kosseh schreef:Ik heb het echt over een kortere looptijd. Hierdoor gaat wel m'n maximaal te lenen bedrag omlaag, dat weet ik. Het bedrag wat je per maand kwijt mag zijn aan woonlasten blijft het zelfde.
Wel kan het onwijs veel schelen in rente die je betaald, daarom probeer ik te kijken of dat een mogelijkheid zou zijn.
Welk trucje de banken uithalen weet ik niet precies. Mijn vorige hypotheek was 2,5%, en mijn huidige 3,5%. En mocht ik er 30 jaar over doen, dan betaalde ik in beide gevallen mijn huis ruime 1,5 keer. Terwijl ik wel enig verschil verwachtte.
Ik heb een looptijd van 30 jaar gekozen met rentevast voor 20. Dat was gewoonweg het goedkoopste. Wel probeer ik elke maand extra af te lossen. Daarmee gaat je rente ook sneller omlaag.
De meeste hypotheekverstrekkers geven aan hoeveel je boetevrij mag aflossen per jaar. Vaak 10%, soms 20% of onbeperkt (dat was bij mijn eerste hypotheek, Florius). Met 10x 10% ben je ook binnen tien jaar klaar. Bij mijn huidige annuïteiten hypotheek kan ik bij extra aflossen kiezen tussen looptijdverkorting (maandbedrag gelijk, iets meer aflossen, iets minder rente) of maandlastverlaging (maandbedrag en betaalde rente omlaag.
En als de rente hoger is dan jouw hypotheekrente mag je vaak ook onbeperkt boetevrij aflossen. Zo’n bank krijgt namelijk graag geld van jou terug zodat ze het nog duurder kunnen uitlenen.