Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:49

Ik (en mijn 2 broers) kochten dik 20 jaar geleden onze keukens bij Tulp Veenendaal.
We waren destijds heel tevreden over zowel het aankoopproces als de 3 keukens.

Maar dat was voordat keukenboeren van die rare verkoopfratsen gingen uithalen.

Tien jaar geleden weer voor een keuken naar Tulp gegaan. Toen moesten we vooraf een handtekening plaatsen. Om later tot de precieze aankoop te komen.

Weggelopen en nooit meer teruggegaan.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 06:04

Dat is idd een vaag verhaal Eulogy :?
Ook een goede tip van de apparatuur Roodvos.

Ik heb afgelopen weekend nog wat ideeën opgedaan op de woonbeurs, langzaam aan wordt het wat duidelijker wat ik graag wil. Nu nog kijken of een keukenzaak nog een ander goed idee heeft qua indeling :j

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:05

De recensies van Tulp zijn ook waardeloos. Ooit was het een goede, betrouwbare zaak waar vooral de volledig Nederlandse oorsprong hun USP was. Tegenwoordig halen ze net zulke geintjes uit als de prijsvechters.
Wij hebben onze keuken bij Arma in Nunspeet gekocht. Je kunt echt geen cent eraf onderhandelen, maar alles wat ze op service-niveau beloven komen ze ook na. Wij hebben € 18.000 betaald voor deze keuken:
Afbeelding
Afbeelding

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:32

Eulogy schreef:
Iemand ervaring met Tulp (in Amersfoort)? Ik heb al besloten dat dit 'm niet gaat worden (het wordt hoogstwaarschijnlijk IKEA met custom frontjes :+ ) maar mijn ervaring tot nu toe is zo... apart :') Na een afspraak van anderhalf uur in de winkel en 3 telefoongesprekken, heb ik nog steeds geen flauw idee van wat het bij hen zou kosten, welke apparatuur er precies mogelijk is (tijdens de afspraak werd me een AEG boekje voorgeschoven waar ik in 10 minuten alle apparatuur moest uitzoeken, andere apparatuur dan van AEG was niet leverbaar maar ik mocht het boekje ook niet mee naar huis nemen om in elk geval op m'n gemak de AEG opties te bekijken) of wat de meerprijs van bepaalde keuzes zou zijn (we wilden in eerste instantie graag kaderfrontjes, dat is blijkbaar duurder maar hoeveel duurder kan hij me nog steeds niet vertellen). Maw, onwijs chaotisch en onduidelijk, maar ik kreeg net wel de vraag of ik anders even per mail alvast akkoord kon geven als ik niet deze week naar de winkel kon komen :') En toen was er ineens "natuurlijk nu ook die actie van 20%". Ik heb een paar keer aangegeven dat het mij allemaal nog steeds volslagen onduidelijk is.

Ik heb nog nooit een keuken gekocht en dit is de eerste winkel waar ik geweest ben... Maar dit lijkt me toch geen normale gang van zaken? Het is ook geen prijsvechter maar juist een duurdere fabrikant/leverancier voor zover ik weet. Ik wist wel dat er vaak nogal gepusht wordt, maar in combinatie met deze volslagen onduidelijkheid vind ik dat wel gewoon ronduit bizar :')

Als je er al zo'n raar gevoel aan over houdt, dan gun je dat bedrijf überhaupt toch niet dat je bij hun een bak geld gaat uitgeven? Ik zou lekker verder gaan kijken.

Mooie keuken plukje, heel sfeervol.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:20

Oh ja, zoals ik zei heb ik al besloten dat dit 'm niet gaat worden. Echt totaal geen vertrouwen in dat het daar goed zou komen. Maar ik was wel benieuwd of meer mensen de ervaring deelden, omdat het alles bij elkaar gewoon heel bizar was :+

Mooi inderdaad Plukje! Heb ze even gegoogled en de site ziet er ook fijn uit, ga daar zeker eens kijken, bedankt voor de tip :)

We hebben geen haast gelukkig, dat scheelt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:50

Ik heb ook geen haast met de keuken maar moet wel uiterlijk begin december een tekening aanleveren met de indeling bij de aannemer. Zodat ze weten waar de leidingen aangelegd moeten worden. In die zin heb ik wel haast.

