Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:05

Ah oke. Ik had niet echt een idee van de normale prijzen bij zoiets.

Er zitten in mijn stekjes vaak rouwvliegjes, al lijken ze tot zover niet echt erdoor aangetast. Maar ik wil toch eens kijken voor een oplossing

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:14

Een collega heeft ooit aaltjes besteld via biobestrijding.nl Afhankelijk van hoeveel je er nodig hebt, begint de prijs bij €16,50. Geen idee wat de verzendkosten zijn trouwens.

Ik geloof dat de meeste kneusjes uit mijn box elders beter af waren geweest. Inmiddels is de hypoëstes dood en blijk ik niet geschikt te zijn voor varens. Zowel mijn venushaar als zinkvaren als nu de polystichum uit de kneusjesbox gaan hard achteruit zodra ik ze in huis heb. En de slaapkamer blijkt niet geschikt voor planten, want de muehlenbeckia is al de derde plant op die plek die daar wegkwijnt. En ik vond de muehlenbeckia nog wel zo leuk! ;(
Ondertussen doen de epipremnum, de monstera en de calathea het gelukkig wel goed.

Van de syngonium die ik zelf had aangeschaft begrijp ik niks meer. Hij had natte pootjes, dus ik geef 'm tijdelijk minder/geen water, maar tegelijkertijd laat ie daardoor juist z'n blaadjes hangen. Wat moet ik daar nou mee? Geen water geven is niet goed, maar ondertussen staat er na een minimale gietbeurt wel weer water onder in de pot. Hij schiet wel flink wat nieuw blad, dus heel ongelukkig lijkt ie ook niet.

Hoe doen jullie dat trouwens met de verkoop van stekjes? Ik blijf maar avocadopitten planten, terwijl ik zelf al genoeg plantjes heb, maar ik vind het gewoon te leuk om ze op te kweken. Ik las dat iemand hier ze verkoopt via marktplaats. Verstuur je ze, laat je ze ophalen, wat vraag je er voor? Ik denk er namelijk over om ze ook maar af te staan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:48

Ik verkoop geen stekjes, ik geef ze liever weg. Maar op zich stek ik ook niet zoveel of met een bepaald doel.

In het tuincentrum kun je vaak mooiere plantjes halen voor maar een klein beetje meer. Dan ga ik niet de moeite doen om voor bv € 1,50 een plantje op te sturen.
Let wel: dan heb ik het over planten die ik regelmatig op MP voorbij zie komen zoals de pannenkoekplant, een gewone gatenplant of een Philondendron Micans.
Bijzondere planten vind ik een ander verhaal.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:05

Ondertussen heb ik iedereen in mijn directe omgeving al van avocadoplanten voorzien, dus weggeven behoort niet echt meer tot de mogelijkheden. Ik kan natuurlijk ook stoppen met het kweken van avocadoplanten, maar het is een beetje een verslaving geworden. :+
Overigens hoef ik er niet eens perse geld voor te hebben. Ik wil ze vooral kwijt.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:12

Mij monstera baby krijgt een nieuw blad mèt gat *\o/* oké, het is een klein gat maar toch. Hij wordt volwassen *\o/*

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:42

Ik haal veel plantjes en stekjes van weggeefhoeken/ruilhoeken. Erg leuk, als je een leuke deal kan sluiten! Misschien is dat een idee Chanen?

@Ontherun: Ik ken het gevoel! Hier ook monstera's gestekt en van de 6 hebben er nu 5 een nieuw 'gewoon' blad en 1 direct al met gaten! WhOhOo *\%/*

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:30

Ah jongvolwassenen monstera's! Ik doe ook mee, mijn baby uit de kneusjesbox heeft nu ook twee gaten bladeren. Eén van mijn favoriete planten.
Afbeelding

En net een bloemetje bij de calathea gespot. Las dat je die beter weg kan halen, dus dat gaan we zo maar doen.

Afbeelding

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:52

Ik heb veel weggegeven maar nu verkoop ik via FB of ik ruil voor iets leuk. :j
(weggeven blijft wel gewoon voor vrienden)
Stekken en avocado's zijn hier ook een verslaving, niet normaal :=

Je kan ze ook wat groter laten worden, in een leuk potje en als (verjaardags)cadeautje geven :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:56

Ik merk dat ik de stekjes ook enorm leuk vind. Ben alvast plantjes aan het sparen voor ons volgende huis.

