Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:19

Gefeliciteerd Amerhyst!
Snelle overdracht zeg! Fijn dat jullie al een weekend de sleutel hebben gehad!

SimoneeM
Leuk dat je alsnog mag gaan kijken!
Hopelijk is t wat jullie zoeken.

Ik heb net op funda echt z’n ontzettend leuk huis gezien.
Echt de leukste die ik tot nu toe gevonden heb
We gaan zaterdag kijken *\o/*

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:24

_Elaine_ schreef:
Gefeliciteerd Amerhyst!
Snelle overdracht zeg! Fijn dat jullie al een weekend de sleutel hebben gehad!

SimoneeM
Leuk dat je alsnog mag gaan kijken!
Hopelijk is t wat jullie zoeken.

Ik heb net op funda echt z’n ontzettend leuk huis gezien.
Echt de leukste die ik tot nu toe gevonden heb
We gaan zaterdag kijken *\o/*

Ik duim voor je! Hopelijk voelt het in het echt net zo fijn en gaat het lukken. Veel plezier alvast in ieder geval.

De overdracht is echt belachelijk snel al. We kopen van een woningbouwvereniging en de woning is al leeg, dus ik denk dat zij er ook graag zo snel mogelijk vanaf zijn. Maar dat het zo snel gaat geeft ons helaas ook weinig ruimte om in alle rust bedrijven te benaderen haha. Dat verhoogt de stress bij mij gewoon wat.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:51

Leuk _Elaine_! Hoop dat het bevalt en gaat lukken! :)

Amethyst_ Snap wel dat je daar stress van krijgt haha!

Verder op zoek naar ervaringen hier: hoe bepalen jullie nou wat je gaat overbieden? Ik vind dat zo lastig. De aankoopmakelaar adviseert ook wel natuurlijk, maar het blijft toch altijd een beetje giswerk. Je wil niet te laag zitten, maar een belachelijk bedrag neerleggen wil je ook niet.
En je als je dan kijkt naar huizen in hetzelfde gebied die recent verkocht zijn, dan varieert het echt van 0% overboden, tot 10%. Ook geen pijl op te trekken dus :')

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:59

SimoneeM schreef:

Verder op zoek naar ervaringen hier: hoe bepalen jullie nou wat je gaat overbieden? Ik vind dat zo lastig. De aankoopmakelaar adviseert ook wel natuurlijk, maar het blijft toch altijd een beetje giswerk. Je wil niet te laag zitten, maar een belachelijk bedrag neerleggen wil je ook niet.
En je als je dan kijkt naar huizen in hetzelfde gebied die recent verkocht zijn, dan varieert het echt van 0% overboden, tot 10%. Ook geen pijl op te trekken dus :')

Wij kijken naar wat wij het waard vinden.
Daarbij hebben wij een Max bedrag eigen geld wat we kunnen gebruiken, en de rest moet uit een hypotheek komen.
Dus ik reken meestal Max 5/10.000€ extra op hypotheek en de rest komt uit eigen zak
In de hoop dat de taxatie indd iets hoger uitvalt

Tis een gok,
Maar in deze tijd moet je wel.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:02

_Elaine_ schreef:
SimoneeM schreef:

Wij kijken naar wat wij het waard vinden.
Daarbij hebben wij een Max bedrag eigen geld wat we kunnen gebruiken, en de rest moet uit een hypotheek komen.
Dus ik reken meestal Max 5/10.000€ extra op hypotheek en de rest komt uit eigen zak
In de hoop dat de taxatie indd iets hoger uitvalt

Tis een gok,
Maar in deze tijd moet je wel.

Ja precies, dat doen wij ook. Vind het alleen soms enorm lastig om te bepalen wat je een huis nou waard vindt. Maarja, dat blijft natuurlijk. Lastige tijd vind ik het :+

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:05

Wij hebben bij onze eerste bieding (niet gewonnen overigens :') ) kadaster gegevens opgevraagd van huizen in dezelfde wijk. Kost geloof ik 2.95 per aanvraag, maar geeft wel een goed beeld!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:07

Klopt, dat heb ik gedaan net :j maar daar lag het dus onwijs uiteen :')
Maar geef iig wel een max aan, dat scheelt al iets

