Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:52

Ik ook.. ik begin gewoon niet aan koters _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:56

Pantykous schreef:
PSvanLot schreef:
Het is inderdaad een bijzonder systeem. Daarom gaan mijn kinderen straks ook echt niet lenen. Zorg dat er genoeg is om het te betalen.
Genoeg geleerd hiervan ;)

Ook als er genoeg is om het te betalen kunnen ze gaan lenen. Dus financieel wijs maken is nog belangrijker.

Dat zal ik ook zeker gaan proberen. Ik wil de studie voor haar betalen maar niet als ze zo dom is om nog extra te gaan lenen. Dan trek ik mijn handen er vanaf en zoekt ze het maar uit. :+
Maar ik hoop dat ze tegen die tijd verstandig genoeg is om niet te gaan lenen. En eigenlijk hoop ik op een terugkeer van de studiebeurs natuurlijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:05

Pantykous schreef:
PSvanLot schreef:
Het is inderdaad een bijzonder systeem. Daarom gaan mijn kinderen straks ook echt niet lenen. Zorg dat er genoeg is om het te betalen.
Genoeg geleerd hiervan ;)

Ook als er genoeg is om het te betalen kunnen ze gaan lenen. Dus financieel wijs maken is nog belangrijker.

Financieel wijs maken kun je ook op een andere manier, daarvoor hoef je geen schuld op te bouwen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:07

Suzanne F. schreef:
Dat zal ik ook zeker gaan proberen. Ik wil de studie voor haar betalen maar niet als ze zo dom is om nog extra te gaan lenen. Dan trek ik mijn handen er vanaf en zoekt ze het maar uit. :+
Maar ik hoop dat ze tegen die tijd verstandig genoeg is om niet te gaan lenen. En eigenlijk hoop ik op een terugkeer van de studiebeurs natuurlijk.

Ik hoop ook dat ze het leenstelsel aan gaan passen. Dat zou mooi zijn. Een prestatiebeurs zou een goed begin zijn.

Mijn ouders hebben alle drie mijn studies betaald en toen ik op kamers woonde was er gelukkig nog de uitwonende beurs. Ik ben er echt niet minder financieel wijs van geworden.
Mijn vriend was zonder studieschuld ook vast niet minder wijs geweest, hij zegt zelf ook, dit gaat mijn kinderen niet gebeuren!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:22

Badeendje schreef:
Dat heeft tegenwoordig geen meerwaarde, je schuld wordt nu 1:1 in mindering gebracht op je hypotheek. Dus bij 50k schuld kan je 50k minder lenen.

Ik denk niet dat de BKR registratie er zal komen onder het demissionaire/nieuwe kabinet. Het plan is logisch, maar je pakt er precies de mensen mee aan die al zo’n moeite hebben op de huizenmarkt, wat ze zeer waarschijnlijk niet zullen willen doen.

Huh? Vriend had 20.000 schuld en dat leverde 40k minder lenen op. Gewoon het dubbele dus.

Nou had hij flink gespaard en kon ie in 1x aflossen, maar t was dus niet zo simpel als 1:1.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:07

PSvanLot schreef:
Financieel wijs maken kun je ook op een andere manier, daarvoor hoef je geen schuld op te bouwen.

Zeker weten, maar ik bedoel ook juist dat je dat meer in het voortraject doet. Alles voor je kinderen betalen wil niet zeggen dat ze niet gaan lenen, en je hebt als ze gaan studeren ook geen zicht op hun bankrekening.

Hier ook de intentie om de studie voor mijn kinderen te betalen. Ik hoop ze voor de tijd wel zo opgevoed te hebben dat ze heel goed bewust zijn van de waarde van geld en de langdurige consequenties van het aangaan van financiële verplichtingen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:18

Pantykous schreef:
PSvanLot schreef:

Zeker weten, maar ik bedoel ook juist dat je dat meer in het voortraject doet. Alles voor je kinderen betalen wil niet zeggen dat ze niet gaan lenen, en je hebt als ze gaan studeren ook geen zicht op hun bankrekening.

Hier ook de intentie om de studie voor mijn kinderen te betalen. Ik hoop ze voor de tijd wel zo opgevoed te hebben dat ze heel goed bewust zijn van de waarde van geld en de langdurige consequenties van het aangaan van financiële verplichtingen.

O dat is zeer zeker waar! We zijn van jongs af aan al met ze bezig wat de waarde van geld is. Dat vind ik echt een belangrijk deel van de opvoeding. Mijn ouders is het ook goed gelukt, denk ik ;) , hopelijk lukt mij het ook.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 09:04

SimoneeM schreef:
Badeendje schreef:
Dat heeft tegenwoordig geen meerwaarde, je schuld wordt nu 1:1 in mindering gebracht op je hypotheek. Dus bij 50k schuld kan je 50k minder lenen.

