Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:25

Ik heb mn boodschappen lijstje voor morgen op de markt hier liggen :=
is inmiddels een behoorlijke lijst geworden :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:34

Jannepauli schreef:
Mizora schreef:
Jawel, want dan koop je nog altijd de goedkoopste. Ondanks dat het dan een grotere verpakking is (zoals er staat). Zelf koop ik wel de kleinere verpakking, want dat zit in een dicht doosje. En die blijven niet al te lang staan. Ooit heb ik ongedierte in mijn meel/bloem/muesli/etc. gehad. Toen moest ik alles weggooien. Dan liever kleine doosjes die regelmatiger op gaan, dan staat er minder voorraad. Zowel de kans op ongedierte kleiner als minder weg te gooien (nieuw koop ik immers pas weer als ik het nodig heb).

In een doosje is voor mij geen argument. Ik heb al dat soort waar in glazen weckpotten. Komt geen beestje in en je kunt zien of het opraakt :))

hier hetzelfde, heb het grootste gedeelte droog spul in voorraadpotten/bussen zitten
ikea weckpotten, voor poeders(bloem, kerriepoeder wat ik per kilo koop etc)
droogbonen heb ik inmiddels in glazen sapflessen zitten, en andere zaken in mepal bewaardozen.
zo blijft het echt fris (doosje is net zo houdbaarheidsverlengend als een papieren zak die je dichtvouwt.
er komt niets bij en ik kan zien hoe ver iets op is .

(ik heb dus een 6 flessen peulvruchten, pot bloem, zelfrijzend bakmeel, kerriepoeder, boekweitmeel, een paar dingen in doosje/zakje wat in een grote mepal bus zit zoals griesmeel etc. mayo en andere potten vol met pepperflakes uit eigen tuin, gedroogde tomaten , etc en verder nog pasta's rijst en andere granen in busseb )
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 31-01-13 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:38

Een doosje blijft beter rechtop staan (er gaat bij mij wel eens iets om). Misschien moet ik toch eens investeren in weckpotten. Ik gok dat het wel de overzichtelijkheid verbeterd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:40

dat dan weer wel :D
ik heb ze deels in lades staan, heb dan op deksel stukje verpakking met de naam van het product er op geplakt met een stukje plakband, handig met verschillende melen :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:46

Ik spaarde ook altijd leuke jampotten ( bv die franse van Bonne Maman met die leuke ruitjes-deksels) - handig voor de kleine spulletjes ( kaneelstokjes, peperkorrels = goedkoper als je ze in een navulzakje koopt) enzovoorts!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:09

Ik leef voor 15euro in de week aan boodschappen! Alleen sweekends eet ik thuis.

- Brood koop ik bij de bakker, dan steeds het brood van gister (dus brood van 1 dag oud) voor 1 euro. Dat gaat in de vriezer en daar doe ik vaak wel een week mee. Laatste tijd ben ik niet zo gek op brood, dus koop ik Kaiserbolletjes bij de Lidl. 1 zak voor 1,30 en die gaat ook 1 week mee.
- Wat betreft drinken, ik drink vooral limonade (de fruitsap, niet die zoete troep), koffie en thee. Soms haal ik ijsthee of multivitamine.
- Als tussendoortjes eet ik vaak fruit (haal ik alleen in de aanbieding of bij de groentenboer, die is bij ons heel goedkoop), tosti (met niks erop, kruidenboter of zoals nu de Madsauce van de Lidl voor 1 euro), soms crackers van de AH (35 cent) of Euroshopper koek (varierend van 40 cent tot 1 euro)
- Vlees koop ik in aanbiedingen, ik eet niet veel vlees (ben er niet zo gek op en vind het onnodig) dus per keer dat ik kook pak ik 200 gram gehakt of 1 kipfilet. Daar eet ik vaak nog een keer van (dat gaat in de vriezer). Ik let erg op aanbiedingen, zoals laatst een kilo gehakt voor 3 euro. Gelijk 2 kilo van ingeslagen.
- Ik eet vooral rijst (35 cent bij AH, Euroshopper), pasta (1 kilo voor 1 euro, die gaat echt weken mee)
of aardappelpuree (1,80 voor 8 zakjes, per keer 1 zakje van 25 cent dus...)
- Qua groente eet ik vaak roerbakmixen, die sla ik in als ze in de aanbieding zijn en die gaan vaak lang mee. Per keer dat ik kook gebruik ik de helft van zon zak, daar eet ik dus vaak nog een keer van. Ook eet ik vaak spinazie of diepvriesgroenten, even lekker maar een stuk goedkoper en langer houdbaar.

