[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:01

Ik ben ook al vanaf de foto's verliefd op dit huis :j Terwijl het ergens niet helemaal aan de eisen voldoet, vanwege de vrij kleine slaapkamers, relatief kleine keuken & badkamer, ontbreken van garage voor m'n lief en moeilijk bij te bouwen... Maar het is een schatje, met een tuin van 35 meter diep in het dorp waar ik het liefst zou willen wonen, met de karakteristieke kenmerken die ik zo graag zou willen... Terwijl ik ergens helemaal niet meer zo zit te wachten op een klushuis, maar omdat heel veel punten in dit huis professioneel zijn aangepakt of nog aangepakt worden, heb ik er wel meer vertrouwen in. Er zou nog een haard in kunnen, uitbouwen hoeft wat mij betreft niet eens meer want het geheel is mij groot genoeg dus ja, ik zou er wel graag voor willen gaan!

Cayenne we zijn afgelopen maandag wezen kijken :j

Liezel1

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:06

Ik ben heel benieuwd of jullie eruit gaan komen Cayenne, dat verschil is nog best groot.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:17

Goedemorgen!

Het verschil is nog 10.000! Ze zijn vanochtend gezakt naar 280 en wij bieden morgen 270 :=

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:26

Spannend Cayenne! Met een beetje mazzel komen jullie toch nog bij elkaar :)

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:41

Succes Cayenne!!!
Zaterdag even langs de kavel gereden waar ze ons huis op gaan bouwen.
Ze hebben alle percelen al uitgemeten en paaltjes gezet.
Ook hadden ze al een hoop van die bouwhekken op de percelen liggen dus ik vermoed dat ze binnenkort toch wel gaan beginnen met de bouw.
Van mij mogen ze vandaag nog beginnen!!!
Straks ff langs de bank want we weten niet hoe we een grote som geld van onze rekening naar de rekening van de aannemer moeten storten.
Straks maar ff horen hoe dat we dat moeten gaan doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:26

Cayenne, als ik het zo lees, moet er toch uit te komen zijn?
vermoed nu dan een bod van 270 van jullie om bij een tegenbod van hen jullie uiterste prijs neer te leggen?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:28

Jullie houden het nog ff spannend dus Cayenne!

Net gegevens gekregen van de notaris die de overdracht van ons huis gaat regelen. Eigenlijk ook belachelijk, zoals ik het lees maken wij nog kosten voor het doorhalen van de hypotheek in het kadaster. Doorhalen kost €10,50, maar het honorarium van €145 en de btw daarover zorgt dat we uitkomen op €188 :wow: Of is dat raar dat ik dat belachelijk vind, wat een prijzen :=

Moet ook even in overleg op mijn werk, ben die dag ingepland om extra te werken, altijd fijn maar nu dus ff niet handig... Even met collega en directie overleggen of die zijn vrije dag ook op een andere datum kan krijgen...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:30

zo, dat begint er op te lijken cayenne, leuk hoor, spannend!

Lovemyhorse, succes bij de bank, ik hoop dat de bouw snel begint!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:45

Sonja_vR schreef:
Cayenne, als ik het zo lees, moet er toch uit te komen zijn?
vermoed nu dan een bod van 270 van jullie om bij een tegenbod van hen jullie uiterste prijs neer te leggen?

We leggen morgen een bod van 270 neer en geven daar meteen bij aan dat de rek eruit is. Onze financieel adviseur gokt dat ze er 275 voor willen hebben, dus dan zullen we ook aan moeten geven dat we ivm NHG echt niet hoger kunnen dan 273.5 .

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:17

Heeft er hier iemand toevallig ervaring met het verkopen van je huis en dan met NHG toepassing?

Wij hebben een woning, met NHG, die we gaan verkopen. Door blunders over en weer loopt dit al sinds november en gaan ze nu een zogenaamde H.air-C.ut regeling opnemen.
Volgens adviseur zou dit x8 of x9 gaan van je bruto jaarsalaris én als het de komende 3 jaar vaststaat. Maar dit is toch niet normaal? Ze gaan dan de maximaal aflosbare hypotheek opnemen. Ik zoek even iemand die dit proces ook doorlopen heeft, aangezien ik op internet niet heel veel meer kan vinden dan de algemene regels wat je moet aanleveren etc.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:18

Caesar, het gebruik van puntjes heeft voor google geen enkele nut.
Klinkt als een apart proces!
Gefeliciteerd trouwens!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:23

Haircut is een toepassing die NHG toepast zodat je in de woning kan blijven wonen en de woning niet verkocht wordt. Ze passen dan inderdaad je hypotheek aan zodat de lasten volgens de normen van NHG wel te dragen zijn. De NHG-normen zijn sowieso enorm ruim sinds februari 2014. Hypotheken die op normale normen absoluut niet kunnen, kunnen bij NHG in geval van verkoop door bijvoorbeeld scheiding ineens wel. Alles voor woningbehoud... Ik denk er het mijne van, maar toe maar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:24

ceasar, die regeling ken ik niet. dus ook even gegoogled.. ik begrijp dat er een deel van de hypotheek wordt kwijtgescholden?
gedwongen verkoop is altijd een vervelende situatie, sterkte ermee, ik hoop dat je huis snel verkocht wordt.

cayenne, ik zie een bedrag van 276.190,45 tot 1-7?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:35

juval schreef:
cayenne, ik zie een bedrag van 276.190,45 tot 1-7?

