Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 16:59

manonutjuh schreef:
mvdende schreef:

Het zijn 400wp panelen. Was even goed nadenken, want de waarden die de app aangaven werden steeds raarder
[ [url=m/BiaDMy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tot ik alle waarden van de afzonderlijke panelen ging optellen, en op hetzelfde getal uit kwam wat ook linksonder in het scherm staat als totale opbrengst van de dag. Is dus niet live wat ze nu opbrengen, maar de totale opbrengst per paneel van de dag wat de app aangeeft! Het klopte ook al niet, want als ieder paneel 1kwh opbrengt, dan zou je met 8 panelen die een uurtje lang boven de 1kwh opbrengst zitten in totaal een opbrengst hebben dat uur van 8kwh. En in één uur haalde ik maar iets van 2kwh binnen en géén 8kwh... toen begonnen de radertjes te draaien in mijn hoofd en kwam ik erachter.

Zit iets van 35 jaar garantie op deze.

Gisteren was de opbrengst uiteindelijk 17kwh.

Zo te zien heb je dezelfde app als wij, je kunt de live status wel zien

Ik denk dat de monteur dat niet ingesteld heeft, want kan de optie live status nergens zien helaas.... morgen ga ik even de klantenservice van Enphase bellen voor uitleg.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 17:05

mvdende schreef:
Ik denk dat de monteur dat niet ingesteld heeft, want kan de optie live status nergens zien helaas.... morgen ga ik even de klantenservice van Enphase bellen voor uitleg.

Je kan onderin beeld klikken op ‘status’ of ‘energie’. Dan zie je het live.

Wij hadden gister 21kwh. Maar we hebben maar 9 panelen van 410 wp :+

karrij

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:15

We kregen gister weer een aanbod voor 1 jaar vast tarief van Essent, tot volgend jaar mei 1,36 per kuub, incl alle lasten. Iets onder het plafond dus. Nu was ik vandaag bij mensen waarbij hun vaste contract per 1 april is afgelopen. Ook zij hebben een nieuw contract aangeboden gekregen ook voor 1 jaar voor het oude tarief die zij al 5 jaar hadden, 90 cent per kuub(incl ode) ! Heb vandaag maar weer eens even gebeld ,ik wil ook gas voor dat tarief! Tot 3x werd het contact verbroken toen ik mijn vraag stelde.
Schijnbaar hebben ze hier geen antwoord op bij Essent.

Zijn hier meer mensen die bij Essent zitten die met weer een nieuw contract hebben aangeboden gekregen? En voor welke tarief?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:41

Meestal heeft dat te maken met hoe lang je al klant bent. Hoe langer klant hoe lager de tarieven.

Ik heb even gekeken, dit is ons aanbod.
Afbeelding

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:23

zonnebloem18 schreef:
Meestal heeft dat te maken met hoe lang je al klant bent. Hoe langer klant hoe lager de tarieven.

Ik heb even gekeken, dit is ons aanbod.
[ [url=m/pWYUa0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben al 25 jaar bij Essent en in her verleden ook wel een vast contract gehad

Wij hebben overigens hetzelfde aanbod ontvangen

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:28

karrij schreef:
We kregen gister weer een aanbod voor 1 jaar vast tarief van Essent, tot volgend jaar mei 1,36 per kuub, incl alle lasten. Iets onder het plafond dus. Nu was ik vandaag bij mensen waarbij hun vaste contract per 1 april is afgelopen. Ook zij hebben een nieuw contract aangeboden gekregen ook voor 1 jaar voor het oude tarief die zij al 5 jaar hadden, 90 cent per kuub(incl ode) ! Heb vandaag maar weer eens even gebeld ,ik wil ook gas voor dat tarief! Tot 3x werd het contact verbroken toen ik mijn vraag stelde.

Zijn hier meer mensen die bij Essent zitten die met weer een nieuw contract hebben aangeboden gekregen? En voor welke tarief?

ODE is al zo’n 60 cent. Er is geen maatschappij die gas gaat leveren voor 30 cent.

Zelfs dynamisch zijn die tarieven niet zo laag. Die zaten vandaag op 0.58 cent ex ODE.

Vraag maar eens of ze een screenshotje kunnen maken van het aanbod.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 07:31

Nou ja wat ik al eerder vertelde, mijn ouders zijn al veel langer bij Eneco dan ik, en toch is het tarief van hun hoger dan dat van mij (hun verbruik is ook hoger, maar evengoed..)

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:15

robert45 schreef:
karrij schreef:

ODE is al zo’n 60 cent. Er is geen maatschappij die gas gaat leveren voor 30 cent.

Zelfs dynamisch zijn die tarieven niet zo laag. Die zaten vandaag op 0.58 cent ex ODE.

Vraag maar eens of ze een screenshotje kunnen maken van het aanbod.

