Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:59

Elise_0o schreef:
We zijn wel van plan om de geiten te laten dekken als we een geschikte dekbok kunnen vinden.
Plofgeiten bestaan niet hè? :P

Volgens mij niet, markt voor geitenvlees is daar hier te klein voor.

Wendybrian

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:03

Wat lekker dat jullie op vakantie gaan!
Misschien de biggen dekken? Of had je alleen mannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:05

Plofjes zien er goed uit! Mooi gekleurd :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 19:07

Pupke onze zeug word geïnsemineerd door een kennis van mijn vriend als ze oud genoeg is. Deze man doet dit beroepsmatig en wil onze dame voor een doosje eieren komen doen :)

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:39

Goede deal!
Hoe gaat het met het paard wat ingereden word?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 19:55

Ach jeetje, weg plofjes...maar wel fijn dat ze een goed leven gehad hebben....

Fijne vakantie gewenst...en succes met bedenken voor een volgende projekt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:56

Laatst was er veel te doen over dat er superzeugen gefokt worden die meer biggen krijgen dan ze aan kunnen. Je zou zo een biggetje kunnen nemen? Een klein opdondertje? (Die eten ook niet zoveel ;) )

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:01

Hoe gaat alles inmiddels? Smaken de kipjes?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:24

Magrathea schreef:
Laatst was er veel te doen over dat er superzeugen gefokt worden die meer biggen krijgen dan ze aan kunnen. Je zou zo een biggetje kunnen nemen? Een klein opdondertje? (Die eten ook niet zoveel ;) )

dat zijn geen kleine varkentjes.
Als zeugen bijv. 14 biggen krijgen, en ze hebben maar 13 spenen, dan krijgt 1 vd biggen een adoptiemama. Dat is al jaren zo in de varkenshouderij. :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 16:52

Ik ben weer terug van vakantie, iets eerder dan gepland wegens omstandigheden, maar ik begon mijn beestjes ook al erg te missen dus :o

Met het inrijden van Teun gaat het echt super, hij pakt alles goed op, ze is er al mee de weg opgeweest en ze is nu ook met hem aan het slepen, kreeg van de week een filmpje van haar. Zie net dat ik die hier niet kan plaatsten, omdat het via haar facebook is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben de dag voordat we gingen plofkip filet op en vandaag gaan we een stel kippenpoten eten.
De filet was erg zacht en veeel minder waterig dan de kip uit de supermarkt.
Mijn vriend is nu al een voorstander om volgend jaar toch wel weer plofkippen te nemen, ik denk er nog even over na.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:55

De filetsjes van de kip worden toch vaak getrommeld?....heb dat eens gezien(docu) mag geloof ik niet in Nederland en dat deden ze dan over de grens.....al die kipfilets in een grote was machine trommel met kleine haakjes en water zodat de filets werden verzwaard door water en dus een waterige smaak!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:49

De spierstructuur lijkt anders te worden van het harde groeien. Biologisch kippenvlees smaakt ook echt anders (met een andere structuur). Broertje is helemaal niet zo van het biologisch maar weet ze er altijd uit te vissen.

Voor een vergelijk, dit zijn traditionele broiler(=vleeskuiken/plofkip)-gewichten tegenover die van jou:

dag 82: onbekend vs 3396g
dag 68: 5249g vs 2596g
dag 39: 2653g vs 1748g
dag 18: 720g vs 458g

http://en.aviagen.com/assets/Tech_Cente ... 2012R1.pdf

Ik heb de hanengewichten vergeleken, voor degene die in het bestand kijkt.

Interessant om te zien zo. Zelf wil ik later ook een (deels) zelfvoorzienende boerderij beginnen/hebben. Qua kippenras is i.m.o. de Australorp het meest succesvol. Het is een goede legger met een hoog slachtgewicht. Qua geitenras is de Boergeit een echt vleesras, maar geen plofgeit (dat bestaat zover ik weet niet).

