[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:06

Iemand toevallig ervaring met mge-regeling?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:13

http://www.hypotheekvoorstarters.nl/Maa ... MGE-Woning
Dit bedoel je? Ik ken iemand in Rotterdam met zo'n terugkoopregeling. Op zich wel fijn, zeker voor starters die wellicht niet heel lang in het huis blijven zitten, dat je een gegarandeerde koper en een gegarandeerde prijs hebt. In het voorbeeld dat ik ken wordt er volgens mij niets gedeeld, geen winst maar ook geen verlies. Je kosten koper ben je in dat geval wel sowieso kwijt denk ik?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:46

Ik heb mijn huis met koopgarant gekocht :j
Ilse, wat leuk dat je gaat samenwonen!

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:27

veerledec schreef:
http://www.hypotheekvoorstarters.nl/Maa ... MGE-Woning
Dit bedoel je? Ik ken iemand in Rotterdam met zo'n terugkoopregeling. Op zich wel fijn, zeker voor starters die wellicht niet heel lang in het huis blijven zitten, dat je een gegarandeerde koper en een gegarandeerde prijs hebt. In het voorbeeld dat ik ken wordt er volgens mij niets gedeeld, geen winst maar ook geen verlies. Je kosten koper ben je in dat geval wel sowieso kwijt denk ik?

Kk ben je dan inderdaad kwijt, in dit geval wordt winst/verlies gedeeld. Lijkt voor ons een prima constructie, maar hoor graag ervaringen gezien op internet zo wisselend is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:29

Maar waarom zou je dat willen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:31

manzano schreef:
Maar waarom zou je dat willen??

Huizen zijn ook goedkoper omdat er 25% korting op zit, anders zouden die buiten budget vallen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:37

Ooh ok. Dat wist ik niet.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:04

Haike, wat wil je weten?
Er is sinds ik mijn koopgarant heb heel wat aan de voorwaarden gesleuteld... Voor mij was de terugkoopregeling icm net afgestudeerd en een mooi groot huis willen de aanleiding geweest :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:18

Mootje schreef:
Haike, wat wil je weten?
Er is sinds ik mijn koopgarant heb heel wat aan de voorwaarden gesleuteld... Voor mij was de terugkoopregeling icm net afgestudeerd en een mooi groot huis willen de aanleiding geweest :')

Hoe ervaar jij het, zijn er als je het gekocht hebt, nog voor- of nadelen waarje vooraf niet aan hebt gedacht? En die voorwaarden, neem aan dat je tekent en dus alles in overleg gedaan moet worden en ze dat niet zomaar kunnen doorvoeren?
Wat moet je rekenen voor kk, zelfde als normaal denk ik?

Heb me er nog niet heel erg in verdiept, maar zag toevallig vandaag mooi aanbod, dus daar info ingewonnen maar hoor liefst zo veel mogelijk ervaringen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:22

Ik weet hoe dat nu werkt met zo'n constructie , maar een jaar of 10 geleden (toen de huizenmarkt nog "iets" anders was :P ) hebben de ouders van mijn vriend een flatje voor hem in Rotterdam gekocht , dat kon toen nog op een 2e hypotheek als je al een eigen woning had. Was blijkbaar interessanter dan huren , terwijl de beste mensen absoluut niet rijk zijn ofzo....

Ze hebben die flat toen gekocht in zo'n constructie , hij heeft er enkele jaren gebruik van gemaakt , zijn broer ook nog geloof ik , en toen ze het verkochten leverde het een leuke winst op waardoor het hele avontuur zowel vriend als ouders geen cent gekost heeft en ze zelfs nog een leuk zakcentje er aan over hielden :)

Voordeel was dat je het altijd terug kon verkopen maar dan ook wel deelde in de eventuele winst :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:27

Huis is van mij en hoef niets te overleggen oid...
Ik heb mijn huis von gekocht, maar de kosten van notaris, bouwrente e.d. zijn betaald door de verkoper.
Ik krijg pas weer met hen te maken als ik de aangetekende brief verstuurd waarin ik hen meedeel mijn huis te kopen :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 01:05

