Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 07:42

kosseh schreef:
Ik heb het echt over een kortere looptijd. Hierdoor gaat wel m'n maximaal te lenen bedrag omlaag, dat weet ik. Het bedrag wat je per maand kwijt mag zijn aan woonlasten blijft het zelfde.
Wel kan het onwijs veel schelen in rente die je betaald, daarom probeer ik te kijken of dat een mogelijkheid zou zijn.

Welk trucje de banken uithalen weet ik niet precies. Mijn vorige hypotheek was 2,5%, en mijn huidige 3,5%. En mocht ik er 30 jaar over doen, dan betaalde ik in beide gevallen mijn huis ruime 1,5 keer. Terwijl ik wel enig verschil verwachtte.

Ik heb een looptijd van 30 jaar gekozen met rentevast voor 20. Dat was gewoonweg het goedkoopste. Wel probeer ik elke maand extra af te lossen. Daarmee gaat je rente ook sneller omlaag.

De meeste hypotheekverstrekkers geven aan hoeveel je boetevrij mag aflossen per jaar. Vaak 10%, soms 20% of onbeperkt (dat was bij mijn eerste hypotheek, Florius). Met 10x 10% ben je ook binnen tien jaar klaar. Bij mijn huidige annuïteiten hypotheek kan ik bij extra aflossen kiezen tussen looptijdverkorting (maandbedrag gelijk, iets meer aflossen, iets minder rente) of maandlastverlaging (maandbedrag en betaalde rente omlaag.

En als de rente hoger is dan jouw hypotheekrente mag je vaak ook onbeperkt boetevrij aflossen. Zo’n bank krijgt namelijk graag geld van jou terug zodat ze het nog duurder kunnen uitlenen.

Suzanne F.

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:34

Ik mocht 10 procent per jaar boetevrij aflossen. Maar ja hoe krijg je dat bij elkaar gespaard? Ik niet in ieder geval. Maar loste wel elk jaar een stukje extra af. Inmiddels is dat al een heel stuk. Van kleine borreltjes word je ook dronken he?
Daarom staat het me nu ook tegen om weer een flinke hypotheek aan te gaan voor een eventueel ander huis. Pfffff, heb er pijn in mijn buik van. Is dat het wel waard?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:18

Die afweging kun je alleen zelf maken. Eerst maar eens het huis bezichtigen, Suzanne. Kijken kost nog niets ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:19

Suzanne F. schreef:
Ik mocht 10 procent per jaar boetevrij aflossen. Maar ja hoe krijg je dat bij elkaar gespaard? Ik niet in ieder geval. Maar loste wel elk jaar een stukje extra af. Inmiddels is dat al een heel stuk. Van kleine borreltjes word je ook dronken he?
Daarom staat het me nu ook tegen om weer een flinke hypotheek aan te gaan voor een eventueel ander huis. Pfffff, heb er pijn in mijn buik van. Is dat het wel waard?

Dat is de vraag altijd natuurlijk, je begint weer opnieuw.
Ik had voor mezelf in gedachten dat we voor een bepaalde leeftijd 'moesten' verhuizen om voor we met pensioen gingen flink lagere lasten te kunnen hebben.

Veel aflossen lukt helaas niet, maar inderdaad wat je zegt ook de kleine beetjes tellen. Met de verhuizing zijn bij ons de paarden aan huis komen te staan en als ik s ochtends en s avonds daar nog even daar kom is het me die hoge hypotheek op dit moment waard.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:06

10% lukt hier ook niet hoor. Maar de extraatjes helpen inderdaad. Stukje vakantiegeld, stukje belastingteruggave, keer een bonus… en aan het einde van het jaar is het dan toch een mooi bedrag. Maar nog niet bijna 10% :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:37

Suzanne F. schreef:
Charaz schreef:
Leuk Suzanne! Jij bent al een hele tijd aan het rondkijken toch ?

Nou nee niet echt. Of ja misschien wel. Rondkijken wel ja. Ik woon fijn maar zou dolgraag een huis willen met garage waar ik mijn auto op mijn eigen terrein kan zetten. Dus geen parkeerstress meer. En vrij uitzicht zou ook top zijn. En een grote tuin ook.
En dat komt binnen mijn mogelijkheden niet echt veel vrij hier. Maar de prijzen zijn zo hoog nu. Dan zou ik eerst eens moeten kijken wat ik nu voor mijn eigen huis krijg.

Wanneer heb je je huidige huis gekocht?

Ik kon wel een redelijk goede schatting maken door te kijken naar de vraagprijzen van vergelijkbare woningen in de buurt.

