Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:32

Martine schreef:
Amethyst, dat is niet veel aan huur zeg! Je bouwt alleen geen kapitaal/vermogen (hoe je het noemt :') ) op.

Simone, -O- kun je niet X bedrag bieden + €50 euro :=
Lijkt alsof ze verschillende dezelfde biedingen hebben gehad.

Ja zo klinkt het ons ook in de oren, dus we gaan er wel een heel klein beetje bovenop leggen denk ik. En dan maar weer afwachten. Ben ik niet voor gemaakt :+

Martine

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:40

Zenuwslopend iig :=

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:09

SimoneeM schreef:
Martine schreef:
Amethyst, dat is niet veel aan huur zeg! Je bouwt alleen geen kapitaal/vermogen (hoe je het noemt :') ) op.

Simone, -O- kun je niet X bedrag bieden + €50 euro :=
Lijkt alsof ze verschillende dezelfde biedingen hebben gehad.

Ja zo klinkt het ons ook in de oren, dus we gaan er wel een heel klein beetje bovenop leggen denk ik. En dan maar weer afwachten. Ben ik niet voor gemaakt :+

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als wij 10 bezichtigingen bij een woning hebben gehad en kijker 1 en 4 hebben alvast een bieding gedaan en bij de bezichtigingen hebben er nog meer aangegeven dat ze ook wel wat willen. Dan is het heel gebruikelijk om een einddatum in te stellen zodat iedereen zijn kans krijgt. Dat zegt helemaal niks over jouw bieding.

Edit: Dat het zenuwslopend is heb je natuurlijk wel helemaal gelijk in :+

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:24

Hopelijk heb je het snel duidelijk Amethyst. Is niet leuk als je zoiets erbij krijgt.

Spannend Renske. Moet het een bepaald bedrag zijn?

Simone, bij ons hebben ze tot komende vrijdag om te bieden. Misschien hebben de kopers later pas bedacht een einddatum te kiezen? Wij werden daar ook vrij in gelaten.

Gaaf moodboard CCCCC. Ik vind Honey echt een prachtige kleur maar ben bang dat ik het snel zat ben.

Wij hebben net de 2e kijkdag achter de rug. Weer veel positieve reacties :D We hebben hier een doorgaande 50km weg voor de deur waar ze wel binnen een paar jaar 200-300m verderop een andere weg voor aan gaan leggen. Was een stel dat aankwam en gelijk wisten dat het niks ging worden vanwege de weg. Makelaar was daar best geïrriteerd over, verdoe niemands tijd en kijk van tevoren even goed op Google Maps of rijd even langs.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:39

Ja het komt een beetje door hoe de verkoopmakelaar praatte dat ik het zo vond klinken..
Dat er al meerdere biedingen lagen en dat het lastig was er zo 1 te kiezen dus dat ie mensen de tijd wilde geven evt hun bod nog eens te bekijken.. Kan ook een leuke verkapte manier van de prijs opdrijven zijn natuurlijk :')

Uiteindelijk weet je het gewoon niet. We gaan ook zeker niet veel stijgen, want dat vind ik gewoon onredelijk haha.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:50

Charlotte446 schreef:
Hopelijk heb je het snel duidelijk Amethyst. Is niet leuk als je zoiets erbij krijgt.

Spannend Renske. Moet het een bepaald bedrag zijn?

Simone, bij ons hebben ze tot komende vrijdag om te bieden. Misschien hebben de kopers later pas bedacht een einddatum te kiezen? Wij werden daar ook vrij in gelaten.

Gaaf moodboard CCCCC. Ik vind Honey echt een prachtige kleur maar ben bang dat ik het snel zat ben.

Wij hebben net de 2e kijkdag achter de rug. Weer veel positieve reacties :D We hebben hier een doorgaande 50km weg voor de deur waar ze wel binnen een paar jaar 200-300m verderop een andere weg voor aan gaan leggen. Was een stel dat aankwam en gelijk wisten dat het niks ging worden vanwege de weg. Makelaar was daar best geïrriteerd over, verdoe niemands tijd en kijk van tevoren even goed op Google Maps of rijd even langs.

Ja dat is wel een stomme reden om een plek bezet te houden. Ik wil niet zeggen dat ik nou op elk huis heb geboden wat wij hebben bezichtigd, maar of het huis naast een drukke weg ligt lette ik wel op van te voren. Niet dat het mij iets zou uitmaken overigens. Dat is in deze tijd een beetje een luxe probleem haha. Succes met de verkoop! Komt vast goed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:18

Charlotte446 schreef:
Was een stel dat aankwam en gelijk wisten dat het niks ging worden vanwege de weg. Makelaar was daar best geïrriteerd over, verdoe niemands tijd en kijk van tevoren even goed op Google Maps of rijd even langs.

