Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:31

Malenka schreef:
Sizzle schrijft over de situatie in Zwitserland als ik me niet vergis. Hier in Nederland mag je ze gewoon planten.

In Belgie staan ze ook op de ongewenste lijst zag ik.
Ik mag ze wel planten maar het is ecologisch duidelijk ongewenst, dan ga ik dat niet eigenwijs doen. Zat planten die wel europees zijn en ook mooi zijn.
Ze verdrijven blijkbaar inheemse soorten en zorgen voor bodem erosie op hellingen omdat ze groei remmen van andere planten, idioot sterk woekeren en een te dicht blad dek hebben.
In veel landen worden ze actief bestreden heb ik inmiddels geleerd.
Ik baalde wel even want ik had al een plan gemaakt.
Als je ze wel neerzet moet je zorgen dat het groen en wortels niet verpreid raken. Dus liever niet in de groene bak of compost maar voor de biogas verbranding.

Prairy

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:22

Beetje hetzelfde eigenlijk dus als de japanse duizendknoop?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:45

Kunnen ze dan niet in een hele grote pot oid? Bamboe moet je ook niet zo in de tuin zetten, maar in een bak schijnt dat wel te kunnen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:13

Sommige bamboesoorten kunnen wel zo in de tuin, die gaan niet woekeren (fargesia bijvoorbeeld).
Ik heb wel aardpeer geplant, maar wel in een bak. Lijkt me dat dat wel moet kunnen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 17:15

Prairy schreef:
Beetje hetzelfde eigenlijk dus als de japanse duizendknoop?

Die staat hier op de zwarte lijst met meldplicht, dus echt een verbod.

Er is een lijst met verboden planten en ongewenste planten.

Ik neem aan dat als je aardperen en aardamandelen in een vak hebt en het groen en wortels niet zomaar bij de compost gooit er niet zoveel aan de hand is zolang de plant geen rijpe zaden maakt.
Echter heb ik dan gewoon niet zo de behoefte om dat dan neer te zetten als ik het niet al heb.
De grond geldt namelijk daarna ook als vervuild in ons geval.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 16:54

Hoe gaat het met de tuinen?

Ook zo druk. Vandaag in de potten bij de parkeerplaats allemaal vaste geraniums gepland. Cadeautje v.e vrouw bij het restaurant.
Vandaag uitgeplant de knoflook en Egyptische ui in de koude grond.
Tevens is manlief bezig geweest Met het planten vd 2 kiwi, 6 druiven planten op een rijtje, kersenboompje ter vervanging van een boompje dat al jaren bijna niets doet, 2 witte struiken, 2 rode bessen struiken, 2 granberry struiken, abrikoos boompje.
Verder heel veel gezaaid. Die opsomming komt morgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wilde primula die overal hier staat
Afbeelding

En tulpen, narcissen die we cadeau hebben gehad

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-03-22 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:58

Wij hebben de perma behoorlijk verstoord _O-
Afgelopen week een trampoline ingegraven en nu mijn schuine helling volledig omgespit en ontdaan van meerjarige bodembedekkers. Deze week slaat het weer om maar als het dan weer beter wordt en de nachtvorst weg is komen de nieuwe meerjarige eetbare bedekkers erin zoals diverse soorten thijm, cranberrie struikjes, venkel, diverse look soorten en aarbeien + schijnaarbeien. Ik ga ook oude artischok soorten proberen.
De bedoeling is dan dat dit daarmee een soort evenwicht vormt over langere tijd.
Artischok soorten zouden het goed doen samen met venkel soorten en aarbeien met look.

Dit is echter slechts de theorie, nu de praktijk nog :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 17:16

Klinkt goed Sizzle. Is het bij jullie ook al zo lente achtig.
De upload deed er lang over dus mijn foto's kwamen erbij na jouw bericht.