Ik dacht ook dat een ander huis volledig buiten bereik lag, maar alle huizen zijn ongelofelijk duur. Die van jou dus ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:45

Shiloh schreef:
Wanneer heb je je huidige huis gekocht?

Ik kon wel een redelijk goede schatting maken door te kijken naar de vraagprijzen van vergelijkbare woningen in de buurt.

Ik dacht ook dat een ander huis volledig buiten bereik lag, maar alle huizen zijn ongelofelijk duur. Die van jou dus ook.

In 2015. Dus ja, ook mijn huis is duurder geworden. Maar er zit toch wel een gat tussen mijn huis en dit huis.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:52

Oeh. Dat is wel een mooi jaar geweest om te kopen. Denk wel dat je kan rekenen op min of meer een verdubbeling.

Ik had in 2014 gekocht en in 2022 verkocht. Mijn huis was exact verdubbeld.

Dat scheelt weer, maar ja. De stap groter is nu dus ook wel 2 keer zo groot als die in 2015 was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:54

Shiloh schreef:
Oeh. Dat is wel een mooi jaar geweest om te kopen. Denk wel dat je kan rekenen op min of meer een verdubbeling.

Ik had in 2014 gekocht en in 2022 verkocht. Mijn huis was exact verdubbeld.

Dat scheelt weer, maar ja. De stap groter is nu dus ook wel 2 keer zo groot als die in 2015 was.

Ja eens. Maar je koopt ook weer heel duur inderdaad. En ik kan niet overbieden. Vraagprijs is haalbaar maar dan houdt het wel op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:59

Heeft iemand nog tips voor de bezichtiging? Moet ik vragen of er een taxatierapport is?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:03

Kun je vragen, maar meestal ben je zelf verantwoordelijk voor de taxatie.

Mijn tip is vooral, zit ook overal aan. Bekijk de radiatoren/knoppen. Zet de kranen open. Wat is de waterdruk. Hoelang voor het water warm is. Ramen openen en sluiten. Gaat dat soepel. Etc.

Weet niet hoe nieuw het huis is, maar dat soort dingen verbeteren kan behoorlijk in de kosten lopen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:42

Shiloh schreef:
Kun je vragen, maar meestal ben je zelf verantwoordelijk voor de taxatie.

Mijn tip is vooral, zit ook overal aan. Bekijk de radiatoren/knoppen. Zet de kranen open. Wat is de waterdruk. Hoelang voor het water warm is. Ramen openen en sluiten. Gaat dat soepel. Etc.

Weet niet hoe nieuw het huis is, maar dat soort dingen verbeteren kan behoorlijk in de kosten lopen.

Doe je dit ook bij een appartement? Ramen enzo vallen daar natuurlijk onder de vve.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:52

Dan nog zou ik het willen weten hoe goed ze sluiten en zo. Bij een VVE altijd informatie opvragen over de vve. Is die actief? Hoe staat de vve er financieel voor. Wat zijn de plannen. Etc.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:57

Ramen en kozijnen vallen over het algemeen echt niet onder de VVE hoor :n Dat mag je lekker zelf bekostigen als je daar wat mee wil.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:50

Nee is geen vve. Is een 2 onder 1 kap in een woonwijk.
Oké ik let op de ramen enzo. Moet ik nog bepaalde dingen vragen aan de makelaar?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:18

Gewoon goed kijken, zie je loszittend behang, vochtvlekken, leeftijd keuken en sanitair
Als je niet zeker bent kan ik je bij serieuze interesse in de bedenktijd een bouwtechnische keuring aanraden. Kost paar honderd euro en geeft veel inzicht in achterstallig onderhoud en gebreken.
Makelaar ook vragen naar bekende zaken, moeten ze melden

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:25

Spannend Suzanne!
Vrij normale vraag is altijd is er nog onderhoud te verwachten.
En goed in je opnemen hoe de ruimtes zijn, de keuken / badkamer / sanitair, is het waar je nog even meer vooruit kunt of vind je het zo vreselijk dat het snel moet worden vervangen
Zou ook vragen of er nog bestemmingsplannen zijn waar je mee te maken krijgt (leuk een vrij uitzicht bijv maar wat als het bouwgrond is of bouwgrond gaat worden?). Let ook op geluidsoverlast niet alleen van een weg maar tegenwoordig ook van warmtepompen ed.
Wat voor betonvloeren zijn er gebruikt / is het een huis op palen etc. maar dat kun je later ook doen via een bouwtechnische keuring.
En let op de stoppenkast, kan daar bijv genoeg electrische apparatuur op draaien.
Misschien iets van info over de buren, alhoewel mijn ervaring helaas is dat mensen daar niet eerlijk over zijn als ze zelf slechte ervaringen hebben :o :n
En als je echt interesse krijgt in de woning op paar momenten in de week op verschillende tijden even langsrijden, rondje lopen, krijg je ook indruk van de buurt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:08

