Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:17

Dat is een keuze die mensen kunnen maken. Zolang het maar een bewuste keuze is, vind ik dat op zich begrijpelijk. Ik eet om die reden geen rundvlees als het halal geslacht is. Maar ik eet om dezelfde reden (te weinig dierwelzijn) ook geen konijn, omdat ik daarvan de regulier gehouden dieren te slecht vind staan (slechter dan regulier vleeskuiken).

Grapjasjes12

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:23

Konijn eet ik eigenlijk alleen wild, tam vind ik de moeite niet waard.

Ik heb liever een koe met een goed leven die halal wordt geslacht dan een prut leven en met minder pijn geslacht. Voor bio heb ik geen geld en de enige andere optie is vegetarisch eten. Dat doe ik wel, ik vind vooral veganistisch eten fantastisch, maar elke dag ga ik m'n man erg ongelukkig mee maken :')
Voor ons is halal dan de beste keus.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:29

Wij doen ongeveer boodschappen voor 35 euro per week inclusief alle verzorgingsproducten en alles voor 3 katten. Nu weten wij al standaard 1 dag in de week niet thuis in de avond. Ik eet op mijn werk en mn vriendzit op die avond altijd bij vrienden en schuift daar bij :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:54

Halal vlees zou ik nooit halen. De manier van slachten vind ik vreselijk, en je kan er ook nooit zeker van zijn dat de dieren daarvoor wel een goed leven hebben gehad. Slachten van kippen vind ik ook op 'onze' manier vreselijk, dus dat komt er hier sowieso nooit in. Zelf eet ik helemaal geen vlees, maar voor vriendlief haal ik af en toe biologische hamburgers of rundervinken uit de supermarkt. Vooral hamburgers enzo vind ik minder erg omdat het van melkkoeien komt die waarschijnlijk lekker buiten hebben kunnen lopen.
Maar gelukkig hoeft mijn vriend ook niet elke dag vlees bij de maaltijd.
Ik zag dat ze bij de Plus ook weer de lupine vleesvervangers in de aanbieding hebben :9 dan sla ik altijd veel in :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:57

Die lupine is echt super lekker, ik ben sowieso een sucker voor vleesvervangers. Jammer dat ze meestal zo duur zijn.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:03

Ik had ooit een vegatarische huisgenoot, sindsdien lust ik dat spul niet. Geen idee of er dingen zijn die beter te eten zijn, wat hij altijd maakte was net alsof je op een smaakloos stuk rubber kauwde, bah.
Ik koop mijn vlees rustig bij de appie in de aanbieding, geen biologisch voor mij, als t maar goedkoop is ;)
Hier gaat t goed met de vriezer vullen, de hele bovenste la heb ik vol liggen met vlees en groente, en de middelste la (de grootste la) heb ik helemaal gevuld met ingevroren maaltijden. Afgelopen weken elke keer gekookt voor 4 a 5 porties, dus 1 opeten en de rest invriezen, heb ik ook variatie in de vriezer liggen en hoef ik geen 5 dagen hetzelfde te eten. Ideaal. Het is ook nog eens goedkoper als je voor meer kookt, want ja je kan ook geen halve broccoli etc kopen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:06

Is waarschijnlijk tofu geweest. Dat smaakt van zichzelf niet echt en is idd heel rubberachtig, maar dit hoor je eigenlijk heel goed te marineren, drogen en in dunne plakjes een hele tijd in olie te bakken zodat het knapperig wordt, en eigenlijk nog vantevoren invriezen om de structuur beter te krijgen. Niet veel mensen kunnen het goed klaarmaken! Maar de kant en klaar vleesvervangers zijn echt lekker hoor :) zelf vind ik vooral die van de AH, Valess, en de lupine van Vivera erg lekker :9 dat is zeker geen smakeloos rubber :D

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:33

Hoe doen de mensen het die contant geld pinnen en daarmee de boodschappen doen? Ga je dan dagelijks of 1x per week bijv? Het lijkt me zo lastig in te schatten hoeveel je dan kwijt bent om vervolgens bij de kassa meer kwijt te zijn dan je bij je hebt?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:38

ik wil het weer gaan doen. de dichtsbijzijnde super is een ah, ik maak een lijstje via de webwinkel en weet op die manier vrijwel precies wat ik kwijt ben.
en op de duur weet je vrij goed wat wat ongeveer kost.
ik heb ook met cash wel altijd mijn pas gewoon bij voor " just in case"

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:50

DebGizmo schreef:
Hoe doen de mensen het die contant geld pinnen en daarmee de boodschappen doen? Ga je dan dagelijks of 1x per week bijv? Het lijkt me zo lastig in te schatten hoeveel je dan kwijt bent om vervolgens bij de kassa meer kwijt te zijn dan je bij je hebt?

