Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:14

Ik merk weinig verschil in uitgaven voor ons eten. De kosten voor brood en beleg zijn aardig gezakt, omdat ik de afgelopen maanden lekker veel tijd had om zelf te bakken en omdat mijn vriend kon thuiswerken. Maar we hebben wel ook wat meer gesnoept omdat we wat meer en langer thuis zitten.

Bij ons begint ook langzaamaan wat af te rijpen in de moestuin. Ik heb al wat kersen en aardbeien op, en rabarber en artisjok :9 En wat sla en rucola. En ook de eerste peultjes, koolrabi en augurkjes kunnen geoogst worden. De fruitstruiken en bomen hangen aardig vol al is er ook veel bloesem bevroren helaas.

Dus ik verwacht dat onze uitgaves aan eten nog wat zullen dalen binnenkort.
Helaas zijn we wel druk bezig met klussen, en dat betekent veel geld uitgeven :+

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:18

Hoe kun je augurkjes oogsten? Dat zijn toch ingelegde groentes? Of bedoel je mini komkommertjes? :o?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:38

Voor augurken gebruik je meestal speciale augurk-rassen. Die hebben een wat wollige of stekelige schil, en blijven kleiner dan gewone komkommers of mini komkommers. Na het plukken moeten ze inderdaad eerst in het zout en dan ingemaakt in azijn. Na een maand kun je ze eten.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 16:21

8nnemiek schreef:
Voor augurken gebruik je meestal speciale augurk-rassen. Die hebben een wat wollige of stekelige schil, en blijven kleiner dan gewone komkommers of mini komkommers. Na het plukken moeten ze inderdaad eerst in het zout en dan ingemaakt in azijn. Na een maand kun je ze eten.

Dank voor de uitleg. Weer wat geleerd! :+

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:07

Ineke2 schreef:
Ik haal mijn groente en fruit nu veel lokaal , in elk geval niet uit de supermarkt. Dat scheelt al wel.

Zo heb ik bijvb kneusjes groente ( afwijkende vorm hebben die) voor 0,25 per stuk. Gaat om paprika, komkommer, courgettes etc...

Zijn er geen boeren in de buurt van jullie? Het loont om daar naar te kijken in elk geval.

Ja goed punt inderdaad. Ik kan zaterdag wel eens naar de markt gaan en kijken of ze daar wat hebben. Weet niet of die veel goedkoper zijn, maar we gaan het zien. Volgens mij hebben wij verder niet veel opties, of iig niet dat ik weet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:19

Bij de Aldi hebben ze deze week de gemarineerde zalmfilets op de huid (250 gr. ps) in de aanbieding, van € 4,99 voor € 3,99. Altijd errug lekkere goede zalm vind ik (oké, visboer is nog lekkerder, maar duurder).
Ik koop ze vaker, ook als ze met zo'n 30% stickerkorting zijn.

Lagen nu diverse verpakkingen met 30% korting ivm. op/tegen de datum.
2 meegenomen; 1 waarschijnlijk vanavond, andere direct de vriezer in.

Altijd leuk; bij de Aldi wordt die 30% gewoon nog eens bovenop de aanbieding gedaan. Bij de Plus (tenminste, hier in het dorp) doen ze dat dus niet; dan komt of de sticker er niet op ivm tht, of valt niet onder aanbieding; doen niet én én.

Dus; uiteindelijk € 2,80 per stuk afgerekend. Kijk, dat is nog eens leuk boodschappen doen :D

plantje01

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:47

Dat is leuk scoren!

Bij de AH krijg je ook dubbel korting net zoals bij de Aldi. Wil nog wel eens heel voordelig zijn met vlees inderdaad

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 23:20

Afgelopen maand iets minder zuinig kunnen zijn met de boodschappen. Heb 2 vogels erbij en hun eten en bodembedekking reken ik bij mijn eet boodschappen.

Hoe gaat het bij jullie?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 23:26

Mmm had altijd een boodschappen portemonnee met contant en dat vind ik makkelijker nu ivm corona netjes geprint elke keer maar weinig zicht op vind ik nu.. ga van af volgende loon ronde weer contant doen.. ( duurt nog zeker 3 weken )

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 06:58

Maar in welke zin heb je er dan minder zicht op?
Ik kan op elk moment zien wat ik uitgeef.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 07:17

Hier gaat het niet super goed met bezuinigen. Ik ben gek op zomerfruit, in de aanbieding is het een stukje goedkoper maar nog steeds vrij duur. Maar ik vind het ook zonde om er nu niet van te genieten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 07:30

Maanlicht schreef:
Hier gaat het niet super goed met bezuinigen. Ik ben gek op zomerfruit, in de aanbieding is het een stukje goedkoper maar nog steeds vrij duur. Maar ik vind het ook zonde om er nu niet van te genieten.

Ja dat kan ik mij wel voorstellen. Ik ben gek op aardbeien en perziken etc heerlijk.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 07:31

Ineke2 schreef:
Maanlicht schreef:

Ja dat kan ik mij wel voorstellen. Ik ben gek op aardbeien en perziken etc heerlijk.