Wij hebben ons huis via koopgarant gekocht. Voordeel: door de lagere instapkosten lagere maandlasten.
Nadeel bij ons is dat het en ex-huurwoning betreft en dat zijn we aan het merken met verbouwen :=

Het leuke is dat in onze straat een mix van koop-en huurwoningen staat en dat geeft een gevarieerd beeld aan buren.
Ik merk wel dat huurders héél anders in hun woning zitten (lekker makkelijk; toch niet van mij) dan de kopers.

Nadeel kan zijn dat wij hebben moeten tekenen dat wij het straatbeeld niet extreem gaan veranderen.
Dus dat betekent dat ik mijn voorgevel niet paars mag schilderen met groene deuren en een oranje dak als de rest van het rijtje gewoon bakstenen muren en witte deuren heeft :+

Ik zie er een enorm voordeel van in in de terugkoopverplichting. Als de huizenmarkt bij verkoop zo is zoals nu, heb ik gegarandeerd binnen 3 maanden mijn huis verkocht zonder al te veel ellende behalve misschien de gezakte prijs.

Nadeel kan zijn dat de marktwaarde wel gestegen is, he jammer dan moet je dat delen, balen, maarja, je hebt ook met korting kunnen kopen.
Is de markt ingestort dan deel je het verlies ook.
Alles wat ik zélf verbeter (verslechter) aan de woning wordt apart getaxeerd en is voor eigen rekening/ winst.

In de voorwaarden bij ons (op zich wel belangrijk) staat dat bij verkoop eerst taxateur 1 komt en een marktwaarde + verbeterwaarde aan de woning geeft.
Denken wij nou: ja maar die taxateur is helemaal niet zo onafhankelijk als wij denken want wij hebben véél meer verbouwd en de woning is echt meer waard dan dit, dan kunnen wij zelf taxateur 2 inschakelen.
Komt die nou met een héél andere waarde dan taxateur 1 en zijn beide partijen het zéér oneens met elkaar, dan komt er nog een taxateur 3 die gaat bemiddelen tussen 1 en 2.
De kosten hiervoor worden gedeeld door ons en de woningbouw.
Dit is een belangrijk stukje voorwaarde want ik heb al begrepen dat er corporaties zijn die zwaar onder de marktwaarde terug willen kopen en dan ben je als koper mooi de sjaak als je dus duurder hebt gekocht en dacht een voordeel eruit te halen en dan krijg je een flut terugkoopprijs aangeboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:20

Bedankt voor jullie ervaringen en tips!
Is er op deze prijzen nog af te dingen, of zijn vaak al vast? En wie weet hoe met hypotheek zit, hoorde dar je een hogere kon krijgen omdat meer zekerheid hebt?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:22

Je bent verplicht een NHG hypotheek te nemen in combinatie met koopgarant. Je zit dus vast aan richtlijnen van NHG :)
Ik heb nieuwbouw gekocht en daar was echt niets op af te dingen, maar bij een woning op de vrije markt lijkt het mij hetzelfde werken als een huis van een particulier of elke andere investeringsmaatschappij. Nee heb je, ja kun je krijgen!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:38

Je huis mag je over het algemeen sowieso niet paars verven oid (snap dat het bij wijze van is) Welstand doet heel moeilijk als je iets afwijkends wilt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:22

Mootje schreef:
Je bent verplicht een NHG hypotheek te nemen in combinatie met koopgarant. Je zit dus vast aan richtlijnen van NHG :)
Ik heb nieuwbouw gekocht en daar was echt niets op af te dingen, maar bij een woning op de vrije markt lijkt het mij hetzelfde werken als een huis van een particulier of elke andere investeringsmaatschappij. Nee heb je, ja kun je krijgen!