Trampoline is leuk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:24

Heerlijk die bloesem foto‘s <3
Cool dat die tulpen zo goed opkomen, dat was hard werken :D

Ja het is echt veel te droog en veel te warm voor de tijd van het jaar, al 2 weken of zo. Echter komt deze week weer regen en zelfs natte sneeuw als de voorspelling klopt. Ach ja….april
Mijn zaaigoed moet niet te snel gaan want in april wil het best nog wel eens vriezen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 18:03

Dan hebben jullie ongeveer hetzelfde weer als wij. Het zaaigoed hebben wij in de tunnel. Dus dat gaat wel goed komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 12:51

Overzicht foto's uit mijn schriftje gefotografeerd. VAndaag weer veel gebeurd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De citroenstruik, de granaatstruik en de abrikoos boom zijn nog in de tunnel. Want het gaat vriezen. De 1ste 2 gaan in grote potten, zodat deze altijd in de winter in de tunnel kunnen blijven, de abrikoos boom gaat na de vorst de grond in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:00

Dat is een flink intensief plan, ben benieuwd hoe het eruit komt te zien.
Grappig trouwens dat jullie de verwilderde steelprimulas hebben staan. Hier is het overal de compacte vorm die overal opduikt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 13:16

Hier heten ze primula sauvage in de volksmond en ik ben er zo verliefd op. Al jaren wacht ik met maaien tot ze helemaal in het zaad zitten zodat ik van een paar primula's naar steeds meer ga . Naast het gele speenkruid dat licht geel is, en het paars van alles en nog wat onbekends wilds dat kruipt rond de bomen vind ik erg leuk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:22

Je bloembollen doen het goed, ze kwamen later op maar mijn tulpen zijn nog niet open.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:27

Hier zijn de tulpen in de volle zon al volledig in bloei, en de rest zit al in de knop.

Gisteren even bezig geweest in de moestuin. De mulch laag bij de asperges was wat te dik dus de grond eronder bleef wat te koud. Een deel eraf gehaald en bij de aardbei bedden verspreid. Bodemleven eronder was wel fantastisch! Duizendpoten, pissebedden, lieveheersbeestjes, wormen. Alles kwam ik tegen.

Wormenmest en lavameel uitgestrooid over de bedden die ik binnenkort ga zaaien.
"Permacultuur" en dan vooral het gebruik van (veel) mulch is hier sinds 2 jaar een soort van experiment in de tuin en ik ben tot dusver méér dan tevreden.
Alleen de boomschors in de vaste bloemborders bevalt me niet heel goed. De grond wordt toch wel wat zuurder, al kan dat hier op de vette kleigrond niet heel veel kwaad, maar onder andere zevenblad groeit er toch wel vlot doorheen. Ik heb nu kokosvezels besteld om mee op te hogen. Het lijkt wat dichter van structuur te zijn en het schijnt toch ook wel beter te zijn voor het bodemleven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 14:41

Neonlight schreef:
Je bloembollen doen het goed, ze kwamen later op maar mijn tulpen zijn nog niet open.

*\o/* ja leuk hé. En binnenkort gaan andere kleuren zoals paars en rood open.

Matheno interessante post . Het bodemleven doet hier nog niet zoveel.
In mijn voorplant bak van de Egyptische ui zaten een soort witte poppen diep in de grond.

Ik had er een heel slecht gevoel bij. Dus heb ze op goede afstand van de groentetuin in een stuk gelegd bedekt met aarde waar allemaal onkruid staat (beetje verwilderd stukje). Laat ik later de buuf die brocoli, rode kool en bloemkool plantjes kwam brengen (hem had ik de egyptische ui plantjes gegeven) deze poppen zien die me een compliment gaf dat ik ze gezien had en elders had gezet want ze voeden zich met de wortels van plantjes uit de groentetuin waardoor je zonder dat je er erg in heb niets meer oogst. Hij heeft ze ook elk jaar.

Dus op dat soort bodemleven zit ik niet te wachten en hoop ook dat het mulchen net als bij jou leven gaat geven. Nu is het nog te rustig.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:19

pien_2010 schreef:
Neonlight schreef:

*\o/* ja leuk hé. En binnenkort gaan andere kleuren zoals paars en rood open.

