Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:51

Katten en hond hier krijgen ook duurder voer, scheelt inderdaad in verbruik van kattenbakgrind en poepzakjes van de hond haha.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:56

Uitjes: We hebben een paar keer (3 ongeveer) per jaar een weekeind met vrienden in een huisje of tent in het bos. We regelen dan alles zelf, doen de boodschappen, koken etc. Dat kost een paar tientjes per keer. Maar we gaan bijvoorbeeld nooit uit eten.
Roken: Doet mijn vriend helaas wel. Maar dan wel shag.
Vakantie:Een soort werk vakantie in Hongarije. We slapen dan in een huisje dat in eigendom is van mijn schoonouders.
Kleding: Eigenlijk alleen in de uitverkoop en (winter)jassen bijvoorbeeld via marktplaats. Normaal geprijsde kleding kan ik helaas niet betalen.
Paarden: Ik let erg op de kiloprijs van het voer. De meeste andere spullen (dekens, zadel, hoofdstel, dekjes etc.) koop in tweedehands of in de uitverkoop.
Andere huisdieren: Kwalitatief goed voer maar wel met een zo voordelig mogelijke prijs. Op shows (waar ik wel eens werk) neem ik vaak een aanbieding mee. Maar gelukkig eet een Jack Russel niet zo veel. De kat van de buren (ja, die zit meestal bij ons) krijgt c1000 voer. dat geven de buren hem namelijk ook. Mijn eigen kat kreeg een iets betere kwaliteit voer. Maar helaas is die er niet meer.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:17

Roken: doen we niet
Uitjes: we doen best vaak iets leuks, naar de bios, drankje op het terras etc. Uit eten doen we minder vaak omdat we als we uit eten gaan ook écht lekker willen weten en dan geven we wat meer uit. Maar we maken bijvoorbeeld wel van de restaurantweek gebruik.
Vakantie: we gaan zo'n twee keer per jaar een weekend weg maar dan wel goedkoop, laatst bv met kruidvat bonnen hadden ze voor 50 euro 2 nachten in een hotel. Afgelopen jaar hebben we heel goedkoop gekampeerd in Frankrijk (zelf koken, tent mee) maar komend jaar geven we dan weer meer uit en huren we een zeilboot in een warm land.
Kleding: Ik draag op mijn werk vaak andere kleding dan thuis dus ik heb veel kleren en ook vrij dure kleding. Maar koop dat dan wel weer allemaal in de uitverkoop, zo heb ik vorige week nog laarzen van 200 voor 60, blouse van 110 voor 33 en een jurk van 150 voor 45 gescoord.
Paard: Ik koop geen dure dekjes enzo, maar hij heeft wel dure dekens (vanwege pasvorm en hij doet er heel lang mee), staat wel in volpension en heeft een dure hoefsmid. Voor een goede stal en goede smid betaal ik ook graag wat extra omdat ik geloof dat dat zich terugbetaald in weinig blessures en kwaaltjes en dus DA kosten (en tot u toe werkt dat ook zo).
Ik heb wel weer een 20 jaar oude auto die heel zuinig in verbruik is. En we letten heel erg op het gas/water/licht verbruik. Het is ook maar net wat je belangrijk vind en wat jij nodig hebt in je leven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:31

Wij roken niet, huisdieren hebben we niet (op mijn pony na, maar die valt buiten onze huishoudpot).
Vakantie, 2x per jaar, 1x 1 week met ons tweetjes, 1x max 2 weken met de kids van mijn vriend.
Week samen gaat zo goedkoop mogelijk vliegen buiten het seizoen, vorig jaar waren we voor 300 euro met 2 personen retour gevlogen, 8 dagen appartement en 8 dagen een auto gehuurd. Vakantie met de kids is kamperen met de tent.
Kleding, ik ben niet zo'n fashion mens en ik loop op mijn werk in dezelfde kleren als bij de paarden (rijbroek uitgezonderd) dus dat is ook al makkelijk. Heb maar enkele nette outfits.
Geef niet heel veel om kleding, soms een keer een dure uitspatting, maar dan moetie ook wel functioneel zijn, goede goretex jas bijv. of echt goede wandelschoenen of goed thermogoed. Maar doorgaans 1 van zulke kledingstukken per jaar, dus wel voor sparen.

