Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:56

purny schreef:
Studenten worden ook niet meegenomen in de vergoeding. Dit omdat ze vaak een kamerprijs hebben inclusief stookkosten.
En dat terwijl studenten toch echt minder te besteden hebben dan degene met een uitkering.
Wanneer je na de afwijzing in beroep gaat is er wel een kans dat je het kan winnen.

Ja ik had een zelfstandige woning maar godzijdank geen gasaansluiting. Dus die energietoeslag had ik niet nodig gelukkig. Maar op andere toeslagen had je ook geen recht. :=

Maar ik zal niet klagen want ik ga straks lekker op vakantie en ik kan nog gewoon dagjes weg etc. Maar het is wel heel zuur hoe hard je koopkracht achteruit gaat door alle hoge prijzen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:58

Secricible,
Ik heb de cv echt heel bewust aan en heb met zo’n planning altijd lage rekeningen gehad.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:04

Babsiej schreef:
Wat is het probleem? Een 30 jarige kan toch heel makkelijk een steen(tje) bijdragen?

Dat is het probleem in Nederland. We zijn zo verwend en gepamperd dat heel veel mensen vinden dat ze overal maar recht op hebben. Het geld is op, de broekriem moet aangetrokken worden.

Flauwekul, heb je niet gelezen dat bepaalde energiebedrijven meer winst hebben gemaakt dan ooit ? Het geld is niet op, ze naaien ons waar we bij staan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:09

hahahatsjoe schreef:
Babsiej schreef:
Wat is het probleem? Een 30 jarige kan toch heel makkelijk een steen(tje) bijdragen?

Dat is het probleem in Nederland. We zijn zo verwend en gepamperd dat heel veel mensen vinden dat ze overal maar recht op hebben. Het geld is op, de broekriem moet aangetrokken worden.

Flauwekul, heb je niet gelezen dat bepaalde energiebedrijven meer winst hebben gemaakt dan ooit ? Het geld is niet op, ze naaien ons waar we bij staan.

precies waar voor gewaarschuwd werd toen er ineens sprake moest zijn van privatisering. Kun je de energiemaatschappijen wel op aankijken, maar ik denk dat het probleem toch echt ergens anders ligt.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:13

Babsiej schreef:
65‑plussers laten steeds meer vermogen na

Erflaters van 65 tot 75 jaar lieten in 2015 het meeste vermogen na, in doorsnee 33 duizend euro. Bij overledenen van 75 tot 85 jaar was dat 28 duizend euro, zie StatLine. Onder de oudste overledenen (95 jaar of ouder) lag het nagelaten vermogen met 20,6 duizend euro een stuk lager. In 2007 lag de piek in het doorsnee vermogen nog bij de 55- tot 65‑jarigen. Het opschuiven van de piek laat het verschil tussen de voor- en de naoorlogse generatie zien. In 2007 waren de overledenen van 65 tot 75 jaar voor het merendeel geboren voor de oorlog. In 2015 was een groot deel van de 65‑tot 75 jarige overledenen geboren na de oorlog. Vooroorlogse generaties hebben minder vermogen kunnen opbouwen.
Het doorsnee vermogen van overledenen van 35 tot 65 jaar is daarentegen gedaald. De nalatenschap van overledenen van 35 tot 55 jaar nam relatief het sterkst af. Dit heeft niet alleen te maken met de al vermelde gedaalde woningwaarde vanaf 2010, ook de nagelaten hypotheekschuld nam bij hen het sterkst toe.

Bron : https://longreads.cbs.nl/welvaartinnede ... ishoudens/

Zo zielig zijn de ouderen niet, gemiddeld gezien

Ik ben ook gewoon weer op 0 begonnen hoor met omscholen. Maar met de toeslagen is t best te doen. Ze staan te springen voor personeel dus voor veel mensen zeker een mogelijkheid. Het komt allemaal niet aanwaaien, je zal er zelf wat voor moeten doen.