Helaas weinig vrienden/kennissen met planten, waar ik stekjes vandaan kan halen :')

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:40

Volgens mij hebben we hier wel een plantenasiel waar ik mijn stekjes ongetwijfeld kan lozen, maar die is alleen op vrijdagmiddag van 14-17u geopend en ik werk fulltime. Super handig! Hoewel ik nu met thuiswerken wel wat flexibeler ben geworden, dus misschien binnenkort maar eens tussendoor op en neer fietsen.
Alle vrienden, familie en collega's die enthousiast waren over een avocadostekje hebben er inmiddels namelijk wel een, dus daar hoef ik op verjaardagen, housewarmings of wat dan ook niet meer mee aan te komen.

Geweldig, die eerste gaten in het blad van de monstera. Voorlopig perst mijn kneusje er alleen nog hele bladeren uit, maar mijn volwassen plant krijgt bladen met steeds meer gaten. Ik betrap mezelf er op dat ik, iedere keer als er een nieuw blad tevoorschijn komt, weer even tel hoeveel gaten er deze keer in zitten. Het tot nu toe grootste blad telt er inmiddels zeven, terwijl ik 'm anderhalf jaar geleden kocht met slechts één blad met één gat.
Hij gaat sowieso hard! Een half jaar geleden heb ik 'm in een nieuwe pot gezet, maar nu moet ie alweer groter. Ondertussen heb ik zo'n grote pot nodig dat ik me afvraag of ik die wel mee krijg op m'n fiets.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:33

Aaltjes koop ik vaak via biobestrijding of ecostyle, meestal neem ik de middelmaat, maar heb ook een hoop planten.

Qua stekjes verkopen, ligt er aan wat voor stekjes. Sommigen zet ik te koop via MP of FB, maar dat gaat dan wel om zeldzame aroids. Wat meer common stekjes geef ik vaak weg via FB plantenasiel of ruil ik.
Laatst een stekje van Epi pinnatum geruild tegen twee marimo mosballetjes <3

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:08

@Chanen: Anders kan je ook nog een berichtje sturen naar het plantenasiel. Vaak zijn dat particulieren. Als je het uitlegt mag je misschien op een andere dag wel wat uitzoeken :).

Ik ga zo mn Yucca en Graslelie verpotten. Yucca heeft de grond zó droog elke keer, dat ik daar even verse grond bij wil doen en wellicht een maatje groter (even kijken wat ik nog heb ;) ). De graslelie staat in terracotta en dat blijkt voor de wat dorstiger variant toch niet zo handig. De Monstera's doen het prima in terracotta, maar de graslelie, die ook flink licht staat, zuipt wat teveel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 17:36

Chanen schreef:
Een collega heeft ooit aaltjes besteld via biobestrijding.nl Afhankelijk van hoeveel je er nodig hebt, begint de prijs bij €16,50. Geen idee wat de verzendkosten zijn trouwens.

Ik geloof dat de meeste kneusjes uit mijn box elders beter af waren geweest. Inmiddels is de hypoëstes dood en blijk ik niet geschikt te zijn voor varens. Zowel mijn venushaar als zinkvaren als nu de polystichum uit de kneusjesbox gaan hard achteruit zodra ik ze in huis heb. En de slaapkamer blijkt niet geschikt voor planten, want de muehlenbeckia is al de derde plant op die plek die daar wegkwijnt. En ik vond de muehlenbeckia nog wel zo leuk! ;(
Ondertussen doen de epipremnum, de monstera en de calathea het gelukkig wel goed.

Van de syngonium die ik zelf had aangeschaft begrijp ik niks meer. Hij had natte pootjes, dus ik geef 'm tijdelijk minder/geen water, maar tegelijkertijd laat ie daardoor juist z'n blaadjes hangen. Wat moet ik daar nou mee? Geen water geven is niet goed, maar ondertussen staat er na een minimale gietbeurt wel weer water onder in de pot. Hij schiet wel flink wat nieuw blad, dus heel ongelukkig lijkt ie ook niet.