Pony staat in zelfzorgstal, heeft weliswaar dure dekens maar die gaan als het goed is erg lang mee en is voor gespaard. Dekjes heb ik nog niet nieuw gekocht sinds ik hem heb, allemaal nog uit mijn pre-eigenpaard tijd, toen ik nog studeerde en geen boodschappen etc hoefde te doen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:50

op huisdieren wordt hier ook niet echt gespaard...
ze kosten gelukkig ook niet zoveel (behalve als ze opens elkaar niet meer leuk vinden en ik dus een nieuwe kooi ala 110 euro moet _-:( )
Met een zak voer doe ik volgens mij 3 a 4 maanden en dan haal ik 1 keer per half jaar een kilozak trosgierst van 4 of 5 euro.
Als spul voor op de vloer heb ik beukensnippers waar ik met 1 zak zeker een jaar mee vooruit kan. Een voordeel, het stinkt niet en het blijft er schoon uit zien.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:13

Wildgirl schreef:
Even een vraagje tussendoor aangezien ik nog steeds (soms vol verbazing) zit mee te lezen, proberen jullie alleen op eten te bezuinigen of op meerdere dingen(denk aan uitjes,roken,vakantie,kleding,paarden etc)

Bij ons thuis is het een beetje een sport geworden. Nadat we er achter kwamen dat we vrij makkelijk op 1 salaris konden rondkomen zijn we een beetje vrekkig geworden := Ik vind het eigenlijk wel bizar hoe je helemaal niet hoeft toe te geven op kwaliteit en wel redelijk goedkoop kunt rondkomen. Veel moeite doe ik er niet voor, ik kom alleen bij de AH en bij speciaalzaken, ga echt niet 30 folders door of zo.

Het is een beetje onze variant geworden van een "drop dead money"-potje. Doordat je weet dat je niet veel nodig hebt om nog relaxed te kunnen leven sta je ook veel makkelijker in het leven. Die vrijheid is onbetaalbaar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:20

als je rond kunt komen van 1 salaris dan is dat ook geen laag salaris denk ik, althans als ik kijk wat wij kwijt zijn aan alle vaste lasten, benodigdheden en de dieren enz. :=

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:36

Geen tophypotheek nemen is een van de beste beslissingen die we de afgelopen jaren gemaakt hebben ;)

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:43

Hier ook een budgetshopper :D
Sinds deze week heb ik mezelf een budget opgelegd van E 50,00 per week voor de boodschappen.
Mijn huishouden bestaat naast mezelf nog uit een dochter van 14 jaar, een parkiet, cavia, hond.
Paard reken ik niet bij mijn huishouden maar moet natuurlijk wel maandelijks stalling betalen.

Het is idd zo, dat het een sport gaat worden om zo voordelig mogelijk je boodschappen te halen haha.
Voorheen checkte ik nooit mijn kassabonnen en gisteren was ik naar de AH geweest voor enkel de aanbiedingen.
Ze hebben nu o.a. brood in de aanbieding dus ik wilde 2 broden voor E 2,00 halen, bleek dat de halfjes ook gewoon E 0,50 cnt
waren, dus ik had 4 halfjes meegenomen (scheelt mij weer delen thuis)
Kijk ik thuis op de kassabon....staat er 2x een bedrag van 0,78 en 2x 1,08, en een korting onderop van 2x 0,28 cent.
Met andere woorden...had 2 halve broden á 1,08 per stuk :') Bleken die 2 broden een verkeerd etiket te hebben.
De AH zit bij mij achter dus ben mooi na het eten mijn geld gaan halen :Y)

Ik wil proberen om van die E 50,00 zoveel mogelijk over te houden en dat wekelijks apart te houden.
Hmmm en dat roken hakt er ook in :o ik stap ook maar over naar zelf sigaretten maken :j

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:51

Op voeding bezuinig ik niet, maar dat betekent bij mij: veel verse groenten en fruit, weinig vlees, wat vis en vegi's dingen die je weggooit, zoals zkdoekjes, toiletpapier, keukenrol, die kan je net zo goed van een goedkoop merk halen, lidl ofzo. Ik eet niet uit pakjes of kant- en - klaar en ga niet vaak uit eten. Wij roken niet, hebben nooit de 'overwaarde' van ons huis opgesoupeerd, waant dat geld was gebakkenlucht, zoals nu ook bij velen blijkt. Dus de hypotheek is laag. En alles op de fiets, tenzij je echt ver moet of iets groots moet vervoeren.
Paard woont op nette stal, maar niet te duur. Konijn woont in de tuin.
Brood bak ik zelf, gezonder en trouwens volgens ons niet te eten uit de supermarkt.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:17

Ik vind dit echt zo'n leuk topic :D Ik moet ook zeggen dat het me meevalt, ik ben minder gaan werken en de kosten van de kinderopvang zijn erbij gekomen, maar toch komen we prima rond gelukkig.
Gister groots de olvarit en babyvoeding ingeslagen met de kortingsbonnen van etos en de folder van kruitvat haha.