Wat een flauwekul, jij hebt geen besef van de werkelijkheid en bent zo arrogant als de ziekte. Mijn moeder en tante hebben alleen AOW en een klein pensioentje en laten niets na. En zo zijn er nog veel meer. Ma en tante hebben geen toeslagen door dat kleine pensioentje van 150 Euro. Je moet er wel wat voor doen ? Omscholen kost geld en als je dat niet hebt ?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:18

karrij schreef:
Achterom schreef:
Voor de meeste mensen is lagere temperaturen gewoon een kwestie van gewenning...

voor de meeste mensen?? Trek daar de 70 plusser maar gerust vanaf, de chronisch zieke mensen,Kleine kinderen/baby's dit zijn niet de meeste mensen maar een heeeeeeeeel grote groep mensen!

Eigenlijk zouden ze mensen met AOW en/of zieke-uitkering dus sowieso extra moeten steunen want die zijn hele dagen thuis en zijn wetenschappelijk bewezen vaak kouwelijker.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:20

hahahatsjoe schreef:
Babsiej schreef:

Ook dit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:29

elnienjo schreef:
karrij schreef:
voor de meeste mensen?? Trek daar de 70 plusser maar gerust vanaf, de chronisch zieke mensen,Kleine kinderen/baby's dit zijn niet de meeste mensen maar een heeeeeeeeel grote groep mensen!

Eigenlijk zouden ze mensen met AOW en/of zieke-uitkering dus sowieso extra moeten steunen want die zijn hele dagen thuis en zijn wetenschappelijk bewezen vaak kouwelijker.

En dan kom je bij de discussie over mensen die chronisch ziek zijn en niet onder die uitkeringen vallen. Wat doe je daarmee?

Mijn gemeente geeft bijvoorbeeld aan dat er een enorme groei aan chronisch zieken nu onder hen vallen sinds uwv zo tevreden is dat er minder mensen in uitkeringen komen bij hen. Van een heel klein percentage is het gegroeid naar toch een flinke groep die geen ziekte uitkering krijgen, maar onder de gemeente vallen en niet kunnen werken.

Het hele systeem is krom op het moment. Op allerlei vlakken en mensen worden daar de dupe van.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:34

Bovenstaande reacties maakten me nieuwsgierig, en de simpele zoekterm 'winst energiebedrijven' bracht duidelijkheid.
Het gaat met de grote jongens in het energie wereldje uitstekend. Hogere omzet en hogere winsten. Een extra belasting hierop wordt afgewezen door de regering( niet haalbaar, moeilijk te berekenen etc). Medelijden met de energiebedrijven is dus niet nodig.

secricible

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:35

volgens mij heeft niemand hier medelijden met de energiebedrijven?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:36

MyWishMax schreef:
Comfortabel is het niet, 15 graden, wel nodig. Want ik heb niet het geluk dat ik nog een gunstig contract heb en heb die toeslag nodig voor de kosten van energie. Kan hem niet gebruiken voor boodschappen ofzo.

Maar dan is alsnog die andere kachel zonde van je geld geweest als je die bovenop de normale cv moet gebruiken en dus niet als vervanging zoals je aanraadde aan anderen. Dat is dus aanschaf en stookmateriaal bovenop normale kosten van cv. Niet echt een bezuiniging dus?

Marlinde, jij woont samen toch? Dan moet je, helaas, wel naar gezamenlijke inkomen kijken.

Ik gebruik hem inderdaad bovenop mijn cv. Omdat na goed rekenen, blijkt dat ik met mijn huidige contract goedkoper uit ben om nog op cv m'n huis te verwarmen dan volledig op petroleum!

Dus gebruik ik die kachel als bijverwarming.

Mijn ouders hebben een variabel contract en gebruiken die petroleum kachel wél als hoofdverwarming en zijn met de petroleum kachel als hoofdverwarming minder kwijt dan dat ze met hun cv kwijt zouden zijn.

Kwestie van verschil in gasprijs en de boel doorrekenen. Er zit natuurlijk wel een verschilletje tussen 0,75m3 en €3,20m3. Terwijl de jerrycan petroleum hetzelfde kosten. Dan moet je gewoon gaan rekenen wat uiteindelijk goedkoper is.

In mijn geval nog gewoon de cv, in ieder geval tot einde contract in Juni, in m'n ouders geval petroleum.

Dus niets weggegooid geld, gewoon goed rekenen en voorruit kijken naar wat de toekomst brengt, namelijk einde contract.

