[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miekelien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:03

Onze fantastische hypotheekadviseur heeft zelf gekeken en wat bevriende makelaars naar het huis en soortgelijke huizen laten kijken en kwam met een realistisch bedrag voor het huis, wat wij ook al ongeveer in gedachte hadden (€14.000 onder de vp). Dus daar zijn we nog eens zoveel onder gaan zitten, dan zaten we net boven de psychologische grens van 200.000.

We hebben net gistermiddag het tegenbod gehad, voor ons is juist nu het lastige om te bedenken wat wij nu willen gaan bieden..

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:33

:wave:
Ik kom even hier binnen walsen want ik heb een aantal vragen/zit met een aantal punten.

Ik ben vanmiddag wezen kijken bij een woning, welke ik graag wil gaan huren ( sociale huur - welbions ).
Er zijn een aantal punten die mij tegen staan.
Kan ik ergens vinden of zij bijvoorbeeld ook verplicht zijn muren kaal op te leveren en ook leuningen en kozijnen enzo?
De keuken is letterlijk een frituurpan.. Wat kan ik daar in eisen? Een geheel nieuwe keuken? Of is dat to much?

Het wordt mijn eerste huisje *\o/*
( http://media.woningnet.nl/R/27/1/Large/11357_1.JPG )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:47

Heb je geen algemene voorwaarden van de woningbouw?
Herkenbaar. Ik heb na veel zeuren en tig bezoeken een nieuwe keuken gekregen. Muren moeten glad en overschilderbaar zijn (lichte kleur). Ik zou zeker eens een praatje maken :j

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:48

Juval, fijn dat de bezichtiging goed is verlopen. Wel balen dat die kijkers eerst hun eigen huis moeten verkopen. Wat dat betreft is het verkopen van een appartement wellicht makkelijker, over het algemeen komen er starters op af die nu huren of nog thuis wonen.

Onze bezichtiging is ook goed verlopen gister. Was een vader die voor zijn dochter kwam kijken en was positief. Dochter zit zelf deze week in het buitenland, dus hopelijk komen ze volgende week voor een tweede keer.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:49

Van de woonkamer heb ik een foto:
http://imageshack.us/a/img607/6145/1h4t.jpg
De twee slaapkamers zijn lilapaars en geel/rozig.. :+

Qua behang wel heel strak en vrouw welbions noemde idd ook dat wanneer het los zou hangen enzo dat het dan er af gehaald kon worden

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:19

Volgens mij moeten huurwoningen verschoond en met kale muren opgeleverd worden

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:28

Ik huur ook (vrije sector) en hier moet de boel behangklaar opgeleverd worden en de controle was (letterlijk) in nog geen 5 minuten gebeurd. 'Geen muurtjes uitgebroken, vloer eruit, gaatjes dicht' ok prima :')

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:38

Ik moet het even kwijt, vorig jaar ben ik samen met mijn vriend anti-kraak gaan wonen, we wonen hier nu een jaar en ik heb deze week een brief gekregen dat de complexen verkocht zijn, gerenoveerd gaan worden en dan vervolgens worden verkocht.

Ik ben meteen opzoek gegaan naar een ander huurhuis, een koophuis is voor ons geen mogelijkheid omdat ik nog studeer en mijn vriend geen vaste aanstelling heeft. Omdat ik volgend jaar ga afstuderen wil ik graag in onze huidige woonplaats blijven wonen omdat m'n reistijd nu goed te doen is.

Ik had het perfecte huis gevonden, echt een schattig huisje met een voor- en achtertuin. Ik was eigenlijk verkocht, dus gelijk gebeld en een afspraak gemaakt om te gaan kijken. De makelaar bij wie het huis verhuurd werd vertelde dat er ook andere geïnteresseerde waren die (helaas) voor ons een afspraak hadden, ze vertelde dat de kans klein was dat het verhuurd zou worden omdat er nog best veel aan gedaan moest worden.

Gedurende het weekend heb ik me zo op het huis zitten verlekkeren, eindelijk weer een tuin, eigenlijk had ik het al helemaal ingericht in m'n hoofd. Tot dat op maandag te telefoon ging, de makelaar, de andere mensen wilde het huis huren en zij waren eerst dus helaas pech voor ons!

Ik baal er zo verschrikkelijk van! Nu moet ik weer op een flat gaan wonen, omdat alles hier zo ontzettend duur is...

femmigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:18

Vaste meelezer hier en moet ff mn ei kwijt. Mijn vriend en ik zijn op zoek naar ons droomhuis. 2 maanden geleden een huis gevonden. Alles uitgezocht qua hypotheek verbouwingen enz en n bod gedaan. Na 4 weken onderhandelen eindelijk tot overeenstemming gekomen met de verkopers en het concept voorlopig koopcontract hier liggen. Morgen zouden we weer met ons financieel adviseur gaan zitten, krijgen we vanmorgen telefoontje dat ze de stekker eruit trekken.. Ze zouden restschuld hebben en deze niet rond krijgen.. Fijn dat bedenk je toch voor je je huis te koop zet of ben ik nou gek!
Vriend en ik balen vreselijk! :(