Nee hoor juval, dit komt van de site van de NHG

Citaat:
Kostengrens NHG
Wanneer u een hypotheek afsluit voor de aankoop van een woning, komt u in aanmerking voor Nationale Hypotheek Garantie. De belangrijkste voorwaarde is dat de totale kosten – met inbegrip van notariskosten, afsluitprovisie, eventuele verbouwingskosten en overige kosten – maximaal € 290.000,00 bedragen.
U kunt het totale aankoopbedrag financieren, inclusief de bijkomende kosten. Bij aankoop van een bestaande woning mag de koopsom plus eventuele verbouwingskosten niet meer bedragen dan € 273.584,90. Bij aankoop van een nieuwbouwwoning is de maximale koop-/aanneemsom inclusief meerwerk € 273.584,90. NHG rekent standaard met 6% bijkomende kosten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:36

Huh Juval? Ik snap hem niet helemaal _O-
Bedoel je NHG? Volgens mij lag het aan de situatie, toch?
Per 1 juli gaat de NHG iig omlaag dus dan willen wij al getekend hebben. Dat is voor hun in principe ook handig, want na 1 juli hebben ze dan sowieso meer kans op een lagere prijs.

Edit: Shiloh beat me to it 8-)
Wanneer we op 275 oid uitkomen kunnen we onderhands nog wel wat regelen voor die 1500 euro, gok ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:38

Ik neem aan dat je dan ook de notariskosten e.d. uit eigen zak gaat betalen?

Want die vallen er in principe ook onder toch :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:39

Ja, maar met inbegrip van kosten koper mag je dus tot 290.000

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:44

Best jammer eik, wij zouden best de k.k. zelf kunnen betalen en dan liever een hypotheek met NHG met een koopsom van €290.000 maar dat kan dus niet :+

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:47

Berdien schreef:
Haircut is een toepassing die NHG toepast zodat je in de woning kan blijven wonen en de woning niet verkocht wordt. Ze passen dan inderdaad je hypotheek aan zodat de lasten volgens de normen van NHG wel te dragen zijn. De NHG-normen zijn sowieso enorm ruim sinds februari 2014. Hypotheken die op normale normen absoluut niet kunnen, kunnen bij NHG in geval van verkoop door bijvoorbeeld scheiding ineens wel. Alles voor woningbehoud... Ik denk er het mijne van, maar toe maar.

Ze baseren zich inderdaad op dat je voor een huurwoning ook een bepaald bedrag moet betalen. We hebben dit proces al in november vorig jaar gestart, toen konden we het volgens geldverstrekker niet krijgen. Omdat het anders verkocht zou moeten worden is er een nieuwe partner in het spel gebracht door mijn ex. Die trekt zich nu terug en kunnen weer opnieuw beginnen. Maar nu blijkt dus, dat er nooit een officiele toetsing heeft plaatsgevonden én we dus volgens ruimere eisen wel zouden kunnen blijven wonen. Ik wil het absoluut niet, wegens alle herinneringen. Los van het feit of ik het kan betalen. Maar bedragen tot x8 of x9 dat is toch helemaaaal niet realistisch. Met 2 personen kun je x4 of x5 halen met beetje geluk, maar nu in je eentje ook nog eens een verdubbeling?

Ze schelden inderdaad een deel kwijt, als dat voordeliger is dan uitbetalen van de restschuld. Het is een heel apart proces. Sowieso is de voortoetsing dus wel degelijk positief geweest, waardoor nu dus die andere procedure wordt toegepast. Voor mij dus allemaal ontzettend nadelig!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:22

Cayenne schreef:
Huh Juval? Ik snap hem niet helemaal _O-
Bedoel je NHG? Volgens mij lag het aan de situatie, toch?
Per 1 juli gaat de NHG iig omlaag dus dan willen wij al getekend hebben. Dat is voor hun in principe ook handig, want na 1 juli hebben ze dan sowieso meer kans op een lagere prijs.

Edit: Shiloh beat me to it 8-)
Wanneer we op 275 oid uitkomen kunnen we onderhands nog wel wat regelen voor die 1500 euro, gok ik.

ik las dat bedrag op deze site: http://www.vooruitkijken.nl/leden/winte ... lechtering

maar de nhg site zal het wel beter hebben neem ik aan :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:50

Spannend Cayenne, ik ben benieuwd wanneer jullie eruit zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:54

wij hebben vandaag concept binnen gekregen, dus eens even die droge bende doorlezen...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:09

Wij hebben nu bijna 2 weken de sleutel en ML is druk bezig met het verbouwen, er is al heel wat gebeurd, muur van de bijkeuken verwijderd, trapkast verkleind, leidingen zijn ingefreesd, badkamer is eruit en de nieuwe leidingen liggen er, 2 kinderkamers zijn bijna klaar, nieuwe meterkast erin, gaat helemaal volgens planning dus.
As. donderdag komt er iemand om 2 dakramen te plaatsen want de zolder wordt onze kamer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:20

Wij zijn vandaag voor de hypotheek op pad geweest, de man waar we een half jaar geleden mee om tafel hadden gezeten werkt er niet meer, en we hadden dus een andere. Verhaal was heel erg goed, veel beter als dat de eerste voorberekend had. Nu de laatste dingen nog op orde maken (taxatie, werkgeversverklaringen, want die waren verlopen) en dan kan de hypotheek aangevraagd worden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:22

Zou dat ook verklaren waarom jullie niets meer van hem hoorden?