maar ik heb tijd nodig om te wennen aan het idee wat er de afgelopen paar maanden is gebeurd allemaal.
Ik denk ook dat als dit achter de rug is de klap bij mijn vriend ook wel aan gaat komen.

Die nieuwe mensen kunnen er niks aan doen maar ik gun het ze gewoon echt niet, dit huis :o erg he, eigenlijk.
Ik had het nog bijna liever weggegeven aan familie of een bekende als het in mijn macht had gelegen.

pmarena

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:14

Nicolletje , van het hele verhaal snap ik het alleen niet zo goed waarom jullie dan niet samen dat huis van je vriend hebben gekocht ? Als hij het alleen kon betalen dan kan dat met jou er bij toch helemaal goed , heb je ook geen gedoe met het moeten betalen van 2 huizen / verhuizen / vreemde mensen in het huis / enz.

En je was er al aan gewend en vond het een fijn huis zeg je , dus dan snap ik niet waarom jullie het niet gewoon hebben gehouden ? :)

Van de ex vind ik het overigens niet zo vreemd dat zij niet mee gaat betalen aan een huis waar ze geen gebruik van maakt , en dat ze het ook niet ziet zitten om nog jaren met haar naam er aan verbonden te zijn , waardoor ze zelf niet verder kan terwijl haar ex lekker in "hun" huis woont..waar haar geld dus in zit.

Dat zou denk ik niemand willen :P

Ik neem toch ook aan dat haar vader expres is blijven helpen met de verbouwing om er voor te zorgen dat het huis goed verkoopbaar zou worden zodat het hele verhaal zonder al teveel restschuld afgesloten zou kunnen worden.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:40

Nicolletje.... konden jullie het samen niet houden dan?

ik heb in dezelfde situatie gezeten... dus als mijn ex in het huis was gebleven had ik ook echt de helft niet betaald... Hij is 3/4 weken erna bij zijn (ex)vriendin (voor mijn tijd) ingetrokken want opeens vonden ze elkaar toch nog leuk (na 4 jaar geen contact te hebben gehad) maar goed... daar ben ik inmiddels wel overheen.

Ons huis heeft nog 3 jaar te koop gestaan en ik heb uiteindelijk toch 3 jaar lang de helft van alles betaald voor iets waar we beide niets aan hadden. Helaas konden mijn huidige man en ik de hypotheek niet overnemen aangezien mijn huidige man niet zoveel verdiende als mijn ex en daarbij was het voor mijn man 65 km enkele reis naar zijn werk... Daarbij moesten we dan altijd fulltime werken (en wij wilden graag kinderen).. na 3 jaar is het uiteindelijk verkocht voor 160000 euro (met een dikke restschuld)... Kromme is dat we nu weer een huis gekocht hebben voor 157500 euro.(wat we makkelijk krijgen aan hypotheek).. Helaas had ik liever mijn oude huis voor die prijs gehad (is 3x zo groot als wat we nu gekocht hebben).... Soms heb ik er ook nog moeite mee maar ben super gelukkig dat ik eindelijk van mijn ex af ben (wat betreft die zaken want het is gewoon een goede jongen en heb nooit last van hem gehad)

hopelijk kunnen jullie het beide goed afsluiten en gelukkig worden in jullie nieuwe huisje...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:34

Nee wij konden het samen ook niet betalen, we hebben bij de bank gezeten en kwamen tekort.
Ik heb geen vermogen om haar uit te kopen en ik wilde dat ook eigenlijk niet, om te betalen voor een huis wat ik niet heb uitgezocht.
Daarbij, waarom moet ik opdraaien voor hun problemen, voor mij had het alleen maar zeer nadelig uitgepakt allemaal, ook qua reistijden enzo.

Mijn vriend kwam zelf ook tekort om het op zijn naam te hebben. Zijn ouders wilden niet garant staan.

En zijn ex wilde het eerst ook niet verkopen. En toen ze zelf een huis had gekocht weer wel.
De afspraak (voor mijn tijd) was dat hij er zou gaan wonen.

Ik snap ook wel dat hij het moet betalen zolang hij er nog woont maar zij heeft ervoor gezorgd dat zij zelf geen dubbele lasten kreeg en hoe hij van dit huis af moest raken dat moest hij zelf maar uitzoeken.

