Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:39

Zijn ze al rood dan? Bij mij nog niet!! Haha!

suuzepuus

ownee hoor!!! ze moeten de grond nog uitkoemn hahaha

jamiroquai

Die zijn vaak het mooist.... :')

Wij hebben 2 wilde aardbeitjes, maar die zullen de renovatie waarschijnlijk niet gaan overleven...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:43

Hier hadden we ook wilde, maar mijn paard eet ze graag... Ben benieuwd hoeveel er over zijn. Die ik verder heb zijn elsanta's en nog een vroeg ras waar ik de naam niet van weet. :D

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:55

Ik wilde van het weekend wat in de tuin werken, maar het was mij te koud en te nat :=
Bah! Hopen dat het aankomend weekend beter weer wordt!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:19

Ik heb inmiddels wel een omheinde akker trouwens :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ergens deze week er nog een rol langs trekken en eind deze week hopelijk de heg.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:40

O Wow Manzano, 't is echt een mooi stuk grond zo zeg. Jeuken je handen niet om er nu 'tuin' van te gaan maken.

Aardbeien zijn lekker!!! Wij hebben wel altijd doorbloeiende, zodat je heel de zomer door kunt plukken. Namen weet ik helaas niet. Ze staan bij ons in van die balkonnetjes potten. Wel op tijd plukken. Ik laat ze wel eens hangen als ik ze nog niet rood genoeg vind, maar meestal is de Merel me dan voor :D .

O en over die slakken. Volgens mij stond vorige keer in de krant dat ze willen gaan verbieden dat je ze met bier vangt.

Hostas zijn inderdaad een mooie bladwaarde. Ik zet ze echt gewoon weer in potten dit jaar denk ik.
Ik heb 1 jaar gehad dat de slakken er niet aan waren geweest en toen kregen we zo'n ontzettende hagelbui, had ik nog allemaal gaten :')

Ik ben wel jaloers op jullie grote tuinen, waar ook nog lekker bomen en kipjes en paarden in passen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:42

Hahaha die hagelbui := Dat is wel heel sneu :(:) :(:)

Nooit van gehoord om ze met bier te vangen. Maar weet ook niet of dat een goed idee is met katten :=

Aardbeien!!!! :9 Daar heb ik ook wel zin in met dit weer!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:43

Wow ziet er mooi uit Manzano!

Wij hebben dit weekend al gekeken naar tegels, maar er zijn zoveel soorten! :oo
Heeft iemand nog tips qua materiaal steen wat handiger is dan de ander bijv?
Betontegels, natuursteen, gecoate tegels etc.. Het duizelt soms nogal :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:44

Poeh geen idee!!!! Zou (gelet op afgelopen winters) iig navragen of ze tegen vorst kunnen (dat niet je coating kapot springt bijv).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:44

Heb vorige week 2 kweekkassen van de action gehaald met 2 zakjes zonnebloemzaden. Nu na 1 week ''broeien'' staan er al behoorlijke plantjes in de kassen. Ze moeten er 5 weken in blijven staan, maar verwacht dat ze dan al te hoog zijn.....
Hopelijk gaan ze het goed doen zodat ik van 't zomer mooie zonnebloemen langs de schuur heb staan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:46

Zonnebloemen gaan idd vaak heel hard (en hoog!!). Ziet er wel heel gezellig uit!!!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:48

Oh bedankt voor de tip Manzano! :)

Oh wat leuk annastasia! :D
Zal heel gezellig staan idd :)

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:08

manzano schreef:
Poeh geen idee!!!! Zou (gelet op afgelopen winters) iig navragen of ze tegen vorst kunnen (dat niet je coating kapot springt bijv).

Idd en ligt er een beetje aan wat je ermee wilt, wij hebben voor de oprit nogal dikke tegels, omdat mijn vriend een vrij zware jeep heeft.
Als je er gewoon een tuinset en wat potten opzet, kunnen ze dunner zijn :j

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:09

Ik ben gek op zonnenbloemen, wil ze dit jaar ook eens gaan proberen :j
Zijn eenjarige toch?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:09

Het wordt gewoon voor het terras en een looppad richting de schuur.
Er komt een tuinset op te staan, containers en een konijnenhok :) !

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:10

En natuursteen wordt spiegelglad als het heeft gesneeuwd. Levensgevaarlijk!
Ik weet dat het hooguit een paar weken per jaar zou zijn dat je daar last van hebt, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.

O leuk Annastasia!
Ik wil ook weer lathyrus zaaien, vult lekker de lege plekken op in onze tuin in aangroei.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:14

