superpony schreef:Ow, wat heerlijk zeg. Leuk dat je ze zo ziet genieten.
Ik probeer wel het zand wat bij te houden. Het was echt balen dat er donderdag nog zoveel regen viel voor de vorst. Heb je net geharkt, lopen ze er weer door.
Op ons bestraatte plein wat plekken met ijs, maar was snel weg met strooizout. Doe dan alleen die plekken en veeg het daarna op ene hoop. Was gister mooi droog gebleven sindsdien.
De rest leren ze ook echt wel mee omgaan. Die van ons lopen voorzichtig. Heel leuk, want als het gaat dooien, gaan ze wel even tekeer. Vooral mn merrie van 26 doe ik dan preventief al even aan de longe, hahaha
Rollen en draad valt reuze mee. Paarden kennen hun plekjes en kijken doorgaans heel goed uit. Overal is draad, ook bij een wei van 10ha en kunnen ze er ook net naast gaan liggen. Vorig jaar nog een naar ongeluk gezien op een heel groot stuk zonder paden en dergelijke.
Geniet van je paardjes. Ik zou ook sparen voor een wildcamera. Kun je ze in het donker volgen.
Ja, de rest redden ze zich hier ook prima! Het looppaadje wat ze zelf al in de track maken is ook aardig vlak. Madam Vi begint inmiddels ook wat opkropte energie te krijgen van het voorzichtig doen

pmarena schreef:Heerlijk zo hoor! Mooi hek! Zit er een loopdeurtje in? Waar had je deze nu vandaan?
En ja, paden nodigen echt uit om te lopen, leuk is dat hè

Net zoiets als dat de knollies hier liever uit het 20mm mazen hooinet eten, dan van een pluk hooi op de grond.
Heeft op 1 of andere manier een grotere aantrekkingskracht ofzo

Ik zou lekker aan 1 kant de stallen er uit rossen zodat ze wat comfortabeler samen onder dak en achter het muurtje kunnen staan, heb je er nog precies 2 over om ze om welke reden dan ook een keer in op te kunnen sluiten, en voor de rest gewoon lekker laten lopen op de paddock en naar wens / omstandigheden de wei open zetten

Nee, deze is zonder loopdeurtje, maar kan het hek wel als geheel open maken
. Scheelde weer >€100 (besteld bij Cavalo).
De stallen eruit halen en op mijn manier opnieuw indelen was mijn oorspronkelijke plan, maar de constructie van de voorwanden maakt onderdeel uit van de draagconstructie. Vooralsnog blijft het even zo tot er een doorgang rechtstreeks vanuit de stal naar buiten gemaakt kan worden (iets met prioriteiten).
Hilary schreef:Dat met dat fijnmazige net herken ik ook, pmarena. Onze Shetlander is helemaal fan van haar hooitas (Little Bit). Ze krijgt ‘m af en toe voor de lol, los in haar schuilstal. Dan hoor je stampstampplofkauwkauwkauwplofkauwkauw etc. Veel leuker dan los hooi of een grotere maas net.
De anderen vinden los hooi wel leuk; daar maken we dan weer gebruik van door het hooi wat over was van gisteren los in een palletbox te gooien en het verse hooi in netten te doen. Eten ze eerst het oude hooi op

Haha leuk dat ze daar dan zo'n lol van hebben
Truucje met de losse hooi gebruik ik hier ook
Wat in een net "absoluut oneetbaar!" is, wordt los maar zo weer gewoon opgegeten 
Met de aankomende sneeuw in de lucht echt een prachtige zonsopkomst vanochtend
Witte bles van Dailey springt er mooi uit

Verder vanochtend even verder geknutseld met mijn schets voor PP. Heb de nodige aanpassingen gedaan naar aanleiding van wat ik tot dusver zie hier en hoe de paarden zich gedragen. Grote kans dat ik nog wel weer meer aanpassingen ga doen en het is sowieso nog niet compleet (beplanting moet ik nog even goed uitdenken). Wil in elk geval 1 slingerpaadje zo maken dat hij zo begroeit is dat het een 'spannend slingerpaadje' wordt (en ze dus niet direct overzicht hebben). De nodige eetbare hagen, extra bomen, kruiden etc. Nog dingen met boomstammen en andere verrijkingen. Maar zal zich in de loop der tijd wel vormen! Aanleggen zal sowieso allemaal niet in 1x gaan/kunnen.

Er zijn dan dus straks twee schuilstallen. Linkerhelft en rechterhelft makkelijk afzonderlijk af te sluiten (of ze zelfs op de paddock te houden). Rond de achterste schuilstal (rechtsonder op de schets) wil ik het zo maken dat ik het makkelijk kan afzetten voor een tijdelijk (of nieuw) paard. En er moet in elk geval genoeg ruimte zijn en qua opzet zo dat een loonwerker vanaf de weg om de rijbak heen bij de mestopslag kan komen en naar het stalgebouw met hooi. In de praktijk lijkt die lijn van de buitenomheining vanaf de straatkant langs de korte kant van de bak minder scherp in te lopen. Heb het zelf uitgelopen en lijkt prima te passen zo met vijf meter pad langs de bak. Tussen rijbak en mestopslag wordt het dan wat smaller, maar dat is niet erg.