Het is trouwens wel het meest gebruikelijke en ook wettelijk zo dat als je samen een huis hebt dan betaal je er samen voor, ook al ben je uit elkaar.
Helemaal als het in de verkoop staat.
Het is gewoon niet fair dat 1 van de 2 voor dubbele lasten op mag draaien terwijl de ander alvast lekker iets anders koopt.

Ik had het gewoon liever gehad dat hij het op zijn naam had kunnen zetten met hulp van zijn ouders en dat ik mijn huis had kunnen houden en dat we gewoon zonder al dat gezeur samen op het gemak wat hadden kunnen zoeken tegen die tijd in plaats van deze stress.
Of helemaal niets samen zoeken, want van mijn hoeft dat dus eigenlijk niet zo, dat samengewoon :o

Maargoed ik bedenk me dat ik weer veel te veel heb verteld ik kan niet verder de details vertellen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:37

Allemaal heel vervelend nicolletje!! Is wat met die exen.. Maar je vindt het wel erg dat het huis verkocht wordt maar als je eraan mee kon betalen had je niet gedaan omdat je niet zelf had uitgezocht? Klinkt beetje tegenstrijdig allemaal?

Maar hoop dat het snel allemaal achter de rug is voor je... Is wat met dat uit elkaar gaan :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:12

Mwoah , als je er allebei nog woont of er geen van beiden meer woont , dan betaal je allebei aan de hypotheek. Moet er echter 1 ergens anders gaan wonen terwijl de ander dan in zijn eentje het huis gaat bewonen , vind ik het niet meer dan normaal dat degene die het huis gebruikt , ook de hypotheek betaald.

Uiteraard moet dat dan wel weer verrekend worden als het huis uiteindelijk verkocht wordt , dat niet ieder de helft van de opbrengst (of verlies...) krijgt , maar dat degene die er meer aan heeft betaald dus ook een groter deel van de winst (of kleiner deel van het verlies) krijgt :)

Het lijkt me sterk dat een ex gaat zeggen : woon jij er nog maar lekker 5 jaar hoor terwijl ik mijn leven stil zet omdat die schuld (van een huis waar ik nooit kom) op mijn naam staat :P

Ik kan me wel voorstellen dat een stel afspreekt dat 1 van de 2 er mag blijven wonen totdat er een betere kans op verkoop is (vanwege minder crisis-tijd / beter afgewerkt en dus beter verkoopbaar huis) en dat er dan gesproken wordt over : ook al duurt het x jaar.

Dan wil zo'n ex het OP DAT MOMENT niet verkopen omdat er te veel restschuld achterblijft.

En wil ze desnoods nog een aantal jaren wachten met de verkoop waarbij hij dan in de tussentijd er kan blijven wonen (en dus ook de lasten zelf moet betalen , dat moet zij in principe ook in een huis dat geld kost voor haar omdat ze niet meer in het gezamelijke huis kan wonen...dat is alleen maar fair) maar dat ze op een gegeven moment toch wel van het hele gebeuren af wil : wanneer het huis dus een betere marktwaarde heeft (o.a. door HAAR vader die heeft geholpen met het afwerken ;) ) en wanneer ze zelf ook verder wil met de volgende stap in haar leven.

Dat kun je haar toch moeilijk kwalijk nemen , zo is het leven nu eenmaal :)

Je neemt anderen wel een beetje snel dingen kwalijk hoor / kunt je wat moeilijk in anderen verplaatsen en begrip hebben voor hun standpunten lijkt het , met die post ook al , met het veranderen van het huis....zonde van je energie joh :P

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:43

Pmarena: nouja goed... jij raakt dus even een gevoelige snaar die ik niet wou zeggen :P
Ja de helft van de opbrengst gaat naar haar. Gelukkig! is het opbrengst want in het geval van verlies had het wel erg vervelend geweest.
Omdat de afspraken allemaal mondeling zijn geweest staat er niets op papier.

