Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 07:19

Wat fijn dat mensen toch nog zoveel budget hebben om te reizen. Zo’n bedrag krijg ik wel bij elkaar per jaar maar dan moet ik keuzes maken en ook mazzel hebben dat er niet veel stuk gaat. Dit jaar al een kapotte combimagnetron en de koelkast moet ook. En de auto moet een grote beurt. En ik wil graag een scooter kopen voor mijn dochter eind dit jaar. Dus ja, dan blijft er eigenlijk niks meer over voor vakantie. Dus dan maar niet dit jaar, ben in 2018 voor het laatst geweest. Misschien volgend jaar weer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 07:41

Hier staat vakantie ook bovenaan de lijst. Helemaal met corona ben ik daar wel achter gekomen hoe ik dat heb gemist.niet alleen de vakantie zelf maar het plannen maken het reizen ansich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:04

Zelfs bij grote reizen kijken wij naar hoe we meeste waar voor ons geld kunnen krijgen en als we kunnen besparen doen we dat. Maar soms kiezen we ook voor een iets duurdere optie als dat meer gemak met zich meebrengt, en zeker als er een hele goeie service bij hoort.

Ik heb mijn fiets gekozen *\o/* Het wordt een Giant Revolt gravelbike. Gisteren bij de fietswinkel langs geweest, alles kunnen bekijken en vergelijken, hele fijne uitleg gehad en de knoop doorgehakt. Vandaag of zaterdag ga ik opnieuw langs om mezelf helemaal te laten opmeten (doen ze voor elke fiets en is gratis bij aankoop) en dan is het normaal 2-3 weken tot ik hem kan ophalen. De Fietsenman heeft een frame staan dat waarschijnlijk perfect mijn maat zal zijn en ze hebben een flinke stock aan andere materialen.
Zoooo spannend!

Uiteindelijk dit besloten omdat ik indien gewenst via werk altijd nog kan opteren voor de lease van een elektrisch exemplaar mocht ik dat willen. De gravelbike kan ik gewoon voor veel meer dingen gebruiken, vandaar dat ik toch daarvoor gegaan ben. En het is €1000 goedkoper dan een elektrische :Y)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:17

Ik vind vakantie ook heel belangrijk maar wel zonder restricties.. Sinds corona dus ook niet meer geweest, wil pas weer gaan als je nergens meer een QR of test nodig hebt en alles gewoon open is zonder mondkapjes. Lijkt er op dat dat deze zomer wel al in de buurt komt.
Spaar nu bijna 300-500 euro per jaar voor vakanties, voor mij is dat heel veel geld, maar ik kan er ook wel prima een weekje of langer voor weg (voor corona tenminste, geen idee wat het nu doet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:32

Er is wel sprake om op Europees niveau die covidpass erdoor te krijgen, want in België is er de intentie om vanaf het najaar de boel weer te gaan beperken. Indien nodig zeggen ze, maar daar geloof ik niks meer van.

Ik was bij het begin actief voorstander van de maatregelen en vaccins, ook omdat ik in de zorg werk en genoeg gezien heb wat covid allemaal kan aanrichten. Intussen zijn we echter al zoveel verder geëvalueerd dat ik het gewoon welletjes vindt. De grootste groepen zijn beschermd, de zorg is erop aangepast en kan er nu goed mee om qua zorgbeleid etc, we weten wat erbij komt kijken zeg maar. Wie er nu nog doodziek van wordt en/of aan overlijdt zijn diegene die er (denk ik dan) altijd risico voor zullen hebben. En 100% uitroeien is misschien niet eens mogelijk.

Ik heb 4 prikken gehad, ik ga absoluut niet meer voor een 5e. Als ik ergens geweigerd wordt omdat mijn boosters te oud zijn, jammer dan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:51

Zolang de corona een milde variant is zoals die nu rond gaat/gaan is er inderdaad weinig reden tot grote maatregelen, maar en volgende mutatie kan ernstiger zijn (samen met net zo besmettelijk). Optimistisch blijven zeker, maar plannen voor (met als uitgangspunt dat het dan juist niet nodig is) blijft verstandig en zeker iets wat een overheid als taak heeft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:59

De coronawet is onlangs weer verlengd tot 1 juni. Wat ik niet snap aangezien het kabinet het nu ook bestempeld in zekere mate tot een griepje.
Zelf heb ik wel een reis geboekt voor november. Wederom naar de VS op familiebezoek.

Zouden de testverplichtingen eraf gaan dan zouden er veel meer mensen gaan

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:39

Ik verkies liever andere dingen dan vakantie eigenlijk. Laatste vakantie was in 2019 en ik doe het dan echt voor m’n kinderen. Ik geniet er wel van maar vind het ook dodelijk vermoeiend en pittig zo in m’n eentje met kids.
Ik zou in de zomer nog wel een weekje in nl weg willen maar vind niks voor een normale prijs.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:35

Ik heb gemerkt dat ik vakantie 'om vakantie te hebben' niet zo interessant meer vind. En thuis is het ook gewoon fijn. Vanaf het voorjaar groeit en bloeit er van alles, bijna zonde om dan weg te gaan.

