Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:53

Ik zal morgen naar C1000 , eerst de poiesz kijken of die die bakjes hebben 5 voor 10 euro dan haal ik die :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:08

Goed om te weten van de nep-furminators! ga niet standaard naar de lidl.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:44

Hallo,

Mag ik mij hier ook melden? Vanaf vandaag ga ik ook beginnen met bezuinigen!
Ik heb eens zitten kijken en er gaat bij mij echt te veel geld op aan boodschappen. Dus heb mezelf nu een budget gesteld. Aangezien je met pinnen zomaar geld uitgeeft zonder erbij na te denken. Ga ik elke week een bedrag pinnen. Dus contant uitgeven, dan ben je je er meer bewust van hoeveel eruit gaat. En verder ga ik bewust boodschappen doen..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:38

Trouwens mijn tip. Restjes vriezen! Ik zie vriendinnen zoveel weggooien. Ik vind lekker koken altijd best lastig in mijn uppie omdat je qua kosten vaak hoger uitkomt of een grotere hoeveelheid hebt. Maar door alles in te vriezen eet ik per maaltijd toch relatief goedkoop. Ik begon me weer te irriteren aan mijn volle vriezer toen ik mijn soep die ik gemaakt had van mijn rest groente vandaag wilde invriezen. Dus ik heb hem weer eens uitgeplozen.
Conclusie, heb sowieso al 7 complete maaltijden, ontzettend veel soepjes en ik gok nog voor wel 3 weken vlees/vis. Volgende week dus weer lekker vriezer maaltjes en daarna even wat menu's samen stellen uit de voorraad :j Hoef ik alleen wat zuivel en fruit te halen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:43

Restjes invriezen scheelt enorm, ik heb hier ook 6 maaltijden uit de vriezer kunnen halen voor deze week, nog 1 dag verjaardag zaterdag waar ik ook al bijna alle eten voor heb gehaald en je kan weer toe voor een week.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:45

Dat is een hele goede tip! Dat moet ik ook echt gaan doen! Kun je soep ook invriezen? Ik wil straks een pompoen soep maken, en standaard heb je altijd te veel.. Zo zonde om weg te gooien!

En gebruiken jullie dan diepvrieszakjes of bakjes?

Chantal: dan heb je echt een grote voorraad, scheelt weer boodschappen doen!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:52

Soep kun je invriezen, heb ik vaker langs zien komen in dit topic maar ik heb het zelf nog nooit gedaan.
Ik gebruik zakjes en bakjes, afhankelijk van het eten dat ik heb. Groenten vries ik vers in zakjes omdat dit meer ruimte bespaard maar overgebleven maaltijden gaan vaak weer in (chinese) bakjes.
Het scheelt dat we een zoontje hebben die nog niet zoveel eet als wij, alles wat over blijft en te weinig voor ons is om een maaltijd van te maken gaat in 250ml bakjes voor mijn zoontje. Dat krijgt hij dan wanneer wij een keer pizza of bij uitzondering patat eten.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:53

Ik vries ook standaard alles in wat ik overheb aan avondeten, ik doe het dan in bakjes.
Het zijn zo'n beetje 3 maaltijden per week,dus 1x in de week eten we uit de diepvries een maaltijd (wij zijn met z'n 3-en)

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:54

En ik zie LIHL bonnen. Hoe kun je daaraan komen?

Dan ga ik vanavond mijn soep invriezen :D (tenminste als hij lekker is!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:56

Ik eet gewoon 2 of 3 dagen van een maaltijd , bij mijn ouders ben ik altijd het kliekjes monster :') Bakjes staan al klaar en wat over is gaat hier altijd de vriezer in

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:39

Hier waren de vleespakketten al op :(

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:51

Ik vries weinig in, heb hier binnen een mini vriezer en in de schuur wel een grotere vriezer maar die vergeet ik altijd :))
Straks hebben we een grote koelkast en een grote vriezer, dan wil ik ook weer meer gaan invriezen en dus grotere en goedkopere maaltijden maken :)
Wat ik over heb van een maaltijd gooi ik nu trouwens niet weg maar gebruik ik de volgende dag weer.

LIHL bonnen kun je niet aanvragen, je moet op een of andere manier in het P&G bestand komen. In mijn geval was dat door een zwangerschapsbox :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:53

Dan moet ik maar zwanger worden :')

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:00

Er zijn ook mensen die de doos aanvragen terwijl ze niet zwanger zijn, ik weet alleen niet of het helpt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:01

Wij vriezen vaak soep in, gaat heel goed! De ene keer doe ik het in zakjes (voor 1 kom soep) en soms gooi ik het in een grote bak (voor 2 a 3 personen).