Ik neem mensen helemaal niets kwalijk :? Sterker nog ik heb jaren in een rare situatie gezeten waar ik niet om heb gevraagd.
Soms heb ik eerder het idee dat mij dingen kwalijk worden genomen, zoals: dat ik niet effe dat huis heb overgenomen ofzo.
Ikke niet! Ik wilde dat mijn vriend het zelf oploste het banketstaaf is alleen geweest dat er ook allemaal ouders tegenaan zaten te bemoeien maar toen het puntje bij paaltje kwam gaven zijn ouders niet thuis.

Wat ik iemand wel kwalijk neem dat zit ik net min of meer te vertellen. Dat mijn vriend dus nu opdraait voor dubbele lasten omdat hij zo.... tja stom of aardig, ik weet het niet, is geweest om iets te ondertekenen om haar aan de hypotheek te helpen waardoor zij wel haar huis kon kopen en mijn vriend in de problemen kwam als wij zelf een huis wilden kopen (of huren), gelukkig had hij spaargeld om minstens een jaar dubbele lasten te betalen.

De housewarmingparty is nog maar precies 2 jaar geleden. Dat was echt raar, mensen kwamen naar MIJ toe om me te feliciteren met het huis :? terwijl zijn ex daar ook zat.
Ik had expres al mijn spullen weggehaald om niemand te kwetsen en zei tegen iedereen "er is niks van mij bij hier" en ik dacht zelfs: "en ook niet van mijn vriend"

En het feit dat er niks van mijn vriend bij zit, dat is nu met de verkoop pijnlijk duidelijk aan het worden.

pmarena schreef:
Het lijkt me sterk dat een ex gaat zeggen : woon jij er nog maar lekker 5 jaar hoor terwijl ik mijn leven stil zet omdat die schuld (van een huis waar ik nooit kom) op mijn naam staat :P

Wat ik van haar vader (en van zijn eigen ouders) heb begrepen was dit de afspraak ja.
Aangezien hij zelf ook degene is die alles vertimmerd heeft aan het huis, was het de afspraak dat hij dan ook een tijdje van zijn werk mocht 'genieten'.
Als het huis toen zij wegging (dat was echt vlak na aankoop) verkocht had geweest hadden ze nu beiden met een enorme berg schuld gezeten, mijn vriend heeft daarna nog 2 jaar alles eraan staan verbouwen voordat hij er kon wonen.

Ze heeft zelf ook aangegeven dat ze niet wilde dat het huis aan derden verkocht werd.

En wat ik ook heb begrepen, maarja ik kan niet in die man zijn hoofd kijken, heeft hij vooral geholpen met mijn vriend om hém te helpen.
Ik geloof niet dat hij echt wil dat zijn werk nu allemaal naar wildvreemden gaat die het lekker gaan afbreken, die man zijn hart en ziel zat in dit huis.
Als je 3 jaar dag in dag uit, elk weekend staat te klussen met elkaar dan neem ik aan dat je elkaar toch ook ergens aardig vindt.
Hij zag mijn vriend als een soort zoon.

pmarena schreef:
Dat kun je haar toch moeilijk kwalijk nemen , zo is het leven nu eenmaal :)

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om dit op te lossen.

Een gesprek hierover aangaan zo van joh ik ben bezig met een huis zoeken wat nu met het oude huis? is de meest aardige.
Een briefje onder zijn neus duwen met "het huis gaat volgende maand in de verkoop, onderteken dit effe anders krijg ik mijn eigen huis niet rond" is naar mijn idee toch echt een stuk minder vriendelijk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:03

Wat ik dus allemaal wil zeggen hiermee: ik ben dus blij dat het allemaal met een hoop mazzel is verlopen met het nieuwe huis, uiteindelijk :j

Er zijn mensen die niet echt van de ins en outs weten die denken dat ik mijn zin heb doorgeduwd dat we nu lekker in mijn woonplaats gaan wonen, maar zo is het niet.
Voor mijn vriend en zijn jaren werk had ik gewoon gegund dat hij het lekker had kunnen overkopen.
Omdat zijn ex ermee gemoeid was wilde ik mijn vingers er niet aan branden, maar als ik zijn ouders was geweest dan had ik hem bijgestaan en garant voor hem gestaan zodat hij het lekker op zijn naam had kunnen zetten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:09

pmarena schreef:
Je neemt anderen wel een beetje snel dingen kwalijk hoor / kunt je wat moeilijk in anderen verplaatsen en begrip hebben voor hun standpunten lijkt het , met die post ook al , met het veranderen van het huis....zonde van je energie joh :P