En ok, zoals we nu doen was ook niet helemaal de bedoeling, bijna alleen maar klussen en een stuk minder leuke dingen doen als we wilden :')

Maar dat komt hopelijk volgend jaar wel weer.

Trips die ik nu ga plannen hebben waarschijnlijk altijd wel een bepaald doel om te kijken of we daar iets willen kopen. Heel andere manier van vakantie houden dus.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:43

Suzanne: hier gaat het ook niet zonder keuzes maken. Zo verlaat ik nu een baan die wel leuk is en best chill voor iets wat een pak pittiger gaat zijn maar wel veel beter verdient. Ik werk ook op zondag en tik een hoop meer uren weg dan de meeste mensen. Wij wonen in een klein oud huis.
Maar doordat ik veel werk en eenvoudig woon, kan ik verder wel vrij ruim leven dat klopt zeker. We hebben ook geen kinderen. Scheelt ook.

Show je je nieuwe fiets eens als je hem hebt varekaj?

Ik heb het ook gehad met de maatregelen. In het begin stond ik er helemaal achter en had ik begrip voor de soms onlogische beslissingen. Inmiddels heb ik het er gewoon mee gehad. Veel mensen zijn te stom om er zicht iets van aan te trekken of te snappen dus het heeft toch amper nut. En de onlogica van de maatregelen…

Ik heb het reizen enorm gemist. Ik ben er maanden mee bezig op voorhand en dat heeft er wel ingehakt dat dat er niet was. Ik zoek graag zo goedkoop mogelijk maar wel nice. Gelukkig lukt dat in veel landen ook goed!

Ik ga wel nooit naar resorts of zo. Wij reizen echt vrij actief.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:31

Ik zou dolgraag eens een all inclusive vakantie willen meemaken in een land als Turkije oid. Warm maar niet te heet,geen zorgen,geen oei hoe laat is het want die paard of hond moet z'n pillen hebben,nee gewoon helemaal niets.

Heb het nog nooit meegemaakt, misschien idealiseer ik het een beetje :o

Voor nu zie ik ff weinig waar we op kunnen besparen. Ja ff geen grote uitgaven doen :+

Spaarrekening is behoorlijk ingeslonken en omdat ik nog steeds in de ziektewet zit kan ik ook geen overuren maken.

M'n man naar de winkel sturen doe ik ook niet meer :+ die kan namelijk wel heel snel en doelgericht boodschappen doen maar kost mij toch wat teveel met die acties van hem }:0

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:19

Mij lijkt all incl. helemaal niks, maar toch wil ik het volgend jaar een keer doen. De tweeling gaat dan naar de middelbare school en dan wil ik een keer een week ultra all inclusieve op vakantie. Ben heel benieuwd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:21

Ik heb het 1 x gedaan in Mexico en ben 5 kilo aangekomen in 1 week :+ .
Verder vind ik het zelf veel te leuk om op zoek te gaan naar restaurantjes.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:23

Fitzroy schreef:
Ik heb het 1 x gedaan in Mexico en ben 5 kilo aangekomen in 1 week :+ .
Verder vind ik het zelf veel te leuk om op zoek te gaan naar restaurantjes.

Precies, dat vind ik dus ook! Maar voor de kinderen lijkt het me wel heel erg tof om een keer naar een gigantisch park te gaan vol glijbanen en te eten wat je graag wilt en wanneer je wilt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:23

Ik ben zo bang voor voedselvergiftiging.
Maar als ik zou gaan dan wil ik wel van een glijbaan af... Anders is er ook niks meer aan

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:36

Ik hou ook meer van zelf lekker op zoek naar kleine restaurantjes, en ook meer rondreizen en dingen beleven. Maar herken het wel van toen de kids klein waren, dan wil je vooral rust en effe tijd voor jezelf.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:44

fokfanaat schreef:
Ik hou ook meer van zelf lekker op zoek naar kleine restaurantjes, en ook meer rondreizen en dingen beleven. Maar herken het wel van toen de kids klein waren, dan wil je vooral rust en effe tijd voor jezelf.

Ik wil het inderdaad voor hun doen. Nu doen we meestal om de dag wat. Ene dag actief, andere dag mogen de kinderen kiezen.

Dit jaar blijven we in NL en hebben we een heel tof huis gehuurd op een park. Hond mee en er is wat animatie voor de kinderen. Midden op de Veluwe dus dat vind ik nog wel leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:06

All inclusive is opzich af en toe om te relaxen echt heel fijn, maar ik plan dan wel bijna elke dag een excursie/uitstapje. Wil wel iets van de omgeving zien :')

En goed recensies lezen, je wilt geen all inclusive waar hordes Engelsen of Russen zitten. Die zuipen alleen maar, maken er een smeerbende van en continu dronken = heel irritant. Dus vaak betekent dat niet de allergoedkoopste optie kiezen :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 18:21

@Varekaj ik zit er hetzelfde in. Ook genoeg gezien en meegemaakt afgelopen 2 jaar en wellicht dat het weer uit de hand gaat lopen ivm nieuwe varianten maar ik hoef ff geen boosters meer, ff uitgeprikt hier. Als ik bij kwetsbare mensen op huisbezoek ga doe ik wel een zelftest, dat dan weer wel.