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:24

Noa_M schreef:
Hallo,

Mag ik mij hier ook melden? Vanaf vandaag ga ik ook beginnen met bezuinigen!
Ik heb eens zitten kijken en er gaat bij mij echt te veel geld op aan boodschappen. Dus heb mezelf nu een budget gesteld. Aangezien je met pinnen zomaar geld uitgeeft zonder erbij na te denken. Ga ik elke week een bedrag pinnen. Dus contant uitgeven, dan ben je je er meer bewust van hoeveel eruit gaat. En verder ga ik bewust boodschappen doen..

Mijn advies zou zijn een maandbedrag te pinnen ipv een weekbedrag, bijv direct na het storten van je loon.
Als je dan een week wat duurdere dingen wilt aanschaffen (bijv. door groter in te kopen omdat het een mooie aanbieding is) ben je niet gelijk een groot deel van je weekbudget kwijt.

Ik kan in principe prima leven van 30 euro in de week (al doe ik het tegenwoordig ietsje ruimer) bijv. Als ik echter bijv. net die week een scherpe aanbieding van koffie is... wat toch wel opgaat bij mij, kan dat een behoorlijke hap uit je budget zijn (tijdens de hamsterweken was het bijv. van perla 2e gratis, van de dubbelpondspakken, gelijk 4 pakken (dus 8 pondspakken) gehaald, doe ik weer een paar maanden mee.
Het komt er bij mij vaak op neer dat ik 1 'dure' week in de maand heb, waarin ik 'de voorraad' aanvul, de dingen die ik standaard in huis heb. Door daar rekening mee te houden kan ik de andere weken beter doorkomen zegmaar.

Verder moet ik hier ook gaan vriezer mesten lol

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:40

Oh fijn dat je aangeeft met hoeveel je per week rond kunt komen. Dat vind ik heel moeilijk inschatten. Misschien moet ik mezelf juist expres een "krap" budget geven. Zodat ik uitgedaagd word om het zo goedkoop mogelijk te gaan doen.

Ik ben juist bang met een maand bedrag dat ik in het begin denk: Oh, dat kan allemaal wel. En dan aan het eind niet uitkom en dan toch weer van mijn rekening ga halen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:52

Toen ik net op kamers ging (9 jaar geleden) en 2 dagen thuis at kwam ik rond van een tientje in de week. Dit is inmiddels opgelopen naar 25... ik eet wat afwisselender en luxer. En alles is ietsje duurder geworden. Ik zou wel weer terug kunnen naar dat tientje (of misschien inmiddels 15)... maar liever niet!

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:56

Wow! Dat vind ik echt heel knap!
Ik zat te denken aan €50 per week. Maar dat is dan wel echt heel royaal...

Hoe doe je dat? Wat eet je dan bijvoorbeeld?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:12

Noa_M schreef:

Noa_M schreef:

50 is fijner hoor :)

Qua avondeten: ik haal vaak een euroshopper pakketje groente (1,29) + vleesvervanger (1,99), en daar doe ik dan rijst of pasta bij (39 cent voor een heel pak, per keer ongeveer 9 cent :P) Dit maak ik met bv witte saus van melk en meel en wat kaas, of met rode saus. In ieder geval komt de saus neer op ongeveer 50 cent. Dus voor 3 dagen avondeten 4 euro 44. Laten we het afronden op 5. Bij de overige 4 dagen doe ik net zoiets maar dan haal ik vaak ene groente die in de bonus is, zoals deze week de broccoli voor 60 cent. Dan haal ik 2 van die dingen en dan kom ik ook ongeveer op 1,20 uit. En dan koop ik er nog wel eens olijfjes bij of wat dan ook... kortom: 6 dagen eten kost me ruim gerekend 10 euro. Er is elke week wel 1 dag dat ik niet eet en bv een broodje bij de subway haal omdat ik onderweg ben. 2 euro gemiddeld. Dus avondeten 12 euro.

En dan overdag: ik eet veel brood. Tegenwoordig haal ik graag die luxe broodjes bij de AH :P en daar doe ik dan roomboter met kaas of kruidenkaas op. Ik eet gemiddeld 6 boterhammen per dag, of 4 van die grotere bollen. In een week ben ik er ongeveer 8 euro mee kwijt, gemiddeld, aan brood en beleg. En dan zijn er nog ongeveer 5 over voor luxere dingen als yoghurt, fruit, olijven etc. Maar ik laat veel staan wat ik wel graag wil hebben en lekker vind. Als er dingen in de bonus zijn die ik ook echt gebruik, dan koop ik wat groter in en dan heb ik bv nog groente, vleesvervanger of saus waardoor ik iets meer te besteden heb.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:13

Noa_M schreef:
Oh fijn dat je aangeeft met hoeveel je per week rond kunt komen. Dat vind ik heel moeilijk inschatten. Misschien moet ik mezelf juist expres een "krap" budget geven. Zodat ik uitgedaagd word om het zo goedkoop mogelijk te gaan doen.