Ja, precies! En watermeloen, kersen en frambozen :Y).

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:14

Ineke2 schreef:
Maar in welke zin heb je er dan minder zicht op?
Ik kan op elk moment zien wat ik uitgeef.

Ik doe niet veel aan digitaal bankieren :o dus geen app op telefoon . En moet dus elke keer inloggen en de bakker aan huis stuurde ineens een rekening. Ipv contant dus erg onprettig normaal kijk ik Gewoon in de knip..

Het is bij mij gelukkig ook geen must om binnen mijn gestelde butget te blijven meer een leuke uitdaging :j :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:02

Voor mij blijft contant ook gewoon veel overzichtelijker dan pinnen ondanks alle bank apps op mijn telefoon
Lekker makkelijk... dat pinnen etc
Maar dat is nou net ook het probleem ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:05

Ik kan nu merken dat de moestuin volop levert kan het amper aan eten. Eet ieder dag al een pruim, kan nog iedere dag frambozen en blauwe bessen plukken. En de bramen en roze bosbessen komen er ook aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:57

Roze bosbessen? Die ken ik niet, klinkt wel cool :D

Ah als je niet via een app bankiert is het wel wat lastiger ja.

Voor mij is het ook niet echt moeten om binnen het budget te blijven dat ik mijzelf geef, maar toch kan ik oprecht heel blij zijn als het mij lukt.

Overigens doe ik eigenlijk nooit aan thuisbezorgen.
Toevallig vorige maand 1x gedaan voor de allereerste x omdat ik door omstandigheden enorm verdrietig was en nergens zin in had dus ook niet in koken.

Vervolgens heb ik daar meerdere dagen van gegeten ( s’avonds)
Want ik had een gerecht gekozen dat makkelijk in te vriezen en op te warmen was.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 14:13

Van mijn weidebuurman krijg ik nu wel eens vers geplukte kersen uit z'n eigen boomgaard. Errug lekker, en dat terwijl ik niet eens zo'n hele erge fruit-eter ben.

Ook regelmatig eitjes van de kipjes of eieren van de loopeenden (moet je wel van houden, iets andere, meer uitgesproken smaak).

Ik weet dat eieren vaak langer houdbaar zijn dan de tht datum, en uiteraard zijn eitjes uit de supermarkt sowieso niet vers. Ik doe dan altijd de watertest. En verse eitjes v/d kipjes en eenden plak ik in het doosje post-it met legdatum op, bij twijfel ook watertest.

Ben toevallig net terug van de Aldi; lagen stapels en stapels dozen met eieren 10 stuks, tht 17-7.
Dat is nog maar 10 dagen! >;) :=
meestal is de datum nog wel 2- tot zeker 3 weken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:26

Ineke2 schreef:
Roze bosbessen? Die ken ik niet, klinkt wel cool :D .

Vorig jaar al paar geproefd, maar zijn lekker is familie van de blauwe bes. :9

Ben een slechte fruiteter, maar vind fruit uit de supermarkt nergens naar smaken. Door veel fruit op de moestuin te hebben moet ik eigenlijk wel. Met dat ik dit vaak wel lekker vind. :o

En hier ook verse eitjes van de kippen. Maar met een haan erbij hopelijk ook ook wat verse kipfilet erbij. Met dat de kippen straks mijn eigen granen en mais kunnen krijgen (beetje erg veel mais staan O:) ).

Dat van die datums is mij al vaker opgevallen van de eieren ben dan ook blij dat ik voorlopig niet meer hoef te kopen in de winkel. :=

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:38

Marcella schreef:
En hier ook verse eitjes van de kippen. Maar met een haan erbij hopelijk ook ook wat verse kipfilet erbij. Met dat de kippen straks mijn eigen granen en mais kunnen krijgen (beetje erg veel mais staan O:) ).

Let erop dat kippen de mais niet van de kolf eten.
En hele korrels laten ze vaak ook liggen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:39

Wat moet je dan mee doen om het kippenvoer te laten zijn?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:11

Euh die doos eitjes met tot 10 dagen is toch geen probleem :7 even 2 dagen lekker sla eten 2/ 3 gekookte eitjes op voor ons.. kids ieders één... oflekkere cake bakken met extra eitje.. of gewoon gebakken op brood.. ik weet er wel raad mee _O- maar hebben zelf kippen en overige eitjes verkopen we aan de weg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:14

JudithO schreef:
Marcella schreef:

Hier zijn ze anders echt dol op een verse maiskolf. Blijft echt niks aan zitten!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:00

Eieren zijn vaak nog een paar weken goed na de tht datum
In het verleden wel eens doosjes gehad die we tot drie weken daarna pas aten en dat was geen enkel probleem
(Ik kocht alleen maar eieren met een kortingssticker ivm datum)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:04

JudithO schreef:
Marcella schreef:

Waarom niet van de kolf eten. Vorig jaar de afgekeurde maïskolven gewoon bij de kippen gegooid. Netjes de korrels eraf en de kolf kon daarna compost bak in.

Zo'n doosje is leuk als je een gezin heb, maar niet als je alleen ben.