Matheno interessante post . Het bodemleven doet hier nog niet zoveel.
In mijn voorplant bak van de Egyptische ui zaten een soort witte poppen diep in de grond.

Ik had er een heel slecht gevoel bij. Dus heb ze op goede afstand van de groentetuin in een stuk gelegd bedekt met aarde waar allemaal onkruid staat (beetje verwilderd stukje). Laat ik later de buuf die brocoli, rode kool en bloemkool plantjes kwam brengen (hem had ik de egyptische ui plantjes gegeven) deze poppen zien die me een compliment gaf dat ik ze gezien had en elders had gezet want ze voeden zich met de wortels van plantjes uit de groentetuin waardoor je zonder dat je er erg in heb niets meer oogst. Hij heeft ze ook elk jaar.

Dus op dat soort bodemleven zit ik niet te wachten en hoop ook dat het mulchen net als bij jou leven gaat geven. Nu is het nog te rustig.

Misschien nog net wat te koud bij jullie?
Wij hebben afgelopen week relatief hoge temperaturen gehad.

Oh wat ook een mooie bijkomstigheid was: de grond onder de mulch was nog mooi licht vochtig ondanks de zeer droge weken :-D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 15:41

We zijn natuurlijk net begonnen met karton,compostlaag, schapen mest (zaten helaas ook weinig wormen in maar ben ik wel super blij mee). Dus we moeten gewoon wachten nog denk ik. Het karton is misschien nog niet helemaal opgelost want het was hier best droog.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:55

Ja die poppen zijn engerlingen en zitten vaak in losse aarde of compost. Vogels zijn er gek op trouwens _O-

Als je een compost hoop hebt kun je het eigenlijk niet echt voorkomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 20:17

Mijn Nederlandse rozen zetten zich schrap tegen de wind uit het Noorden :=

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 21:28

Tulpen natuurlijk

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 22:54

Ooh Pien, ik ben op dit moment zó moe dat ik “rozen” las, tulpen zag en gewoon verderging alsof het allemaal waar is :z
Mooie tulpjes heb je!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 09:10

Novastar schreef:
Ooh Pien, ik ben op dit moment zó moe dat ik “rozen” las, tulpen zag en gewoon verderging alsof het allemaal waar is :z
Mooie tulpjes heb je!

Ik was dus ook moe. Ze zijn dus helemaal niet zo mooi en ik plaatste ze omdat ze zo het te verduren hadden van de wind, dat ze helemaal krom gebogen lagen en de wind om "hun oortjes floot". Ik vond dat echt hilarisch en moest daar vreselijk om lachen → arme tulpjes→ inmiddels staan ze weer fier rechtop dus ze hebben de sneeuw en de wind overleefd :knuffel:

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:51

Arme tulpjes.

Ik had mazzel. Vreeken deed een restpartij kiwibessen weg en ik kon ze voor een leuke prijs overnemen. Dus samen met een wijkgenoot hebben we ze opgehaald en dezelfde dag nog heel veel mensen blij gemaakt met mooie oude kiwibessen. :D
Zelf ga ik een frame maken zodat ze een mooie boog voor het huis kunnen gaan vormen. Nooit gedacht dat ik zulke prachtige (normaal gesproken dure) planten in mijn bezit zou hebben.

Afbeelding
Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:12

Malenka schreef:
Arme tulpjes.

Ik had mazzel. Vreeken deed een restpartij kiwibessen weg en ik kon ze voor een leuke prijs overnemen. Dus samen met een wijkgenoot hebben we ze opgehaald en dezelfde dag nog heel veel mensen blij gemaakt met mooie oude kiwibessen. :D
Zelf ga ik een frame maken zodat ze een mooie boog voor het huis kunnen gaan vormen. Nooit gedacht dat ik zulke prachtige (normaal gesproken dure) planten in mijn bezit zou hebben.

[ [url=m/RxQwjo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LG1JXQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wat een mooi gezicht, snap dat je daar héél blij mee bent
Die wil ik ook nog een keer