Hier in Haaksbergen is dat niet het geval. Je kan misschien 1 of 2duizend euro eraf krijgen (als je dat al lukt), maar daar blijft het bij. Er is heel veel vraag naar koopgarant hier, omdat de woningen daar errug goedkoop van worden in vergelijking met de rest van het dorp. Dus als iemand niet de vraagprijs wil betalen, wil een ander dat wel.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:30

Hier is er dus amper vraag naar en zijn er ook maar iets van 10 huizen die deze regeling hebben. Sommigen ervan staan echt al heel lang te koop, omdat ik persoonlijk de prijzen van deze huizen echt te hoog vind voor de troep die je koopt en in welke buurt het staat :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:37

manzano schreef:
Je huis mag je over het algemeen sowieso niet paars verven oid (snap dat het bij wijze van is) Welstand doet heel moeilijk als je iets afwijkends wilt.

Is dat zo? Ik heb geen ervaring daarmee.
Bij mijn vriend in de straat is 1 rode deur met allemaal groene deurtjes maar bij ons nieuwe huis is dat niet helemaal de bedoeling, moet wel in het beeld passen. Andere deur prima maar niet ineens een héél andere kleur.

Bij ons is er ook veel vraag naar deze huizen en viel er naar mijn weten niet (nog meer) af te dingen.
De prijs was al laag (160.000 euro voor een hoekhuis)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:40

Veranderingen aan de gevel/aangezicht van het blok mag vaak niet zomaar.

Ons huis:
Afbeelding

Die platen vervangen (dat grijze) mochten we niet. Omdat het hele blokje (van ik denk 5 huizen) nog gelijk was. In de rest van de wijk en ook aan de overkant van de straat is het al veelvuldig gebeurd, maar dat maakte niet uit.
Nou ja we hebben het toch gedaan hoor ;) (en daarom zie je die afwijkingen ook gewoon wel in het straatbeeld).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:43

Misschien omdat sommige mensen inderdaad ineens paarse platen op gaan hangen?
Vervangen lijkt mij alleen maar verbetering!

Wij kregen vandaag post van de nieuwe bewoners op ons (oude, waar mijn vriend nog woont) adres, ik vond dat zo raar :=
Erg confronterend ook.
Ik weet nog niet wat ik ermee moet doen. Ik heb 'm opengemaakt :o Er staat dat de levering van iets vertraagd is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:45

Post open maken mag niet....... weet niet wanneer ze er komen wonen? Wij hebben het gewoon apart gelegd en in de keuken gelegd bij de oplevering.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:46

Witte, grijze, groene platen...... mocht allemaal niet. Puur omdat het geheel niet doorbroken mocht worden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:52

Manzano, voorkant ziet er mooi uit :j
Nicolle, post welke niet aan jou geadresseerd is mag je inderdaad niet openmaken. Dat is een strafbaar feit :+

160 voor een hoekhuis? Dat is echt geen geld! Ik heb laatst een mooie tussenwoning gezien waar je nog makkelijk 70.000 euro aan kunt verspijkeren voor 250.000 euro... Maar dat is dan geen koopgarant :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:56

Nicolletje schreef:
Wij kregen vandaag post van de nieuwe bewoners op ons (oude, waar mijn vriend nog woont) adres, ik vond dat zo raar :=
Erg confronterend ook.
Ik weet nog niet wat ik ermee moet doen. Ik heb 'm opengemaakt :o Er staat dat de levering van iets vertraagd is.

Naast dat ik het ronduit onbeschoft vind, mag het idd ook niet.

@ Manzano: in gemeenten heb je idd te maken met de welstand. Moet zeggen dat hier in Haaksbergen veel woningen zijn met houten of kunststof borstweringen of gevelbekleding en die hebben echt alle kleuren :+

@ Mootje: maar jij zit ook in het westen.
Moet zeggen dat hier in H'bergen op sommige plekken (nieuwbouw, zeer gewild) de tussenwoningen ook rond de 200ton zitten. Maar je hebt er ook wel wat van rond de 145.000euro.