_Elaine_

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:13

Dat heb ik indd ook gedaan bij huizen die ons echt leuk leken.
Alleen heb ik er weinig aan gehad ivm weinig verkoop in die postcode de laatste jaren.
Al zegt dat wel dat men er naar tevredenheid woont natuurlijk

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:47

Een combinatie van hoeveel kunnen we besteden, hoeveel willen we besteden (i.v.m. verwachte maandlasten) en wat zegt onze "gutfeeling" over hoe graag we het willen om daar wel of niet een korreltje zout bij te nemen. Die laatste is natuurlijk het lastigste.
En als er eerst een "gewoon" bod mogelijk was voordat over werd gegaan op inschrijving, hebben we bij dat eerste bod niet meteen de hoofdprijs geboden. Het voelde beter om niet direct de makelaar te laten weten hoe hoog je wilde gaan (wie weet wat andere partijen dan gaan doen om er weer overheen te stappen...). Eerlijk gezegd geen idee of dat zin heeft :+

Ik heb ook mijn hypotheekadviseur gevraagd wat die van de prijs vond. Die kan aangeven of het hoog of laag is t.o.v. vergelijkbare zaken die lopen. Krijg je toch een beetje steun voor je gevoel, als gezegd wordt dat het geen gek bedrag is ofzo. Maar het blijft vooral een kwestie van wat wil jij betalen denk ik.

Oja en als er weinig recent verkocht is, is het inderdaad lastig rekenen: in ons recente taxatierapport wordt 15% op de verkoopprijs gedaan bij een vergelijkbaar object dat zo'n 1,5 jaar terug is verkocht om het aan de markt van nu te laten voldoen. 15% :wow:

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:53

SimoneeM schreef:

Wij hebben gekeken naar wat het onszelf max waard zou zijn, enige partij dus eerst lager ingezet en de adviseur tot ons max bedrag laten bieden. Als het in 1x definitief bod is, zou ik neerleggen wat het voor jou max waard is. Laat je niet verleiden tot een beidingsoorlog, iedere 1000 meer, wordt steeds weer maar 1000 euro meer en dan eindig je zomaar 7-10k boven wat je het eigenlijk waard vond. Jij moet ermee kunnen leven

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:02

Wij hadden geen idee wat een realistisch bod zou zijn voor ons huis, daarom hebben we ons laten adviseren door onze aankoopmakelaar. Zij gaf een prijs range aan, toen hebben we even getwijfeld wat we zouden doen binnen die range. We hebben onszelf toen de vraag gesteld, stel dat we het huis net mislopen omdat we niet onze max hebben geboden, krijgen we dan spijt? In ons geval wilden we dit huis echt graag hebben, dus hebben we besloten tot onze max te gaan. Wetende dat als we het niet zouden worden, we er in ieder geval alles aan gedaan hadden. Bij een ander huis waar we minder enthousiast over waren zouden we er waarschijnlijk voor hebben gekozen om niet het maximale te bieden.

Succes iedereen die gaat bezichtigen!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:06

Wij hebben inderdaad ook gekeken wat het ons maximaal waard was. Dit bedrag hebben we overlegd met adviseur en bevriend makelaar, zij waren het met de prijs eens. Wij hadden nog wel meer gekund, maar we vonden + 16k al genoeg eigenlijk :D

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:07

Vooral op gevoel, en wat gezocht op wat gebruikelijke percentages zijn. Wij hebben uiteindelijk 10,5% overboden, maar dat voelde voor ons allebei direct goed :-)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:11

Hoe bouwen jullie het bod op?
Hypotheek uit de volle vraagprijs? En overbieden uit eigen inleg?
Of neem je de gok dat de taxatie iets hoger uitvalt en je een deel van het overbieden in je hypotheek mee kan nemen?

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:12

Wij hebben veel eigen geld meegenomen en lang niet de maximale hypotheek nodig voor het huis. Dus de taxatie maakte voor ons niet zo heel veel uit..