Thanks allemaal. Even nog een praktische vraag. Stel dat ik het zou kunnen kopen. Dan moet ik mijn eigen huis nog verkopen. Maar dat moet dan wel een bepaald bedrag opbrengen. Neem je dit mee in de voorwaarden dan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:43

Suzanne F. schreef:
Thanks allemaal. Even nog een praktische vraag. Stel dat ik het zou kunnen kopen. Dan moet ik mijn eigen huis nog verkopen. Maar dat moet dan wel een bepaald bedrag opbrengen. Neem je dit mee in de voorwaarden dan?

Dat is niet echt aantrekkelijk voor een verkoper, zeker niet als de markt goed is.

Wat ik heb gedaan is:

Gesprek met bank of hypotheek adviseur, wat kan je als hypotheekbedrag krijgen.

3 makelaars laten komen , met intentie tot verkoop.
Ik kreeg 3 prijzen waarvoor ze het op de markt wilden zetten, dan weet je wat het ongeveer opbrengt.

Reken vooraf de kosten koper alvast uit en de eventuele overige kosten, dit bedrag moet je zelf financieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:22

Wij hebben wel onder voorbehoud verkoop eigen woning + financiering gedaan en daar hadden we 8 weken de tijd voor. Voordat ik het bod uitbracht heb ik ook een makelaar laten kijken wat mijn huis ging opbrengen en zodra mijn bod geaccepteerd was heb ik hem ook daadwerkelijk te koop gezet.

Het huis wat ik gekocht heb stond al langer te koop, dus ik kon onder de vraagprijs bieden en deze voorwaarden stellen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:41

Ik meld me hier ook weer! Ik heb hier een tijdje terug ook gereageerd, we hadden toen een woning bezichtigd en uiteindelijk geen bod gedaan aangezien we dit toch niet reëel vonden. Dat huis staat trouwens nog steeds te koop, inmiddels al een half jaar.

Maandag hebben we in hetzelfde dorp een andere woning bezichtigd. Een stukje groter dan het andere huis, hier moet ook wel het een en ander aan gebeuren maar dat is minder ingrijpend dan bij de andere. Wij waren er als eerste bij, kwamen na ons nog 2 of 3 kijkers. We hebben maandagavond meteen een bod gedaan (de vraagprijs), kregen vandaag bericht dat de makelaar morgen gaat overleggen met de verkopende partij en dat we dan een antwoord krijgen. Ik ben heel benieuwd…

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:33

Oké dan ga ik wat makelaars uitnodigen. Dan heb ik ook een beter idee wat mijn huis kan opbrengen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:27

HappyBuddha schreef:
Ik meld me hier ook weer! Ik heb hier een tijdje terug ook gereageerd, we hadden toen een woning bezichtigd en uiteindelijk geen bod gedaan aangezien we dit toch niet reëel vonden. Dat huis staat trouwens nog steeds te koop, inmiddels al een half jaar.

Maandag hebben we in hetzelfde dorp een andere woning bezichtigd. Een stukje groter dan het andere huis, hier moet ook wel het een en ander aan gebeuren maar dat is minder ingrijpend dan bij de andere. Wij waren er als eerste bij, kwamen na ons nog 2 of 3 kijkers. We hebben maandagavond meteen een bod gedaan (de vraagprijs), kregen vandaag bericht dat de makelaar morgen gaat overleggen met de verkopende partij en dat we dan een antwoord krijgen. Ik ben heel benieuwd…

We hebben vandaag te horen gekregen dat de verkopers met ons verder in onderhandeling willen. Het bedrag wat we hebben geboden is akkoord, echter hebben wij geboden onder voorwaarde van verkoop van eigen huis. Dit willen de verkopers liever niet omdat dat lang kan duren… de verkopende makelaar gaf aan dat dat op te lossen is dmv een overbruggingshypotheek, maar ik vind dit zelf nog wel een risico wat je dan aangaat… heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:41

Ik zou er als verkoper ook niet mee akkoord gaan, tenzij er een harde einddatum geldt voor dat voorbehoud. Ik zou kopen onder voorbehoud van financiering en je eigen huis zsm te koop zetten. Eventueel kun je dan wel nog onderhandelen over de datum van de overdracht. Willen ze snel passeren of is er ruimte om wat meer tijd te nemen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:52

Ik zou er ook niet akkoord mee gaan. Wij hebben ons huis gekocht, daarna huidige huis verkocht en hadden 1 maand overbruggingshypotheek.