Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieszje

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 08:23

Ik keek net voor de zekerheid op de pc en daar lijkt wel de werkgeversverklaring ingevuld te zijn. Dus heb deze nu opgestuurd.

Dat is helemaal lastig Kosseh!
Al valt het lager uit maakt het voor ons niet zoveel uit. Ik koop samen met mijn man een ander huis en hoeven door de overwaarde ook geen grote hypotheek aan te vragen. Hopelijk is het voor jou ook snel geregeld!
Moet wel zeggen dat ik ergens weinig hoop heb dat deze wel goed is door al het gedoe :+

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 08:51

Wij hebben gisteren weer een huis gekeken. Beneden en de tuin echt tof, maar boven is het toch echt te krap. Ik kan geen volwaardige vierde slaapkamer realiseren en die hebben we wel nodig. Balen....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 08:53

Tink89 schreef:
Wij hebben gisteren weer een huis gekeken. Beneden en de tuin echt tof, maar boven is het toch echt te krap. Ik kan geen volwaardige vierde slaapkamer realiseren en die hebben we wel nodig. Balen....

Ja 4 slaapkamers zie je hier in de buurt ook niet veel. Ja, de zolder daarvoor opofferen. Maar dan mis je weer een zolder en die zou ik toch wel nodig hebben.
Zal niet meevallen, dan kom je toch wel in een slag duurdere huizen terecht denk ik.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:08

Suzanne F. schreef:
Tink89 schreef:

Ja 4 slaapkamers zie je hier in de buurt ook niet veel. Ja, de zolder daarvoor opofferen. Maar dan mis je weer een zolder en die zou ik toch wel nodig hebben.
Zal niet meevallen, dan kom je toch wel in een slag duurdere huizen terecht denk ik.

Hier zie je dat eigenlijk best veel als je de zolder meetelt, maar in dit specifieke huis van meer dan een half miljoen was de zolder geen echte optie, want heel klein en geen deur mogelijk in die kamer dan. Enige optie was een deel van een overloop afzetten met een wandje, maar dan wrs het een kamer van 2 x 3 ofzo met een kachelpijp erdoor en een deur naar het dakterras. Dus niet heel haalbaar...

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:58

O herkenbare struggle, wij wilden zelfs minimaal 5 slaapkamers en dat is echt lastig, zeker als je volwaardige kamers wil. Maar hou moed, wij hebben nu een huis met 6 volwaardige (waarvan 2 echt hele grote) slaapkamers gekocht!
Kostte ons ruim 4 jaar zoeken maar dat is wat minder opbeurend.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 07:45

Ik heb nu 5 slaapkamers, maar wil graag vrijstaand wonen met een achterom...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 08:00

Vier slaapkamers is anno 2024 ook geen hele gekke wens. Voor ons was het ook een harde eis in het ontwerp van het nieuwe huis, met twee kinderen en veel thuiswerken/eigen bedrijf hebben we die vierde kamer echt wel nodig. Waren we in ons huidige huis blijven wonen, dan hadden we de zolder nog kunnen verbouwen. Of de baby in de inloopkast leggen -:)
Zonder gekheid, ik hoop dat je een huis vindt wat aan de wensen en eisen voldoet! Behoort nieuwbouw/vrije kavel ook tot jullie mogelijkheden?

De kopers van ons huis komen vanmiddag langs voor een kop koffie en om eea op te meten, ben heel benieuwd naar hen.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:53

flooooo schreef:
O herkenbare struggle, wij wilden zelfs minimaal 5 slaapkamers en dat is echt lastig, zeker als je volwaardige kamers wil. Maar hou moed, wij hebben nu een huis met 6 volwaardige (waarvan 2 echt hele grote) slaapkamers gekocht!

4 jaar. Ik hoop echt dat het bij ons sneller gaat. Nu wonen we wel al fijn, maar ik wil toch net wat anders.

Ik had verwacht dat er gisteren wel weer huizen online zouden komen. Meestal is de vrijdag na een rustige periode wel een dag dat makelaars funda volzetten. Maar misschien hebben de mensen die in 2024 willen verkopen nog net niet genoeg tijd gehad.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:03

Tink89 schreef:
Ik heb nu 5 slaapkamers, maar wil graag vrijstaand wonen met een achterom...