Dus schijnbaar wel, deze mensen hadden een contract voor 5 jaar die afliep vorige maand en dit contract is met een jaar verlengd! En staat echt zo in de mail die ik van ze zag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:40

Ik kreeg vanmiddag een mailtje van de Essent. Ze hadden even mijn termijnbedrag verlaagd naar 77 euro.
Ik heb hem weer teruggezet naar het originele bedrag. Ik verlaag mijn termijn wanneer ik dat wil niet andersom :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:10

Dat is wel gek, wij zitten al jaren bij Essent maar op de eindafrekening na hebben ze nog nooit op hun initiatief het maandbedrag aangepast. En wij hebben ons maandbedrag al jaren expres te hoog.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:14

Heb ik bij Essent ook nog nooit gehad. Doen hetzelfde als Zonnebloem. Keek net even in de app en zag dat ze ook in een makkelijk overzicht voor je bijhouden wat je over hebt van je prijsplafond (of verbruikt hebt).
Wel makkelijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:10

Net even gekeken bij easy switch. Bij 1 jaar vast zit de prijs voor gas zo rond de 1,32 ( greenchoice )
Half jaar vast bij greenchoice is 1,20.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:36

Ik zit pas sinds half november bij Essent, maar ik heb hetzelfde aanbod gekregen als de screenshots hierboven. Ik krijg bij het openen van de app de melding dat mijn termijnbedrag verlaagd kan worden, maar ze geven het alleen aan, hebben niets veranderd oid.

Mijn ouders zitten overigens al 20+ jaar bij Essent en die hebben nu hogere tarieven dan ik en het nieuwe aanbod heeft dezelfde tarieven als mijn aanbod, en dus die van hierboven.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:55

Yv_ schreef:
Ik zit pas sinds half november bij Essent, maar ik heb hetzelfde aanbod gekregen als de screenshots hierboven. Ik krijg bij het openen van de app de melding dat mijn termijnbedrag verlaagd kan worden, maar ze geven het alleen aan, hebben niets veranderd oid.

Ik heb ook hetzelfde.
Zit nu heel erg te twijfelen om een jaarcontract af te sluiten.
Weet echt nog niet wat ik moet doen.

Mijn verbruikgegevens kloppen trouwens helemaal niet dus dit heb ik veranderd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:59

Ik heb een domme meter maar voer zelf elke maand de standen in.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:43

Warempel, kreeg net ook een mail dat ons termijnbedrag verlaagd is (Essent). Heb ‘m ook weer terug gezet omhoog.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:31

Hier krijgen wij 1800 euro terug en ik geloof dat we maar 550kuub gas ofzo verstookt hebben ofzo. :=

Hebben we niet voor niets in de kou geleefd. _O-

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:50

Vanmiddag wordt de stroom -24 cent. Dus de zonnepanelen dan maar uitzetten....

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:59

Scum schreef:

Waarom dan? Hoe vindt de saldering dan plaats? Per dag/maand/jaar?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:25

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

De saldering weet ik niet precies. Ik heb dat stuk al een paar keer gelezen maar het dringt nog niet echt tot me door hoe dat werkt. ANWB heeft zelf al een mail gestuurd dat je het beste je zonnepanelen uit kunt zetten vanmiddag wegens overbelasting stroomnet.

Dus panelen uit en al je apparaten aan..........

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:26

dat is alleen als je een dynamisch uurtarief hebt. de rest verdient met de zonnepanelen vandaag!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:37

Jobbeltje schreef:
Scum schreef:

Waarom dan? Hoe vindt de saldering dan plaats? Per dag/maand/jaar?

Bij ANWB iig per jaar. Dus alleen relevant als je meer produceert dan je gebruikt.
Hoe het dan berekend wordt bij overproductie bij een dynamisch contract begrijp ik ook niet helemaal, ik kom er niet uit met de tekst van ANWB.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:23

Scum schreef:
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

De saldering weet ik niet precies. Ik heb dat stuk al een paar keer gelezen maar het dringt nog niet echt tot me door hoe dat werkt. ANWB heeft zelf al een mail gestuurd dat je het beste je zonnepanelen uit kunt zetten vanmiddag wegens overbelasting stroomnet.

Dus panelen uit en al je apparaten aan..........

Maar wil je echt al die moeite doen voor die paar centen? Stel je levert tijdens die negatieve stroomprijzen 10kWh terug, dan betaal je nog geen euro. En de stroom die je ondertussen gebruikt voor je wasmachine, afwasmachine, elektrische auto, boiler enz is gewoon gratis.

Bij overproductie bij een dynamisch contract wordt je normaal gewoon uitbetaald; je krijgt de op dat moment geldende stroomprijs terug ínclusief de btw en andere belasting (vanwege de salderingsregeling is dat zo geregeld, als die later vervalt krijg je alleen nog de stroomprijs excl belasting betaald) en als de prijs in de min gaat dan betaal je dus de dan geldende stroomprijs, en ik dacht dat je dan juist geen btw betaalt maar dat weet ik niet zeker.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:47

Scum schreef:

Je gaat moeite doen voor die paar centen?
Gewoon een paar apparaten aanzetten of het zo laten.
Is trouwens ook niet goed voor je zonnepanelen om ze (steeds) uit te zetten.
Moet op een bepaalde volgorde + grote kans op opstartproblemen.

Ben je lid van fb site anwb energie gebruikersgroep?
Daar staat veel informatie. Panelen uitzetten is echt totaal onnodig.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:48

MarlindeRooz schreef:
Hier krijgen wij 1800 euro terug en ik geloof dat we maar 550kuub gas ofzo verstookt hebben ofzo. :=

Hebben we niet voor niets in de kou geleefd. _O-

Of je krijgt zoveel terug OMDAT je in de kou hebt geleefd :D