Ik ging1x per week, tijdens het winkelen hou ik dan in m'n hoofd bij hoeveel ik kwijt ga zijn. Rond de bedragen af naar boven of onderen, dan is het niet zo moeilijk :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:04

DebGizmo schreef:

Ik pin 1x per maand in principe... voor boodschappen, maar heb wel altijd mijn pinpas bij me hoor, dus mocht zo'n situatie voorkomen kan ik altijd wel betalen.... maar het komt nooit voor lol

Net als Sonja, kijk ik eerst thuis wat de aanbiedingen zijn en weet dus van te voren of ik 'grotere uitgaven' doe nav een specifieke aanbieding (wasmiddel/koffie bijv).
Verder houdt ik een lijstje bij wat ik nodig heb, aanvulling van voorraad ed, gewoon wat op is of wat wekelijks terugkomt.
Op de markt ben ik standaard tussen de 6-10 euro kwijt ongeveer (1 persoon) aan groenten en fruit, en vaak nog 2-4 euro aan extra dingetjes (pangafiletje, gisteren 2 boursin voor 1 euro (dicht tegen tht datum) eieren, wat kippemaag voor de kat), soms nog even langs de toko voor specifieke dingen, 2-4 euro (taugé, kruiden oid)
En dan in de winkel nog om en nabij de 15-20 euro

Ik geef max 40 euro uit... en dat is dan als ik veel haal (dan heb ik de week erop vaak minder). Maar ga altijd met rond de 60 euro in mijn portomonee op stap, voor het geval dat... dus :P (en daarnaast de pinpas, maar die gebruik ik dus niet).
Rest van mijn 'maandgeld' ligt in een bakje thuis.

Door de weeks loop ik gemiddeld met 30 euro in mijn portomonee, voor het geval ik toch wat nodig heb doordeweeks. Daar geef ik regelmatig 5-10 euro van uit voor dingen die tussendoor nodig zijn, in mijn geval bijv. regelmatig een tros bananen omdat ik die vrij veel eet en zaterdags op de markt nog wel eens misgrijp, of melk/yoghurt oid, als ik dan tegen vleesaanbiedingen aanloop (afgeprijst dan) kan ik ze dus wel gewoon meenemen want heb voldoende geld in mijn portomonee.

Door mijn 'maandgeld' in een bakje (thuis) te bewaren zie ik dus goed hoeveel ik nog over heb die maand, als ik de ene week meer uitgegeven heb moet ik dat de volgende week/weken compenseren door ergens minder uit te geven, weekje vriezer eten is een goedkope week dan.

Maar eigenlijk komt het erop neer dat ik zelden grote uitspattingen heb in mijn boodschappen uitgavenpatroon, zolang ik maar aanhoudt 1 'dure' week per maand (voor aanvullen voorraad) en 3 'normale' weken, de normale weken geef ik eigenlijk altijd een beetje hetzelfde uit ondanks dat ik wel gewoon vers en gevarieerd eet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:34

Ik heb gewoon een bepaald bedrag op de boodschappenrekening staan waar we de maand mee door moeten komen. Aan het eind van de maand is het dan idd ook snel even kijken wat er nog op staat en dan in de winkel bedragen afronden en tellen maar :Y) ik heb als backup wel altijd mijn normale betaalpas bij me. Ook wel eens nodig gehad hoor.. Dat het net een paar cent te veel bleek te zijn :')

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:52

Zo doe ik het vaak ook, losgeld bij me en in mijn hoofd rekenen wat ik kwijt ben. Helaas gebeurt het wel eens dat ik het kwijt raak en dan dus niet opnieuw kan tellen. Probeer daarom ook bij de zelf scan winkels te gaan zodat je het bedrag kunt zien, maar dat zijn wel de iets duurdere winkels (ah, hoogvliet) de Dirk bij ons heeft helaas geen zelf scan. Hoop dat ze dat uiteindelijk wel in zullen voeren maar heb er een wat hard hoofd in aangezien de grote Dirk hier in de stad het ook niet heeft en dit een kleinere Dirk is

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:46

Wij hebben een boodschappenrekening waar we 500 euro per maand op zetten, daar pin ik elke vrijdag 100 euro van, dus we hebben een backup (hoewel deze afgelopen weekend op is gegaan aan een dagje Slagharen).
Maar mocht ik met een heel strak budget moeten werken (bv toen vriendlief geen inkomsten had), dan gebruik ik gewoon de calculator op m'n telefoon, dan weet ik precies op welk bedrag ik zit en of het slim is om iets terug te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:02

Bestaat de mega foodstunter nog?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:05

takkie_muis schreef:

Volgens mij wel ja? Zie niet in waarom die weg zou gaan, hoewel die bij ons er nog geen maand heeft gezeten :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:22

Destination schreef:
takkie_muis schreef:

Volgens mij wel ja? Zie niet in waarom die weg zou gaan, hoewel die bij ons er nog geen maand heeft gezeten :=

Hmm de FB is weg.. en Google brengt me niet meer info.. Wel zijn er maar 4 winkels nog

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:26

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:10

Oooh ik ontdek door jullie dat de MFS hier in Zwolle blijkbaar ook weg is. Nou ja, zo boeiend was het niet, alleen het plaatgebak was erg fijn als je eens goedkoop een groter aantal mensen wilde trakteren, maar vlees enzo kocht ik er nooit meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:16

Ze hebben schulden in provincie Groningen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:28

Bij ons in Amersfoort was hij ook opeens verdwenen. Erg jammer, er zat toch bijna altijd wel wat interessants voor ons bij!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 22:29

Waar kan je noten redelijk goedkoop halen? Vind het wel lekker om af en toe een zakje cashewnoten te halen, maar die zijn zelfs bij de lidl tegenwoordig duur en daar kan je alleen maar een mega zak halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:03

Klopt, daar ben ik ook naar op zoek. En ik zoek ook goedkope pijnboompitten.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:37

Ik zie nu net dat die in Harderwijk ook weg is....maar goed dat ik er dan niet heen ben gereden laatst :=
Kreeg via fb ook al geen updates meer...