Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:05

zou op zich wel kunnen, maar als we echt een vorstperiode krijgen gaat dat ook niet genoeg zijn denk ik :?
ach ja, even kijken strakjes, misschien kan de aansluiting er wel heel makkelijk tussenuit, dan gaat ie gewoon de winter ondersteboven op zijn plek...als we in het voorjaar zitten is ie zo weer vol denk ik :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:41

Wij hebben er een afsluiter tussen zitten, in de winter gooien we hem leeg en zorgen we dat er geen water in de ton loopt maar dan gaat het water gewoon de regenpijn door de afvoer in.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:20

Dat heb ik ook. Werkt prima.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:09

neonlight, best kans dat ik dat ook heb :=
maar heb me toevallig niet bemoeit met deze klus (normaal zit ik overal in, op, tussen en aan ) dus als het meezit zit die er ook tussen (vent is wel van het heule praktische) dan is het lekker simpel

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:56

Wat is het hier stil? zijn jullie niet in de tuin bezig?
Ik ben nu volop aan het snoeien,en al het blad weg halen wat afgelopen zondag is gevallen met die storm.Ben de tuin winterklaar aan het maken,ben al op de helft.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:07

Pfoe ja zou ik ook moeten doen, vijvers een beetje ontbladeren...
Jammer dat ik er niet zoveel tijd voor heb..

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:35

ik kan nog niets in de tuin.. heb de sleutel nog niet :)

Heb wel vorige week gevraagd wat er nu in de tuin staat, en daar kan ik wel even mee vooruit! En dan aangevuld met mijn clematis (hopelijk mijn passiebloem), blauwe malva, hortensia, klimop, frambozenplantjes wat ik allemaal al heb kom ik een heel eind. Alleen nog een mooie vlinderplant erbij, nog wat framboosjes en dan ben ik al h eeeeel blij!

Dit staat er al. Links in de tuin aan het hek, een struik met oranje bloemen (die gaat er wel uit, heb niets met oranje..) Aan de andere kant, dus buiten de tuin staan blauwe druifjes.
Dan in de tuin weer, een roze/witte clematis en een witte bloesemboom (ideaal voor de schaduw)
Bij het water, rechts achterin de tuin, wilde aardbeitjes bij de stenen. Dan rechts ook een paarse bloesemboom/struik en kamperfoelie.

Ook een lelijke kerstboom en een grote struik die eruit gaat.

Vind het wel heel bijzonder, we gingen kijken bij dit huis en het voelde, (ondanks de rookstank en lelijke vloeren etc) heel goed. Op het prikbord hing een tekening: Voor oma Carla... Mijn moeder heette Carla. Niet dat ik daarom nou dat huis wilde hebben, maar het was bijzonder.
Nu vertelde zij over de aardbeitjes, nou bij mijn opa en oma in Noorwegen groeide ook altijd van dat soort aardbeitjes :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:41

Wanneer krijg je de sleutel, Michele?

Hier heb ik alleen nog de winterheides staan, de sundaville en de hibiscus. Afgelopen weekend zowel voor als achter het terras behandeld met algenreiniger, dus dat ziet er weer netjes uit :)

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:42

Hoi,
ik ben niet meer zo druk in de tuin hoor. Wel het gazon even een najaarsbehandeling gegeven en haal regelmatig afgevallen blad ervan af.
Verder veeg ik alle bladeren mooi tussen de planten, en verder doe ik er niks aan.

Vanmiddag wel achter m'n prieel kerstig gemaakt en de pegelsliertjes langs het hek van de sloot gedaan. Ik moet nog iets maken voor op de tuintafel, maar dat komt nog wel.
Zondag ga ik voor de kerstlampjes maken.
En dan volgend weekend de kamer in kerstsfeer en de week erop de kerstboom.
Verder doe ik 's winters eigenlijk niets in de tuin, dan zien we in maart wel weer.

Leuk Michelle, plannen is voorpret = altijd leuk.

Mijn vlonder over de vijver is een beetje glad Mootje, maar daar kan ik helaas geen algenspul op gebruiken, moet daar nog maar eens goed over nadenken.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:44

Ik heb een aantal potten binnen gezet en moet voor de vorst eigenlijk wel het eea snoeien :=
En de vijver moet ook nog wat mee..

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:45

@mootje, 21 december. Moet ergens deze week de passiebloem en clematisbak in bubbelpapier inpakken en de oleander naar binnen verhuizen.
Hortensia laat ik in de bak voor de deur, die haal ik in het voorjaar weg (de buren willen die wel in de gaten houden voor me) Die is zo mooi en groot geworden, die wil ik echt meenemen. Ook omdat ik 'm heb geplant "in nagedachtenis" aangezien mijn moeder gek was op (blauwe) hortensia's.