Snap ik, de enige eis waar wij op hebben ingeleverd is vrijstaand. We hebben wel een achterom maar een hele grote twee onder een kap woning gekocht. Zelfs voor 8 ton budget inclusief verbouwen was dat vrijstaand in de buurten waar wij willen wonen niet haalbaar. En dat vinden wij toch echt heel erg veel geld. :Y)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:05

Marjolein schreef:
flooooo schreef:

4 jaar. Ik hoop echt dat het bij ons sneller gaat. Nu wonen we wel al fijn, maar ik wil toch net wat anders.

Ik had verwacht dat er gisteren wel weer huizen online zouden komen. Meestal is de vrijdag na een rustige periode wel een dag dat makelaars funda volzetten. Maar misschien hebben de mensen die in 2024 willen verkopen nog net niet genoeg tijd gehad.

Ja we hadden geen haast hoor, we hadden een prima 2 onder 1 kap met 4 slaapkamers. Maar ook 3 kinderen en veel thuiswerken, we misten net wat ruimte. We gaan er nu 70 m2 qua woonruimte op vooruit (van 130 naar 200+ een beetje) en hebben meer dan het dubbele aan tuin erbij. De oh zo gewenste leefkeuken, genoeg slaapkamers, in het centrum en met eigen parkeerplaats. Allemaal harde eisen. Alleen dat vrijstaande is niet gelukt maar die concessie deden we graag.
We hebben wel ook heel lang in de gekke tijd gezeten natuurlijk, met tonnen overbieden enzo. Plus dat wij echt mega specifieke wensen hadden.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:45

Wij zijn nu een jaar serieus aan het kijken. 2 keer geboden, maar beide huizen werden verkocht aan andere die zonder voorwaarden boden. Erg frustrerend als je hoog genoeg bied. En dan vooral mensen die zeggen dat het niet meant to be is…

In november wilde we kijken bij 2 huizen die al langer te koop stonden (eigenlijk net buiten ons zoekgebied) en voor beide werd de afspraak om te bezichtigen afgezegd omdat ze toch verkocht waren.

De huizenmarkt is zeker nog niet echt gekalmeerd .
In de straat worden huizen gelukkig we allemaal vlot verkocht. Dus ik ben maar vast aan het Marie Kondo-en zodat als we iets kopen ons huis ook zo in de verkoop kan.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:48

Noeps schreef:
Vier slaapkamers is anno 2024 ook geen hele gekke wens. Voor ons was het ook een harde eis in het ontwerp van het nieuwe huis, met twee kinderen en veel thuiswerken/eigen bedrijf hebben we die vierde kamer echt wel nodig. Waren we in ons huidige huis blijven wonen, dan hadden we de zolder nog kunnen verbouwen. Of de baby in de inloopkast leggen -:)
Zonder gekheid, ik hoop dat je een huis vindt wat aan de wensen en eisen voldoet! Behoort nieuwbouw/vrije kavel ook tot jullie mogelijkheden?

De kopers van ons huis komen vanmiddag langs voor een kop koffie en om eea op te meten, ben heel benieuwd naar hen.

Zeker wel! Komen in de loop van het jaar kavels te koop en we hopen er eentje te kunnen bemachtigen. Maar hangt ook van de prijs af natuurlijk.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:40

Wij hebben vandaag officieel de sleutel gekregen! *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:42

Flying_Angel schreef:
Wij hebben vandaag officieel de sleutel gekregen! *\o/*

Leuk! Moet je nog verbouwen of kan je er zo in?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:59

We gaan echt ontzettend veel doen.

Slopen:
Houten vloer eruit, plavuizen eruit in de keuken, keuken eruit, drie muurtjes in de woonkamer eruit. Dan vloerverwarming erin, nieuwe keuken erin, nieuwe vloer. Wanden worden gestuct en geverfd. Dan in de gang alles verven, tapijt van de trap, tapijt op 1e en 2e verdieping eruit, behang eraf, stucen, verven, nieuwe vloerbedekking erin. Toilet beneden ook er helemaal uit en nieuwe erin.

En dit alles binnen een maand :=

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:16

Zoooo dat is nog eens een planning, sterkte en succes

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:37

Ik vind het niet idioot veel, maar wel veel in een maand. Houd je er rekening mee dat je met dit weer écht geen droog/schilderklaar stucwerk hebt binnen een paar weken? En je vloer, moet daar een nieuwe vloer/egalisatie op? Want ook dat heeft een behoorlijke droogtijd...