Voor deze 15 euro sla ik dus ook een hoop in, dat reken ik ook mee. Zoals laatst had ik 4 pakken Knorr voor 1 euro gehaald. Van 1 pak tandoori heb ik uiteindelijk nog 3x gegegeten....

Mijn tip: Heel veel inslaan, Knorrpakken aanvullen met extra water/melk en groente, zo kan je er vaak nog 1 of 2 keer extra van eten, kijken naar wat je echt nodig hebt. Zoals Cola heb je niet nodig en is ongezond, dan kan je beter limonade drinken. Wil je toch blijven drinken, beperk het dan met 1 glaasje per dag. Ik heb dat met chips, dat koop ik alleen in de aanbieding en ik mag dan van mezelf 1 bakje per dag. Verder veel eigen merk, het Euroshoppermerk van de AH is vaak erg goedkoop. En kiezen tussen dure dingen en goedkopere dingen. Zo zijn roze koeken wel erg lekker, maar de theekoekjes (40 cent) zijn goedkoper en gaan langer mee. Je hebt passata di pomodori (gezeefde tomaten, alleen tomaten, tomatensap en zout, geen extra toevoegingen) voor 70 cent, maar het Euroshopper merk heeft precies hetzelfde maar voor 35 cent. (zelfde ingredienten)

En zelf koken en bakken. Cake/brownies kan je prima en goedkoop zelf maken. Pastasaus is ook een eitje en veel goedkoper dan uit pot! Ik maak het vaak met passati di pomodori, gebakken ui en knoflook, italiaanse roerbakmix, gehakt en opsmaak maken met kruiden

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:10

Oh, vandaag heb ik al helemaal goedkoop boodschappen gehaald! 1 of 2 weken terug was er een actie van rib/runderlappen met 5 euro korting (bij 1kilo). Deze waren de rest van de week op in de winkel, dus om 2 te goedbonnen gevraagd.

Nu heb ik dus 1200 gram rib/runderlappen gekocht voor, ipv 14 euro nu voor 4 euro! Dus 2 pakken van 700 gram!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:12

Tja tot nu toe lukt het telkens ... het is ook niet dat ik niet meer kan uitgeven, maar ik moet het vooral doen met een lening van de IBG, dus hoe minder ik uitgeef hoe beter. En heb toen gezegd ik ga het proberen met 10 euro en als het niet lukt, dan doe ik er 5 euro bij. Tot het me lukt. Maar heb er niet zoveel problemen mee eigenlijk. Als de AH 1+1 gratis heeft of 99 cent aanbiedingen dan vul ik dan mijn voorraad groente in blik/pot aan. Die heb ik staan voor geval dat en voor door pastasaus heb ik altijd kidneybonen in huis. Verder eet ik qua groente vooral courgette, champignons, paprika's, tomaten, doperwtjes, snijbonen, witlof. En die zijn nooit zo duur. Vlees wissel ik af met visdingen van Iglo (vissticks, kombino's etc.) en eet altijd een dag of 2 in de week geen vlees, want je hebt dat tenslotte niet elke dag nodig. En ik weet dat we thuis het weekend wel altijd iets met vlees hebben. Vlees (kip, gehakt) koop ik als het in de aanbieding is en vries dat in.

Verder hou ik absoluut niet van aardappelen, dus vooral gerechten met rijst (4,5 kilo zak surinaamse rijst = +- 1 euro per kilo) en pastasoorten (toevallig dit jaar weekje Italie geweest, waar die pakken van Barilla goedkoper zijn dan hier, dus flinke voorraad mee terug genomen). Als ik aardappel eet dan zijn het van die aardappeltoefjes uit de vriezer, zak voor 1.30 van carrefour eigen merk en kan ik 4x van eten. En sporadisch dat ik een gepofte aardappel wil, maar dan pak ik er thuis 1 mee. Of wraps, toen die 99 cent aanbiedingen pak van 8 stuks weer gehaald (die van 4 stuks was toen net zo duur :') ) en per keer vul ik er 2, dus kan ik 4x van eten.