Voor mijn vakantie trek ik per jaar zo'n 2000 Euro uit. Dat wil zeggen zo'n 1500 voor mezelf en zo'n 500 Euro voor de hond in het pension }:0 Daar moet het voor (alles qua uitstapjes) en heb ik meer nodig jammer dan, dan ga ik niet.
Vandaag weer heerlijk eind gefietst, ook leuk en toch zie je altijd weer dingen die je nooit eerder zijn opgevallen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:26

Ik ga ontzettend graag met paard op stap in eigen regio. Zeker bij mooi weer als vandaag voelt dat even fijn als vakantie, en als ik eens iemand meepak op sleeptouw zeggen ze het zelf ook. Ik kan echt genieten van wandeltochten en fietsen, als het maar buiten is.

Op reis varieert ons budget. De reis zelf is de ene keer duurder dan de andere keer. We zoeken wel graag zelf plekjes om te eten, doen bijna dagelijks uitstappen al zal een dagje zwembad er ook weleens tussen zitten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:34

Ik ben 1 keer all-in op vakantie geweest en vond het vreselijk, de hele dag draaide om het eten daar ipv onderweg spontaan iets te eten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 18:38

Lekker is dat he. Ik heb er ook altijd enorm van genoten toen ik mijn paard nog had, die dagjes of soms weekendjes.

Ipv all inclusive vind ik het vol pension bij een goed hotel ergens in het buitenland, als je daar een weekje bent helemaal geweldig. Moet je het wel treffen met het hotel maar dat is ook een kwestie van de recensies goed lezen etc. Ben in 2019 bijv met mijn zoon naar Kaap Verdië geweest, was echt zo'n mooie vakantie. En het hotelletje wat we hadden was niet duurder dan een all inclusive zo'n groot resort, eindje verderop maar we hadden het wel mooi super gezellig en zaten echt tussen de 'locals'. Erg leuk.
Daarvoor een keer ook vol pension bij hotel in Zwitserland geweest, bij meer van Geneve. En een keer in de buurt van Edinburgh. Bij beide plekken op zich toplocaties maar dat hotels waren echt niet vreselijk duur. Het leuke is dat als je er een paar dagen bent en dan full service zeg maar je ook echt wat opbouwt met het personeel (en ze snel bereid zijn iets extra's voor je te doen en niet alleen omdat ze dingen naar fooi maar gewoon uit servicebereidheid).
En dat het dan allemaal om eten draait, dat is dan niet zo (gelukkig). Lijkt me echt niets eerlijk gezegd :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:08

Schoonbroer en schoonzus doen alleen maar all in omdat ze dan exact weten wat ze kwijt zijn aan hun vakantie. Ze zullen weleens een maaltijd overslaan om buitenshuis te eten, maar doen dat niet frequent. Uitstappen zijn vaak dagje shoppen, wat dingen bezoeken of een excursie die erbij hoort/geboekt kan worden. Kortom, meer "massatoerisme" dan wat wij verkiezen. Dan gaan wij sneller zelfstandig op onderzoek uit.

Ierland staat ook nog op ons reisbedtemmingslijstje :D maar dan eerder een road trip ofzo. In Lapland was half pension wel fijn, daar zit alles verder van elkaar af en heb je soms gewoon geen andere optie dan in het hotel eten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:18

Charaz schreef:
Ik ben 1 keer all-in op vakantie geweest en vond het vreselijk, de hele dag draaide om het eten daar ipv onderweg spontaan iets te eten

Maar dat is volgens mij de hele bedoeling van het concept?

We gaan idd niet naar iets goedkoops. Heb al wat rondgekeken en een aantal opties genoteerd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 20:02

Ik weet eigenlijk niet wat goedkoop is eerlijk gezegd... toen ik 'jong' was (zeg tot een jaar of 30 /35) ging ik altijd super low budget met tent etc sinds er een kind was werd ietsje uitgebreider (lees: bij enorme regen of slecht weer af en toe een hotel) en sinds ik gescheiden ben is het geen low budget meer nee :+
En ik ben daar erg blij mee. Heb jaren en jaren op zo'n K-matje gelegen en af zitten zien met een brandertje etc.
Dat wil ik dus niet meer. En mijn huidige partner gelukkig ook niet.

Waar mee ik niet wil zeggen dat de low budget vakanties ook niet zijn charme heeft hoor, zeker weten, alleen ik heb het wat dat betreft allemaal wel gezien :7 :o