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:27

Ik snap je helemaal Femmigje, ik weet niet of het helpt, maar tegen mij zeggen ze allemaal dat er vast iets veel mooiers op je pad komt, ook al lijkt het nu niet zo.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:54

dat is echt balen femmigje.. :(:) ..
is mijn huis niet wat voor jullie :)

femmigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:02

Toevallig was het huis ook een houten huis , Juval.. helaas staat t een beetje uit de richting.. moet in een half uur op mn werk zijn en dat gaat vanaf jullie huis niet lukken vrees ik..
Liiza: dat denk ik ook maar.. al is t nu nog moeilijk dat te geloven..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:58

Ben wel benieuwd naar jullie mening: huis staat te koop voor 115, moet van boven tot onder geschilderd worden, 2 ramen lek en alleen beneden dubbele beglazing, kleine lekkage bij de schoorsteen en nu in eigendom van de woningbouwvereniging. Zij zeggen zelf dat t al scherp geprijsd is (dat is ook wel zo) en willen niet veel onderhandelen: ze bieden nu aan om de schoorsteen te maken en de 2 ramen als we de vp betalen. Wat zouden jullie doen?

Balen femmigje, snap de verkoper ook wel weer want met een restschuld achterblijven is geen pretje maar jullie waren al zo ver!
Liza ook al pech, tuintje is inderdaad wel heerlijk!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:02

Gisteavond was in het nieuws dat de hypotheek rente nu super laag is!!! Hopen dat er nu wat mensjes komen kijken ;)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:05

femmigje schreef:
Vaste meelezer hier en moet ff mn ei kwijt. Mijn vriend en ik zijn op zoek naar ons droomhuis. 2 maanden geleden een huis gevonden. Alles uitgezocht qua hypotheek verbouwingen enz en n bod gedaan. Na 4 weken onderhandelen eindelijk tot overeenstemming gekomen met de verkopers en het concept voorlopig koopcontract hier liggen. Morgen zouden we weer met ons financieel adviseur gaan zitten, krijgen we vanmorgen telefoontje dat ze de stekker eruit trekken.. Ze zouden restschuld hebben en deze niet rond krijgen.. Fijn dat bedenk je toch voor je je huis te koop zet of ben ik nou gek!
Vriend en ik balen vreselijk! :(

Wij houden ook een restschuld over als wij ons huis vekopen. Wij kunnen dan wel akkoord gaan met het bod en de restschuld maar de bank moet het er ook mee eens zijn. Als de bank zegt het duurt me te lang voordat jullie het terug kunnen betalen. Kan de hele verkoop van het huis niet doorgaan. Maar wij hebben huis gewoon in de verkoop staan...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:07

Georgette schreef:
Juval, fijn dat de bezichtiging goed is verlopen. Wel balen dat die kijkers eerst hun eigen huis moeten verkopen. Wat dat betreft is het verkopen van een appartement wellicht makkelijker, over het algemeen komen er starters op af die nu huren of nog thuis wonen.

Onze bezichtiging is ook goed verlopen gister. Was een vader die voor zijn dochter kwam kijken en was positief. Dochter zit zelf deze week in het buitenland, dus hopelijk komen ze volgende week voor een tweede keer.

Oeeeh spannend Georgette!!! Klinkt weer goed!!! Hier komt nog steeds niemand :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:56

Wat een tegenvaller femmigje. Hadden ze dat niet eerder kunnen onderzoeken?

Spannend Georgette!

Ik heb gister de antwoorden op mijn vragen gekregen van de makelaar. Morgen en maandag gesprekken met hypotheekverstrekkers en dan ga ik maar eens een bod uitbrengen. Waar zouden jullie op beginnen? Ik lees dat 20% onder de vraagprijs gebruikelijk is.
Voor de beeldvorming: het is een dijkhuisje. Goed gerenoveerd (dak, opgehoogd + dakkapel, nieuwe gevelbkleding), goede keuken en badkamer, cv uit 2006, geen watersnoodhuis, er moeten wat kleine dingen opgeknapt worden aan de woon- en slaapkamer (schilderen, muurtje stucen), zolder moet wat meer gebeuren (aftimmeren, bergruimtes creeëren, vloer, afwerken is nooit gedaan na de verbouwing). Er vanuitgaande dat de bouwtechnische keuring geen gekke dingen laat zien.
Het is een huis van 65 m2, 3 verdiepingen, 3 kamers. Getaxeerd op 156.000. Staat te koop sinds september 2011. Oorspronkelijke vraagprijs is 159.000, huidige vraagprijs is 139.000.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:01

hoe scherp is de vraagprijs, denk dat het daar erg vanaf hangt hoe ver je onder een vraagprijs kan gaan zitten.
hier staan ook huizen te koop die dermate scherp geprijsd zijn dat 20% er onder gaan zitten gewoon echt geen realistisch plaatje is.

staan er vergelijkbare huizen te koop in de regio? daar zou je de VP nog een beetje mee kunnen vergelijken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:14

Niet in die staat :n
En die zijn dan ook lager geprijsd :j

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:26

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:30

Nou eindelijk heb ik een afspraak kunnen maken! Volgende week dinsdag kan ik gaan kijken :) Ben heel benieuwd want op de foto's lijkt het ons droomhuis voor de komende X aantal jaren!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:33

Ik kom ook weer om een hoekje kijken :) nadat ik in vorige topic mee praatte dat we opzoek waren naar een nieuw bouw woning gaan we vanavond voor de 2de keer naar de Hypotheek adviseur en misschien een voorlopig koopcontract tekenen *\o/*

We zijn 2/3 weken geleden bij openhuis geweest in de bestaande type woningen die er al staan en was echt erg mooi en groot!

