Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:56

Kringloop haal ik ook wel leuke potten, of marktplaats. En inderdaad, buitenpotten kunnen binnen ook mooi zijn. Soms zelfs met gat, de meeste planten hebben niet zóveel water nodig en dan kom je een heel eind met een stuk ducttape aan beide kanten :))

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:07

Ik vind de Capi Nature potten heel fijn!

Ik ga wat vaker meeschrijven hier als dat mag :D Mijn zus heeft me meegesleurd naar een kweker in mijn buurt. Zij is nogal fanatiek met planten houden en heeft de mooiste dan ook al staan.
Ik woon in het westland dus een paradijs aan kamerplanten. Twee straten verderop zit Beautanic. Daar heb ik nu een heel grote Alocasia Stingray gehaald en een prachtige Microsorum Crocodyllus <3 Ze zijn beide zo mooi groot, ik ben er heel blij mee. Nu moet ik er natuurlijk ook heel goed voor gaan zorgen. We hebben wel meerdere planten, ik zal vandaag eens foto's maken. Die mogen ook eigenlijk wel een level up qua verzorging. Alleen die vele pannenkoekplanten, die gaan als een speer :+

De krokodil alvast:
Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:18

Hoe vaak geven jullie je planten voeding? Ik heb zo'n flesje voeding van Pokon die ik een paar weken terug heb gegeven. Sommige websites zeggen elke week voeding, sommige zeggen elke maand en sommige zeggen elke 2 maanden.

Al mijn planten groeien als een speer, heb 3 monstera's staan (eentje in bewaring voor mijn zus) en die maken nu samen 9 nieuwe bladeren aan _O- Mijn Epi's en potho's maken zo'n 3 nieuwe bladeren per week. Echt idioot hard gaat het :)) Maar dan lijkt voeding me nog niet nodig? Ik wil ze ook niet verbanden...

Wat bijzonder joh, die krokodil!!

Hier staat nog op het verlanglijstje de Alocasia Frydek (kwam wel een polly tegen dus die maar gekocht, ook erg blij mee <3 ) en de Philodendron Verrocosum <3 Ik denk alleen niet dat ik er nog de ruimte voor heb en daarnaast zijn ze niet goedkoop.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:34

Die krokodil is gaaf! <3

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:55

Verrucosum stekjes zijn er al vanaf een 10tje zo heb ik die van mij ook bemachtigd.

Voeding geef ik bijna nooit

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:04

Ik gooi er even een SOSje doorheen, mijn calathea doet dramatisch sinds we verhuisd zijn (wat gisteren was.. :roll: ).
Afbeelding
Wat kan ik het beste doen? Er knakken zelfs al steeltjes...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:06

Sowieso voor het raam erg halen, het zijn schaduw planten. Verder geen idee

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:11

Kaus schreef:
Hoe vaak geven jullie je planten voeding? Ik heb zo'n flesje voeding van Pokon die ik een paar weken terug heb gegeven. Sommige websites zeggen elke week voeding, sommige zeggen elke maand en sommige zeggen elke 2 maanden.

Al mijn planten groeien als een speer, heb 3 monstera's staan (eentje in bewaring voor mijn zus) en die maken nu samen 9 nieuwe bladeren aan _O- Mijn Epi's en potho's maken zo'n 3 nieuwe bladeren per week. Echt idioot hard gaat het :)) Maar dan lijkt voeding me nog niet nodig? Ik wil ze ook niet verbanden...

Wat bijzonder joh, die krokodil!!

Hier staat nog op het verlanglijstje de Alocasia Frydek (kwam wel een polly tegen dus die maar gekocht, ook erg blij mee <3 ) en de Philodendron Verrocosum <3 Ik denk alleen niet dat ik er nog de ruimte voor heb en daarnaast zijn ze niet goedkoop.

Ik geef ongeveer 1 keer per maand voeding, juist als ze zo snel groeien kunnen ze wel wat extra's gebruiken.

Die philodendron stond hier gister ook bij Tuinland.. €50 :=

ElSea: Lijkt me een te lichte plek, op welke plek stond deze in jullie oude huis? Potgrond nog vochtig?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:23

Sting schreef:
Kringloop haal ik ook wel leuke potten, of marktplaats. En inderdaad, buitenpotten kunnen binnen ook mooi zijn. Soms zelfs met gat, de meeste planten hebben niet zóveel water nodig en dan kom je een heel eind met een stuk ducttape aan beide kanten :))

Hm. Niet een risico dat ik zou willen lopen. Zeker niet op gemakkelijk te beschadigen vloeren zoals bv parket.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:38

Waar heb je die gekocht Mossel? Ik weet niet zeker of ik een stekje wil en dan zelf al die moeite erin steken _O- Ik wil eigenlijk gewoon een mooie grote plant :') Maar als het een beetje een degelijk stekje is, sta ik er wel voor open :))

ElSea, die calathea staat inderdaad veel te licht. Hij lijkt ook helemaal niet meer donker aan de onderkant?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:45

Via fb, als je gelijk hebt worden er mooie stekjes aangeboden Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:49

Inderdaad Kuggur. Ik heb het grootste deel van mijn binnenpotten ook op onderzetters staan want die zijn ook nooit 100% waterdicht.
Qua vloer maakt het hier niets uit, ik heb een stenen vloer.

