Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:06

Ik weet wel dat vakanties etc extreem veel duurder zijn dan toen ik jong was. Wij gingen met het gezin 4x per jaar. Skiën met oud en nieuw, skiën met kerst, weekje zon in meivakantie en 2/3 weken ver weg in de zomer. Dan gingen we iedere dag 2x ergens eten en kregen we volop ijs etc.

Ik vroeg laatst nog aan mijn vader, waar deden jullie dat van? Och zegt ie, toen gingen we naar Thailand, drie weken voor €500 met zijn vieren voor 3 weken! Daar waren we dan nog een keer dat geld kwijt. Idem aan het skiën, dat was toen veel minder duur dan nu.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 20:11

Klopt helemaal hoor het is echt enorm veel duurder geworden afgelopen jaren.
Maar de accommodaties zijn ook veel luxer geworden ;) als je ziet waar we vroeger in zaten :P

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:12

VanHuisUit schreef:
Klopt helemaal hoor het is echt enorm veel duurder geworden afgelopen jaren.
Maar de accommodaties zijn ook veel luxer geworden ;) als je ziet waar we vroeger in zaten :P

Wij gingen toen echt al heel luxe op vakantie.

Maar in de zomer vaak naar gebieden waar niemand heen ging. Mijn broertje is een paar jaar terug na 20 jaar terug gegaan naar Thailand, dat was echt een schok. Totaal toeristisch geworden.

Ben op mijn 25e voor het eerst gaan kamperen met mijn vriend in Frankrijk. Twee keer gedaan in een tent, maar daar kan ik niet aan wennen. Heb weinig eisen, maar ik wil echt eigen sanitair.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:15

Denk dat het vroeger in verhouding ook duur was, salarissen lagen toen veel lager.
Wij gingen echt nooit op vakantie. Eerste keer dat ik op vakantie ging was ik 13, mocht met een vriendinnetje mee.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:41

Ik wilde al zeggen. Wij gingen over het algemeen alleen in de zomervakantie weg. Met de caravan en later vouwwagen naar Frankrijk.
Heel soms tussendoor een midweek of lang weekend een last-minute op een vakantiepark in Nederland. Maar dingen als skivakantie of vliegvakantie, ik heb nooit begrepen hoe mensen dat met het hele gezin kunnen betalen. Ik ben pas met skiën begonnen toen ik met mijn man samen was. En dan nog was een week per jaar echt wel genoeg.

Dat is overigens binnenkort niet meer aan de orde, want dan woon ik op een klein kwartier van de piste :Y)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:59

Wij hebben eerst heel veel gekrampeerd (vreselijk die Franse sta toiletten :r ) en toen ik 10 was kochten mijn ouders een tweede huis in het Zillertal in Oostenrijk. En dus gingen we voortaan iedere vakantie daarheen. ‘s Winters om te skiën en ‘s zomers bergwandelen. Ben je als tiener ook snel zat kan ik jullie vertellen.

Ik ga 2 x per jaar op vakantie, een keer in de winter naar de zon en in de zomer naar mijn alltime favourite Griekenland. Soms denk ik wel eens aan een tweede huisje daar, maar ik denk dat alleen vakantie voorlopig beter is.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 00:19

Ik ga graag met mijn paard in Nederland op stap. Met mijn man in de zomer met t camperbusje naar Frankrijk en omdat manlief het wil ga ik eens per jaar met t vliegtuig naar Tenerife O:) Dit jaar staat een week menkamp (en ik les geeneens mee :+ ) met heel veel menvrienden waar ik super veel zin in heb. Een lang weekend Zeeland voor concert at sea en 3 weken vrij van de zomer waarvan we 2/2,5 week van weggaan. Niet op grote campings gewoon ons neus achterna en leuke dingen doen. Vorig jaar kwamen we zo in Lourdes terecht en daarna in cognac :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 09:05

Dat je neus achterna gaan kost niets extra en levert vaak erg veel leuke dingen op :j

Wij gingen vroeger altijd kamperen als kind. IK ben mee geweest tot mijn 16e zo ongeveer toen was ik er echt wel klaar mee.
Zonder ook maar enige luxe op van die natuurcampings. En dan is camping een groot woord voor een weiland met een kraantje en een toilet (als het meezat een echt toilet anders zo'n gat in de grond... ).
We gingen dan drie weken, waarbij we altijd rondtrokken.
Maar eten altijd bij de tent, nooit uit eten, verder veel wandelen enzo :P En naar dingen waar ze geen entree vroegen (kerken, kastelen, landgoederen). Eigenlijk was het wel heel erg sober allemaal hoor als ik er zo over nadenk.

Ik was wel eens jaloers hoor op vrienden en vriendinnen die écht op vakantie gingen, naar iets met een palmboom, zonnige stranden en disco's enzo :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:31

Wij gingen vroeger nauwelijks op vakantie. Meestal gingen we naar een stacaravan in Nederland, geregeld vanuit het werk van mijn vader. Die hadden vakantiehuisjes voor de medewerkers voor een klein bedrag.
We zijn een paar keer naar Oostenrijk en Zwitserland geweest, en toen ik wat ouder was een keer naar Zuid-Frankrijk.
Met school een keer naar Londen, en ook weer Frankrijk. En met mijn vriend ook weer naar Oostenrijk en Frankrijk. Verder dan dat ben ik nog nooit op vakantie geweest :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:35

Maar dat is ook lekker toch? Als je gezellig samen kunt zijn en het leuk hebt, dan hoeft het ook helemaal niet duur te zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:53

Onze mooiste vakanties zijn eigenlijk nog die in Nederland geweest :)) Met de boot in de natuur ankeren, het varen over de Vecht, zeilen op de Waddenzee, Texel en Vlieland, de onbewoonde eilandjes bezoeken.. Heerlijk! :D

Maar palmbomen, witte stranden en kristalhelder water staat ook nog op mijn verlanglijstje :D

Zo'n all-inclusive hotel lijkt me ook heerlijk voor een keertje!