Afbeelding

Ze gaan dan hoogstwaarschijnlijk september beginnen met de bouw en word rond juni opgeleverd :D
Het is het lagere type licht bruine huis met uitkijk over de jachthaven van dronten :) 142m2 woonoppervlakte :)

Tekening van binnen
Afbeelding

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:36

Amanda schreef:
Wat een tegenvaller femmigje. Hadden ze dat niet eerder kunnen onderzoeken?

Spannend Georgette!

Ik heb gister de antwoorden op mijn vragen gekregen van de makelaar. Morgen en maandag gesprekken met hypotheekverstrekkers en dan ga ik maar eens een bod uitbrengen. Waar zouden jullie op beginnen? Ik lees dat 20% onder de vraagprijs gebruikelijk is.
Voor de beeldvorming: het is een dijkhuisje. Goed gerenoveerd (dak, opgehoogd + dakkapel, nieuwe gevelbkleding), goede keuken en badkamer, cv uit 2006, geen watersnoodhuis, er moeten wat kleine dingen opgeknapt worden aan de woon- en slaapkamer (schilderen, muurtje stucen), zolder moet wat meer gebeuren (aftimmeren, bergruimtes creeëren, vloer, afwerken is nooit gedaan na de verbouwing). Er vanuitgaande dat de bouwtechnische keuring geen gekke dingen laat zien.
Het is een huis van 65 m2, 3 verdiepingen, 3 kamers. Getaxeerd op 156.000. Staat te koop sinds september 2011. Oorspronkelijke vraagprijs is 159.000, huidige vraagprijs is 139.000.

tja wat is het je waard?
Je kan beginnen met een openingsbod en dan eens kijken wat de verkoper doet.
wijst deze het af dan kan je een nieuw openingsbod doen of de verkoper doet een tegenbod (vanaf nu ben je in onderhandeling, let op de voorwaarden!)
Dan is het onderhandelen waarbij er soms een psychisch spelletje word gespeeld in de vorm van wachten met het uitbrengen van een (tegen)bod of met kleine stapjes zakken cq stijgen met de prijs.
je kan ook meteen een eindbod doen dan heb je ja of nee zonder ruimte om te onderhandelen.

Ja een huis kopen of verkopen is soms tenenkrommend en kan wel eens (veel) spanning geven.

wij zijn ook bezig met een huis binnen kort gaan we weer een bezichtiging doen hopelijk is het iets en zitten we niet weer 2uur heen en 2uur terug voor niets in de auto.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:19

Ongeduldig als ik ben in mijn zoektocht naar huizen, hier weer een berichtje. :')

Ik bedacht me dat je de laatste tijd veel hoort dat studenten via hun ouders/grootouders een huis/appartement kopen. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Wat zijn de voor- en de nadelen?

Ik weet zelf dat ik makkelijk een huisje kan betalen. Ik betaal momenteel aan huur meer dan mijn ouders betalen aan hypotheek...

Ik heb zelf al wat voor- en nadelen op en rijtje proberen te zetten:

+ Meer aanbod
+ Zekerheid en gebondenheid op lange termijn
+ Financieel voordeliger dan huren
+ Huizenprijzen zijn laag dus verkoop over 10 jaar waarschijnlijk met winst

- Afhankelijk van (groot)ouders
--> indien hypotheek via grootouders dan schuldgevoel tegenover overige familieleden

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:25

De redenen die jij positief vindt, vind ik nou juist weer negatief :+
- Je kan een huis niet zomaar verkopen, er zijn er maar weinig die binnen no-time verkocht zijn. Zeker als student weet je nog niet waar je gaat "eindigen" en daarom lijkt mij dit niet verstandig. Zeker niet als het binnen een paar jaar is waardoor je juist wel met een mogelijke restschuld blijft zitten.
- Bij een eigen huis komt onderhoud kijken, hiervoor moet je sparen. Is het dan nog steeds voordeliger?
- Huizenprijzen zijn nu laag, dit klopt. Maar dit waren ze in 2002 ook. Verkopen met winst over 10 jaar is dus absoluut geen zekerheid.

De enige reden die ik als voordeel zie is dat je met een eigen huis iets opbouwt. Iedere aflossing zorgt voor een minder grote schuld en dus meer eigen vermogen. Maar als je iets kunt huren en datzelfde bedrag opzij kunt zetten ben je hetzelfde aan het doen. :)