Mooie keuken Plukje!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:54

Ik ken arma ook als een betrouwbare zaak. Maar, ze zijn zo ongelofelijk duur geworden en als je over de prijs begint zeggen ze ja dan moet je maar goedkopere keuzes maken.

Ergens anders alle luxe dingen uitgezocht, hart vast gehouden en goedkoper dan bij een arma vestiging :+

Dus tja.. ik weet t niet zo goed kreeg er een beetje een raar gevoel bij daar.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:26

Las ergens hier op bokt dat er combi magnetrons (of zoiets :+ ) zijn die zo ongeveer dezelfde functies hebben als een airfryer? Dat zijn leuke dingen :j zijn er nog meer van dat soort snufjes voor in de keuken?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:33

Ik heb nu zo'n vrijstaande combimagnetron met "airfryer" functie. Ik heb ook een airfryer. Ik vind het toch niet hetzelfde, omdat de magnetronruimte veel groter is dan de airfryer. De kracht van de airfryer is juist dat het zo'n kleine ruimte is die heel snel en intensief opwarmt.
Nou ben ik alleen en kan ik 2x eten uit een ovenschaal die in mijn aifryer past. Voor een gezin is zo'n "airfryer" functie misschien wel handig voor ovenschalen die te groot zijn voor de airfryer.

Waar je op moet/kan letten: er zijn combi-ovens en combimagnetrons. De combi-oven is primair een oven met een magnetronfunctie. De combimagnetron is primair een magnetron met een ovenfunctie. De ene is dus beter als oven en de andere als magnetron. Wat je voorkeur heeft is afhankelijk van je kookgewoontes.
En niet alle combimagnetrons hebben een grill-functie. Als je dat wil moet je daarop letten.

Wat ik verder handig vind:
- een koelkast met een vak waar de groente langer in vers blijft
- vaatwasser die ook een functie heeft voor halve belading
- een functie dat je kan zien of de inbouw vaatwasser (nog) bezig is of klaar is (bijv. een lampje of een lichtstraal op de grond)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 13:50

Ik was gisteren bij Tulp in Veendam. Ik had daar wel een goede ervaring. Dus misschien maakt het filiaal ook nog verschil.

Vanmorgen was ik bij een familie bedrijf. Heel fijn geholpen en ik viel helemaal voor een showroom model. Dat gaan ze nu voor mij verder uitwerken. Zijn uiteraard wat aanpassingen nodig.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:56

Dank voor de uitleg Roodvos :j .
Ik wil zelf iig graag een apothekerskast, en ook eens kijken naar de afvalmogelijkheden in de keuken zelf, ipv een aparte afvalbak. Die koelkast met vak voor groenten is tegenwoordig meer standaard heb ik het idee? (ik zit/zat nog onder een steen qua technologie :o ). Ik zag ook best wat ovens met een soft-close functie, dat wil ik ook :j

Die airfryer kan ik dus beter los doen, ik moet de huidige nog vervangen. Zat te denken aan een ninja15-1 of die nieuwste van phlipje, maar ik lees goeie verhalen over blokker-princess exemplaren.

Het zal denk ik idd veel verschil kunnen maken welk filiaal je bent. Zo was ik bij reddy geweest en daar werd ook voor mijn gevoel echt niet geluisterd. Ik gaf aan dat ik eerst nog zoekend ben naar hoe de keuken te kunnen plaatsen en dat ik echt nog niet helder heb welk werkblad, frontjes en apparaten ik wil. En eigenlijk eerst wat denkkracht kan gebruiken bij een indeling. Maar dat kon daar echt niet en ik zou meteen voor een uur of 3 moeten zitten om alles al gelijk in te vullen. Zo, die 3 uur dat schrikt me echt wel af hoor :oo Als ik het straks beter weet, dan kost me dat geen 3 uur. Maar even kort kijken was geen optie. Ik had aangegeven dat er langzaam wel een beeld komt in mijn hoofd, maar dat dat even tijd kost. Maar nee, of ik volgende week wel vast wilde komen om alles te tekenen..... 8)7 8)7