En daarnaast door wat vaker de petroleum kachel te gebruiken ipv de cv, zeker voor korte duur (uurtje lunch, uurtje in de ochtend voordat je weg gaat, of juist nog even 2 uurtjes in de avond als je pas laat thuis komt) scheelt het weldegelijk in de kosten omdat het snelle warmte is en geen langzame warmte zoals cv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:38

MyWishMax schreef:
Mijn gemeente geeft bijvoorbeeld aan dat er een enorme groei aan chronisch zieken nu onder hen vallen sinds uwv zo tevreden is dat er minder mensen in uitkeringen komen bij hen. Van een heel klein percentage is het gegroeid naar toch een flinke groep die geen ziekte uitkering krijgen, maar onder de gemeente vallen en niet kunnen werken.

Het hele systeem is krom op het moment. Op allerlei vlakken en mensen worden daar de dupe van.

Misschien stomme vraag hoor, maar ik ken geen chronisch zieke mensen, wat voor ziektes vallen hieronder? Met welk soort ziektes kun je niet werken?

Ik lees hier wel vaker dat jonge mensen met een Wajong uitkering thuis zitten ook en het lijkt of dat percentage ook groeit, maar wat hebben die mensen dan voor ziektes? Gewoon in het algemeen hoor.

hahahatsjoe

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:43

Mensen met Wajong zijn allemaal jong gehandicapten, of geestelijk of lichamelijk. En ziektes waarmee je niet kunt werken kunnen ook geestelijk of lichamelijk zijn. Vaak is het ook zo als je ziek bent en je kunt deels werken dat ze je niet willen. Of als je een ziektegeschiedenis hebt dat ze je ook niet willen. Geldt niet voor mezelf, maar heb het in mijn nabije omgeving gezien.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:45

secricible schreef:

Dat lijkt me heel logisch toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:46

En toch is er ook nog steeds een heel groot deel van de mensen die zat bezuinigingen kunnen doorvoeren. Lees voor de grap op bokt maar eens hoeveel posts er dagelijks gezet worden in dekjes topics dat mensen weer 3 nieuwe dekjes gekocht hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:48

CharleyT schreef:
Bovenstaande reacties maakten me nieuwsgierig, en de simpele zoekterm 'winst energiebedrijven' bracht duidelijkheid.
Het gaat met de grote jongens in het energie wereldje uitstekend. Hogere omzet en hogere winsten. Een extra belasting hierop wordt afgewezen door de regering( niet haalbaar, moeilijk te berekenen etc). Medelijden met de energiebedrijven is dus niet nodig.

Moeilijk kan ook. Het is natuurlijk makkelijker om de bevolking in de kou te laten staan, maar dat komt als een boomerang terug op 'n gegeven moment. Een ontevreden bevolking kan de hele economie ontregelen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:48

Spenk schreef:
En toch is er ook nog steeds een heel groot deel van de mensen die zat bezuinigingen kunnen doorvoeren. Lees voor de grap op bokt maar eens hoeveel posts er dagelijks gezet worden in dekjes topics dat mensen weer 3 nieuwe dekjes gekocht hebben.

Dat zijn geen gewone mensen met een gewoon salaris of ouders met een gewoon salaris, dat snap jij ook wel. Over dat soort mensen gaat het hier niet.

We veranderen in een 3e wereldland als we niet eens de kachel kunnen aanzetten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:50

Mindim schreef:
MyWishMax schreef:

Misschien stomme vraag hoor, maar ik ken geen chronisch zieke mensen, wat voor ziektes vallen hieronder? Met welk soort ziektes kun je niet werken?

Ik lees hier wel vaker dat jonge mensen met een Wajong uitkering thuis zitten ook en het lijkt of dat percentage ook groeit, maar wat hebben die mensen dan voor ziektes? Gewoon in het algemeen hoor.

Hier een jonge wajonger met autisme. Die al 2,5 jaar thuis zit omdat het uwv gewoon rete traag is. Eerst met corona, ik kwam precies 1 week voor het 1e corona geval in Nederland thuis te zitten. En nu wacht ik al vanaf begin april op de gemeente voor intake in de sociale dienst. De gemeente lijkt er alleen geen haast mee te maken....

Vervolgens zijn de regels in de wajong zó, dat je niets zelf mag ondernemen, anders trekken ze je uitkering in. Dus seizoenswerk schoonmaken op een vakantiepark mag bijvoorbeeld niet. Ookal zou ik dat best een aantal weken/ maand of 2 kunnen doen. Maar mag niet, dus doe ik het ook maar niet, om niet in de problemen te komen.

