Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:47

Jammer Suzanne, maar je weet het niet, hè? Misschien haken er wel meer mensen af. Niet geschoten is altijd mis.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:06

Ik zou sowieso een bod doen als het via Move gaat allemaal. Dan gaat de makelaar het na verkoop (hoogstwaarschijnlijk) allemaal open zetten en kan je ook zien voor hoeveel het uiteindelijk is verkocht. Heb je dan niets meer aan, maar kan je wel helpen bij een volgend huis met inschatten voor hoeveel het huis weg gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:22

WithinYuuri schreef:
Ik zou sowieso een bod doen als het via Move gaat allemaal. Dan gaat de makelaar het na verkoop (hoogstwaarschijnlijk) allemaal open zetten en kan je ook zien voor hoeveel het uiteindelijk is verkocht. Heb je dan niets meer aan, maar kan je wel helpen bij een volgend huis met inschatten voor hoeveel het huis weg gaat.

Ik heb niks gehoord over Move. Weet ook niet wat dat is.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:27

Suzanne F. schreef:
WithinYuuri schreef:

Ik heb niks gehoord over Move. Weet ook niet wat dat is.

Move is een platform waarop veel makelaars alle informatie over een huis dat te koop staat plaatsen. Als je een bezichtiging hebt, staat die bezichtiging er dus samen met documenten zoals de lijst van zaken. En bieden kan ook via Move, en die worden dan vaak ook vrijgegeven nadat een huis is verkocht.

Maar als de verkoopmakelaar had gewerkt met Move had je dat nu al wel geweten denk ik, want dan had je daar voor je bezichting al wel wat over gehoord.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:48

Hoe werkt het dan op Move als je het bod wil zien? We hebben 1,5 maand geleden via daar een bod gedaan en ben heel benieuwd waarvoor het huis is weggegaan. Kun je dat ergens zien of moet je dat opvragen?

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:58

Als het goed is komt het automatisch open te staan. Maar dat kan wel een tijdje duren, want het moet definitief verkocht zijn, dus de ontbindende voorwaarden moeten ook afgelopen zijn enzo. Ook doet niet iedere makelaar het. Ik weet dat in ieder geval NVM-makelaars verplicht zijn het te doen, maar als je daar niet bij aangesloten zit is het niet altijd verplicht.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:59

Dat geldt toch alleen voor de uiteindelijke partij die het koopt? Volgens mij geldt het niet voor iedereen hoor, die een bod heeft gedaan.
Laat ik het zo zeggen, ik heb vaker een bod gedaan via Move en die betreffende woningen zijn uiteindelijk niet doorgegaan omdat er een hoger bod was of de woning werd teruggetrokken of is nog niet verkocht. Maar ik heb nooit een overzicht gekregen als het dus wel verkocht was.

Bij mijn eigen net verkochte appartement krijg ik straks wel een overzicht, als ex-eigenaar dus.
En volgens mij krijgen de uiteindelijke kopers die uiteindelijk dus ook.

Niet elke makelaar werkt met een move account, soms gebruiken ze ook wat anders online, maar het geheel schijnt opvraagbaar en trackable / traceble te moeten zijn.

Hier gisteren voor mijn verkochte appartement naar de notaris geweest dus dat is nu allemaal afgehandeld. Vond het een erg stressvol gebeuren ondanks dat alles gewoon prima verliep. Ben nu echt doodmoe }:0 Maar komt ook door het verhuizen / zorgen voor opslag / spullen uitzoeken voor zoonlief / voor mezelf / al die zooi die dan weer boven komt drijven van foto boek t/m kinderschoentjes pfffff

Volgende week oplevering van andere appartement bij notaris, daar zie ik veel minder tegen op. Denk toch dat je als verkoper op een of andere manier bang bent dat het mis gaat of zoiets. Als koper heb ik dat blijkbaar minder.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:32

Plop1997 schreef:
Hoe werkt het dan op Move als je het bod wil zien? We hebben 1,5 maand geleden via daar een bod gedaan en ben heel benieuwd waarvoor het huis is weggegaan. Kun je dat ergens zien of moet je dat opvragen?

