Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:57

Van het weekend heerlijk gerommeld ja, onkruid en oude zooi eruit, kliko vol.
Heb zelfs eea gezaaid, in m'n kas. Ben benieuwd!
Zoontje heeft mooi geholpen.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:59

Bij mij begint t ook serieus te kriebelen!

Ik heb al 2 jaar pompoenen en courgette gehad in een vergeten gedeelte van de tuin. Vorig jaar hadden de buren veel te veel groenten en mocht ik daar eens gaan piepen en daar heb ik dan ook serieuze kriebels van gekregen.

Afgelopen najaar hebben we een glazen kastje gekregen van iemand, helaas is er tijdens de verhuis wat glas gesneuveld maar binnenkort komt er iemand kijken voor nieuw glas te plaatsen en dan kan ik pas echt van start.
En langs t kastje heb ik al een ibc ton die zich met regenwater vult en een hele plek met paardenmest, klaar om om te spitten..

Dit jaar wil ik zowieso aardbeien in de kas, komkommer, tomaten en bloemkool.
Ik ben een echte leek dus ik hoop dat het gaat lukken! En als iemand nog tips heeft, zeker welkom!
Wat gaan jullie nu al zaaien?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:39

Ik heb paprika voorgezaaid binnen.
Verder in de kas wintersla, bindsla en kropsla. Buiten in de bak op hoop van goede zegen veldsla, rucola en Franse radijs.
Binnen staat ook peterselie, Chinese bieslook. En winterewt en sugarsnaps om voor te kiemen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:08

Jaaa heerlijk dat de dagen alweer duidelijk langer worden.
Wat een fijn vooruitzicht.
Ik had wat wintermoesjes in de bakken staan maar uiteindelijk hebben alleen de veldsla en knoflook de afgelopen maanden weten te doorstaan. :(:)

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:09

Ah ja, aan sla ga ik voorlopig niet beginnen. Mijn man en ik zijn maar alleen en hij is niet zo'n groente-eter.
Dus ik ga vooral voor dingen die ik ook kan invriezen. Ik vindt t zonde om dingen te zaaien die toch niet op geraken.

Ik had ergens gelezen dat je best zaadjes om de week zaait, zodat niet alles tegelijk klaar is en je niet ineens een hoop werk hebt. Doen jullie dat ook?

caro29

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 19:19

Ik heb 2 dagen geleden wat paprika voorgezaaid in de vensterbank. Knoflook en uien zitten al in de grond. 1e ronde saffraan is geoogst.

Die bakken van de action wil ik ook nog. Woensdag even kijken of zij er nog zijn. Ik wil ook wat lage fruitbomen op mijn balkon zetten. Kom ik daar ook eens. Wel een doek voor mijn balkon gescoord bij de Kruidvat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:07

Moet eerst binnenkort kas opschonen meneer en mevrouw rat hebben aardig huisgehouden. -O-

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:24

Hier alle bakken leeg *\o/* 1 maart gaan hier pas zaadjes de grond in

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:04

@jojoni Ik ga dit jaar wel de sla gefaseerd zaaien. Ik had vorig jaar tegelijk 4 kropsla, 4 pluksla en de rucola klaar.
En ik ben alleen, dus heb de helft weg gegeven.
Dus ik ga dit seizoen met 2 weken ertussen zaaien. En dan 2 kropsla en 2 pluksla in een vak. En zo 2 vakken maken.
Als ik zie hoe verschillend de groei soms is vind ik 1 week ertussen te weinig.

Leuk project Caro met de saffraan. Ga ik ook op mijn verlanglijstje zetten.
Ik wil dit jaar van die snoep paprika's proberen.

Ik heb in de herfst een hele bol (12 tenen) knoflook in de grond gezet bij de aardbeien.
En die zijn ook alle 12 boven gekomen, dus benieuwd wat ik tegen de zomer aan oogst heb.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:39

jojoni schreef:
Ah ja, aan sla ga ik voorlopig niet beginnen. Mijn man en ik zijn maar alleen en hij is niet zo'n groente-eter.
Dus ik ga vooral voor dingen die ik ook kan invriezen. Ik vindt t zonde om dingen te zaaien die toch niet op geraken.

Ik had ergens gelezen dat je best zaadjes om de week zaait, zodat niet alles tegelijk klaar is en je niet ineens een hoop werk hebt. Doen jullie dat ook?

Er is ook pluksla zodat je geen hele kroppen hoeft te oogsten, maar juist een paar blaadjes per keer. Ideaal voor op je broodje hamburger of broodje gezond ofzo.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:04

Deze vrouw met niet groene vingers gaat dit jaar ook een moestuintje beginnen! Ik kom dus gezellig meelezen en kletsen.