Daarnaast, als ik er wél toestemming voor zou krijgen, dan zijn er financiële regels aan verbonden, wat dan weer betekent dat ik met een bijbaantje juist minder geld over houdt in de maand, omdat iets bijverdienen gelijk invloed heeft op de zorg en huurtoeslag en de wajonguitkering. Werken wordt door de wajong/ uwv dus ontzettend ontmoedigd.

Dus om me aan de regels te houden én er niet financieel op achteruit te gaan, zit ik braaf thuis totdat ik Straks hopelijk bij de gemeente aan de slag kan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:54

Mindim schreef:
MyWishMax schreef:

Vanaf 2015 is het aantal mensen met een wajong uitkering naar beneden gegaan. Zie
https://www.nji.nl/cijfers/wajong-uitkeringen

Het is tegenwoordig moeilijker om een wajong uitkering te krijgen. Vroegah kon je gemakkelijk een wajong uitkering krijgen. Tegenwoordig doen ze het niet meer zo snel of je moet echt iets hebben vanaf je geboorte of onder de 18e levensjaar. (autisme, beperking) Dan beland je in de participatiewet of anders in de vorm van de luizemoeder de participizzawet.

Wel ben ik van mening dat wanneer je een wajong uitkering hebt en je kunt werken je ook makkelijk een uurtje per week of meer een tegenprestatie kunt leveren. Al is het maar koffie drinken met een ouder iemand of meehelpen met de maaltijd in een verzorgingshuis.

Maar werken met een wajong uitkering is gewoon veel beter dan alleen de hele dag thuis zitten. Ik ben zelf bezig om uit de wajong te komen en trek de champagne open als dit mij is gelukt. Want in de wajong zitten brengt voor mij ook nadelen mee. Ik moet elke cent verantwoorden(wat logisch is) maar als ik bijvoorbeeld een gratificatie krijg dan moet ik dat inleveren want het wordt gezien als loon. Werkgevers kunnen het wel in een bepaalde pot wegzetten maar daar moet nog maar een budget voor zijn.

Het UWV mag van mij dus een stuk strenger zijn om mensen met een wajong uitkering toch iets te laten doen, er is voor elke beperking wel een baan te vinden. Tenzij je niks met je handen kunt. Dan wordt het een lastig verhaal.

Chronische ziektes kunnen dus CVS, Reuma, MS of andere ziektes zijn. Chronisch ziek ben je voor je leven.
Laatst bijgewerkt door purny op 23-08-22 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:55

secricible schreef:

Daarom zou ik het ook fair vinden als de winst gecompenseerd zou worden met de hoge gasrekening. Zelfde voor de winst van Unilever. Mag ook terug naar de consument
Laatst bijgewerkt door purny op 23-08-22 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:02

purny schreef:
Mindim schreef:

Vanaf 2015 is het aantal mensen met een wajong uitkering naar beneden gegaan. Zie
https://www.nji.nl/cijfers/wajong-uitkeringen

Het is tegenwoordig moeilijker om een wajong uitkering te krijgen. Vroegah kon je gemakkelijk een wajong uitkering krijgen. Tegenwoordig doen ze het niet meer zo snel of je moet echt iets hebben vanaf je geboorte of onder de 18e levensjaar. (autisme, beperking) Dan beland je in de participatiewet of anders in de vorm van de luizemoeder de participizzawet.

Wel ben ik van mening dat wanneer je een wajong uitkering hebt en je kunt werken je ook makkelijk een uurtje per week of meer een tegenprestatie kunt leveren. Al is het maar koffie drinken met een ouder iemand of meehelpen met de maaltijd in een verzorgingshuis.

Maar werken met een wajong uitkering is gewoon veel beter dan alleen de hele dag thuis zitten. Ik ben zelf bezig om uit de wajong te komen en trek de champagne open als dit mij is gelukt. Want in de wajong zitten brengt voor mij ook nadelen mee. Ik moet elke cent verantwoorden(wat logisch is) maar als ik bijvoorbeeld een gratificatie krijg dan moet ik dat inleveren want het wordt gezien als loon. Werkgevers kunnen het wel in een bepaalde pot wegzetten maar daar moet nog maar een budget voor zijn.