De biedingen komen online nadat het huis gepasseerd is bij de notaris. Tenminste dat was bij mij zo.

Volgens mij is het vanaf 1/1/2023 verplicht om alle biedingen te laten zien aan iedereen die een bod heeft gedaan

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 09:21

De biedingen zijn zichtbaar als het definitief op verkocht komt te staan :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:07

Je kunt ook via een betaalde sms naar 8118 (kost 1,50) de koopsom opvragen. Niet te vroeg doen; wordt als ik het goed onthouden heb rond de 20e openbaar gemaakt in de maand nà de verkoop.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:16

Citaat:
Dat geldt toch alleen voor de uiteindelijke partij die het koopt? Volgens mij geldt het niet voor iedereen hoor, die een bod heeft gedaan.
Laat ik het zo zeggen, ik heb vaker een bod gedaan via Move en die betreffende woningen zijn uiteindelijk niet doorgegaan omdat er een hoger bod was of de woning werd teruggetrokken of is nog niet verkocht. Maar ik heb nooit een overzicht gekregen als het dus wel verkocht was.

En correctie hierop. Ik heb nu van een appartement waar ik ook een bod op had gedaan (wat niet is geaccepteerd) het overzicht van het biedboek in mijn move account staan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 07:46

Ja vrienden van mij konden ook zien dat het huis van 375.000 waar ze op geboden hadden weggegaan is voor 420.123
Bij hun zakt de moed ook wel in de schoenen als er steeds zo enorm overboden wordt.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:16

Mijn huis (overdracht september 2022) staat weer te koop. Is niks mis mee behalve de prijs.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:25

Luxorvalkje schreef:
Mijn huis (overdracht september 2022) staat weer te koop. Is niks mis mee behalve de prijs.

Veel hoger?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:38

Ja. 8%
Ze hebben wel de keuken vervangen (nieuwer, maar minder aanrechtblad) en de badkamer (alleen esthetisch).

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:04

En niet verder geïsoleerd, geschilderd, vloeren vervangen, dubbel glas geplaatst, de keuken luxer gemaakt (denk aan quooker etc) of iets anders? 8% in ruim een jaar is veel...

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:29

nou dat zijn toch twee dure renovaties, ook al is het enkel esthetisch en in een jaar is veel gebeurd op de huizenmarkt? Ik snap dat het zuur voelt, maar gek vind ik het eigenlijk niet :o Een woning die (nog) instapklaar(der) is, levert meer op dan een woning met gedateerd interieur, ook al was dat nog van goede kwaliteit. Veel mensen die er zelf niet doorheen kunnen kijken of aan willen/kunnen beginnen.

En daarnaast, wie weet wat voor reden ze hebben om het zo snel te verkopen, veel mensen vinden het niet leuk om snel te verhuizen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:03

Ik wil even spieken, heb je een link luxorvalkje?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 19:17

Ja voelt altijd een beetje zuur als dat gebeurt (als je je huis binnen niet al te lange termijn voor hogere prijs op funda ziet staan...).
Ik had dat met het huis van mij en mijn ex.... ik was uitgekocht en twee jaar later werd het verkocht voor een fors hogere prijs dan waar het destijds voor was getaxeerd ^) en waar mijn uitkoopsom op was gebaseerd, kan je vertellen, dan voel je je knap belazerd.
Maar goed, het is niet anders en tja, that's life :(:) :j

Morgen overdracht appartement van mijn zoon. Vind het spannend. Maar ook ontzettend leuk!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 19:47

Nou ja, 8 % vind ik niet veel stijging met een nieuwe keuken en de badkamer veranderd. Ik weet niet hoe duur je huis was maar bij 250 k is dat 20 k. Een nieuwe keuken en badkamer kost dat zo. Dus ik vraag me af of ze wel zoveel winst maken.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 22:57

De hypotheek is rond :)F had het nog niet verwacht. Op 28 november aangevraagd, 5 december nog een document aangeleverd en op 8 december de uitslag *\o/*

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 03:02

Niet heel toevallig in duiven toch?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:41

Flying_Angel, Gefeliciteerd! Snel gegaan de aanvraag. Moeten jullie nu nog lang wachten op de overdacht?