Chantal,mijn weekmenu was nu niet echt representatief vergeleken normaal. Examenperiode heb ik nogal makkelijk een avond afbakbroodjes met kaas en cherrytomaatjes, scheelt tijd met koken. Of als ik gefrustreerd van examen kom eet ik een zak chips leeg en heb ik geen trek meer in avondeten. Week van 11 februari is weer normaal!

Maar vb. van de week lasagne gemaakt, 2x van gegeten en een portie in de vriezer. Dat was met gehakt, courgette, 2 grote paprika's, cherrytomaten en natuurlijk lasagnebladen, bechamelsaus en kaas bovenop. De groente waren 2 euro - min de cherrytomaten want die had ik nog-, rest had ik al in huis (gehakt keer uit de aanbieding, lasagnebladen van vorige keer -doe 3x met 1 pak-, melk voor bechamelsaus was restje van pannenkoeken maken -pak houdbare melk 70 cent-, kaas voor bovenop -AH actie 1+1 gratis-). Voor pastasaus gebruik ik die kleine blikjes tomatenpuree a 7 cent als basis, ook voor pizza.

Eigenlijk gaat het meeste van die 10 euro naar groente&fruit. Yoghurt koop ik om de week een verpakking met kleine bakjes (1 euro, voordeel vergeleken een pak dat het niet bederft over het weekend heen) en daar doe ik altijd muesli + cruesli door en rozijnen of vlokken en soms stukjes appel of banaan erbij. Brood koop ik ook om de week, ze hebben hier geen lekker donker brood .. dus haal altijd 70 cent brood, gaat de vriezer in en rooster ik als ik ga eten .. dus qua smaak merk je het goedkope niet. Vaak zijn die op maandag als ik boodschappen doe op de datum en zijn ze 50% korting. En dan heb ik altijd knackebrod in huis, was toevallig pas weer 1+1 dus weer ingeslagen. Drinken : liters thee, zomers limonade en bij ontbijt sinaasappelsap of appelsap van discount merk (80 cent ofzo voor 1,5 L).

Maar nee ik koop nooit echte merken (behalve mijn pastasoorten en Iglo dingen dan), alles is hier euroshopper, AH eigen merk, discount of carrefour eigen merk. Tot nu toe is alles daarvan lekker al dan niet lekkerder als de A merken. Als ik het namelijk niet lekker vind, dan koop ik er ook gewoon een duurder merk van. En ik kook altijd ruime porties, want voor 1 persoon kopen&koken ben je altijd duurder uit.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:03

Knap hoor!!!

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:06

wat is ongeveer het bedrag bij jullie per maand aan boodschappen voor 2 volw en 2 kinderen? (en vanaf juli 3 kinderen?)

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:08

hier gaat het ook goed met bezuinigen op boodschappen..
had vandaag een bloemkool gehahald bij de plus * zit naast fysio en had zo een sausje voor de bloemkoolroomschotel nodig) maar hadden alleen grote dus de allergrootste gepakt.
en zaterdag hadden we een 1000 gram aardappelschijfjes gekocht..

overgebleven bloemkool even geblancheerd en in vriezer, en aardappelschijfjes ook in vriezer.. is precies nog voor 2 personen.. dus gratis maaltijd voor volgende week

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:11

Dg hier 2 volwassenen en Jasmijn van 21 mnd en wij proberen 250 euro

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:12

wij zijn nu nog met zijn 2e en zijn max 200 euro kwijt aan boodschappen, maar hebben iedere avond veel te veel kan nog makkelijk 1 a 2 kindjes van meeeten. ligt denk ook aan de leeftijd en hoeveel ze eten..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:22

Idinn, als je ergens het huismerk van koopt, kijk eens naar de liter of kg prijs van het product, ik kom veel tegen bij de AH(enige super op het dorp hier)waarbij het A-merk goedkoper is dan het AH merk(gaat niet op voor ES producten idd'
maar ook bij de C1000 (kom ik als ik in het dorp waar die zit moet werken ) en de mcd(zelfde verhaal) kom ik het regelmatig tegen .
hagelslag is al voorbij gekomen als voorbeeld, Venz is goedkoper dan AH, mayo in glazen pot, calvé iis goedkoper dan AH

yoghurt koop ik per halve liter , de zaanse hoeve roeryoghurt, die is 48 cent geloof ik .
maar de gewone is te zuur
maar daar eet ik minstens 3 keer van , meestal 4 keer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:28