Natuursteen vind ik ook erg mooi, kan je dat eigenlijk wel gewoon strooien of kan dat niet tegen de pekel?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:15

hoi, mag ik hier ook meepraten?
ik heb een achterthuin van ong 160m2, daar is de garage al af gehaald dus dit blijft er over, hij is 23m lang en de achterste 15m 9m breed, bij het huis gaat de garage, keuken en bijkeuken er af.
wij hebben bij het huis betegeld, dit was als terras bedoeld maar hier zitten we nooit omdat je van de rest van de tuin dan maar weinig mee krijgt, hier hebben sinds een paar maanden een hottub neergezet.
na de bijkeuken begint "de echte" tuin, hier hebben we rechts een groot terras en links een grote vijver met in de hoek tegen de garage aan een flonder waar je kunt zitten om visjes te kijken, om het tessas en om de vijver hebben we planten.
achter het terras hebben we een stuk van 4 bij 8m planten en een grote pruimenboom, hier hebben we in het midden een dode boomstam van ong 1,50m hoog waar we een vogelvoedervila op hebben gemaakt, we hebben er een paadje naar toe en omheen gemaakt om makkelijk bij het huisje en de planten er omheen te kunnen komen.
links hebben we een grasveld voor de hond.
door het midden van de tuin hebben we een recht pad lopen.
zo dit is ong onze tuin :D
met het grasveld hebben van het begin nogal problemen, het ligt gedeeltelijk in de schaduw dus hebben we gras speciaal voor de schaduw.
toch wil het niet zo mooi worden als bijv bij de buren, we bemesten optijd, we bekalken optijd, we zaaien ieder jaar bij, maar het wil niet echt een mooi veld worden, heeft iemand hier nog tips voor?
mensen zeg wel eens; nee ik neem geen vijver, mij te veel werk. nou ik kan zeggen; een grasveld is veel meer werk :(

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:16

Destino, natuursteen is alleen leuk als je een hele goede ongevallenverzekering hebt.

Voor onze tuin hebben wij beton gekozen met een toplaag van natuursteen split Het wordt niet glad en ziet er ook niet betonachtig uit. En het is gunstig voor de beurs, veel goedkoper dan natuursteen.

Als natuursteen niet heel zorgvuldig gelegd wordt, kan het gaan barsten...

Lathyrus is ook leuk ,maar is dat niet giftig voor konijnen?

Barbar: Welkom! Heb je een plaatje van je tuin misschien?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:20

natuursteen is ook al glad als het geregend heeft, bij het huis hebben wij belgish hardsteen met waaltjes er omheen, en dat is maar goed ook want door die waaltjes glij je niet door zeg maar.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:20

jamiroquai schreef:
Lathyrus is ook leuk ,maar is dat niet giftig voor konijnen?

Zo, daar zeg je me wat, daar heb ik helemaal niet over nagedacht. Dat zal ik eerst eens uitzoeken. Thanx.

Barbar, welkom.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:22

de tuin ziet er nu niet uit door de winter, en daarbij ben ik nogal een digibeet en weet niet hoe je foto's moet plaatsen :o

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:23

Wauw, Manzano!!! Jullie hebben hard gewerkt!! Wat een grote tuin ineens :)

Slakken verzuipen met bier, dat heb ik echt nog nooit gehoord!

idefix4 schreef:
Mriekie: Wouw! Wat een mooi huis heb je! Begin met kijken waar je regelmatig naar toe gaat lopen. :D En kijk waar de vuilnisbak komt te staan. En dan kan je van daaruit werken met plannen maken. Die voortuin is een uitdaging idd. Maar er zijn volgens mij ook manieren om zo'n hoek mooi te gebruiken. Met een opvallende plant daar ofzo. En wil je vanuit het raam kunnen zien wie de hof op komt rijden? Bedenk je eerst goed wat je wil.
Verder goed kijken wat het zuiden is. Dan kan je er rekening mee houden, waar je welke plant zet. Een plant die van schaduw houdt, zet je natuurlijk niet vol in de zon.
Landelijk. Ik heb van mijn moeder een heel mooi boek gekregen over landelijk tuinieren. Wat zeg ik, wel meer dan één. Ik zit me daar al een maand of 3 in in te lezen. Erg leuk om te doen! Grote voordeel is, dat je het met zo'n tuin moet hebben van het simpele. Dus niet te dure planten en voor een mooi resultaat van elke plant minstens 3. Een oneven aantal in elk geval. Ik vond vrouwenmantel daarin een heel mooie plant en ik ben gek op rozen. Verder heb ik inmiddels een braam, want mijn zoontje is dol op bramen. En hortensia's vind ik ook prachtig.

Bedankt voor je tips. Die van een oneven aantal is inderdaad een goede! Welke boeken ben je nu aan het lezen?

Het voordeel is, dat mijn moeder ook een grote tuin heeft en dat we daar al veel planten vandaan kunnen halen.
Op ons verlanglijstje staat inmiddels, hortensia’s, lavendel, vrouwenmantel en aardbeien. Ook heb ik al ingedachte waar een vak komt met allerlei kruiden.

suuzepuus schreef:
ik heb geen idee welke aardbeien ik heb... rode met een groen kroontje :P

:D geweldig antwoord.

Laurabram, die lathyrus, is dat een eenjarige?

bestrating, tja lastig. Natuursteen is erg mooi :j betontegels kunnen ook mooi zijn, maar kan ook een beetje schoolplein idee geven. Wat wil je verder met de tuin?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:25

Mrieke, Lathyrus is eenjarig :j .
Klimt snel, bloeit goed en ruikt heerlijk.

Even gegoogled trouwens, voor zover ik kan vinden zijn alleen de zaden giftig.
Even opletten dan straks, maar ik knip altijd vlijtig bloemen en de zaden verzamel ik voor de voorraad, dus zou moeten kunnen.