Behoorlijk oordelend over mij trouwens... Ik kan me prima in andere mensen verplaatsen.
Maar dat natuursteen zit vastgeklonken aan dat fundament hier onderhand. Die mensen zijn echt gestóórd als ze dat wegbreken dan valt het halve huis in elkaar.
Ik dacht dus dat de kracht van dit huis was dat je er zó in kon. Het is net helemaal af met alles 3 lagen verf strak in de lak. Wij dachten dus allebei dat dat ook de reden was dat het net verkocht was, je kan je spullen erin zetten en klaar.

Ik begrijp het niet goed nee, koop dan een minder af huis of eentje met minder natuursteen als je dat niet mooi vindt. Hier aan de overkant staat er een te koop die minder met dat steen allemaal heeft. Ze schijnen geweten te hebben dat die in de verkoop kwam.
Nouja wij vinden het mazzel voor ons natuurlijk maar nee ik begrijp het niet als het echt zo is :n
Net zoiets als een huis met mooie uitbouw kopen en vervolgens de uitbouw afbreken ofzo.
Ik kan me dan eerlijk gezegd beter inleven in mensen die ik ken en die hun stinkende best hebben gedaan om dit huis mooi te maken, dan in wildvreemde mensen die het blijkbaar willen afbreken, dat dan weer wel ja.

Ik kan me ook prima inleven in zijn ex en praat mijn vriend niet schoon dat hij het zover heeft laten komen dat ze nu op 'non-speaking terms' zijn.
Wel ben ik er zat van om daarom overal maar de schuld van te krijgen. Alsof ik hierom gevraagd heb :?

Maar ik zie het niet als mijn taak om zelf met zijn ex te praten in plaats van mijn vriend.
Ik denk dat als er iemand inlevingsvermogen heeft getoond de laatste paar jaar met dat huis, dat ik dat ben geweest.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:38

xxmayleexx schreef:
Ons huis heeft nog 3 jaar te koop gestaan en ik heb uiteindelijk toch 3 jaar lang de helft van alles betaald voor iets waar we beide niets aan hadden. Helaas konden mijn huidige man en ik de hypotheek niet overnemen aangezien mijn huidige man niet zoveel verdiende als mijn ex en daarbij was het voor mijn man 65 km enkele reis naar zijn werk... Daarbij moesten we dan altijd fulltime werken (en wij wilden graag kinderen).. na 3 jaar is het uiteindelijk verkocht voor 160000 euro (met een dikke restschuld)... Kromme is dat we nu weer een huis gekocht hebben voor 157500 euro.(wat we makkelijk krijgen aan hypotheek).. Helaas had ik liever mijn oude huis voor die prijs gehad (is 3x zo groot als wat we nu gekocht hebben)

Dat is wel heel zuur trouwens ja.
Bijna net zo zuur als dat mijn vriend kan aantonen dat hij de vaste lasten zelf betaalt maar de uiteindelijke hypotheek niet rond krijgt.
Als hij vervolgens had gaan huren had ivm zijn inkomen de huur onderhand net zo hoog geweest als nu de hypotheeklasten.
Best raar geregeld allemaal.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 07:55

Donderdag is het zover, dan krijg ik eindelijk de sleutel van mijn huis!!!

Nou was ik dit weekend door de papieren over de hypotheek aan het bladeren en toen viel mij op dat er in mijn totale hypotheek som, ook een bedrag van €600 aan taxatie kosten zit, terwijl ik deze al zelf betaald heb (wel véél minder) en dat de notaris kosten hoger zijn dan de offerte die ik had ontvangen.
Nou weet ik wel waardoor dat komt, de bank maakt een schatting van deze kosten.

Nou heb ik dit aan mijn vriendin verteld en zij zegt dat ik die kosten door de notaris terug krijg. Klopt dit?

Sacramenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:26

Ten eerste: Gefeliciteerd! Dat kan zeker kloppen, ik heb begin november bij de notaris getekend en kreeg ook nog een leuk bedrag terug. Voelde toch wel als een soort kadootje, ook al zit het natuurlijk in de complete financiering meegerekend. Had het ook supersnel op mn rekening, kwam meteen goed van pas.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:55

Zoo! Alweer 4 pagina's erbij!

VVE zegt me gelukkig niks. Nooit wat mee van doen gehad.

Ils: Kopje van Drente, dat is ook mooi wonen!

Chrystal: Mooi huis heb je. Wij zijn inmiddels voorzien. ;)

Nicolletje: Tja, aan de ene kant, post openmaken van een ander, het mag niet, maar aan de andere kant.. mss was het wel heel belangrijke informatie. Heb je er zelf ook geen moeite mee als een ander jouw post open maakt? Het kan absoluut per ongeluk gebeuren. Ik ga er ook automatisch van uit dat alle post die hier wordt bezorgd ook echt voor mij is. :+ Het is mij ook wel gebeurd, dat er iets verkeerd werd bezorgd en door mij werd opengemaakt. Volgens mij ontkomt niemand daar aan. Een straat verder woonde iemand die dezelfde naam had als ik. Dan had ik de post al open, voor ik in de gaten had, dat het niet voor mij was. Ik ben er maar een keer mee gaan kennis maken en ze vond het gelukkig begrijpelijk dat het gebeurde. Mss heeft de leverancier wel het afleveringsadres verwisseld voor het huidige adres. Bij levering moet een leverancier immers weten waar hij moet zijn hè? Ook bedrijven kunnen fouten maken. Weet je waar de kopers nu zitten? Dan zou ik gewoon even laten weten dat er al post bij jullie wordt bezorgd. Wij krijgen nog veel (reclame) post voor de vorige bewoner. De man is overleden en het zijn veel folders over traktors. Onze Bas is daar dolblij mee. :+ De echt persoonlijk aan hem gerichte enveloppen, geven we aan de buurvrouw. Die ziet nog regelmatig een zus van hem, die zijn nalatenschap beheert. Niet geven vind ik ook niet netjes.

Wat een verhaal meid! Ik kan me wel verplaatsen in het verdriet van je vriend en ik snap je ook wel dat je het raar vindt, dat zijn ouders niet garant wilden staan. Helemaal als al duidelijk is, dat hij het op kon brengen. Dat is idd meer een 'tekortkoming' bij zijn ouders dan bij jou. Ik ben met je eens, dat je aan huur vaak meer kwijt kan zijn, dan aan hypotheek. Ik vind dat ook onbegrijpelijk. Je manier van denken zit behoorlijk in mijn straatje haha :+. Ik kan een soortgelijk verhaal vertellen over het huis wat mijn lief en ik moesten achterlaten. Wij móesten ook gedwongen ons heerlijke huis verlaten, door pesterijen en dwang van mijn zwager. Ons vorige huis wordt nu bevolkt door een stapel Polen. Inmiddels kan ik me er overheen zetten en denken: Zijn huis, zijn feestje. Maar dat heeft even geduurd. Het mooie is, dat we er uiteindelijk iets mooiers voor terug hopen te krijgen. Het laatste obstakel gaan we volgende week vrijdag bij de gemeente bespreken. Ons huis mag kwa kuubs niet al te groot worden en we willen bespreken dat we het iets willen overschreiden. Anders krijgen we te weinig ruimte boven om onze 3 kinderen alledrie een eigen kamer te gunnen. Nu zijn ze nog jong, maar als ze ouder worden, moeten ze zich kunnen afschermen in een eigen ruimte. Ik had daar vroeger zelf ook behoefte aan. Die ruimte moet er gewoon zijn voor ze. De ambtenaar waar ik mee sprak begreep helemaal wat ik bedoelde, ze zou het gesprek goed voorbereiden. Ik hoop dat we het rond krijgen, dan is de laatste hindernis genomen. Zelf willen bouwen, heeft echt heel veel haken en ogen in NL!

