Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:54

Dat is ineens snel gegaan, kosseh! Wat fijn, gefeliciteerd.

FlyingAngel jij ook gefeliciteerd!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:43

Kosseh en FA gefeliciteerd!

Wij kregen gisteren bericht dat de kopers de financiering rond hebben, heel fijn. 31 mei is de overdracht!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:10

Kosseh, Flying Angel en Noeps gefeliciteerd! Fijn zeg allemaal!

@Zsazsa jeetje zeg binnen een jaar kopen en verkopen en weer kopen, en dan ook nog verbouwen etc wat een toestand :j

Citaat:
VanHuisUit, is de overdracht goed gegaan? Je zoons eerst huis?

Ja gelukkig alles goed. Verkoper heeft het keurig achtergelaten. Gisteren en vandaag direct met verven aan de slag, frist het toch altijd flink van op, en even nieuw vloertje in de keuken gelegd, lag erg slordig gelegd laminaat in, nu weer lekker strak vloertje (ook laminaat overigens maar het lijkt net tegels, erg goed gelukt, zwart met structuurtje erin).

Willen nog nieuw toilet erin en een nieuwe thermostaatkraan plus regendouche in de badkamer plus goede spiegelkast boven wastafel. Maar dat gaan we ergens volgende week of die week erop doen, nu ff geen tijd voor :o alles wat er in zit werkt en is heel dus het is niet echt nodig zeg maar.

Meer beetje pimpen dus dan dat het verbouwingen zijn (ook nog het deurbeslag vervangen en de stopcontacten, zijn allemaal nogal gammel }:0 ), zoonlief gaat er denk morgen of overmorgen echt heen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:43

Wij gaan morgen kijken bij een huis om de hoek. Ben zo benieuwd!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:01

Succes Tink, spannend

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:56

Gefeliciteerd met alle gekochte en verkochte huizen! *\o/*

Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met het kopen van een huis wat uit de sociale huur komt?

Hier in de buurt staat een heel leuk huis te koop uit de sociale huur en die procedure gaat iets anders. Het staat voor een vast bedrag te koop en het is op inschrijving en loting gegaan via de Notaris. Wij zijn als eerste geloot dus we mogen als eerste kijken! Dus geen gedoe met eventueel overbieden maar wel heel benieuwd of iemand hier ervaringen heeft met zoiets :)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:06

Mijn ex kocht in 2011 een woning van de woningbouw. Was toen met voorkeur aangeven welke woning je graag wilde (waren meerdere woningen) en op basis van inschrijving werden de woningen 'verloot'. Hij was uiteindelijk eerste bij zijn tweede voorkeur. Hij heeft hem zelfs nog met korting gekocht. Dan moest je er X aantal jaar blijven wonen. Anders had je geloof ik een soort winstdeling.

Maar hier heb je weinig aan denk :')

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:55

Zo werkt het vaak wel. Er zit waarschijnlijk een soort terugkoop regeling op of idd een winstdeling indien je binnen zoveel jaar weer verhuist. Op zich niet heel spannend (ook niet voor hypotheek verkrijgen). Gewoon even vragen hoe dat bij hun zit en even rustig nalezen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 20:58

Citaat:
ervaring hebben met het kopen van een huis wat uit de sociale huur komt

Yep hier al 2x gedaan.
Wel was er bij mij de voorwaarde van anti speculatie, dat wil zeggen dat je het niet binnen 5 (1e huis dat ik zo kocht) 3 (2e huis dat ik zo kocht) jaar mag doorverkopen. Vond ik wel logisch, want je koopt het vaak ook wat goedkoper (was bij het 2e huis trouwens minder duidelijk dan bij het 1e huis, maar het 1e huis heb ik toen wel aardig verkocht maar niet echt veel winst (was ook in andere tijd hoor, ergens rond 2001 dacht ik, maar die andere is mijn laatste appartement en daar heb ik echt goed aan verdiend :o :) ).
De specifieke regels die gelden verschillen per woning / per woningbouwvereniging en soms zelfs per woonwijk (ik heb het hier over Rotterdam).
Soms is er ook nog een soort voorrangsregeling voor huurders, of dat die met 2 loten meedoen en jij dan met bijv 1 lot, als er geloot wordt (dus dan heeft de ander twee keer zoveel kans).
Maar je weet maar nooit hoe het lot valt dus mocht je er interesse in hebben, zou ik zeker gaan kijken. Mooie is vaak dat je niet hoeft te (over)bieden, dus een vaste prijs en dan per lot.
Dat is in de huidige markt wel zo prettig.

Vaak moet je wel wat doen aan bijv de keuken en badkamer en de verwarming etc. althans dat was bij mij zo. Het is wel zo dat ik er feitelijk zo in kon, maar je wilt het toch een beetje naar jouw zin maken.
En ik denk dat het tegenwoordig ook wel zo is mbt eisen aan energielabel etc dat je het waarschijnlijk wilt upgraden.

