Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pantykous schreef:PSvanLot schreef:Het is inderdaad een bijzonder systeem. Daarom gaan mijn kinderen straks ook echt niet lenen. Zorg dat er genoeg is om het te betalen.
Genoeg geleerd hiervan
Ook als er genoeg is om het te betalen kunnen ze gaan lenen. Dus financieel wijs maken is nog belangrijker.
Pantykous schreef:PSvanLot schreef:Het is inderdaad een bijzonder systeem. Daarom gaan mijn kinderen straks ook echt niet lenen. Zorg dat er genoeg is om het te betalen.
Genoeg geleerd hiervan
Ook als er genoeg is om het te betalen kunnen ze gaan lenen. Dus financieel wijs maken is nog belangrijker.
Suzanne F. schreef:Dat zal ik ook zeker gaan proberen. Ik wil de studie voor haar betalen maar niet als ze zo dom is om nog extra te gaan lenen. Dan trek ik mijn handen er vanaf en zoekt ze het maar uit.![]()
Maar ik hoop dat ze tegen die tijd verstandig genoeg is om niet te gaan lenen. En eigenlijk hoop ik op een terugkeer van de studiebeurs natuurlijk.
Badeendje schreef:Dat heeft tegenwoordig geen meerwaarde, je schuld wordt nu 1:1 in mindering gebracht op je hypotheek. Dus bij 50k schuld kan je 50k minder lenen.
Ik denk niet dat de BKR registratie er zal komen onder het demissionaire/nieuwe kabinet. Het plan is logisch, maar je pakt er precies de mensen mee aan die al zo’n moeite hebben op de huizenmarkt, wat ze zeer waarschijnlijk niet zullen willen doen.
PSvanLot schreef:Financieel wijs maken kun je ook op een andere manier, daarvoor hoef je geen schuld op te bouwen.
Pantykous schreef:PSvanLot schreef:Financieel wijs maken kun je ook op een andere manier, daarvoor hoef je geen schuld op te bouwen.
Zeker weten, maar ik bedoel ook juist dat je dat meer in het voortraject doet. Alles voor je kinderen betalen wil niet zeggen dat ze niet gaan lenen, en je hebt als ze gaan studeren ook geen zicht op hun bankrekening.
Hier ook de intentie om de studie voor mijn kinderen te betalen. Ik hoop ze voor de tijd wel zo opgevoed te hebben dat ze heel goed bewust zijn van de waarde van geld en de langdurige consequenties van het aangaan van financiële verplichtingen.
SimoneeM schreef:Badeendje schreef:Dat heeft tegenwoordig geen meerwaarde, je schuld wordt nu 1:1 in mindering gebracht op je hypotheek. Dus bij 50k schuld kan je 50k minder lenen.
Ik denk niet dat de BKR registratie er zal komen onder het demissionaire/nieuwe kabinet. Het plan is logisch, maar je pakt er precies de mensen mee aan die al zo’n moeite hebben op de huizenmarkt, wat ze zeer waarschijnlijk niet zullen willen doen.
Huh? Vriend had 20.000 schuld en dat leverde 40k minder lenen op. Gewoon het dubbele dus.
Nou had hij flink gespaard en kon ie in 1x aflossen, maar t was dus niet zo simpel als 1:1.
chitra schreef:Ja, maar tot hoever wil je concessies doen. Kleine appartementen van 50m3 beginnen vaak al bij 260k vraagprijs. En dan ga je hetzelfde betalen voor een veel kleiner en vaak slechter onderhouden appartement. Dat is ook echt belachelijk als dat een concessie is.
Je kan dan naar een buitenwijk gaan, waar je voor 260k wel een appartement kan kopen van 70m3. Maar dat ben je weg van al je vrienden, horeca, gemak alles wat je leven leuk maakt.
Dan gaat de weegschaal wel erg scheef.
PSvanLot schreef:Soms moet je keuzes maken in het leven. Als je zoekt in een duur postcode gebied dan moet je met minder genoegen nemen.
Is het buiten het centrum zoveel minder goed en is het leven daar zoveel minder leuk?
Ik denk niet dat het hier perse aan de prijs van de huizen ligt, maar ook aan de mogelijkheden als koper.
PSvanLot schreef:SimoneeM schreef:Het ligt ook wel aan de prijzen van de huizen hoorDie zijn niet normaal meer zo hoog...
Dat is zeker waar, maar in een top postcodegebied zijn ze nooit laag geweest.
Doubtless schreef:Huizenmarkt in Veldhoven verschilt overigens wel van de huizenmarkt in Eindhoven hoor. Prijzen vallen lager uit.
[ [url=m/ybg3ue.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CnlBWV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar in Helmond kan je ook mooi wonen.
Als je geen concessies wil doen op de locatie: kan je straks zelf aan de inkomenseis van een huurwoning voldoen (3 a 4 keer de huur als maandloon)? Of zijn er vrienden/vriendinnen met wie je samen kan huren?