Wij zijn ook een x weggegaan zonder te kijken (wel gemeld natuurlijk).
Zowel op googlemaps als op de foto's van het huis was niet te zien dat er ondertussen een grote kas voor het huis was gebouwd.
Op GM stond er (schuin) tegenover een kleiner huis(je) met een kleine loods/schuur waardoor je zoals goed als vrij uitzicht had.
Maar bij de bezichtiging stond er een mega kas waardoor jezelf geen verlichting meer 's avonds hoefde aan te hebben en je veel meer (vrachtwagen) verkeer hebt die bij wegrijden vol in je slaap/woonkamer schijnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:50

Amethyst_ schreef:
Kennen jullie zo'n bui dat je denkt; fiets it, ik blijf wel huren? :')

Zeker!
Mits een fijne plek tegen een goede prijs zou ik mijn leven lang huren. Ik word er niet perse gelukkiger van het huis daadwerkelijk te bezitten.
Het is ook fijn dat niet alle verantwoordelijkheid voor jou is, dat je kunt gaan wanneer je wil, dat het geen reet uitmaakt of de markt straks instort.... goddelijk.

Maar ik zoek gewoon iets dat ik nu weliswaar huur, maar wat ik niet voor eeuwig kan huren... dat is eindig. En die combinatie van factoren op 1 plek, is qua huur vreselijk lastig te vinden.
Ik ben dus haast gedwongen te kopen.... maar als dat niet zo was, zou ik vermoedelijk altijd huren.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:34

SimoneeM schreef:
Ja het komt een beetje door hoe de verkoopmakelaar praatte dat ik het zo vond klinken..
Dat er al meerdere biedingen lagen en dat het lastig was er zo 1 te kiezen dus dat ie mensen de tijd wilde geven evt hun bod nog eens te bekijken.. Kan ook een leuke verkapte manier van de prijs opdrijven zijn natuurlijk :')

Uiteindelijk weet je het gewoon niet. We gaan ook zeker niet veel stijgen, want dat vind ik gewoon onredelijk haha.

Bij ons zijn de meeste kijkers met aankoopmakelaar gekomen. Vrijdag is de laatste dag dat ze een bod uit kunnen brengen. Onze makelaar zei dat veel aankoopmakelaars tegen hun klanten/kijkers zeggen pas de laatste dag een bod uit te brengen. Onze eerste gedachte was ook om tegen elkaar opbieden te voorkomen maar zeker weten doen we dat niet.

Ik denk dat het belangrijk is, hoe belachelijk de markt ook is dat je je goed voelt bij het bod :j
Brainless schreef:
Wij zijn ook een x weggegaan zonder te kijken (wel gemeld natuurlijk).
Zowel op googlemaps als op de foto's van het huis was niet te zien dat er ondertussen een grote kas voor het huis was gebouwd.
Op GM stond er (schuin) tegenover een kleiner huis(je) met een kleine loods/schuur waardoor je zoals goed als vrij uitzicht had.
Maar bij de bezichtiging stond er een mega kas waardoor jezelf geen verlichting meer 's avonds hoefde aan te hebben en je veel meer (vrachtwagen) verkeer hebt die bij wegrijden vol in je slaap/woonkamer schijnen.

Het staat op Funda en in de brochure vermeld (aan drukke weg) en het is ook heel goed te zien op Google maps. Dan vind ik het wel een klein beetje simpel als dat een minpunt voor je is je daar van tevoren niet naar kijkt :+

Soms is het inderdaad lastig te zien maar in dit geval niet.

@Yipee, jammer voor beide partijen. Als je weet dat je niet op zo'n plek wil wonen en het gewoon in de tekst staat en op Google Maps te zien is. Wij hebben ook wel een makelaar die dat gewoon zegt :+ Wel eerlijk ook voor evt. volgende makelaars :j

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:13

Klopt, je moet je altijd goed voelen bij een bod :j Ik schat onze kans niet zo goed in, maar ik weiger meer te bieden :+
En you never know natuurlijk..

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:53

Wat ik heb begrepen was dat je, je bod liefst zo dicht mogelijk bij de sluitingsdatum en tijd uit moet brengen, omdat er anders slinkse makelaars zijn die dan horen bijv partij A biedt 300.000 en dan dit onderhands aan partij B doorspeelt, waardoor die 300.001 kunnen bieden en daardoor het winnende bod hebben.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:55

Dat gebeurt wel ja, heb ik zelf al van meerdere mensen in mijn omgeving gehoord, dat hun makelaar dat deed. :=

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:22

Fleur_Laura schreef:
Wat ik heb begrepen was dat je, je bod liefst zo dicht mogelijk bij de sluitingsdatum en tijd uit moet brengen, omdat er anders slinkse makelaars zijn die dan horen bijv partij A biedt 300.000 en dan dit onderhands aan partij B doorspeelt, waardoor die 300.001 kunnen bieden en daardoor het winnende bod hebben.