Maar dan nog, ik heb het bij beide woningen een prima woning gevonden en vond het kopen uit sociale huur dus geen probleem. Vaak zit je dan in een wat opkomende wijk / straat en is het de investering na een paar jaar zeker meer dan waard.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:19

Daar ben ik weer met een vraag .
Deze week zijn foto’s gemaakt van ons huis. Nu gaat de tamtam hier al snel en zijn er al 2 stellen die graag willen komen kijken. Van mij mogen ze al wel vast kijken, maar het huis staat dus nog niet officieel te koop. Zouden jullie dit doen? En stel we doen het en ze leggen meteen een goed bod neer, wat dan?
Het zou voor ons wel voordelig zijn als het allemaal iets sneller kan aangezien ons huis 2 januari pas online komt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:01

Wij hebben dat wel gedaan. Ook vooraf aangegeven bij de makelaar dat we een aantal geïnteresseerden hadden voor evt onderhandse verkoop die zich in een vroeg stadium bij ons direct hadden gemeld. De afspraak was dat de makelaar in dat geval geen courtage zou rekenen en alleen de uren zou factureren voor onderhandelen/koopcontract, indien we hem daarvoor nodig zouden hebben. We hebben uit die groep kijkers ook een bod gehad, maar dat was onder de vraagprijs en voor ons niet interessant om de onderhandelingen op aan te gaan.

Uiteindelijk zijn onze kopers alsnog voortgekomen uit de periode van stille verkoop, maar hielp de plaatsing op funda en het aantal ingeplande bezichtigingen wel om op onze we-halen-de-woning-van-funda-prijs uit te komen.

Bedenk alvast voor welk bedrag je bereid bent het huis niet op funda te plaatsen. Als je een gewild huis op een goede plek hebt, dan mag de koper ook wat meer betalen om niet te hoeven concurreren met de markt :).

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:47

Noeps schreef:
Wij hebben dat wel gedaan. Ook vooraf aangegeven bij de makelaar dat we een aantal geïnteresseerden hadden voor evt onderhandse verkoop die zich in een vroeg stadium bij ons direct hadden gemeld. De afspraak was dat de makelaar in dat geval geen courtage zou rekenen en alleen de uren zou factureren voor onderhandelen/koopcontract, indien we hem daarvoor nodig zouden hebben. We hebben uit die groep kijkers ook een bod gehad, maar dat was onder de vraagprijs en voor ons niet interessant om de onderhandelingen op aan te gaan.

Uiteindelijk zijn onze kopers alsnog voortgekomen uit de periode van stille verkoop, maar hielp de plaatsing op funda en het aantal ingeplande bezichtigingen wel om op onze we-halen-de-woning-van-funda-prijs uit te komen.

Bedenk alvast voor welk bedrag je bereid bent het huis niet op funda te plaatsen. Als je een gewild huis op een goede plek hebt, dan mag de koper ook wat meer betalen om niet te hoeven concurreren met de markt :).

Bedankt voor je reactie! De makelaar heeft dus bij jullie verder wel al het papierwerk afgehandeld?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 20:43

Wij hebben dat ook een keer gedaan. Makelaar was wel langsgeweest voor verkennend gesprek maar we hadden nog geen overeenkomst.
Er kwam iemand langs die verder op in de straat aan het verbouwen was, hij wist dat we het te koop zouden zetten, deed een prima bod en met hem zijn we verder gegaan.
We hebben de papierwinkel toen helemaal zelf gedaan ism een notaris.
Scheelde dat we al wel eens een huis hadden gekocht en verkocht, dan heb je beetje idee van hoe en wat.
Maar het kan dus wel...
Mocht je al wel een opdracht aan de makelaar hebben gegeven zou ik het ook gewoon door laten gaan en hem dan, stel dat je tot een verkoop komt, de papierhandel etc laten doen. Wel korting bedingen dan want het scheelt hun bezichtigingen etc, niet op funda noem maar op.
Denk dat ze dat wel vaker meemaken hoor! Komt vast goed! Spannend!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 20:54

Wij hebben tweede appartement ook zonder makelaar verkocht en zelf papierwerk gedaan, met modelovereenkomst en een recente verkoop prima te doen

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:31

Nou het heeft ook nog goed uitgepakt, we hebben een bod een stuk boven de vraagprijs zonder voorwaarden! De makelaar gaat nu alles afhandelen qua papierwerk :)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:56

Mijn woning heb ik ook voor de markt uit gekocht. Makelaar was in de middag bij de verkopers geweest voor een eerste afspraak. Door vrienden die het wisten ben ik de volgende dag komen kijken en bij de koffie een bod gedaan wat geaccepteerd werd. Heb dan ook wel boven de vraagprijs geboden die ze in gedachten hadden en beide partijen zijn tevreden! Scheelt inderdaad een langere periode onzekerheid, opruimen en foto's maken, onbekenden over de vloer met kijken, makelaarskosten en elkaar pas ontmoeten bij de notaris. Dat soort zaken waren voor de verkopers wel ook wat waard en doorslaggevend om open te staan voor mijn bod.