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:48

Bedankt voor het meedenken! Stucwerk wordt in de week van 22 januari gedaan, als het dan eind februari niet droog is, moeten we later schilderen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:36

Gefeliciteerd Flying_Angel!
Succes met klussen, dat wordt een pittige maand zo te lezen!

Vandaag hebben we de hypotheekofferte ondertekend :D
Uiteindelijk heb ik nog een keer een aanvullende werkgeversverklaring moet opsturen :') Maargoed, nu is hij toch echt goed :+

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:50

Hutcherson schreef:
kosseh schreef:
Even een schopje omhoog en een vraag aan mensen die al een keer een hypotheek hebben afgesloten.

Over 3 weken is de overdracht al en m'n hypotheek is nog steeds niet rond... Ik heb naast m'n standaard uren ook bereikbaarheidsdienst (avonden en weekenden). M'n werk heeft de vergoeding hiervoor ingevuld op de werkgeversverklaring als overwerk (omdat het naast m'n contract uren is). De hypoteekvertrekker zegt dat het als Onregelmatingheidsvergoeding moet, maar die krijg je alleen als je je contract uren buiten de kantoortijden werkt (wat bij mij dus niet zo is).
M'n werkgever wilt het daar dus niet invullen, maar de hypotheek verstrekker accepteert zo niet mijn aanvraag. Terwijl ik zelf zonder die vergoeding genoeg verdien om de hypotheek aan te gaan die ik wil, maar omdat m'n bereikbaarheidsdiensttoeslag op m'n loonstrook en werkgevers verklaring staat moet dit kloppen.

Iemand hier ervaring met een hypotheek aanvragen die ook bereikbaarheidsdienst draait?
Of ervaring wat de doen als hypotheek verstrekker en werkgever het niet eens zijn?

Hier werkt de magie van photoshop voor.

Als je een enkeltje naar het eva register wil zou ik het zeker aanraden. Als je liever nog kansen wil om een hypotheek af te kunnen sluiten, zou ik het niet aanraden.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:43

Hee allemaal,
Ik ga ook meelezen hier. Ben opzoek naar een starterswoning (2,5 ton).
Vraag me af of er meer kans is in de stad of juist het buitengebied?

In de stad staan zulke huizen wel te koop maar heel veel mensen bieden erop. Heb nog nieteens een bezichtiging kunnen hebben.

In het buitengebied staan veelal grotere en duurdere huizen. Misschien komt hier in de toekomst ook wel meer kleinere nieuwbouw?

Ik wil minimaal 50 vierkante meter en liefst nieuwbouw.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 09:21

Stad, zeker weten. Nieuwbouw in het buitengebied is er maar mondjesmaat en zijn vaak grotere huizen in het duurdere segment.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:53

Het is maar net waar je zoekt en wat je wilt. Mijn schoonzus en zwager hebben net een appartement gekocht van 100m2 in een stad voor dat bedrag. Moet nog wel wat aan gebeuren overigens, maar als je kunt wachten of moet sparen, dan is het ook prima bewoonbaar. Zoek je in Amsterdam dan is de kans klein/nihil, zoek je in Leeuwarden, dan wordt de kans al een stuk groter.

Nieuwbouw in de stad kom je vaker tegen dan in het buitengebied.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:37

Hier kun je voor dat geld krap aan een klein ex huurhuis kopen van de jaren 50. Die voorheen voor 150000 weggingen staan nu voor 245000 en meer te koop -O- af en toe komen er wat te koop. Wat dan weer een nadeel is voor de huurders in de lagere sector

Nieuwbouw, ook de inimini appartementen zitten daar best een eind boven

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:20

@moska Wow, 100m2 voor 2,5 ton en in de stad is wel mooi! voor mij is kleiner ook goed.

@achterom, zouden grote of kleine steden nog verschil uitmaken? ik zit zelf te kijken naar Arnhem en als buitengebied kijk ik dan naar Zutphen, Doetinchem, Lochem ect. zijn natuurlijk ook nog steden :+

@karuna, welke regio kijk jij? dat is wel erg duur