Liefst geef ik madam vers maar dat blieft ze niet :P

Overigens ben ik wel blij dat mijn paarden zo goed als gratis staan, wel inleveren op luxe maar de dieren hebben het prima en ik daardoor ook.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:02

Ik bezuinig ook niet op voeding, maar koop wel bewuster.
Ga de aanbiedingen langs etc. en voor de hele week al bekijken wat je gaat eten scheelt ook enorm.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:05

Bij mij was het soort van noodzaak toen ik nog een eigen paard had! Nu let ik nogsteeds heel erg op en houd ook nog een kasboek bij.
Gisteren boodschappen gedaan waar ik een week mee vooruit kan: 21 euro :) Er zat een hele lading fruit bij en nog wat schoonmaakmiddel. Vlees niet, want dat ligt nog in grote getale in de vriezer!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:27

Ik heb op dit moment onbetaald verlof, ben dus ook aan het besparen, want anders loopt de spaarpot wel erg snel leeg. Ben
Gezien de afstand naar mijn werk (enkele reis 90 km) besparen wij al veel geld op reiskosten (benzine, trein). Verder ga ik wat meer dan voorheen aanbiedingen doorspitten, wel van producten die wij zeker opmaken, minder eten halen of uit eten, veel vaker dus zelf koken.
Gelukkig ben ik niet van de merken, dure kleding en luxe vakanties. In een tent ben ik net zo gelukkig. Ga liever 2x goedkoper dan 1x heel duur.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:33

Yuri schreef:
Gister groots de olvarit en babyvoeding ingeslagen met de kortingsbonnen van etos en de folder van kruitvat haha.

Dat moest ik nog doen....
had gister al zoiets dat ik wat vergeten was,maar wel wat in de folder heb gelezen maar wist niet meer wat :')
Had wel met baby te maken :=

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:37

Vakantie doen we niet, roken alleen shag, uitjes ook niet, we gaan wel eens op stap, maar dat is ook flink afgenomen, omdat we daar geen zin meer in hebben. Wel gaan we vaak langs familie en vrienden, en komen ze bij ons op bezoek. Huisdieren hebben we niet (helaas) alleen een aquarium. We wonen op een appartement op 2 hoog, en we willen hier geen hond houden. En over 6 weekjes ben ik uitgerekend van onze eerste, dus dan hebben we ook daar onze handen aan vol. :) En die gratis babydozen zijn ook erg handig. :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:08

We hebben geen tophypotheek, alleen manlief studeert op dit moment en ik werk fulltime+ maar ben zwanger en ga na mijn verlof terug naar 30uur. Fikse hak in mijn salaris dus, en de baby kost natuurlijk ook geld dus maandelijks gaan we er echt honderden euro's op achteruit. Hoop dat het allemaal gaat lukken, daarom willen we nu al wat gaan besparen aan de boodschappen; kunnen we alvast wennen voor zometeen aangezien we dan minder te besteden hebben en dat geld dat we nu uitsparen kunnen we mooi opzij zetten voor straks. Denk dat ik vanaf nu ga pinnen per week en dan zien wat we uitgeven, dat is denk ik overzichtelijker dan bonnen bewaren enz. want op = op en dat is duidelijk ;)

Ik eet sinds het begin van de zwangerschap wel een kleinere hoeveelheid avondeten per dag, dat merk ik duidelijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:27

Toen ik na mijn zwangerschap minder ging werken + we de kosten van kinderopvang kregen, scheelde ons dat € 1000,- per maand, een flinke klap geld.

Yuri, wat een boef, die dochter van jou :D Maar komt vanzelf dat ze wel vers wil gaan eten, is even wennen.
Ik stoomde altijd, eens per 2 weken en dan alles in de vriezer, scheelde aanzienlijk in de kosten.