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:14

Wij doen in principe overbieden uit eigen inleg. Hogere taxatie is mooi meegenomen, maar we hebben in principe het geld liggen voor het overbieden :)

Voor de verkoper ook gunstig te weten dat als de taxatie dus niet hoger uitvalt, kopers niet een probleem hebben. Tenminste, dat zou ik hebben als verkoper.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:16

Onze taxatie was overigens even hoog als ons bod, dus er was bij ons sowieso geen man overboord!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:16

_Elaine_ schreef:
Hoe bouwen jullie het bod op?
Hypotheek uit de volle vraagprijs? En overbieden uit eigen inleg?
Of neem je de gok dat de taxatie iets hoger uitvalt en je een deel van het overbieden in je hypotheek mee kan nemen?

Wij hebben dat laatste gedaan omdat onze aankoopmakelaar al aangaf dat het in ieder geval hoger getaxeerd zou worden dan de vraagprijs (minimaal 15000 meer). Wij hebben toen het bedrag dat onze aankoopmakelaar als taxatiewaarde schatte als vraagprijs aangehouden en alles daarboven hadden we zelf kunnen bijleggen. Uiteindelijk was dat niet nodig omdat de taxatiewaarde ruim 25000 hoger uitviel.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:20

Tnx!
Tot nu toe hebben we 2 tactieken gebruikt en nog geen geluk gehad
Maar tis ook maar net hoe t huis aanvoelt natuurlijk.
Verder hebben wij de “pech” dat we echt wel een bouwkundige keuring willen doen. En onder voorbehoud van financiering.
Dat helpt ook niet in ons voordeel

Ook al ligt onze Max hypotheek een ton hoger dan de klasse waarin we kijken, willen we geen risico nemen.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:23

Veel bezichtigingen gepland de komende tijd, ben benieuwd!

Qua bieden, inderdaad goed kijken wat het voor jou waard is. Neem daarbij zeker mee hoe lang je er wilt gaan wonen en neem bijvoorbeeld ook de uitbreidingsmogelijkheden mee. Stel je bent van plan om ergens 15 jaar te wonen, dan zou ik zeker hoger bieden, dan als je er verwacht 5 jaar te wonen. En bijvoorbeeld ook, moet/wil je relatief snel opzoek naar een nieuw huis, of is het ook oke als het een jaar of twee duurt.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:27

_Elaine_ schreef:
Tnx!
Tot nu toe hebben we 2 tactieken gebruikt en nog geen geluk gehad
Maar tis ook maar net hoe t huis aanvoelt natuurlijk.
Verder hebben wij de “pech” dat we echt wel een bouwkundige keuring willen doen. En onder voorbehoud van financiering.
Dat helpt ook niet in ons voordeel

Ook al ligt onze Max hypotheek een ton hoger dan de klasse waarin we kijken, willen we geen risico nemen.

Wij ook hoor; tenzij het echt ruim onder onze max hypotheek ligt. Maar bij vrijwel alles huizen wil ik wel echt bouwkundige keuring hebben.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:32

Onze adviseur had de tip om de uitkomst van de keuring niet als ontbindende voorwaarde te doen, maar als voorwaarde te stellen dat we een keuring konden doen voor tekenen. Op die manier is het geen ontbindende voorwaarde maar kun je er toch onderuit. Dit werkt in zijn ervaring heel goed omdat mensen daar minder over denken dan wanneer de uitkomst een ontbindende voorwaarde is. Wij hadden ook onder voorbehoud van financiering, te veel geld om risico's mee te lopen in mijn ogen
Succes in ieder geval bij je bezichtiging!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:34

knabbelgirl schreef:
Onze adviseur had de tip om de uitkomst van de keuring niet als ontbindende voorwaarde te doen, maar als voorwaarde te stellen dat we een keuring konden doen voor tekenen. Op die manier is het geen ontbindende voorwaarde maar kun je er toch onderuit. Dit werkt in zijn ervaring heel goed omdat mensen daar minder over denken dan wanneer de uitkomst een ontbindende voorwaarde is. Wij hadden ook onder voorbehoud van financiering, te veel geld om risico's mee te lopen in mijn ogen
Succes in ieder geval bij je bezichtiging!

Dat is heel slim indd!
Bedankt voor de tip! :D

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:40

Dat doen wij idd wel! Ook door onze aankoopmakelaar idd :j. Maar vraag me af of mensen dat niet toch semi als ontbindende voorwaarde zien; als iemand dat niet laat opnemen sta je toch sterker.

Maar het is idd beter dan het echt als ontbindende voorwaarde opnemen :j

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:02