Cavia's worden in Nederland inderdaad niet gegeten, maar in hun geboorteland worden ze juist gehouden als productiedieren. 1 familie 1 maaltijd 1 cavia principe.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:01

Plofgeit.. :')

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:06

Wilde idd het trommelen vd filets al noemen. Dat is een wereld van verschil

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 09:11

Wauw wat heb ik al een tijd niet meer in het topic gekeken of überhaupt gereageerd.
Als allereerst natuurlijk gefeliciteerd met de zwangerschap!!
verder heb ik geen verstand van de dingen die je doet, daarom is het juist erg interessant om het te volgen!
Ik blijf dus weer volgen!!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 14:10

De laatste tijd liepen er steeds meer kippen in het weitje van de varkens rond en de laatste tijd stonden ze zelfs zij aan zij met de varkens te eten. De varken gaven hier blijkbaar erg weinig om, dus hebben we gekeken wat er zou gebeuren als we de wei open zouden zetten en ze tussen de rest van de dieren rond zouden lopen.
Nou er gebeurde niets, want de mietjes durfden de wei niet uit :P
Dus we hebben ze er uit gelokt met appels en toen ze eenmaal de drempel over waren durfden ze verder rond te lopen.
De kippen geven ze niets om en de geiten en paarden zijn nog een beetje eng. De paddock heeft er nog nooit zo mooi bijgelegen (alles is los door het wroeten en er is geen kippen/geitenstront meer te zien) en het hogere gras dat de paarden niet op eten vinden ze erg lekker. Ook hebben ze het meertje al ontdekt en zijn ze er al een stuk ingegaan.
De varkensweide staat nu constant open en gaat pas weer dicht als het weer slechter word (en ze dus de wei kapot zouden gaan maken).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waarschijnlijk gaat zwarte Rembo volgende maand naar de slacht en andere Rembo 1 a 2 maanden later. Ga ze wel echt missen dan.

Gisteren is Teun weer thuis gekomen. Mijn vriend heeft les gehad in slepen samen met Teun en heeft 'per ongeluk' (jaaajaaa) via marktplaats al het eerste werktuig gekocht, een oude hooischudder, zo enthousiast was hij er over.
Teun vind het slepen een stuk leuker (en makkelijker) dan lopen onder het zadel en mijn vriend denkt er net zo over. Ik ben bang dat we hier binnenkort dus een hele verzameling met oude werktuigen gaan krijgen voor achter het paard.

Afbeelding

Jut en Jul zijn weer samen.

Afbeelding

We weten inmiddels dat we een meisje gaan krijgen en doordat Aagje waarschijnlijk voor mij niet groot genoeg gaat worden (ze word in februari 3), heeft onze kleine dus al een eigen paard terwijl ze niet eens geboren is. Hoezo verwend?! :D

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:07

Haha wat leuk! Erg leuke update :)

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:19

Wat leuk om deze updates te kunnen volgen! Ik geniet nogsteeds van alle vorderingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:56

Super leuk deze update! , lekker bio varkensvlees straks al is het de knop even omzetten natuurlijk.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:03

Ik neem aan dat jullie het vlees invriezen. Hoe lang is het dan houdbaar?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:15

Plofkip, bij mijn vriend meer als zat van :') het is een stuk minder zielig als dat de meeste denken trouwens. Maar dat terzijde.

Je bent wel goed op weg zo! Ziet er allemaal leuk uit en beesten hebben het zeker goed bij jou. Ook fijn om te weten wat je precies eet natuurlijk..

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 09:16

Mijn varkens zijn (ondanks hun leven) niet bio. Dit omdat ik ze geen biologisch voer geef. Lekker krom he :P

Vlees in de vriezer kan echt maanden (zo niet jaren) goed blijven.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:25

IK vind het geweldig wat je doet. Voor mij gaat het erom dat de dieren die je eet of gebruikt (melk, eieren) een goed en enigszins natuurlijk leven hebben. Goed voer: natuurlijk, maar dat hoeft niet beslist biologisch te zijn.
Vind het erg interessant om het verschil te zien tussen bijvoorbeeld een plofkip en een bresse kip bij jou; onder goede omstandigheden dus.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:00

Moonfight schreef:
Ik neem aan dat jullie het vlees invriezen. Hoe lang is het dan houdbaar?

Men raad aan het binnen een jaar te eten. Hierna gaat de kwaliteit zeer hard achteruit al is het nog wel veilig om te eten.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:11

Leuke update weer!

Ik had laatst vlees gekocht bij een biologische zorgboerderij. Dit vlees was vacuüm verpakt en diepgevroren. Volgens mij was het een jaar houdbaar.