Ik denk niet dat de BKR registratie er zal komen onder het demissionaire/nieuwe kabinet. Het plan is logisch, maar je pakt er precies de mensen mee aan die al zo’n moeite hebben op de huizenmarkt, wat ze zeer waarschijnlijk niet zullen willen doen.

Huh? Vriend had 20.000 schuld en dat leverde 40k minder lenen op. Gewoon het dubbele dus.

Nou had hij flink gespaard en kon ie in 1x aflossen, maar t was dus niet zo simpel als 1:1.

Precies! Wij hebben thuis samen een schuld van 11.000, maar kunnen daardoor 22.000 minder opnemen. Weet niet waar die 1:1 vandaan komt.

Gelukkig hebben we ondanks de studieschuld alsnog een mooi bedrag om op te nemen, dus voor ons hindert het niets, maar dit kan een serieus probleem voor velen zijn.

chitra

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:00

Mijn zusje heeft een goede baan, verdiend bijna 4000 bruto per maand. Heeft als een malle gespaard en heeft 100k spaargeld nu. Zelfs zij kan geen klein appartement kopen. Nu zoekt ze wel in het centrum van Den Haag, maar tegen investeerders en 2 verdieners is niet op te bieden.

En dan heeft ze het nog niet eens over haar studieschuld gehad...

De huizenmarkt is echt bizar. De starter en gewone bewoner had al veel eerder beschermd moeten worden door de overheid. De investeerders kopen alle beschikbare woonruimte op.

Ik vind het een goede ontwikkeling dat er nu steden zijn waar je alleen huizen mag kopen als je er zelf gaat wonen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:24

Maar in wat voor prijsklasse zoekt zij dan?

Want het lijkt me bijzonder dat je geen klein appartement kunt kopen voor dat geld. Soms moet je concessies doen met de plek waar je wilt wonen.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:56

Ja, maar tot hoever wil je concessies doen. Kleine appartementen van 50m3 beginnen vaak al bij 260k vraagprijs. En dan ga je hetzelfde betalen voor een veel kleiner en vaak slechter onderhouden appartement. Dat is ook echt belachelijk als dat een concessie is.

Je kan dan naar een buitenwijk gaan, waar je voor 260k wel een appartement kan kopen van 70m3. Maar dat ben je weg van al je vrienden, horeca, gemak alles wat je leven leuk maakt.

Dan gaat de weegschaal wel erg scheef.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:15

chitra schreef:
Ja, maar tot hoever wil je concessies doen. Kleine appartementen van 50m3 beginnen vaak al bij 260k vraagprijs. En dan ga je hetzelfde betalen voor een veel kleiner en vaak slechter onderhouden appartement. Dat is ook echt belachelijk als dat een concessie is.

Je kan dan naar een buitenwijk gaan, waar je voor 260k wel een appartement kan kopen van 70m3. Maar dat ben je weg van al je vrienden, horeca, gemak alles wat je leven leuk maakt.

Dan gaat de weegschaal wel erg scheef.

Soms moet je keuzes maken in het leven. Als je zoekt in een duur postcode gebied dan moet je met minder genoegen nemen.
Is het buiten het centrum zoveel minder goed en is het leven daar zoveel minder leuk?
Ik denk niet dat het hier perse aan de prijs van de huizen ligt, maar ook aan de mogelijkheden als koper.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:22

Het ligt ook wel aan de prijzen van de huizen hoor := Die zijn niet normaal meer zo hoog...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:54

SimoneeM schreef:
Het ligt ook wel aan de prijzen van de huizen hoor := Die zijn niet normaal meer zo hoog...

Dat is zeker waar, maar in een top postcodegebied zijn ze nooit laag geweest.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:14

PSvanLot schreef:
Soms moet je keuzes maken in het leven. Als je zoekt in een duur postcode gebied dan moet je met minder genoegen nemen.
Is het buiten het centrum zoveel minder goed en is het leven daar zoveel minder leuk?
Ik denk niet dat het hier perse aan de prijs van de huizen ligt, maar ook aan de mogelijkheden als koper.

Persoonlijk heb ik die keuze wel gemaakt, van centrum naar buitenwijk. En mijn leven is echt wel behoorlijk veranderd daardoor. Dus ik begrijp haar keuze zeker om voor hetzelfde geld een beter huis in het centrum te blijven huren.

Een huis kopen is echt niet altijd de verstandige keuze meer ben ik nu wel achter helaas.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:32

PSvanLot schreef:
SimoneeM schreef:

Dat is zeker waar, maar in een top postcodegebied zijn ze nooit laag geweest.

Nee tuurlijk, maar het kan wel dat het voorheen net te betalen was en nu niet. Maar das altijd giswerk natuurlijk.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:57

Ik woon (bij mijn ouders) niet in een centrum van een grote stad, maar schrik hier toch echt van de huizenprijzen. Ook van de huurprijzen overigens.

Ik woon in een klein stadje naast Eindhoven maar heel veel verschil met Eindhoven is er niet.