Hoe doen jullie dat trouwens met de verkoop van stekjes? Ik blijf maar avocadopitten planten, terwijl ik zelf al genoeg plantjes heb, maar ik vind het gewoon te leuk om ze op te kweken. Ik las dat iemand hier ze verkoopt via marktplaats. Verstuur je ze, laat je ze ophalen, wat vraag je er voor? Ik denk er namelijk over om ze ook maar af te staan.

Venushaar kan je eventueel afknippen net boven de potgrond, dan maakt die nieuwe takjes aan. Is je luchtvochtigheid misschien heel laag ?

Heb je een donkere slaapkamer?

Syngonium kunnen ook gaan hangen afhankelijk van hoe groot ze zijn, het is namelijk eigen een klimplant.

Weet er nog iemand een leuke pot voor deze speciale plant?
Afbeelding
Ga ook een keertje binnen verpotten door het rotweer hoor :') direct potgrond overal.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 19:30

Inmiddels is de venushaar allang de deur uit, dus die tip kan ik helaas nu niet meer gebruiken, maar ik ga 'm zeker onthouden! Ik heb een slaapkamer op het noordwesten, maar op zich is ie niet heel donker. Van luchtvochtigheid heb ik geen idee. Zou best kunnen dat die laag is, maar daarom sproei ik mijn planten geregeld met demiwater.

En ik zal me wat minder zorgen gaan maken als mijn syngonium gaat hangen. Ik wist helemaal niet dat het een klimplant was, maar dat verklaart.

Heerlijk, zoals die kat schuldbewust opkijkt! :')

@Sting: Ik wil alleen plantjes dumpen, geen nieuwe uitzoeken. Voorlopig heb ik er even genoeg. Maar bellen met de vraag of dat ook een keer op een ander tijdstip kan, kan geen kwaad.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 21:09

Ja ik zag het voor het eerst bij een filmpje van Planterina, deze:

Hij wordt ook wel de Arrowhead Vine genoemd - dus dat is ook wel weer logisch.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 00:13

Ik verkoop ook geen stekjes. Wel ruil ik regelmatig wat en het meeste geef ik gewoon weg wegens chronisch ruimtegebrek :=

Air schreef:
Weet er nog iemand een leuke pot voor deze speciale plant?
[ [url=m/u5Wo1V.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ga ook een keertje binnen verpotten door het rotweer hoor :') direct potgrond overal.

<3

Mijn Saxifraga stolonifera kreeg scheuten met bolletjes. Ik dacht dat dat het was qua bloei, beetje saai, dus ik wilde ze al bijna wegknippen zodat de energie van de plant naar de vorming van nieuw blad zou gaan. Blij dat ik dat nog niet gedaan had. Het lijken wel een soort minuscule orchideetjes <3

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 07:33

Ik kan vanmiddag een grote sanseveria ophalen <3

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:12

Voor wie wilt: je mag mijn areca palm op komen halen in Amersfoort. Krijg de wolluis echt niet onder controle en geen zin om er nog meer tijd in te stoppen, wij gaan een nieuwe kopen.

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:28

Balen van de wolluis. -O-

Wat heeft jouw kat trouwens een geweldige plek!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:33

Sfeervolle foto. :j
Plant is gaaf, ik woon in de buurt maar ik zie het ook niet zitten. :o

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:14

Herkenbaar van de palm. Heb net mijn enorme Orbifolia weggegooid. Compleet onder de spint -O- kan wel janken!!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:20

Coconut schreef:
Herkenbaar van de palm. Heb net mijn enorme Orbifolia weggegooid. Compleet onder de spint -O- kan wel janken!!!

Schoonmaken hielp niet ;(?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:30

Hoop zo dat ik nooit last krijg van spint of trips :oo

Ik ben zo blij met mijn sanseveria. En nog 3 kleine cactussen opgehaald bij de ikea :')
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 20:50

Mooie aanwinsten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:15

Dankje!

Kun je planten preventief behandelen om te voorkomen dat je last krijgt van trips/spint etc?