Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieszje

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:17

Ik zit precies met hetzelfde probleem Kosseh. Zwaar irritant.. Ik heb nogmaals een werkgeversverklaring aangevraagd en gevraagd of ze het basis salaris apart op de werkgeversverklaring willen zetten. Nu zit alles bij elkaar opgeteld en klopt het niet met mijn loonstrook. Het formulier is veranderd. Dus denk dat het eerst samen gevoegd moest worden en nu alles apart van elkaar.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:36

Lieszje schreef:
Ik zit precies met hetzelfde probleem Kosseh. Zwaar irritant.. Ik heb nogmaals een werkgeversverklaring aangevraagd en gevraagd of ze het basis salaris apart op de werkgeversverklaring willen zetten. Nu zit alles bij elkaar opgeteld en klopt het niet met mijn loonstrook. Het formulier is veranderd. Dus denk dat het eerst samen gevoegd moest worden en nu alles apart van elkaar.

Jij dus ook succes met de stress!!
Het nieuwe formulier had ik ook problemen mee, maar die is nu opgelost. Nu vallen ze nog over overwerk ipv ORT.
O en ook dat er een ander bedrag op de verklaring staat dan op de loonstrook. Wat klopt. De vergoeding wisseld tussen de 200 en 800 pm namelijk. Waardoor de vergoeding niet gewoon door 12 gedeeld kan worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:38

Kun je niet met IBL laten werken Kosseh?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:46

Je kunt de werkgever ook een onderbouwing laten geven voor de bedragen op de verklaring. Het basissalaris moet wel overeenkomen met je normale brutoloon op je loonstrook. Ik controleer deze dingen dagelijks op mijn werk en het is zo ongeveer het vaakst verkeerd ingevulde document. Heel vervelend, wat het levert ongewilde vertraging op.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:52

In mijn sector zijn het wel echt 2 verschillende dingen, voor standby regeling is ook een vaste vergoeding namelijk. Dat percentage moet inderdaad onregelmatigheidsvergoeding, de uren die je maakt en uitbetaald worden zijn overuren.

Verder geen ervaring ermee, in 2014 hebben wij hypotheek aangevraagd maar gebaseerd op ons basissalaris, onze ploegentoeslag is niet meegenomen voor de hypotheek. Was ook niet nodig omdat wij op onze basissalarissen nog geen 60% leenden van wat wij maximaal aan konden. Heb ook geen idee hoe dit toen is ingevuld op onze werkgeversverklaring, maar het was niet echt van belang voor onze hypotheek.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:09

Neonlight, het vervelende is dat ik met m'n basissalaris ook al genoeg kan lenen dus voor het bedrag wat ik kan/wil lenen maakt het niet uit. Maar ze vallen er als nog over.
Hier is het ook een vaste vergoeding per uur bereikbaar (2/18 uurloon per uur door de weeks, 4/18 in het weekend en 6/18 op feestdagen) , maar het aantal uur wat ik bereikbaar ben per maand verschilt nog al.
Ik ben overigens nog nooit opgeroepen om echt te komen. Vaak is het alleen een vraag aan de telefoon en schrijf ik geen uren.

Moska, bedankt. Net bij m'n werkgever gevraagd of ik een onderbouwing mag.
Normale brutoloon klopt wel gelukkig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 01:36

kosseh schreef:
Even een schopje omhoog en een vraag aan mensen die al een keer een hypotheek hebben afgesloten.

Over 3 weken is de overdracht al en m'n hypotheek is nog steeds niet rond... Ik heb naast m'n standaard uren ook bereikbaarheidsdienst (avonden en weekenden). M'n werk heeft de vergoeding hiervoor ingevuld op de werkgeversverklaring als overwerk (omdat het naast m'n contract uren is). De hypoteekvertrekker zegt dat het als Onregelmatingheidsvergoeding moet, maar die krijg je alleen als je je contract uren buiten de kantoortijden werkt (wat bij mij dus niet zo is).
M'n werkgever wilt het daar dus niet invullen, maar de hypotheek verstrekker accepteert zo niet mijn aanvraag. Terwijl ik zelf zonder die vergoeding genoeg verdien om de hypotheek aan te gaan die ik wil, maar omdat m'n bereikbaarheidsdiensttoeslag op m'n loonstrook en werkgevers verklaring staat moet dit kloppen.

Iemand hier ervaring met een hypotheek aanvragen die ook bereikbaarheidsdienst draait?
Of ervaring wat de doen als hypotheek verstrekker en werkgever het niet eens zijn?

Hier werkt de magie van photoshop voor.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 07:53

Dat is linke soep. Zodra wij dat soort dingen doorkrijgen, gaat het dossier linea recta naar de fraude afdeling. Uiteraard zien we niet alles en een goede fotoshopbeurt is met het blote oog niet te zien, maar waarom zou je het riskeren?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 08:26

Nou idd.. Dat ga je toch niemand aanraden?
Ik zou het risico nooit durven lopen trouwens.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 08:55

Inderdaad een bizar slecht advies, hoe kom je er bij om zoiets te zeggen? :n

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:00

Nou echt en ook nog op een openbaar forum :')

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:05

Moska schreef:
Dat is linke soep. Zodra wij dat soort dingen doorkrijgen, gaat het dossier linea recta naar de fraude afdeling. Uiteraard zien we niet alles en een goede fotoshopbeurt is met het blote oog niet te zien, maar waarom zou je het riskeren?