Ik ben juist bang met een maand bedrag dat ik in het begin denk: Oh, dat kan allemaal wel. En dan aan het eind niet uitkom en dan toch weer van mijn rekening ga halen.

Erg herkenbaar, ik heb dat nog steeds maar ik moet ook zeggen dat ik hierin minder consequent ben dan ik eigenlijk zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:15

Als ik geld heb dan moet ik het gelijk spenderen , klote eigenschap .. Wil ook een bewindvoerder die voor mij de geldzaken regelt , dan heb ik een stok achter de deur en heb ik elke week een bedrag en dan red ik me maar.. Heb gemiddeld 1 week per maand geen geld voor eten , heb gelukkig altijd wel wat in de kast :o

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:23

Opzicht heb ik het wel. Maar ik vind het gewoon zonde als je het ook met minder kunt doen. Als ik het met de helft kan doen dan waar ik het nu mee doe spaar ik algauw €100 per maand. Dat is toch zonde om zomaar uit te geven als het niet hoeft!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:25

Veel invriezen :P

Vorige week had ik bijv. 3 rollades uit de AH aanbieding gehaald, daarvan zijn er 2 de vriezer in gegaan en 1 voor deze week, daar eet ik 2 dagen van (2 avondmaaltijden en 1 of 2 x lunch, 400 gr rollade)

Groenten en fruit haal ik standaard zaterdags op de markt, vaak de ene week rond de 10 euro, andere week 5/6 euro, omdat veel dingen ook 2 weken 'meegaan'
Brood eet ik niet, ik ontbijt 's morgens met havermout (met banaan en kaneel) en 's middags wisselend, prakje van de avond ervoor, roerei met van alles en nogwat, uitsmijter (zonder brood), pannekoeken (havermout) etc.

Vanavond eet ik bijv rollade, met 3 aardappelmuffins (met spek/ui/zongedroogde tomaat) en boontjes (uit pot).
De aardappelmuffins waren ook mijn lunch lol en zijn morgen waarschijnlijk weer mijn lunch (had er 8 gemaakt nl)

Nasi/rijstgerechten/wokgerechten/stampotten/rode saus dingen (tomatenspul met zooi :P) maak ik altijd groot, en daarvan gaan dan minimaal 2 porties de vriezer in, en ik eet als ik dat maak ook 2 dagen achtereen hetzelfde (of als lunch)

Verder heb ik altijd een 'basis' in huis, waarmee je veel en verschillende gerechten kunt maken, op=aanvullen
Uien, Aardappelen, Paprika, Tomaat, (geraspte)Kaas, Ei, Champignons, Spekjes, Roomkaas, Creme fraiche, Courgette, Prei, Knoflook, verder heb ik verse kruiden in het raamkozijn staan en een uitgebreide kruidenkastje

Dingen die binnenkort op het menu staan:
- Broccolischotel met tomaat, geraspte kaas en gehakt, tomaat en geraspte kaas heb ik standaard in huis, broccoli had ik zaterdag gehaald en ziet er nog goed uit (dus daarom niet vanavond lol), gehakt komt uit de vriezer (uit aanbieding, ingevroren per 200 gr in zakjes... en vergeten uit de vriezer te halen dus vandaar vandaag geen broccolischotel :P) Restjes/stronk van de broccoli vries ik in, dat gooi ik een keer door een soepie heen
- Stoofschotel/stew... wil dat eens gaan proberen te maken, nooit gedaan maar 'herfstachtig' gerecht, pas wel bij het weer :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:37

Ik heb gisteren een hoop vega kruimelgehakt en roerbakblokjes gehaald bij de AH; 50% korting. Dat scheelt enorm. Ik heb de laatste 20 pakjes meegenomen :Y) 20 euro ipv 40 euro. En mijn vriezer zit weer vol :D
En zo duw ik mijn vriezer ook altijd bomvol als de pizza's voor 1 euro zijn..

Weet iemand toevallig wanneer er bij de AH de meeste producten met 35% korting te vinden zijn? Vroeger ging ik vaak op zaterdag avond, maar nu ze zondag ook open zijn is dat veel minder. Dus, wanneer en rond welk tijdstip worden die stickers geplakt? Dat scheelt echt veel namelijk! Invriezen en het kan zo nog lange tijd mee :)