Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:01

Het is een geluk dat we in Nederland wonen: al die echte Hollanders gaan meteen al hun apparaten aanzetten zodra de stroomprijs de min in gaat om een paar centen te kunnen verdienen of gewoon gratis stroom hebben :)) en inderdaad zeker zodra er meer thuisaccu’s en elektrische auto’s bij komen zal daar volop gebruik van worden gemaakt verwacht ik. Met als gevolg dus dat de prijzen weer minder vaak de min in gaan.

daffodil

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:33

Mijn zonnepanelen hebben een geschat verbruik waar ik jaarlijks onder zit. Ik ga niet expres iets extra aanzetten maar kan bijvoorbeeld wel iets minder zuinig met de airco doen als het van de zomer weer zo takke heet is. Dat doe ik dan ook gewoon.

Ik ben echt heel blij met mijn P1 meter, supergrappig om zo te zien.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:26

Ben ik net gebeld door energiedirect.
Hij deed mij een aanbod van 133 incl het prijsplafon.
Dit is gebaseerd op mijn verbuik afgelopen jaar
Gas: 861
Electra 1300

Hij zei dat er bij anwb einde van het jaar nog een bedrag bijkomt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:29

en welk bedrag doelt hij dan op?

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:35

EllyC schreef:
en welk bedrag doelt hij dan op?

133 euro

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:56

Dus de anwb zou eind van het jaar nog 133 euro in rekening brengen?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:58

Volgens mij is dat onzin, maar als je het zeker wilt weten kan je zelf ook bellen met ANWB natuurlijk. Het is wel in zijn voordeel om een andere aanbieder af te kraken.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:03

EllyC schreef:
Dus de anwb zou eind van het jaar nog 133 euro in rekening brengen?

Ohhh nee, dat zou ik bij energiedirect gaan betalen. Hij noemde geen bedrag,
dus zal het wel niet kloppen.

Ik heb net vergelijking gedaan, hier kwam oxxio met lager voorschot aan maandkosten

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:04

zonnebloem18 schreef:
Volgens mij is dat onzin, maar als je het zeker wilt weten kan je zelf ook bellen met ANWB natuurlijk. Het is wel in zijn voordeel om een andere aanbieder af te kraken.

Das waar :j

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:14

bah, als je zo zaken moet doen door onwaarheden te vertellen over je concurenten. Dat zou mij genoeg zeggen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:15

https://www.gld.nl/nieuws/7899347/nijme ... eitsfraude

Wat een nachtmerrie en bizar, iemand jat je identiteit, sluit een energiecontract af, verbruikt idioot veel streom door illegale praktijken maar als onschuldige ben je zwaar de pineut. Zeker met deze prijzen. Arme mevrouw, eigenlijk zou dat toch niet moeten kunnen :(:) dat risico loop je kennelijk nu ook nog met deze torenhoge prijzen. Pfff het zal je maar gebeuren

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:28

Raar verhaal, en daarbij dan betaalt ze niet, dan sluiten ze dat pand toch af? Ik zou hier een beste advocaat naar laten kijken en me er zelf niet mee bemoeien.

Identiteitsdiefstal kan je overal mee overkomen helaas.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:43

Afgezien daarvan: wat een spelfouten..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 07:55

Vattenfall hier weer eens/nog steeds in de warrie, als ik nu mijn termijnbedragadvies wil bekijken, zegt ie: “U betaalt per jaar, u heeft geen termijn advies.”
Huh? Is dat een optie dan? 1x per jaar gewoon het hele bedrag betalen….?

We wachten het maar af. Onze warmtepomp komt in april als het goed is, onze zonnepanelen helaas pas ergens voor de zomer. Nu zijn de panelen er, de omvormers ook…. Maaaar geen bevestigingsmateriaal om ze aan het dak vast te maken. Wat een gedoe!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:41

Hier kan essent ook geen maandtarief laten zien terwijl ik een vast contract heb.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:49

Ik kreeg mijn jaarafrekening binnen, ik bleek er niet ver naast te zitten met mijn eigen berekeningen. Ik krijg 12 euro terug en mijn termijnbedrag gaat toch wéér omhoog |o

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:04

Sanet schreef:
Vattenfall hier weer eens/nog steeds in de warrie, als ik nu mijn termijnbedragadvies wil bekijken, zegt ie: “U betaalt per jaar, u heeft geen termijn advies.”
Huh? Is dat een optie dan? 1x per jaar gewoon het hele bedrag betalen….?

We wachten het maar af. Onze warmtepomp komt in april als het goed is, onze zonnepanelen helaas pas ergens voor de zomer. Nu zijn de panelen er, de omvormers ook…. Maaaar geen bevestigingsmateriaal om ze aan het dak vast te maken. Wat een gedoe!