Wij drinken overigens geen alcohol, nooit een druppel, dus daar gaat geen stuiver heen, we hebben het niet in huis.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:30

Bij mij is het heel wisselend wat ik uit geef per week. Hangt er vanaf waar ik eet, wie er mee eten en of ik alleen eet.
Eet 2 keer in de week met 3 huisgenootjes. En dan moet ik dus 1 keer in de 2 weken n keertje voor hun koken.
M'n naaste huisgenootje en ik kwamen wel tot de conclusie dat we allebei ongeveer 35-50 euro per week uitgeven, en dat dit veel minder zou zijn als we alles samen kochten en elke dag samen zouden eten. Maar dat is voorlopig nog geen optie ;)

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:18

Dat heb ik ook dat ik kleinere porties avondeten eet sinds ik zwanger ben.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:45

Dure uitjes doen wij ook niet. Wel op vakantie, maar omdat mijn kinders volwassen zijn, hoeven we niet in het hoogseizoen, dus dat is echt fijn . Scheelt honderden euro's op een vliegvakantie! In een tentje ben ik ook gelukkig, eenvoudige nette camping , veel heb ik niet nodig.
Kijk ook wat je op verzekeringen kint besparen. Veel mensen hebben de raarste dingen onnodig verzekerd of dubbel verzekerd, omdat dekkingen elkaar overlappen. Zo is bij ons de doorlopende reisverzekering goedkoper, dan steeds als je weg gaat een aparte afsluiten. Mijn man gaat er nogal eens op uit met vrienden...vissen in Frankrijk, fietsen in de bergen.....

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:46

Equimotion schreef:
Bij ons thuis is het een beetje een sport geworden. Nadat we er achter kwamen dat we vrij makkelijk op 1 salaris konden rondkomen zijn we een beetje vrekkig geworden := Ik vind het eigenlijk wel bizar hoe je helemaal niet hoeft toe te geven op kwaliteit en wel redelijk goedkoop kunt rondkomen. Veel moeite doe ik er niet voor, ik kom alleen bij de AH en bij speciaalzaken, ga echt niet 30 folders door of zo.

Het is een beetje onze variant geworden van een "drop dead money"-potje. Doordat je weet dat je niet veel nodig hebt om nog relaxed te kunnen leven sta je ook veel makkelijker in het leven. Die vrijheid is onbetaalbaar.

whahaaa! zo herkenbaar :D
Niet dat wij rijk zijn, maar ik vraag me soms echt af aan wat mensen hun geld uitgeven en vind ook erg vaak dat mensen zitten zeuren om niets. Blijkt dat ze bv een loon van 3000bruto per maand hebben (1000 minder dan ik ongeveer) en niet toekomen... en als je dan wat verder hoort, blijkt dat er minstens 1x geskiet wordt per jaar en 1x een zomervakantie geboekt wordt en dat er altijd een berg lekkers van allerlei merken uit de kast valt als je er op bezoek bent...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:52

Je leeft natuurlijk naar wat er inkomt.... uitzonderingen daargelaten :+
Ik verdien ook niet onverdienstelijk, maar sommige dingen vind ik gewoon zonde van mijn geld... Waaronder boodschappen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:02

Mootje schreef:
Je leeft natuurlijk naar wat er inkomt....

Precies :j
Ik weet dat ik het bv met 25 euro per week moet kúnnen redden als het niet anders is, maar als er een ruimer budget is, dan ga ik ook ruim over die 25 euro heen.

Ik ben eigenlijk in alles wel een meut, zo goedkoop mogelijk :D
Kleding bij de Primark enzo... eigenlijk koop ik kleding als de kinderbijslag er is en koop dan voor ons alle 3 kleding (200 euro red ik makkelijk voor 3 personen!).
Onlangs een jas voor mezelf gekocht in de uitverkoop (20 euro), een spijkerbroek (15 euro) en wat vestjes en hemdjes (40 euro), was ik weer winterklaar. Voor zoonlief 7 truien gekocht voor 35 euro, leuk :))
Hou ook erg van de Action enzo! Kom ik erg graag!

Het goedkopere kattenvoer werkt hier niet hoor, de katten vinden het niet lekker, dus straks na het werk maar weer gewoon hun 'eigen' voer halen. Ach... hebben de zwerfkatten op het industrieterrein voorlopig zat te eten!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:06

Hier ook geen tophypotheek en op basis van 1 salaris ;)
Expres zo gedaan overigens.
Mijn salaris is extra voor kleding en voor de dieren (hoewel de dieren met gemak van zijn geld kunnen).

Zo zit ik op moment te dubben.
Heb een pony met pensioen, die staat nu op een stal waar veel voor me gedaan wordt.
Ben alleen autoafhankelijk en duurder uit.
Ik kan haar echter lekker 24/7 op de weide zetten hier vlakbij, 10 minuutjes op de fiets, alleen werken ze daar met voerbeurten die ze onderling regelen (dan voert die, dan die), en het is een heeeel stuk goedkoper.

En zo zijn er nog wat voor en nadelen bij beide stallen.
Maar kom er maar niet uit :')