VanHuisUit, is de overdracht goed gegaan? Je zoons eerst huis?

Het is nu officieel, mijn zoektocht zit er op *\o/*. Gister het koopcontract getekend.
Is ook echt heel snel gegaan!
Vorig jaar zomer voor het laatst een bezichtiging gedaan, daarna lang geen geschikt aanbod.
Twee weken terug (de 24ste) in de ochtend een ander appartement bekeken. Alles was instap klaar, maar zag mezelf er niet wonen. Voelde niet goed.

Na de bezichtiging ging in naar een vriendin, daar nog even besproken hoe het appartement was. In haar appartementen gebouw stond er al weer een tijdje (half jaar) eentje te koop. Die nu ook in prijs gezakt was (bleek omdat de koper al over was naar een ander huis)
Bij haar op de bank een verzoek voor bezichtiging gestuurd, eind van de middag werd ik al gebeld om die in te plannen.
Woensdag de 29ste was het zo ver, het weekend al vanalles uitgerekend hoe het met hypotheek zat en allelei andere dingen uitgezocht, zoals wat ik wilde bieden.
Tijdens de bezichtiging snapte ik wel waarom deze nog niet verkocht was. Hoe het nu is ingericht/ingedeeld is ongustig en laat het erg klein lijken, nog erger dan op de foto's. Het is dat ik weet dat het precies dezelfde indeling heeft als die van m'n beste vriendin. Waardoor ik ook weet hoe het kan worden. Begin vorig jaar heb ik ook het appartement onder deze bezichtigd. Zelfs met dat in m'n hoofd was er lastig door heen te kijken.
Omdat ik weet wat voor moois ik er van kan maken, savonds een bod (onder de vraagprijs) geplaatst.
Vlak erna werd ik gebeld door de makelaar om het bod te bespreken en dat hij het bod ging voorleggen.
De volgende ochtend werd ik al weer door de makelaar gebeld met een tegen bod. Deze na wat denken geaccepteerd en toen was het rond.
Nog geen 24 uur nadat ik de bezichtiging had, hadden we een deal gesloten. *\o/*

Erg blij mee. Ook erg blij dat ik vorig jaar niet voor de gene die onder dit appartement zit ben gegaan. Die ligt net ongustiger kwa zonlicht (lees die zit in de schaduw en in heb nu vanaf 12 uur ongeveer zon op m'n balkon) en is voor 70.000 meer verkocht. Oké zit daar wel een mooiere keuken in, maar hé voor veel minder dan 70.000 kan ik er een mooie keuken in laten zetten.

Uiteindelijk voor 11,5% onder de oorspronkelijke vraagprijs gekocht :D

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:15

Dankjewel! Heel snel inderdaad, de sleuteloverdracht is 17 januari! We mogen in principe al wat eerder een sleutel van de huidige eigenaar omdat hij toch al weg is dan.

Jij ook gefeliciteerd! Superfijn, je moet soms even kunnen zien hoe het ook kan idd!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 12:23

Wij gaan ons mooie paardenplekje nabij Eindhoven binnenkort te koop zetten. 20 x 55 eb en vloed bodem, 6 stallen, 1 hectare grond en huren 5000m2 bij. Woonhuis helemaal opnieuw geisoleerd met 3 slaapkamers.
Ben heel benieuwd waar het nu op getaxeerd gaat worden. We hebben het vorig jaar pas gekocht en alles gebouwd en verbouwd.
We hebben een super mooie plek gevonden enkele straten verderop waar we naartoe gaan, dus dit was een kort avontuur.
We moeten nog dingen afwerken voor het de verkoop in gaat. Ben benieuwd hoe dit soort panden nu in de markt liggen, het is toch wel heel specifiek op paardenhouders gericht. Hopelijk ziet iemand er nog zo’n droomplek in als wij.