Ander bedrijf heeft wel even een kwartier meegekeken naar hoe er wat ingedeeld kan worden, dat vond ik wel fijn :j

Ik ben benieuwd Roodvos, met wat ze komen! En of het qua prijs ook in je eigen range zit

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:44

Ik vind het toch wel meerwaarde hebben dat ik nu 3 tekeningen met indelingen heb. Ik liep ook vast op de indeling maar voor optimaal gebruik van de ruimte en handige looplijnen ben ik uiteindelijk overal uitgekomen op een kastenwand met een kookeiland.
De variatie zit dan in hoe richt je de kastenwand in en hoe het eiland. Spoelbak in het eiland of aan de muur.
En de afmetingen van het eiland. Welke kasten/lades enz.

Als je nog niet weet of je een Quooker kraan wil (zoals ik), dan kan je er ook voor kiezen wel de aanleg mee te nemen maar eerst te kiezen voor een gewone kraan. Dan kan je later altijd nog die Quooker installeren.

Ik wilde ook graag een apothekerskast maar dat past er bij mij dus niet bij.

Ik heb gisteren even opgelet en weet nu waarom ik de "airfryer" functie van mijn combimagnetron niet handig vind. Die heeft een aantal voorgeprogrammeerde programma's, en je moet daar eentje van kiezen. Ik kan niet zelf instellen 10 min@170°C. Heel onhandig, want de voorgeprogrammeerde gerechten maak ik nooit.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:31

Aangezien ik bij het ontwerp van onze keuken dankbaar gebruik heb gemaakt van dit topic, deel ik ook graag ons eindresultaat! :D

Ik wilde veel werkblad en opslagruimte, een normale afzuigkap en koken aan de muur. Dus we zijn niet voor de hippe keukenwand gegaan, maar vooral voor een voor ons praktische indeling.

De keukenbasis en apparatuur zijn van Ikea. Onze vorige keuken kwam daar ook vandaan en dat beviel ontzettend goed.
De frontjes, plinten en afwerkingspanelen zijn door een bevriende houtbewerker besteld en op maat gemaakt. We hebben ze zelf mat afgelakt en ze zijn voorzien van een greeplijst bovenop de deur.
Het blad is van composiet en hebben we rechtstreeks bij de steenhandel weg.
Al het installatiewerk heeft mijn vriend gedaan, ik heb de kastjes gemonteerd.
Al met al waren we voor minder dan €12.000 klaar. Budgettair gezien was ik erg tevreden +:)+

Afbeelding

Op de kastjes is de houtnerf nog zichtbaar en het werkblad heeft een subtiele witte ader. Kreeg het met kunstlicht niet heel top op de foto, maar dan hebben jullie een idee.

Afbeelding
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:24

Mooi!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:54

Mooi geworden Shirley!

Leuk hè, zoveel mensen zoveel wensen.
Ik wil juist naar buiten kunnen kijken als ik sta te koken.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:08

Bedankt! En inderdaad, iedereen heeft zo zijn eigen wensen. Zo’n topic als dit kan ook echt helpen om op ideeën te komen en je eigen plan te maken. Dus bedankt voor de inspiratie allemaal!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:25

Dochter en schoonzoon hebben een keuken van Ikea . Hele mooie groene kleur. Schoonzoon heeft hem zelf geplaatst en zelf het blad van beton in kleur erbij gemaakt. Ook al in hun vorige huis.
Ze hebben de kastjes iets naar voren geplaatst dus hebben een extra diep werkblad. Ik vind dat heel handig en als ik de keuken wil vervangen doe ik dat ook zo.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 23:22

Ik kon het niet laten om me te verbeelden dat we al aan de keuken toe zouden zijn. O:)
Afbeelding

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 06:27

Dat is een hele mooie keuken Shirley!
en Roodvos, heb jij bij al die winkels een halve dag zitten tekenen? :oo
Wat onhandig trouwens alleen voorgeprogrammeerde functies....
@Malenka, jullie zijn sowieso met een gaaf project bezig :):)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 07:29

Hele mooie keuken Shirley.