Onze katten (beiden speciaal voer ivm allergie en blaasgruis) kosten al meer dan 20,- per week aan voer :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:34

@Sonja, op de liter/kg prijs let ik altijd hoor! Maar hier in Belgie zijn de A merken sowieso duur. En discount en eigen merk carrefour zijn altijd stukken goedkoper in kg/l prijs. Ik was ook heel blij met de komst van de AH, als die goede aanbiedingen hebben haal ik mijn tramkaart er zo uit. Dat is voor hier namelijk een goedkope supermarkt..

Manzano, mijn kat eet gewoon whiskas .. daar kan die iig tegen zonder te gaan spugen .. als hij duurder/speciaal voer zou moeten hebben dan krijgt hij dat ook gewoon hoor. Op hem ga ik zeker niet bezuinigen. Ik heb voor hem een etensbak waar die het voer met zijn pootjes uit moet vissen. Moet zeggen dat dat wel scheelt in het aantal kilo's dat die naar binnen werkt. Als die thuis bij mijn ouders zit eet die 2x zoveel omdat die het loopt weg te schrokken. Komende 3 weken zit hij daar, hij zal wel weer een kilo of anderhalf dikker terug komen :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:37

okay :) ik hoorde van mijn broertje idd ook dat er nog best wat verschil in zit , boodschappen NL of België (hij heeft 4 maanden in Antwerpen stage gelopen)
maar had even niet opgelet dat je in België woont :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:37

Haha dat is wel lastig ja!!! Daar zal hij mooi gebruik van maken dan :D :D
Bij mij krijgen ze afgewogen voer in kleine porties......

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:39

Idinn, wat eet je dan overdag? Want daar ben ik minstens zoveel geld aan kwijt als aan avondeten :). Er gaan toch wel 2 broden doorheen + een half pakje boter + beleg en dan nog wat havermout/brinta en melk... Dat red ik niet als ik ook nog moet koken, en ik kook toch heel goedkoop. Maar 1 euro per dag voor warm eten haal ik toch niet :P.
Ben benieuwd naar je geheim!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:49

Hoe kruiden jullie bijv Nasi of Macaroni ( niet uit een pakje)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:54

Voor macaroni (of in mijn geval spaghetti, want ik ben niet zo dol op macaroni) maak ik altijd saus 'from skratch'. Allereerst een uitje en knoflook fruiten. Vervolgens gaan daar allerlei groenten bij die ik over heb of lekker vind en als laatste de gezeefde tomaat of tomatenblokjes erdoorheen, eventueel met tomatenpuree voor extra smaak. Op smaak brengen met zout, peper en Italiaanse kruiden et voilá! ;)
Nasi eet ik bijna nooit, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:55

Toch bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:09

@Sheran.. als ontbijt eet ik yoghurt met cruesli en muesli + rozijnen of vlokken + evt. banaan of appel erdoor. In de middag gewoon boterhammen/knackebrod met beleg (kaas, jam, pasta, hagelslag, zelfgemaakte eiersalade, salami etc.). Per week (najah doordeweeks) eet ik gelukkig echt geen half pakje boter weg en al helemaal niet 2 broden! :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:11

Haha, ook als ik hetzelfde maak als jij haal ik het niet! Maar misschien eet ik meer, dat kan ook :). Knap hoor, dat je dat kan :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:20

Ik eet meestal 2 (soms 3) boterhammen en een knackebrodje tussen de middag. En tussendoor ochtend en middag nog een appel. Dat was vroeger wel anders hoor, at ik ontbijt 6 boterhammen en middag 6 boterhammen. Maar daar was ik al ver voor ik op kot ging van afgestapt :') In de zomer maak ik trouwens voor de middag vaak een couscoussalade of gewone salade. Ik weet ook niet of dit bedrag in de "beter weer" periode genoeg gaat zijn. Want die salades zijn natuurlijk al duurder + dan eet ik me altijd krom aan fruit/fruitsalades. Nu is het qua fruit gewoon appels en bananen.