Nou inderdaad, een heel slecht advies! Als je geen hypotheek wilt afsluiten moet je zoiets gaan doen dan kan je er wel naar fluiten.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:00

Een werkgeversverklaring heeft ook altijd een lege lijn, laat ze het daar op invullen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 14:19

Ik had stille hoop toen ik zag dat ik een nieuwe werkgeversverklaring had binnen gekregen.
Bij de laatste aanvraag heb ik er een korte uitleg bij gegeven hoe het mij verteld is.

Nou, ik vol goede moed het document geopend. Op een handtekening na is deze dus helemaal blanco. Misschien zijn ze het zat en moet ik hem zelf maar invullen ofzo :')

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:02

Ik had dat ook met salaris van mijn man .. dat bestaat ongeveer netto voor de helft uit onregelmatigheid e.d
Heb na 3 x overnieuw bij op de aanvraag het telefoonnummer gezet en dat ze daar heen konden bellen voor de info. De volgende dag was alles akkoord

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:59

Volgens mij accepteren ze vaak ook 3 jaaropgaves van de afgelopen 3 jaar, bij wisselende lonen (of geen vast contract en niet willen aangeven de intentie te hebben je contract te verlengen), maar dat zal je ook even moeten navragen bij je hypotheekverstrekker.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:44

Ik ga morgen op werk maar eens bellen. Misschien dat ze het dan begrijpen :')
Begint ondertussen wel een beetje irritant te worden. We hebben gelukkig nog drie weken. Maar dit is echt het laatste wat we nog moeten hebben. Al was het de eerste keer goed gegaan dan was de hypotheek al ruim 2 weken geleden goedgekeurd }:0

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 19:11

Echt, bij afwijkende inkomens vraag aan je adviseur of je kunt werken met een IBL via UWV Verzekeringsbericht. Sla je die hele vervelende werkgeversverklaring over!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:41

Bedankt voor de tip Berdien!
Ik heb net een email gestuurd met het verzekeringsbericht.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:45

Ik had bij mijn werkgever toen het zelf ingevuld en daarna naar mijn baas gestuurd en die heeft het gecontroleerd en er een handtekening onder gezet.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:50

Hier kan de champagne ontkurkt worden! Gisteren akkoord gekregen op onze hypotheekaanvraag dus nu is het zeker: wij hebben een huis gekocht :D

Na 1,5 jaar meelezen en zoeken, ons verbazen over hoe duur huizen wel niet geworden zijn, 4x overboden, een heel stuk meer huizen bekeken. En het huis wat we nu gekocht hebben is oprecht het leukste huis wat we bekeken hebben dus helemaal happy!

Hopen dat het gauw rond is Lieszje, vond het wachten op bericht van de bank zo spannend met alle “wat als-en”. Met dit gedoe lijkt me helemaal zenuwslopend!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:56

Gefeliciteerd CoronaLime! *\o/*

Jullie hebben een lange zoektocht gehad!
Wel superfijn dat dit huis eigenlijk beter is dan de voorgaande huizen waar jullie interesse in hadden.

Ik weet 100% zeker dat we op basis van onze inkomens en de overwaarde de hypotheek kunnen rondkrijgen.
Dat zorgt er wel voor dat ik niet overdreven aan het stressen ben. Maar irritant is het wel, wil het gewoon achter de rug hebben :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:23

Moska schreef:

Omdat de werkgever niet meewerkt, de bank dit eist en je niet onder de koop van het huis meer uit kan meestal als op zo'n korte termijn de overdracht is? En je dan dus 10% boete verschuldigd bent...

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:50

CoronaLine, Gefeliciteerd!!

Liezje, jij hebt het zelfde gezeur dus.. hypotheek uitzoeken en tot nu toe alles regelen vind ik echt leuk, maar dan vast lopen op iets waarmee ik niks kan...

Berdien schreef:
Echt, bij afwijkende inkomens vraag aan je adviseur of je kunt werken met een IBL via UWV Verzekeringsbericht. Sla je die hele vervelende werkgeversverklaring over!

Ik heb m'n hypotheek zonder adviseur aangevraagd, dus die kan ik het niet vragen.
Mijn de hypotheek verstrekker accepteerd IBL wel, alleen is totaal niet gunstig voor mij.
Daar komt een inkomen uit wat 15% lager is dan ik nu heb. Waardoor ik de hypotheek niet meer zou kunnen.
Iedergeval niet in de looptijd die ik nu wil (25 jaar), eventueel wel als ik de looptijd 4 jaar langer maak.
Kan ik dus nog wel naar kijken, maar dan moet ik een nieuw renteaanbod vragen.

Ik heb ondertussen antwoord van salarisadministratie, zij kunnen ook niet verklaren hoe het bedrag op m'n werkgeversverklaring is opgebouwd. Ze hebben het verder uitgezet bij de applicatiebeheerder.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 08:14

Hutcherson schreef:
Moska schreef:

Omdat de werkgever niet meewerkt, de bank dit eist en je niet onder de koop van het huis meer uit kan meestal als op zo'n korte termijn de overdracht is? En je dan dus 10% boete verschuldigd bent...

En dus ga je maar frauderen? Terwijl er andere opties zijn die gewoon geaccepteerd worden (IBL is inderdaad ook nog een optie). Wij zijn prima op de hoogte van de ontbindende voorwaarden en werken ons soms het snot voor de ogen om op tijd klaar te kunnen zijn. Het is wel flauw van de werkgever om niet (goed/helemaal) mee te werken, maar vaak is dat met een telefoontje wel opgelost.