Het is ook niet altijd zo dat een woning via Funda en bezichtigingen de hoofdprijs op gaat brengen. Sommige huizen staan ook in deze tijd onverklaarbaar lang te koop of gaan alsnog voor of onder de vraagprijs weg.

Hier krijg ik in februari de sleutel. Zo blij! Financiering is ook helemaal rond en bij de taxatie is de woning alsnog boven de aankoopprijs getaxeerd. Helemaal zin in een nieuwe start volgend jaar :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:16

@HB jeetje zeg gefeliciteerd!
@stitchlover nou dat zijn leuke vooruitzichten!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:19

Ik kom me hier ook melden! Al eerder meegepraat in deel 1 toen we drie jaar geleden op zoek waren naar een woning. Inmiddels zijn we weer op zoek en ligt er een bod op een huis, vandaag horen we iets. Spannend dus!!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:01

Spannend CCCCC!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:39

Helaas niet geworden! We hadden best wat overboden, ben heel benieuwd wat het winnende bod dan wel is :Y)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:22

Balen CCCCC! Je kan dat nu na een tijdje zien toch?

Bij het appartement waar ik volgende maand de sleutel van krijg is maar 1 ander bod gedaan.
De makelaar had tijdens de bezichtiging al door laten schemeren dat er een bod was gedaan wat te ver onder de vraagprijs lag, maar wat het dan zou zijn echt geen idee. Te laag voor een tegenbod, dat wist ik wel.

M'n appartement stond in juli voor 325.000 te koop. Deze is gezakt na 3,5 maand naar een vraagprijs 295.000, zodat ze wat meer kijkers trokken. Een week nadat die opnieuw op funda is gezet met de nieuwe vraagprijs is het bod uitgebracht.
Een bod van 225.000 onder voorbehoud van financiering ook nog. In een markt waar ook nog overboden wordt vind ik het ook wel een erg laag bod.
Aan de ene kant als je niet probeert is het sowieso een nee, maar aan de andere kant is mij verteld op te passen met lage biedingen ivm het serieus genomen blijven worden (ook bij andere huizen die via die makelaar gaan)

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:36

Er gaat weer een huis in ons budget online komen. Moeten nog gaan kijken maar ben er bang voor dat ik de prijs voor wat je er voor krijgt niet waard vind.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:34

@Kosseh: ja klopt, zodra alles definitief is komt het biedlogboek openbaar. Ben heel benieuwd! De makelaar gaf aan dat er komende maand nog een soortgelijke woning op de markt komt, dus we gaan kijken of dit iets is. Heb jij jouw appartement nog voor een mooie prijs kunnen verkopen?

@plop1997: in welke regio en budget zoek je? Wij hebben best wat eisen en een relatief hoog budget, maar vind het bizar dat je met 600.000 hier geen woning kan vinden die aan alles voldoet. Is meer dan een half miljoen, belachelijk eigenlijk.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:18

Even een schopje omhoog en een vraag aan mensen die al een keer een hypotheek hebben afgesloten.

Over 3 weken is de overdracht al en m'n hypotheek is nog steeds niet rond... Ik heb naast m'n standaard uren ook bereikbaarheidsdienst (avonden en weekenden). M'n werk heeft de vergoeding hiervoor ingevuld op de werkgeversverklaring als overwerk (omdat het naast m'n contract uren is). De hypoteekvertrekker zegt dat het als Onregelmatingheidsvergoeding moet, maar die krijg je alleen als je je contract uren buiten de kantoortijden werkt (wat bij mij dus niet zo is).
M'n werkgever wilt het daar dus niet invullen, maar de hypotheek verstrekker accepteert zo niet mijn aanvraag. Terwijl ik zelf zonder die vergoeding genoeg verdien om de hypotheek aan te gaan die ik wil, maar omdat m'n bereikbaarheidsdiensttoeslag op m'n loonstrook en werkgevers verklaring staat moet dit kloppen.

Iemand hier ervaring met een hypotheek aanvragen die ook bereikbaarheidsdienst draait?
Of ervaring wat de doen als hypotheek verstrekker en werkgever het niet eens zijn?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:25

Laat ze rechtstreeks even schakelen. Dus koppel je contactpersoon van de hypotheek even aan je hr-afdeling.