Wat voor app heb je om alles in te delen etc Roodvos?

Ik zal van de week hout halen voor 2 grote bakken van 1,75x3,60 per stuk, mooi voor de paardenstal en vanaf de voordeur goed te bereiken.
Hierin wil ik wortel, pastinaak, knoflook, lente-ui, prei en sjalotjes. Heel misschien nog ergens aardappels.

Op de composthoop wil ik courgette en pompoenen planten.
En nog een lose bak voor kruiden.

Erg veel zin in! Laat de lange dagen en de zon maar komen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:13

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 19:40

Hier is net de serre met moestuinbakken opgeruimd en al een beetje opnieuw ingericht. Klaar om compost van de mesthoop van de paarden in te gooien. Dit jaar gaan we ook buiten een stukje omspitten voor kolen, boontjes en misschien aardappelen. Zoveel zin in!
Vorig jaar ging het bestrijden/weren van bladluizen en andere vieze beestjes héél goed met combinatieteelt. De bladluizen zaten letterlijk in rijen aan te schuiven op de Oost-Indische kers en lieten de rest voor een hele lange tijd gerust :D
Heeft iemand van jullie de perfecte tip om beestjes uit de kolen te houden?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:28

Lees al lang mee maar mag ik een (beginners)vraag stellen?
Want las dat de officiele MM bakken van roestvrijstaal zijn.
Maar is dat de onderkant (en poten iig zeker)?
Wordt dat dan niet erg nat?
Of zit daar afwateringsding op? (Net zoals die plastic zwarte kweektafeltjes op poten?)

Heb bij ook houten bak op poten maar daar zitten (standaard) gaten onderin.
Vandaar mijn verwarring :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 21:25

Voor kool schijnt ook een plant/bloem te zijn om vlinders te weren.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:06

@Novastar: ik heb ooit een enorme plaag koolwitje rupsen op mijn OI kers gehad. Maar voor de zekerheid zou ik er gewoon een soort klamboe overheen hangen.

@Evelienepien: dat weet ik ook niet.

Verhoogde bakken staan nog wel op mijn verlanglijstje, net als een kweekkasje.

Voor degenen die verhoogde bakken hebben, hoeveel vrije ruimte hebben jullie rondom de bak/tussen de bakken?
Ik vroeg me af wat een plezierige werkruimte is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:24

Aangezien ik dit jaar fitter ben dan vorige jaar.
Hoop ik wat meer te kunnen zaaien en oogsten.

Courgette wil ik sws hebben, afgelopen jaar was dat maar matig een succes. Dus dit jaar gaan ze weer in de volle grond ipv in een icb bak.

Ik zit nog erg te twijfelen of ik boerenkool ook gewoon in de grond doe, ipv zoals vorige jaar in de ibc.
Maar, dan moet ik heel lief mn zusje aankijken of die voor mij de grond kan spitten :Y)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:00

Ik had vorig jaar 2 bakken van 90x90. Dit jaar krijg ik er nog een paar ibc bakken bij is de planning. Ik kan niet wachten. Werd er zo blij van vorig jaar!
Heb alvast wat dingetjes te liggen om te kiemen. Pompoen, paprika en een paar tomaten zaadjes. Veel te vroeg waarschijnlijk maar ik werd zo enthousiast van het weer ;)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:05

Ik twijfel dus of ik nog ibc bakken erbij ga doen....
Eigenlijk hoef ik alleen ff op t werk na te vragen en kan waarschijnlijk wel een paar bakken gratis krijgen _O-

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:14

Wat lekker hè, met dit weer begint het ons allemaal weer te kriebelen, lekker weer buiten bezig zijn!

Wat doen jullie, alles eerst zaaien in een kas of in huis en daarna de volle grond/bakken in buiten? Of gewoon iets later beginnen en dan direct buiten in de grond?

Een moestuin inrichten via de app van makkelijke moestuin is drama hier. Ik heb 2 bakken van 1,75x3,60, via die app zijn nooit zulke grote bakken overzichtelijk in te delen helaas!
Leek mij zo fijn. Mijn groentetuin gevoel moet dit jaar nog echt wel begeleid worden door een app of overzichten :+

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:19

Ik ga dit jaar, na mijn mini moestuin in het najaar, het wat rigoureuzer aanpakken!

Het karton ligt al klaar om gras af te dekken en het hout ga ik dit weekend maken om de 'raised beds' te maken. Heb ook al een heel plan klaar maar het is nog afwachten wat het gaat doen natuurlijk. Ik heb er zoveel zin in om weer lekker in de tuin aan de slag te gaan.