Hoewel het hoogste bod niet altijd 'wint'. Wij hebben al eens het hoogste bod gehad (later achter gekomen dat er 2K verschil zat) maar het toch niet 'gewonnen' . De bieder direct onder ons had betere voorwaarden. Dus een geldbedrag zegt niet alles :-)

Overigens vind ik het wel erg sluw, hou ik niet zo van haha.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:34

Klopt inderdaad. De aankoopmakelaar van een kennis van mij had gebeld vlak voor de sluiting en die hadden toen in overleg niet het hoogste bod gedaan, maar wel de gewenste voorwaarden oid + gunfactor waardoor ze het toch kregen. Netjes is anders, maar het gebeurt wel.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:01

Ons is het huis ook gegund terwijl we niet het hoogste bod hadden gedaan. Hogere biedingen kwamen allemaal van investeerders, en dat wilden de verkopers niet, want nu konden ze hun buren uitkiezen (verkopers wonen ernaast, het huis was van de vader van de buurman). Als je het aan een investeerder verkoopt die het opknapt voor de winst, dan kun je daarna je buren niet meer uitzoeken, haha.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:16

Ja dan snap ik de keuze heel goed!

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:18

Wij hebben afgelopen week ook verkocht! Niet aan het hoogste bod maar die daaronder vanwege gunnen :) . Het is niet echt te zeggen hoe je moet bieden, het is ook geluk hebben.. ons huis is ook voor meer dan de vraagprijs weggegaan, het hoogste bod zat 20.000 boven de vraagprijs. :)

Die wat wij gekocht hebben is zelfs iets onder de vraagprijs weggegaan.. maar daar waren de eerste weken met kijkers al ‘voorbij’

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:19

Ik ben wel benieuwd waarop jullie motivatie dan gebaseerd is bij gunnen? Kenden jullie die mensen?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:24

Ik weet dat vrienden van ons een persoonlijke brief erbij hadden gedaan waarin ze zichzelf voorstelde. Dat kan een manier zijn.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:26

Voor mij zou de gunfactor ook liggen op mensen die geen beleggers zijn.
Dan zou ik best willen kiezen voor een wat lager bod.

Kijk voor een verschil van 10.000 euro ben ik wat minder kieskeurig hoor :')
Dan ben ik ook heel eerlijk en kies ik voor het geld.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:13

Bij mij staat bij gunning op één de combinatie prijs :+ maar ook hoe zeker is dat ze dat rond krijgen. Iemand kan misschien wel de hoofdprijs bieden, maar als dat allemaal via een hypotheek gefinancieerd moet, kan het best een risico zijn, omdat je toch afhankelijk bent van een taxatie-waarde. Dan ga ik liever voor iemand die een stuk eigen inbreng kan inleggen en daardoor een lagere, makkelijker te krijgen, hypotheek nodig heeft.

Vervolgens zou ook ik een belegger het minder snel gunnen dan iemand die er zelf wil gaan wonen. Dus bij vergelijkbare biedingen zou ik eerder voor de particulier gaan.

En dan heb ik nog een persoonlijke, mochten er nog steeds 2 partijen vergelijkbaar zijn: bij gelijkaardige voorwaarden zou mijn voorkeur gaan naar iemand die mijn zeer ruime, groene tuin kan waarderen. Iemand die van "onderhoudsarm" houdt, koopt maar iets met een kleinere tuin, of een balkon ofzo. Nederland heeft al veel te veel tegels in tuinen liggen, en onze mussenfamilie heeft ook een huis nodig :D

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:18

Dat is inderdaad denk ik wel ons "voordeel"; alles wat we overbieden gaan wij ook wel zelf financieren. Dat geeft inderdaad minder risico, omdat we niet afhankelijk zijn van de taxatie.

Maar het blijft altijd giswerk natuurlijk, hoe iemand gaat kiezen.

Haha NoeskaMoos, je moet natuurlijk wel de mussenfamilie goed achterlaten, dat snap ik wel :D Leuk juist ook, een lekker groene tuin :j

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:53

NoeskaMoos schreef:
En dan heb ik nog een persoonlijke, mochten er nog steeds 2 partijen vergelijkbaar zijn: bij gelijkaardige voorwaarden zou mijn voorkeur gaan naar iemand die mijn zeer ruime, groene tuin kan waarderen. Iemand die van "onderhoudsarm" houdt, koopt maar iets met een kleinere tuin, of een balkon ofzo. Nederland heeft al veel te veel tegels in tuinen liggen, en onze mussenfamilie heeft ook een huis nodig :D

Briljant dit. Jammer dat dat soort dingen weer niet in het bod staan.. als ik had geweten dat de vogelhuisjes die ik van plan ben mee te nemen de doorslag zouden geven :Y)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:56

Bij ons is aangegeven dat ze voor ons hebben gekozen omdat we zonder voorbehoud van financiering hebben geboden! (ik weet niet of we ook het hoogste bod hadden)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:24

Narya schreef:
Briljant dit. Jammer dat dat soort dingen weer niet in het bod staan.. als ik had geweten dat de vogelhuisjes die ik van plan ben mee te nemen de doorslag zouden geven :Y)

Tja, het huis dat we gekocht hebben stond ook vol met vogelgidsen, en allemaal badjes/huisjes/voederplekken in de tuin. Zal in ieder geval niet tegen ons gewerkt hebben dat ik enthousiast tegen de makelaar heb staan vertellen dat ik het liefst de mussen mee zou verhuizen :')