Heb er iig helemaal zin in!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:43

Wat snoeien jullie dan allemaal?
Mijn tuinman zegt juist dat het niet nodig is om voor de winter te gaan snoeien. De winterbloeiers snoeit hij na de bloei in het voorjaar en neemt dan de rest gelijk mee.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:58

MargreetW schreef:

Zelfde vraag eigenlijk.... alleen heb ik geen tuinman...

En passiebloem in bubbeltjesplastic? ... :o?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:05

Nicolletje schreef:
MargreetW schreef:

Zelfde vraag eigenlijk.... alleen heb ik geen tuinman...

En passiebloem in bubbeltjesplastic? ... :o?

De pot waar die inzit :)

Hij is niet goed winterhard nl, maar ik denk dat ik komend voorjaar ook gewoon een nieuwe ga halen, die zeker winterhard is, aangezien die nu wel in de grond komt en als die het dit jaar al overleeft (op het balkon) volgend jaar toch wel mis gaat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:10

Ik zal vast fouten maken met snoeien,maar ik snoei de druif een stukje,de rode bessen struik,de Sedum word tot boven de grond gesnoeid.En alle planten die afsterven en bruin worden,die knip ik weg.
Ik heb nu voor het eerst me Geraniums in de schuur gezet,kijken of ze het overleven daar.
Mijn madarijnen boompjes staan al binnen in de huiskamer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:36

Hier is het al weer een tijdje kaal. Normaal zetten we nog altijd winterviolen, maar daar is het nu ook nog niet van gekomen. Enige wat we nog actief doen in de tuin is roken (doen we niet binnen) en blad ruimen. :+

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:17

Volgens mij mag je alleen heesters snoeien, en dan mag het ook niet beneden 5-8 graden komen.
De druif mag weer wel als het maar niet gaat vriezen.
Ik laat de rest gewoon lekker afsterven, volgend voorjaar zie je er niks meer van.

En de tuinman is alleen omdat ik met mijn artrosehandjes niet kan snoeien, geen grote opruimwerkzaamheden kan doen, etc. Mijn zwager doet altijd het gras maaien en de kantjes knippen.
In maart doet de tuinman alles snoeien, opruimen, bijwerken en eventuele kale plekken opvullen. Dan komt hij begin mei nog een keer bijwerken en dan in augustus nog een keer. Al met al denk ik ca. 10 uur per jaar.
't Is niet anders, had het liever ook anders gezien.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:26

MargreetW schreef:

Hoezo, als ik het geld over had gehad, had ik dat ook wel gewild :j
Ik heb niet dat je zegt groene vingers ook -O-

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:31

Ik moet dit weekend ook nog blad ruimen, is 2 weken niet gebeurd door zwaar tijdgebruik. Verder doe ik niets meer aan de tuin behalve de potten nog leeghalen :+

Ik heb afgelopen zomer een aantal hortensia's in pot of mandje gekregen, maar die worden dus nu zo rood en gaan kapot. Bloeien die volgend jaar weer op?

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:43

onze budgettuin begint vorm te krijgen. ik wilde een foto plaatsten maar ik krijg het op dit moment niet voor elkaar met mijn album.
tot nu toe hebben we uitgegeven € 15,00 :D
er moet nog een dakplantaan in komen maar het is nu niet de tijd om te planten.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:25

Nicolletje schreef:
MargreetW schreef:

Hoezo, als ik het geld over had gehad, had ik dat ook wel gewild :j
Ik heb niet dat je zegt groene vingers ook -O-

Mijn man deed dat allemaal, maar die is vorig jaar overleden |( , dus bij mij is het niet van kwestie van geld over maar het gewoon niet kunnen :(:)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:47

manfredie schreef:
onze budgettuin begint vorm te krijgen. ik wilde een foto plaatsten maar ik krijg het op dit moment niet voor elkaar met mijn album.
tot nu toe hebben we uitgegeven € 15,00 :D
er moet nog een dakplantaan in komen maar het is nu niet de tijd om te planten.

ben wel benieuwd naar een foto en wat je precies hebt gedaan allemaal! Heb zelf ook weinig budget het eerste jaar, maar wil wel graag een leuke tuin :)

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:04

@ michelle77 ik heb het eea gratis van MP kunnen halen.
Stenen die ik nog had hebben we gewoon hergebruikt.
Het grind wat ik af heb kunnen halen hebben we wel er zelf uit moeten scheppen, samen met het worteldoek.
En dit is meer dan voldoende voor de hele voortuin...:D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:38

MargreetW schreef:
Mijn man deed dat allemaal, maar die is vorig jaar overleden |( , dus bij mij is het niet van kwestie van geld over maar het gewoon niet kunnen :(:)

:* :(:)

Het enige wat ik mij met de vlonders kan bedenken is schrobben zonder zeep, die algenreinigers zijn inderdaad niet niet bruikbaar met de vissen.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:40

Je bent lief Mootje. Kom je in de kerstvakantie nog een bakkie doen? Gaan we ook nog even naar tuincentrum de Boet.