Sinds deze week vind ik ook ineens dat het duidelijk is dat de dagen aan het lengen zijn. Lente in zicht!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:26

Wieke schreef:
Wat lekker hè, met dit weer begint het ons allemaal weer te kriebelen, lekker weer buiten bezig zijn!

Wat doen jullie, alles eerst zaaien in een kas of in huis en daarna de volle grond/bakken in buiten? Of gewoon iets later beginnen en dan direct buiten in de grond?

Een moestuin inrichten via de app van makkelijke moestuin is drama hier. Ik heb 2 bakken van 1,75x3,60, via die app zijn nooit zulke grote bakken overzichtelijk in te delen helaas!
Leek mij zo fijn. Mijn groentetuin gevoel moet dit jaar nog echt wel begeleid worden door een app of overzichten :+

Ik zag je bericht pas na ik het mijne had getypt. Ik ga dus 7 bakken (wisselteelt) maken van 3m op 1m20. Voorlopig heb ik ze in excel gemaakt met een tabblad per bak. Daar heb ik dan een tabel gemaakt op schaal van de bak en ingedeeld in vakken

Daaronder een lijstje met wat ik ga zaaien/planten en wanneer. Dit moet nog even wat overzichtelijker gemaakt worden. Ik ben vertrokken met 'wat wil ik dit jaar uit de moestuin halen' en dan dat opgedeeld onder de bakken (knol, aardappel, vrucht, blad, kool, vaste planten, peulen). Met hulp van de moestuinkalender van Velt de plant en rijafstand bepaald en deze ook opgeschreven in mijn schema.

Het enige waar ik nog niet over uit ben is of ik mijn bakken ook in real life ga opdelen in vakken of niet, dan zou ik helemaal via het square foot gardening systeem kunnen werken en omdat ik zoveel ruimte heb soms ook 2 vakken geven aan 1 plant. Hoe heb jij je bakken ingedeeld?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:43

Schuur_ schreef:
Wieke schreef:

Ik zag je bericht pas na ik het mijne had getypt. Ik ga dus 7 bakken (wisselteelt) maken van 3m op 1m20. Voorlopig heb ik ze in excel gemaakt met een tabblad per bak. Daar heb ik dan een tabel gemaakt op schaal van de bak en ingedeeld in vakken

Daaronder een lijstje met wat ik ga zaaien/planten en wanneer. Dit moet nog even wat overzichtelijker gemaakt worden. Ik ben vertrokken met 'wat wil ik dit jaar uit de moestuin halen' en dan dat opgedeeld onder de bakken (knol, aardappel, vrucht, blad, kool, vaste planten, peulen). Met hulp van de moestuinkalender van Velt de plant en rijafstand bepaald en deze ook opgeschreven in mijn schema.

Het enige waar ik nog niet over uit ben is of ik mijn bakken ook in real life ga opdelen in vakken of niet, dan zou ik helemaal via het square foot gardening systeem kunnen werken en omdat ik zoveel ruimte heb soms ook 2 vakken geven aan 1 plant. Hoe heb jij je bakken ingedeeld?

Wat slim, via excel je bakken indelen, ga ik mee bezig!

Ik ben nu zo ver dat ik weet wat ik wil planten.
Nu moet ik mijn bakken gaan indelen en een overzicht maken wanneer wat de grond in moet.

Hopelijk van t weekend hout en grond halen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:25

Ik volg die ECO Moestuin op youtube (die blonde jongen). Zat er wat tegenaan te hikken hoe ik mijn moestuin moest beginnen en ineens zag ik een filmpje van hem voorbij komen met 'moestuin beginnen op gras' Precies wat ik nodig had!

Maar nu met het uittypen bedenk ik me dat ik misschien toch ga proberen om ook vakken te maken in de bakken met latjes oid in plaats van met de losse hand proberen de afstanden goed te krijgen. Ik heb wel al een zaailat/liniaal maar vakken is wat ik ken :D

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:47

Schuur_ schreef:
Ik volg die ECO Moestuin op youtube (die blonde jongen). Zat er wat tegenaan te hikken hoe ik mijn moestuin moest beginnen en ineens zag ik een filmpje van hem voorbij komen met 'moestuin beginnen op gras' Precies wat ik nodig had!

Maar nu met het uittypen bedenk ik me dat ik misschien toch ga proberen om ook vakken te maken in de bakken met latjes oid in plaats van met de losse hand proberen de afstanden goed te krijgen. Ik heb wel al een zaailat/liniaal maar vakken is wat ik ken :D

Angelo Dorny heeft op zijn youtube kanaal ook filmpjes staan over het beginnen van een moestuin op gras (en verhoogde bedden). Daarnaast bordervol tips.
https://www.youtube.com/watch?v=J0bEFrqFGNw