Mindim schreef:
Misschien stomme vraag hoor, maar ik ken geen chronisch zieke mensen, wat voor ziektes vallen hieronder? Met welk soort ziektes kun je niet werken?
Ik lees hier wel vaker dat jonge mensen met een Wajong uitkering thuis zitten ook en het lijkt of dat percentage ook groeit, maar wat hebben die mensen dan voor ziektes? Gewoon in het algemeen hoor.
Vanaf 2015 is het aantal mensen met een wajong uitkering naar beneden gegaan. Zie
https://www.nji.nl/cijfers/wajong-uitkeringenHet is tegenwoordig moeilijker om een wajong uitkering te krijgen. Vroegah kon je gemakkelijk een wajong uitkering krijgen. Tegenwoordig doen ze het niet meer zo snel of je moet echt iets hebben vanaf je geboorte of onder de 18e levensjaar. (autisme, beperking) Dan beland je in de participatiewet of anders in de vorm van de luizemoeder de participizzawet.
Wel ben ik van mening dat wanneer je een wajong uitkering hebt en je kunt werken je ook makkelijk een uurtje per week of meer een tegenprestatie kunt leveren. Al is het maar koffie drinken met een ouder iemand of meehelpen met de maaltijd in een verzorgingshuis.
Maar werken met een wajong uitkering is gewoon veel beter dan alleen de hele dag thuis zitten. Ik ben zelf bezig om uit de wajong te komen en trek de champagne open als dit mij is gelukt. Want in de wajong zitten brengt voor mij ook nadelen mee. Ik moet elke cent verantwoorden(wat logisch is) maar als ik bijvoorbeeld een gratificatie krijg dan moet ik dat inleveren want het wordt gezien als loon. Werkgevers kunnen het wel in een bepaalde pot wegzetten maar daar moet nog maar een budget voor zijn.
Het UWV mag van mij dus een stuk strenger zijn om mensen met een wajong uitkering toch iets te laten doen, er is voor elke beperking wel een baan te vinden. Tenzij je niks met je handen kunt. Dan wordt het een lastig verhaal.
Chronische ziektes kunnen dus CVS, Reuma, MS of andere ziektes zijn. Chronisch ziek ben je voor je leven.