Ik vrees dat tegen de tijd dat ik klaar ben met mijn studie en dus en mega schuld heb het echt onmogelijk gaat worden om een huis te vinden. Mijn hoop is gevestigd op huren tegen die tijd, maar bij de vereniging staan ongeveer 5 huizen/appartementen te huur waarvan de meeste in Helmond..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 07:48

Huizenmarkt in Veldhoven verschilt overigens wel van de huizenmarkt in Eindhoven hoor. Prijzen vallen lager uit.

Afbeelding

Afbeelding

Maar in Helmond kan je ook mooi wonen.

Als je geen concessies wil doen op de locatie: kan je straks zelf aan de inkomenseis van een huurwoning voldoen (3 a 4 keer de huur als maandloon)? Of zijn er vrienden/vriendinnen met wie je samen kan huren?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:32

Doubtless schreef:
Huizenmarkt in Veldhoven verschilt overigens wel van de huizenmarkt in Eindhoven hoor. Prijzen vallen lager uit.

[ [url=m/ybg3ue.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CnlBWV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar in Helmond kan je ook mooi wonen.

Als je geen concessies wil doen op de locatie: kan je straks zelf aan de inkomenseis van een huurwoning voldoen (3 a 4 keer de huur als maandloon)? Of zijn er vrienden/vriendinnen met wie je samen kan huren?

Ik wil best concessies doen qua locatie straks, als in een dorpje in de regio. Maar Helmond vind ik vrij ver weg, en staat bij ons niet als heel goed bekend. Nu weet ik dat je er ook heel mooi kunt wonen, maar ik vrees dat de huizen van de vereniging niet in die plekken staan.

Inkomens eis weet ik nu niet, ik studeer nu en heb enkel een bijbaan voor een paar uur. Mijn vrienden/vriendinnen wonen in België dus daarmee samenhuren gaat hem niet worden hahah.

Ik weet overigens niet of ik in Nederland wil blijven wonen. Voorlopig ben ik nog aan het studeren en ik kijk daarna wel. Ik maak me wel erg zorgen over mijn hoge studieschuld en de hoge huizenprijzen

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:38

Huren in dorpjes in de regio zal het niet makkelijker maken ben ik bang. Ook daar staat erg weinig te huur. Sta je wel overal ingeschreven?

Ik zou in ieder geval goed nadenken over wat je wil na je studie en een plan maken hoe dat te bereiken. Ook door te laat nadenken en gebrek aan voorbereiding hebben veel mensen moeite om op zichzelf te gaan wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:44

De meeste moeite ontstaat denk vooral door de belachelijke 4x het huurbedrag moeten verdienen. Ik kan me nog zo goed voorbereiden, maar als de gemiddelde huur begint bij €950 ... zou je €3800 moeten verdienen. Dat is nu eenmaal niet veel starters weggelegd. Hoe goed de voorbereiding ook is :o

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:46

Voorbereiding kan ook betekenen dat je op zoek gaat naar iemand om samen een woning mee te huren of je op je 18e inschrijven bij een woningbouwvereniging (of meerdere)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:53

Moet je wel met iemand een huis willen delen (been there done that, wat een ellende) én op je 18e weten in welke regio je wilt wonen. Dat wist ik toen echt nog niet. Enkel welke regio ik niet wilde wonen (die waar ik toen woonde). Overigens sta je daar gerust 10 jaar op de wachtlijst, dus dan zit je alsnog tot je 28e vast bij je ouders. Dat zou gewoon niet moeten.. evenmin gedwongen worden huisgenoten te nemen. De markt is voor starters echt een drama -O- En die 4x huur regel eraf, zou voor velen een boel schelen..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:08

Dat zou niet moeten? Omdat iedereen het recht heeft op een huis voor hem/haar alleen? Zo werkt het niet... je kan een heleboel willen, maar dat verandert niets aan het feit dat we een beperkt aantal m2 hebben dat we met z'n allen zullen moeten delen. De markt voor starters is inderdaad drama, maar die verwende attitude helpt niet.

Ik ben toen mijn samenwonen stuk liep weer in een studentenkamer gaan wonen. Tot 2 jaar na mijn afstuderen op max 40 m2 gewoond. 3,5 jaar na mijn afstuderen 1e koophuis gekocht. Er is niks mis met klein wonen, buiten de ring, in een huurwoning/studio/op kamers. Maar om de een of andere reden denken Nederlandse starters dat ze recht hebben op veel meer.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 24-04-21 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:10

Ik vind het toch ook wel erg dat dat als verwend wordt beschouwd. Tis toch idioot dan we allemaal maar moeten gaan samenwonen met vrienden? Ik snap best dat je dat niet wil.

Tuurlijk, er zijn nu weinig andere oplossingen en je moet iets, maar het is gewoon een teken dat er echt iets mis is op de woningmarkt. Er moeten huizen bijgebouwd en snel ook...

Edit: en tuurlijk kun je best even op 40m2 wonen. Maar dan moet dat wel te vinden zijn. Bovendien zijn de huren soms alsnog torenhoog voor een studio.