[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:37

Woe cayenne wat spannend!!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:40

Tamara schreef:
Best jammer eik, wij zouden best de k.k. zelf kunnen betalen en dan liever een hypotheek met NHG met een koopsom van €290.000 maar dat kan dus niet :+

Dus: stel ik koop een huis van EUR 290.000 en betaal de kk zelf, dan mag ik nog steeds geen gebruik maken van NHG?
Wat raar.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:29

dammie1 schreef:
Tamara schreef:
Best jammer eik, wij zouden best de k.k. zelf kunnen betalen en dan liever een hypotheek met NHG met een koopsom van €290.000 maar dat kan dus niet :+

Dus: stel ik koop een huis van EUR 290.000 en betaal de kk zelf, dan mag ik nog steeds geen gebruik maken van NHG?
Wat raar.

Zo heb ik het iig wel begrepen van de diverse sites :j Van de site van het NHG:

Citaat:
De kostengrens voor de aankoop van een woning vanaf 1 juli 2013 is vastgesteld op € 290.000,-. Dit houdt in dat het hypotheekbedrag nooit meer mag zijn dan € 290.000,-. Hierbij moet u rekening houden met bijkomende kosten voor bijvoorbeeld notariskosten, advieskosten en overdrachtsbelasting.
LET OP: vanaf 1 juli 2014 bedraagt de kostengrens € 265.000,-.
NHG stelt het percentage bijkomende kosten voor bestaande woningen en nieuwbouwwoningen standaard op 6% (maximale koopsom of koop-/aanneemsom: € 273.584,90).

Dus dat vinden wij ook stom.. Want wij kunnen best die k.k. zelf betalen, maar met onze wensen en eisen voor een nieuw huis valt het niet mee om iets te vinden wat binnen die €273.584 blijft als we met NHG willen kopen.

Zijn er steeds meer over na aan het denken om zonder NHG te gaan kopen. Zijn er eik meer mensen die dat gedaan hebben? Afhankelijk nog wel van welke maandlasten dat op gaat leveren, maar we gaan er ook een beetje van uit dat de woningen die nu op zo'n dieptepunt zitten qua prijs, allicht weer (al is het maar iets) gaan stijgen, waardoor we niet met verlies zouden hoeven verkopen stel dat er iets is...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:51

Onze notariskosten zitten idd al bij de hypotheek berekend.

Fijn dat er schot in zit Neon! Heeft zo te lezen nog wel even geduurd!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:51

Liezel1 schreef:
Zou dat ook verklaren waarom jullie niets meer van hem hoorden?

Ja, dat is de reden geweest. Hoewel deze nieuwe man het vreemd vond dat hij niet had laten weten onze "zaak" over te doen naar hem.

Tamara, wij kopen zonder NHG. Maar wij zitten dus ook in een prijsklasse ruim boven die grens.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:57

Wij zijn ook van plan zonder NHG te kopen want ook wij zoeken ruim boven die prijsklasse.

Ondertussen word ik gek van mezelf. Ik heb iets bedacht met het huis dat we op het oog hebben nu wat voor mogelijkheden dat biedt. Dan komt zo'n idee in mijn hoofd en dan kan ik het niet meer loslaten. Maar ik denk dat het niet haalbaar is, maar dat ben ik dus nu aan het onderzoeken terwijl ons eigen spul nog steeds niets verkocht is. *zucht*

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:44

Wij kopen nu ook zonder NHG.
Het huis wat we nu hebben verkocht had ook NHG.
Achteraf gezien heeft die NHG ons alleen maar zoveel % rentekorting opgeleverd zei de hypotheker.
Als wij door iets aanspraak hadden willen maken op die NHG hadden we er helemaal niks aan gehad omdat we volgens de hypotheker teveel aan eigen geld hebben.
Ach ja,nu hebben we een huis gekocht waar geen NHG op kan.

Sym,heb je al briefjes door de bus gegooid dat je je grond wil verkopen?
En heb je nog iets van die mensen gehoord die interesse hebben in jullie huis?
Je wordt er echt moedeloos van dat het bij jullie allemaal zo lang duurt.
Heel veel succes.Hoop dat er ineens een koper op de plaats staat en die alles in het geheel wil kopen tegen een prijs die jullie in gedachte hebben

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:52

Het vervelende is dat mijn vriend al bij de makelaar aangegeven heeft dat we toch eigenlijk het huis plus grond in één te koop aan willen bieden. Maar de makelaar houdt dat af omdat die mensen wel bezig zijn alles in het werk te stellen om dit te kunnen kopen. Maar ja, ik word er inderdaad moedeloos van.
Ik heb toch maar geen briefjes in de bus gegooid, er is nog veel te veel onduidelijk.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:54

Pfoe, moeilijk Symbeami! Ik neem aan dat je niet verder kunt kijken voor jullie eigen huis verkocht is?

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* Nog 1.500 euro uit elkaar hier!!! Zij zijn vanochtend gezakt naar 275 en wij hebben aangegeven onder de NHG norm te willen blijven, dus 273.5 .

pfffffffffffffff

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:57

Top cayenne, spannend!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:58

Spannend zeg! Ik duim voor jullie dat ze accepteren! Op zo'n bedrag zou het niet meer moeten mogen stuklopen toch!

Ik vertrek over 5 minuten naar mijn nieuwe huis om er samen met de makelaar doorheen te gaan en daarna door naar de notaris :D ...

Heb gewoon een knoop in mijn buik van de zenuwen, terwijl ik alleen maar mijn handtekening hoef te zetten (en daar heb ik met alle documenten de afgelopen weken natuurlijk flink op kunnen oefenen!)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:02

Nou nou Cayenne wat een toestand zo! Nu moeten jullie toch bij elkaar kunnen komen? Ja, pfffffff dat kan ik me voorstellen! Gaat wel lukken toch nu? Ze zullen het vast niet op 1500 vast laten lopen, dat lijkt me stug.