Herkenbaar malenka.

Wij zijn een paar weken terug al gaan oriënteren. Maar nu we bijna gaan starten met de aanbouw en daarmee ook de complete indeling beneden op de schop gaat, moeten we binnenkort toch echt serieus op keukenjacht.

Deze vond ik erg leuk, alleen dan zonder uitstekende koelkast.
De prijs alleen wat minder, ruim 18000.
Afbeelding
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:25

@Lieke: hahaaa, nee hoor. De langste zit was 3 uur bij Grando. Daar moest ik ook gelijk kleuren, deuren enz kiezen en kreeg ik gelijk een offerte met alles erop en eraan mee.
Bij Tulp was ca. 1,5 uur om verschillende ontwerpen te tekenen en door te spreken wat je wil aan kleuren en apparatuur maar nog zonder door te winkel te struinen en heb ik voor de zekerheid een vervolgafspraak in gepland. En bij het familiebedrijf ca. 2 uur.
Maar als het familiebedrijf met een mooie offerte komt voor de showroomkeuken+aanpassingen, dan wordt dat de nieuwe keuken heb ik al besloten.

Ja, dat kost best wel tijd, maar ik ga ca. 20.000 euro uitgeven voor iets wat ik iedere dag moet gebruiken, een prominente plek krijgt in mijn huis en waar ik zeker 20 jaar tegenaan moet kijken. Dan wil ik een goede keuze maken en dan kan ik daar beter nu enkele uren voor uittrekken.

@Horsii, dat soort bedragen ben je al snel kwijt ja voor een keuken, zeker als je een eiland wil. Een rechttoe-rechtaan keuken of een hoek is (iets) goedkoper.
Leuk hè, zo'n barelement aan het eiland, heb ik ook voor gekozen :j. Ik vind het ook mooi om daar van een ander materiaal een verhoging op het blad aan te brengen. Maar daar verlies je dan wel weer werkblad mee. Keuzes keuzes.....

Leuk Malenka, ik snuister af en toe door je topic. Heel project waar jullie mee bezig zijn!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:36

Horsii tip, maak een afspraak bij gemar in Cuijk. Lokaal, prima prijs en super service

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:55

Bij tulp veendam hebben ze volgens mij ook showroom keukens staan in een aparte ruimte ernaast. Anders daar nog eens door lopen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:20

Ik ben het er helemaal mee eens dat er best wat uren in mogen zitten. Het is iets anders dan leuke kussentjes uitzoeken.

Wij gaan de keuken zelf bouwen. En dat vind ik best spannend. Omdat we nu de muren aan het optrekken zijn moet ik gewoon weten waar alle aansluitingen moeten komen. Dus het basis ontwerp staat inmiddels vast. Maar ik ben dus ook al bezig met alle materialen kiezen. Want dat is gewoon veels te leuk. :o

Ik denk nu dat de onderkastjes ossenbloed rood worden, de muur okergele zeshoekige tegels, het blad lichtgeel/crème beton met groen, amber en rood glas er in. Ik weet nog niet precies welke kleur ik de muurtjes tussen de kastjes wil hebben. Het plan is nog om ze te stucen maar ik begin te twijfelen of ik ze niet wil betegelen. En dan nog bedenken welke kleur ik de bovenkastjes wil hebben. Misschien ook wel oker. Dat oogt wat rustiger maar wel mooi warm.

En voor de kasten in de voorraadkamer (direct open achter de keuken) wil ik dit systeem gebruiken waarbij ik glanzend oker geverfde paneeldeuren wil.
Afbeelding

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:40

Ik ben op zoek naar een spoelbak. Wat ik zoek blijkt onvindbaar. Wil graag een enkele spoelbak, een zwarte, 25 cm diep en dan 40x50cm. Kan ‘m alleen in rvs vinden. Iemand hier mss een goeie tip?