Hier óók gesodemieter met de zonnepanelen. Ze zouden 14 maart geïnstalleerd worden, maar vanwege "personeelsgebrek" en omdat ik in een "moeilijke" omgeving woon (uurtje van Rotterdam af, maar monteurs willen kennelijk tegenwoordig geen uurtje auto meer rijden) is de installatie verplaatst naar 3 april. Het is ze geraden dat ze dan ook gewoon komen! Begin januari hadden ze de belofte gedaan dat zij binnen 6 weken panelen op het dak zouden hebben liggen. 3 maanden is nu niet echt 6 weken.......(dit bedrijf is stukken duurder dan de concurrentie, maar toch voor hun gekozen omdat ze zo snel zouden leveren/ installeren.... baal er enorm van dat het uiteindelijk niet had uitgemaakt om voor dit dure bedrijf te kiezen of een goedkopere concurrent die sowieso al in april zouden leveren)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:11

Poeh, wat een gedoe...
Ik kreeg in oktober te horen dat ze 17 maar geleverd en gelegd zouden worden en gelukkig is dit ook gedaan. Ze liggen er nu dus sinds vrijdag op :) Zaterdag al gelijk best wat opgewekt, dus mag niet klagen :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:20

Letizia schreef:
Poeh, wat een gedoe...
Ik kreeg in oktober te horen dat ze 17 maar geleverd en gelegd zouden worden en gelukkig is dit ook gedaan. Ze liggen er nu dus sinds vrijdag op :) Zaterdag al gelijk best wat opgewekt, dus mag niet klagen :)

Ik kijk er ook enorm naar uit dat ze liggen en leveren.

Vanwege meerdere terraria heb ik een hoger stroomverbruik dan normaal en ga ik waarschijnlijk boven het energieplafond uitkomen. En per juni loopt mijn vaste contract af, dus dat gaat pijn doen, want betaal nu maar 0,25 per kwh en het prijsplafond is al bijna 2x zo duur. Dus de panelen zijn erg welkom! Dak op het zuiden, dus bijna de hele dag de zon er vol op, dus hoge opbrengst.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:22

Ook even kijken naar een dynamische contract, mvdende?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:23

ik vraag me al een hele tijd af, als je met de electra in de min zit op je rekening, hebben zonnepanelen dan wel nut om te laten installeren ?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:34

EllyC schreef:
Ook even kijken naar een dynamische contract, mvdende?

Heb ik naar gekeken, maar is met de huidige salderingsregeling icm zonnepanelen helemaal niet interessant!

Bij een "klassieke" energiemaatschappij wordt er over een heel jaar gesaldeerd, dus wek jij in de zomer 500kwh per maand op, maar verbruik je er 300, dan lever je 200kwh terug aan het net. Als je vervolgens in de winter 300kwh opwekt, maar 500kwh verbruikt, dan "koop" je dus 200kwh van het net.

Maar omdat er per jaar gesaldeerd wordt, worden de kwh wat je in de winter méér verbruikt hebt, weggestreept tegen de kwh die je I de zomer opgewekt en terug geleverd hebt. Om uiteindelijk op 0 uit te komen. (Dit is natuurlijk een voorbeeld)

Bij een dynamisch contact saldeer je per uur. In de zomer als er veel opgewekt wordt, is de stroomprijs laag en krijg je dus een lage vergoeding voor wat je terug levert. In de winter is stroom duur, dus alles wat je op dat moment niet zelf opwekt, moet je duur kopen.

Dus Zolang de huidige salderingsregeling nog van kracht is, ga ik absoluut niet over naar dynamisch. Zeker ook omdat ik ongeveer de hoeveelheid stroom ga opwekken die ik in één jaar ook verbruik. Maar mijn verbruik is in de winter véél hoger dan in de zomer, als juist het meeste van die stroom opgewekt wordt. Salderen per jaar is voor mij dus véél voordeliger dan salderen per uur.

(En ik hoop met de winst van BBB dat het afschaffen van de salderingsregeling uitgesteld gaat worden!)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:39

Maris schreef:
ik vraag me al een hele tijd af, als je met de electra in de min zit op je rekening, hebben zonnepanelen dan wel nut om te laten installeren ?

Hoe bedoel je 'in de min'? Als in 'ik heb helemaal geen stroomverbruik' of wat anders?

De panelen van mijn ouders zouden er in januari opkomen. Ze liggen er nog steeds niet. Een hoop materialen zijn niet leverbaar...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:46

Maris schreef:

Huh? Hoe kun je nou in de min zitten als je niet zelf opwekt?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:20

Ze bedoelt waarschijnlijk het bedrag voor energie in de app? Vanwege de teruggave energiebelasting die je terugziet bij je stroomrekening kan dat negatief uitkomen bij een laag verbuik, heb ik soms ook. Maar dat is alleen op papier, omdat die verminderingdeels ook voor je gas telt. Maar ze rekenen het bij je stroomkosten.

Maar als je de vermindering energieblasting erbij optelt danzijn zonnepanelen vaak toch niet zo interesant bij een laag vebruik.