En nee ik kan niet verder totdat we ons eigen spul verkocht hebben. Ik weet wel dat de makelaar nog geen contact heeft opgenomen met de buren want ik heb een buurman gesproken. Die heb ik al wel aangegeven dat we minimaal marktwaarde willen hebben en die snappen dat ook heel goed.

Veel plezier Shiloh! maak er gewoon wat leuks van!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:07

Desnoods zou je het misschien nog kunnen regelen in bedrag voor overnemen roerende zaken, dat valt vast niet onder nhg

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:09

Nou dat moet toch lukken Cayenne, maar die laatste loodjes maken het wel helemaal spannend!

Wij gaan op pad voor huis nummero zoveel, ben de tel al kwijtgeraakt :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:13

Mooi Cayenne, dat kan toch niet meer fout gaan denk ik!
Ze zullen vast al ingelicht zijn door hun makelaar over die NHG, die is natuurlijk ook niet gek. Die wisten echt al waar jullie naar toe wilden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:31

Fokfanaat, dat zeiden wij ook al, eventueel nog wat roerende zaken overnemen. Hun makelaar had het ook nog over middelen. Dat vind ik dan ook prima (wel weer onderhands uiteraard). We wachten nu tot vrijdag en dan kijken of ze van tevoren reageren. Maar ik heb niet het gevoel dat dit nog spaak gaat lopen *even snel afkloppen*.

Zij gaven aan dat ze echt minimaal 275 wilden hebben en toen heeft onze financieel adviseur open kaart gespeeld dat wij echt niet boven de NHG van 273.5 willen zitten. Ik denk ook dat ze dit al aan zagen komen.
We hebben van de week al laten weten dat een jaar erin blijven zitten hem echt niet gaat worden voor deze prijs. Maar tot juni/juli is wat ons betreft geen probleem.
Vind het allemaal wel net iets te makkelijk gaan allemaal. Ik zit echt te wachten tot er iets mis gaat := We zijn toch begonnen met een verschil van 59.000 en binnen anderhalve week al bijna tot elkaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:33

Qua prijs zou het nu wel moeten gaan lukken, maar juni/juli dat is het al over 3 keer met je ogen knipperen....gaan ze daar mee akkoord?? Dat is natuurlijk wel een enorm verschil met een jaar.

Die willen er dan toch echt niet per-sé voor de zomer uit moeten lijkt mij, en nog even de tijd hebben om zelf ook wat anders te zoeken tot de herfst ofzo :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:43

Ze willen zelf gaan bouwen en hebben nog geen kavel. Daar kunnen wij niet op gaan wachten. Het huis staat ook al 5 maanden te koop, dus gok dat ze dan wel weten dat het misschien handig is om een stacaravan oid te regelen. Maar gok dat we er wel uitkomen.

Gok dat ik nu ook wel een link kan plaatsen 8-)
Het gaat om dit huis! http://www.funda.nl/koop/milheeze/huis- ... kerweg-32/
Maar ik durf pas echt te juichen wanneer er een mondeling akkoord is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:25

Ziet er heel netjes uit hoor!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:26

Op die €1500 zou het toch niet meer moeten blijven hangen idd.. Maar wel op de voorwaarde, willen jullie er perse in juli in of zou je meer richting het najaar kunnen gaan?

Huis van net was prachtig, valt echt iets moois van te maken met relatief kleine aanpassingen. Keuken spuiten, andere vloer en op termijn een andere badkamer. Makelaar gaf ook in niet mis te verstane bewoordingen aan dat ie het al heel wat keren had kunnen verkopen, maar dat de verkoper toch steeds het onderste uit de kan wilde hebben. Maar na een weer misgelopen koop een aantal weken geleden lijkt de verkoper wel bereid om meer water bij de wijn te gaan doen. Kan interessant zijn voor ons, hoewel het dan nog steeds pijnlijk zal zijn voor hem wanneer wij een bod gaan doen want dat komt waarschijnlijk niet in de buurt van wat hij in gedachten had en waar hij het ooit voor heeft kunnen verkopen.

Morgen eerst nog een ander huis kijken en dan gaan we eens kijken wat we gaan doen :) Wachten ondertussen alweer 2,5 week op bericht van onze hypotheekadviseur over wat we kunnen...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:38

Dat is wel lang Tamara! Weten jullie al voor welk bedrag je een hypotheek kunt krijgen etc?

Bij ons moet vooral de badkamer op de schop en het dak, maar dat hoeft niet direct. Het huis moet wel winterklaar. Ik zou er ook geen moeite mee hebben om in het najaar pas te verhuizen. Ik heb nog een huurhuis en mijn vriend ook, dus we moeten sowieso 2 keer verhuizen. Zit daar nog meer van in de stress :')

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:02

We weten al wel iets, gebaseerd op wat we een paar maanden geleden hebben laten uitrekenen. Maar willen nu graag weten wat onze max is en welke maandlasten daarbij horen, omdat de kans steeds groter wordt dat we zonder NHG gaan kopen dus wordt het toch een ander verhaal. Hebben al paar keer contact gehad maar hij is zo druk momenteel dat we geloof ik niet bovenaan het lijstje staan...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:11

Misschien dan een ander inschakelen? Een week wachten ok maar zolang terwijl je nu weleens wilt weten waar je aan toe bent.....

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:52

^)

over wachten gesproken....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:56

hier een afspraak met de rabo gemaakt, maar die hebben ook pas over twee weken tijd...handig :+
verder nog even aan het kijken waar we nog meer heen willen/kunnen voor de hypotheek