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:56

Palmboom kopen bij de tuincentra :+

Fles Cristal Clear erbij en een aanhanger met wit zand erbij....

8nnemiek, je wens moet je iets meer specificeren hoor _O- _O- dit kan allemaal zo in je tuin :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:22

Haha, breng me niet op ideeën :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:23

Telt duivenkak op je balkon ook als zand? :+
Zo ja dan ben ik aardig op weg, wil volgende week balkon en ramen gaan zemen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:37

Bounty zand, palmbomen ernaast, water, allemaal thuis te vinden :P

Helaas hebben de eenden mijn kristalheldere water onder gescheten :+
Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:41

Prairy schreef:
Bounty zand, palmbomen ernaast, water, allemaal thuis te vinden :P

Helaas hebben de eenden mijn kristalheldere water onder gescheten :+
[ [url=m/e4enSt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Denk dat je hier wel zelf een badje met kristalhelder water neer kunt zetten! Topplek!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:44

Ik heb zo’n tuin :+
Verleden jaar, direct na aanleg:

Afbeelding

Nu al veel meer begroeid met helmgras en zo.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:50

Jij hoeft dus niet meer op vakantie als het lekker warm is!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:27

Samantha_ schreef:
Denk dat het vroeger in verhouding ook duur was, salarissen lagen toen veel lager.
Wij gingen echt nooit op vakantie. Eerste keer dat ik op vakantie ging was ik 13, mocht met een vriendinnetje mee.

Idem. Ik ben met thuis 1 keer op vakantie geweest. Was gewoon geen geld voor.

Tussen mijn 20 en 30e wel gereisd, maar niet zo vaak en dan wat road tripjes door Frankrijk die deels door werk betaald werden. Pas vanaf mijn 30e echt beginnen grote reizen maken. Hotels interesseren me niet, ik heb jarenlang wekelijks in hotels à la Hilton en NH geslapen en ik vind dit hele deprimerende plekken.
Wij gaan naar hostels (dorms of eigen kamer), airbnb, huisjes etc of kleinschalige hotelletjes. Geen ketens. Valt mij eigenlijk altijd wel tegen die grote of 'luxe' dingen, eender welke prijsklasse. Kamperen vind ik prima, voor een nachtje of 2-3, niet langer. Heb zelf geen kampeermateriaal.
Ik heb niet veel nodig om te slapen en slaap ook heel makkelijk, dat scheelt wel.

Ik heb het geluk gehad dat ik voor mijn job veel heb kunnen reizen. Hele fijne herinneringen aan.

Vorig jaar naar Duitsland geweest twee weken en een gouden reis gehad. Alleen vind ik Europa te duur om te reizen. En ik denk dat je verre reizen ook beter doet als je nog relatief jong bent. Met mijn 1m84 vind ik 24u onderweg zijn in een krap vliegtuig nog goed te doen, dat is over 10 of 15 jaar mss helemaal anders.

Ik hou overigens niet van het strand, doe mij maar bergen en bos!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:51

We gingen vroeger heel soms een dag naar een pretpark. Mijn ouders hadden een grote kruiser en daar waren we veel mee weg. Ik ben 1 keer in België geweest met school. En 1 keer wat in Duitsland, gekocht via mp net over de grens. Verder ben ik nog nooit in het buitenland geweest.
Mijn ouders hadden tot een paar haar terug een stacaravan, maar das niks voor mij

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:34

Ik ben opgegroeid in het dorp bij bellewaerde en bracht de hele zomer daar door. Toen had je nog familie abonnementen. Mijn liefde voor pretparken is daar begonnen :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 17:15

Voor mijn werk heb ik ook enige tijd mogen reizen. Zelfs twee keer naar de VS, helemaal geweldig.

Het is natuurlijk wel allemaal pure luxe waar je het over hebt met ergens heen gaan, vakantie etc. Maar wel erg fijn als het kan. En wat jullie wel laten zien is dat het op 100001 verschillende manieren en met 100001 verschillende budgetten mogelijk is.

Mijn vriend woont vlakbij het strand. Ik heb nu al vaak als ik een strandwandeling heb gedaan dat ik het idee heb op vakantie te zijn, lekker cheap :')

Mijn opdracht gaat door *\%/* zo blij mee.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:45

Gefeliciteerd!!!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:13

Proficiat!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:36

Proficiat!

Ik heb al vanalles gedaan en mijn vriend al helemaal door zijn job. En toch zijn onze reizen altijd leuk zonder grote luxe. Vorig jaar en Nepal zaten we vlak voor en vlak na de trekking telkens 1 nacht in echt een luxeplek, maar verder heel erg basic. Tot zelfs geen warm water beschikbaar, schimmel en gras op de muren en op de vensterbankjes van je raam aan de binnenkant :') Maar de gastvrijheid, de omgeving en het zalige eten maakten dat meer dan goed. Wij kunnen ons aan zoiets best makkelijk aanpassen.

Ik wou vroeger ook wel reizen maar had nooit een partner die mee wou of vrienden, of ze wilden enkel feest/zuipvakanties aan zee bijvoorbeeld of tropisch eiland. De smaak van mijn vriend is net als de mijne heel breed, en ik heb er geen seconde spijt van.

Wij hebben de afrekening van het water gehad: 40m3 voor 2 personen over een jaar, en we moeten nog 41€ bijbetalen. Terwijl we 5m3 minder hebben verbruikt dan het jaar ervoor. Onze driemaandelijkse aflossing wordt nu 69€.