Ergens is dit ook een mooie kans. Hij kan een boek afsluiten en wordt niet meer geconfronteerd met een ex in wat dan ook. En samen kunnen jullie met een schone lei weer beginnen. De kansen zijn nu optimaal, want huizen zijn goedkoper dan een paar jaar geleden. Komt tijd, komt raad hè? Ik spreek uit ervaring. ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:11

:Y) Het lijkt me zoooo gaaf om je eigen huis te kunnen bouwen, ik zou helemaal los gaan *\o/* :=
Wat ik ook leuk zou vinden is zo'n scandinavisch houten huis.
Ik zie alleen maar voordelen hieraan, isolatie is beter, bouwmateriaal is minder belastend, hij is sneller gebouwd.
Je kan bij wijze van spreken je oude huis in de open haard van je nieuwe huis gooien :Y) :+

Ze zijn er wel mee bezig, zag ik laatst op het nieuws, om particulieren meer kansen te geven zelf een huis te bouwen.
Als je ook zoekt naar bouwmaterialen en tips voor het bouwen van je eigen huis enzo, kom ik echt altijd op Belgische sites en spullen uit. Daar zijn ze gewoon veel verder met alles zelf bouwen, en ook alles goed isoleren.
Logisch, want de 'mazout' moet je zelf nog ergens vandaan halen geloof ik :') en dat kost je in het minst geisoleerde geval enkele vrije dagen per jaar...
Alleen een beetje jammer dat bepaalde produkten bij ons bijna niet verkrijgbaar zijn en daar wel.

Wat mij aan deze hele huizenkwestie echt kwetst is dat ik het er in mijn omgeving niet echt over kan hebben. De meeste mensen reageren zo van "Je hebt toch een nieuw huis, wat zeur je nou nog"
Maar als je hondje dood gaat duw je toch ook niet een nieuw hondje in de handen met de woorden "en nou niet zeuren over die ouwe hè"
Ik ben wel blij met het nieuwe huis maar ook verdrietig om het huis van mijn vriend.
Mijn vriend zelf sluit zich erover af, wil er niet over praten, hij heeft ook bijna nog niks ingepakt :=
Hij zegt dat hij blij is met het nieuwe huis en niet langer wil nadenken of praten over het oude huis...

Wat zijn ouders betreft: toen zij nog niet met pensioen waren konden zij een x bedrag aan hem lenen, voorschieten, uit de overwaarde van hun eigen huis halen of wat dan ook.
Na pensioen kon dat niet meer zo makkelijk.

Hun argument tegen was: maar we hebben nog een kind, straks staat die ook bij ons op de stoep om geld.
Daar hadden ze dan ook wel een beetje spijt van toen bleek dat ze echt niet meer konden helpen en het huis echt, echt, echt verkocht moest worden.
Wij zijn er thuis anders in, merk ik dan.

De vraag waarom heb ik dan niet even dat huis overgenomen/ op mijn naam gezet is ook vaker voorbij gekomen, soms zelfs als een soort verwijt :o vooral van mensen van zijn kant af...

We zijn hier echt wel voor bij de bank geweest. Maar er waren 2 opties volgens hun.
Of mijn vriend zou de hypotheek op hem nemen en ik zou debiteur worden aan het huis. Dat geeft mij de plicht om mee te betalen maar geen enkele recht op dat huis.
Nou daar had ik niet genoeg vermogen voor en helemaal niet als ik mijn huurhuis dan achter de hand wilde houden :+
Ik had het graag gedaan als ik geld zat had, maar dat had ik niet.
Mijn uitgangspunt is nooit geweest om een huis te kopen, ik zat wel best in mijn huurhuisje toen ik hem leerde kennen :Y) en de reden waarom ik daar wel best zat en het niet zomaar opgaf, nou daar zat ik dus met hem voor bij de bank :+

De tweede optie was het huis opnieuw laten taxeren en ex uitkopen.
Behalve dat mijn vriend dan mooi zijn ex kon gaan betalen voor zijn eigen werkzaamheden (beetje krom dus) moet ik er ook bij vermelden dat zijn ex 'not amused' (netjes uitgedrukt) was toen hij wat met mij kreeg, ondanks dat ze hem zelf had laten zitten.
Ik zag al van kilometers afstand aankomen dat dit niet echt handig was allemaal, maar mijn vriend was ook in zijn wiek geschoten natuurlijk want die had zoiets van "ik ga niet met haar praten, ze doet zelf belachelijk"
Tja dat maakt het er allemaal niet beter op....