Het UWV mag van mij dus een stuk strenger zijn om mensen met een wajong uitkering toch iets te laten doen, er is voor elke beperking wel een baan te vinden. Tenzij je niks met je handen kunt. Dan wordt het een lastig verhaal.

Chronische ziektes kunnen dus CVS, Reuma, MS of andere ziektes zijn. Chronisch ziek ben je voor je leven.

Je moet alleen geluk hebben dat er een bedrijf in de buurt zit waar je als wajonger op je plekje zit.

Ik ben verhuisd van de stad naar een gehucht op het platteland, waardoor het véél moeilijker is om een goed plekje te vinden. Zeker omdat bijvoorbeeld autorijden voor mij een behoorlijke uitdaging is, zeker als ik moe ben. Langer dan 15-20 minuten over een rustige binnendoorweg gaat dan gewoon niet na een lange werkdag. Dus is de range waarin ik werk kan zoeken óók behoorlijk beperkt.

Ik zou graag weer een aantal uur per week aan het werk gaan, maar is dus gewoon lastig en na meerdere reïntegratie trajecten, nu de weg ingeslagen van de sociale werkvoorziening. Maar daar wacht ik dus al 5 maanden op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:08

Mindim schreef:
MyWishMax schreef:

Dat is lastig te beschrijven. Is voor elk mens anders. Ik heb bijvoorbeeld een ziekte aan bindweefsel die zich bij mij erg progressief ontwikkelt. (even buiten geestelijke aandoeningen om, dat heb ik nooit laten testen en negeer ik := )
Maar dat kan echt 100 gradaties hebben; van mee te leven door alleen niet zwaar te tillen tot niet meer kunnen lopen en niet zonder extreme pijnbestrijding kunnen. En zelfs eraan dood gaan als organen ook slecht zijn. En dan heb ik het niet over alle aandoeningen en andere symptomen die men bij deze ziekte standaard ziet. Dat zijn dus af en toe echt extreme lichamelijke klachten, inclusief extreme hoofdpijnen.

Dat is dus gewoon heel lastig te zeggen. Mijn moeder heeft dezelfde ziekte maar heeft daar altijd normaal mee kunnen werken en pas de laatste jaren wat operaties door moeten ondergaan. Ook nooit pijnstilling hoeven gebruiken dagelijks en ik zit aan meerdere morfine achtig medicatie waarbij ik alsnog pijn heb.

Chronisch ziek betekent ook niet automatisch niet kunnen werken. Kan wel, hoeft niet. Alleen zou mijn moeder zich dan weer niet als chronisch ziek omschrijven, ook al heeft ze een chronische ziekte.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:08

hahahatsjoe schreef:
Babsiej schreef:

Inderdaad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:11

purny schreef:
secricible schreef:

Daarom zou ik het ook fair vinden als de winst gecompenseerd zou worden met de hoge gasrekening. Zelfde voor de winst van Unilever. Mag ook terug naar de consument

Op de korte termijn ja. Maar als ik zo lees waarom ze dat niet doen, snap ik dat. En dan denk ik dat je alleen maar verder verzand in ingewikkelde korte termijn oplossingen. Uiteindelijk ben je aan het dweilen met de kraan open. Het is een logisch gevolg van privatisering, en daar zit dan ook het probleem.

Ook in de zorg is dat (gedeeltelijk) het probleem. Terug naar meer controle vanuit de staat zou een hoop helpen m.i. IPV ingewikkelde constructies bedenken hoe winst van energiemaatschappijen dan toch weer naar de staat kunnen vloeien.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:19

Hier een chronisch zieke echtgenoot door een bedrijfsongeval met gifstoffen. Centraal zenuwstelsel beschadigd waardoor elke prikkel (geur, vocht, stress, weersomslag etc.) helse pijnen kan veroorzaken. Tramadol, Oxycontin, Fentanyl-pleisters, het hele spectrum is op slechte dagen nog niet genoeg. En dan lukt lichamelijk niks, maar pijn is ook als een toeter in je oor die je van alles afleidt.

Belastbaarheid is volgens UWV maximaal 4 uur per dag, maar wel uur op en uur af. Op goede dagen. Dat werkt dus voor geen enkele werkgever. Uiteindelijk werd het volledige WAO, wat heel lastig te accepteren was.