Vlak voordat we naar de bank gingen voor een laatste poging het huis op zijn naam te krijgen had ze nog een mail gestuurd dat ze het huis beschouwde als hun paleisje en haar droomhuis en dat ze het niet trok om het aan derden te verkopen.
Aangezien ik was gebombardeerd tot "de vijand" lijkt mij dit absoluut geen goed uitgangspunt om dan gezellig met zijn ex om tafel te gaan zitten voor de onderhandelingen om haar deel uit te kopen.

Het hele verhaal heeft een andere wending gekregen toen zij zelf besloot een huis te kopen zonder verder normaal overleg of afspraken, we moesten er via via achter komen.
Mijn vriend had haar vervolgens dwars kunnen gaan zitten met de hele handel zodat zij geen huis had kunnen kopen, maar dan had zij weer terug dwars kunnen doen met dit huis en het had de hele handel op nog veel scherper gezet dan dat het nu al is.
Aangezien zijn ouders nog met haar en haar ouders omgaan en weet ik veel allemaal wilde hij geen problemen veroorzaken. En het zit niet in zijn karakter.

Het jammere is alleen geweest dat hij zichzelf flink in de vingers heeft gesneden om haar te helpen. Wist hij ook niet op dat moment.
Waardoor wij dus bijna geen extra geld konden lenen voor de verbouwing, we namen al een enorm risico door dit huis te kopen nog voordat het andere verkocht was, maar wij zagen geen andere oplossing.

Toen wij in 2011 bij de bank zaten was datgene wat hij mocht lenen al met sprongen gedaald ten opzichte van de periode ervoor. Dit huis met deze prijs kwam bijna letterlijk uit de lucht gevallen en we hebben het met beide handen aangepakt.

Het wordt ook zeker wel een mooi huis. Ik vind het alleen sneu dat mijn vriend door alle dingen al een stuk verder verwijderd raakt van zijn vrienden en familie en dat wordt alleen maar erger nu.
Voor ons is de afgelopen tijd een erg confronterende en lastige tijd geweest.

Zo nu hou ik er echt over op :Y) ik heb toch al veel te veel gezegd :o

Het moraal van het verhaal is: als het uitgaat en je hebt een koophuis samen, moet je nooit vertrouwen op elkaars goede vertrouwen, mondelinge afspraken, zogenaamd vrienden blijven met elkaar; het beste is gewoon zo snel mogelijk van het huis af te raken, lukt dat niet dan alles op papier te zetten en juridische hulp zoeken.
En altijd NHG als je gaat verbouwen!

idefix4 schreef:
Weet je waar de kopers nu zitten? Dan zou ik gewoon even laten weten dat er al post bij jullie wordt bezorgd.

Als het goed is heeft mijn vriend het bij de makelaar in de bus gedaan met een briefje erbij.
Dat ik de post per ongeluk heb geopend en dat het misschien een slordigheid van de leverancier was om het op dit adres te posten.
Indien ze het handiger vinden om dit adres alvast als postadres te gebruiken, heb ik gezet, dan is dat ook prima maar dan probeer ik te zorgen dat de post apart gelegd wordt voor na de overdracht en ik voel me niet aansprakelijk als er daardoor belangrijke informatie te laat aankomt.

Het ging trouwens om een levering van meubels die pas in week 51 kon plaatsvinden in plaats van eerder.
Op zich vond ik dat best raar eigenlijk want in week 50 hebben wij de sleutel nog :=
Ik had echt raar opgekeken als er ineens meubels van iemand anders werden bezorgd terwijl wij net alles in stonden te pakken :wow:

*evil modus*
Hop zet maar op die kar, da's voor ons die kast :Y) }:)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:21

Waarom NHG als je gaat verbouwen. Vind die NHG regeltjes echt vreselijk.
Leuke aan een bouwval kopen om te verbouwen is dat als je het goed aanpakt je juist winst kan maken. Op gewone huizen die al klaar zijn is dat juist veel moeilijker en enkel kwestie van tijd.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:43

NHG had bij gedwongen verkoop een soort verzekering geweest zodat ze niet met een enorme restschuld hadden gezeten:
http://www.nhg.nl/consument/betalingspr ... rkoop.html

Aangezien van het huis eigenlijk alleen de buitenmuren stonden toen zij wegging had dit een schuld opgeleverd tussen de 30.000 en 60.000 euro voor hun beiden.

Het is niet verplicht om mijn advies op te volgen hoor ;) ik deel het alleen maar.
Ik heb aan de zijlijn van dit hele gebeuren gestaan en me verbaasd over bepaalde gang van zaken die totaal anders hadden gekund.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:45

Keert NHG nu uit dan, Nicolle?
Een positief puntje: jullie zijn nu voor altijd verlost van zijn ex ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:48

Mootje schreef:
Keert NHG nu uit dan, Nicolle?

Ja dat is het punt; hij had nog nooit van NHG gehoord := volgens hem heeft hij dat niet op deze hypotheek.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:02

Maar op dat moment was er toch nog geen gedwongen verkoop? Hij heeft het immers ook af kunnen maken. Dus blijkbaar waren er nog mogelijkheden.
Volgens mij als je zelf de boel gesloopt hebt waardoor het huis weinig waard is zijn er ook weer uitzonderingen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:25

De boel was niet zelf gesloopt, deze huizen stonden op de slooplijst en zijn allemaal gerenoveerd in deze straat.
Door de kopers.
Er waren nieteens tussenmuren, geen cv, geen douche, gaten in de gemene muren.
Volgens mij heb ik de voor en na foto's weleens hier gezet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:31

Nou dan is dat niet aan de orde. Wel gek dat er dan in zo'n korte tijd opeens zo'n schuld is ontstaan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:35

Hoezo, het bouwdepot was al 30.000 euro.
Bij gedwongen verkoop is de executie/ gedwongen verkoopwaarde altijd lager dan de aankoopwaarde.
Hoeveel lager, geen idee, ik was er niet bij.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:52

Vergis je niet in de strenge voorwaarden om tot kwijtschelding te komen bij NHG hoor. Dan moet je zelf ook wel al zo onderhand failliet/in de schuldsanering lopen. Je moet het ook niet zien als verzekering voor jezelf, het is vooral een verzekering voor de bank.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:53

NHG? Altijd doen!!! Dat is een fijne vorm van hypotheekbescherming én je krijgt altijd korting op de rente. In sommige gevallen zijn de kosten die je voor NHG moet betalen minder interessant. Die ben ik echter niet vaak tegengekomen. Er zitten hoge eisen aan, maar die zijn inmiddels wel vergelijkbaar met 'gewone' eisen.

Nicolletje: heel begrijpelijk, dat je gehandeld hebt zoals je handelde. Het is natuurlijk wrang om iets achter te moeten laten waar je gelukkig mee was. Vertel mij wat. Ik kan er ook over mee praten. Het huis wat ik achter liet, in één van die kamers is mijn oudste geboren. Maar als ik dan zie, hoe ons hele gezin tot rust kwam op de plek waar we nu zitten, dan was het alles waard. Op een gegeven moment ga je altijd zien, dat door die cruciale stap op dit moment er deuren open gingen naar een andere en vaak leukere toekomst. Je zal zien dat je weer mensen tegenkomt, waarvan je achteraf zegt: "Goh, die waren we anders nooit tegengekomen!" Zo moet je het gewoon zien. Wel naar, dat mensen dan niet inzien om je heen, dat je een fijne plek achter hebt gelaten en je niet de kans geven om daar simpelweg even flink van te laten balen. Maar ja, zo zijn mensen. Ik heb een baby verloren. Je wil niet weten wat mensen tegen mij zeiden en dan bedoelden ze dat ook als hart onder de riem. Mensen zijn gewoon ongelooflijk lomp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:55

Waarden van huizen dalen toch snel op moment... mijn huis was binnen 1 jaar ook veel minder waard ondanks nieuwe vloer er in en andere verbeteringen..

Nic ik weet natuurlijk wat meer van al het gedoe en het is allemaal niet niks geweest en kan mij het verdriet voor je lief goed voorstellen. Dit huis is zo niet voor niks bij jullie gekomen denk ik maar. Ik weet zeker dat het een heel mooi nieuw begin voor jullie zal zijn.