Oh, wat een gave krokodil, Lisitano!

Qua voeding ben ik niet zo trouw, dat zou vaker moeten. :o

Ik zit een beetje met mijn grote Hoya. Ik heb de indruk dat de pot een en al wortels is, en geen aarde meer. De pot er heel om weg krijgen gaat niet lukken, vrees ik. En op zich is dat ook niet zo’n ramp om die op te moeten offeren maar hoe krijg ik die plant in een grotere pot. Hij is er helemaal omheen gegroeid. De pot is niet meer zichtbaar. :=

Mijn Polly is wel redelijk happy, die heeft al drie nieuwe bladeren in korte tijd aangemaakt.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:56

Puera schreef:
Inderdaad Kuggur. Ik heb het grootste deel van mijn binnenpotten ook op onderzetters staan want die zijn ook nooit 100% waterdicht.
Qua vloer maakt het hier niets uit, ik heb een stenen vloer.

Oh, wat een gave krokodil, Lisitano!

Qua voeding ben ik niet zo trouw, dat zou vaker moeten. :o

Ik zit een beetje met mijn grote Hoya. Ik heb de indruk dat de pot een en al wortels is, en geen aarde meer. De pot er heel om weg krijgen gaat niet lukken, vrees ik. En op zich is dat ook niet zo’n ramp om die op te moeten offeren maar hoe krijg ik die plant in een grotere pot. Hij is er helemaal omheen gegroeid. De pot is niet meer zichtbaar. :=

Mijn Polly is wel redelijk happy, die heeft al drie nieuwe bladeren in korte tijd aangemaakt.
[ [url=m/gHS2Yt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben wel benieuwd naar een foto van die hoya :P.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:02

Kaus schreef:
Waar heb je die gekocht Mossel? Ik weet niet zeker of ik een stekje wil en dan zelf al die moeite erin steken _O- Ik wil eigenlijk gewoon een mooie grote plant :') Maar als het een beetje een degelijk stekje is, sta ik er wel voor open :))

ElSea, die calathea staat inderdaad veel te licht. Hij lijkt ook helemaal niet meer donker aan de onderkant?

Deze calathea is nooit donker aan de onderkant? Het is de Leopardina :P

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:03

Hoi! Ik kom even binnenvallen. Heb vanwege de scriptietijd de laatste tijd even niet bij kunnen lezen, zodra dit weer lukt zal ik een uitgebreide bijleespost maken!

Voor nu heb ik even een vraagje. Ik heb een stekje van de dieffenbacchia die inmiddels zon 1,5 maand op water staat. Dit is de wortel:
Afbeelding
Die is nu dus bijna 10 cm lang en ik zag dat er nu ook een nieuw blad begint te ontwikkelen. Wanneer kan ik dit stekje overzetten naar de grond? Kan dat nu al, of moet de wortel nog vertakken/langer zijn? :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:04

Afbeelding

Afbeelding

Daaronder zit dus nog een pot. :+
Een blikje ernaast voor het idee qua formaat.
Op zich is ie niet megagroot maar hij is heel onhandig om te hanteren.

Op de bovenste foto is mijn Ficus Elastica drieling te zien in de achtergrond, die maakt ineens allemaal nieuwe bladeren aan. :+:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:08

xDeena_ schreef:
Hoi! Ik kom even binnenvallen. Heb vanwege de scriptietijd de laatste tijd even niet bij kunnen lezen, zodra dit weer lukt zal ik een uitgebreide bijleespost maken!

Voor nu heb ik even een vraagje. Ik heb een stekje van de dieffenbacchia die inmiddels zon 1,5 maand op water staat. Dit is de wortel:
[ [url=m/YvOM0R.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die is nu dus bijna 10 cm lang en ik zag dat er nu ook een nieuw blad begint te ontwikkelen. Wanneer kan ik dit stekje overzetten naar de grond? Kan dat nu al, of moet de wortel nog vertakken/langer zijn? :D

Huh, hoe is die gestekt? Ik ken diefjes alleen als stekken door te scheuren. Dus een hele stam incl wortels.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:08

Air schreef:
Kaus schreef:

Deze calathea is nooit donker aan de onderkant? Het is de Leopardina :P

Ah ja vandaar dat ik het vroeg. Kon me al niet voorstellen dat ie zo verbleekt zou zijn _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:09

Puera schreef:
[ [url=m/QZobDz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5JIQiB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daaronder zit dus nog een pot. :+
Een blikje ernaast voor het idee qua formaat.
Op zich is ie niet megagroot maar hij is heel onhandig om te hanteren.

Op de bovenste foto is mijn Ficus Elastica drieling te zien in de achtergrond, die maakt ineens allemaal nieuwe bladeren aan. :+:

Ow wow... Vraag me af of je de pot eraf moet halen als ie t goed doet. Misschien met pot en al in een nieuwe pot met grond :))?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:12

Weet niet of dat werkt. Ik neig er zelf naar om toch maar de huidige pot op te offeren, hij zit nl. in een buitenpot. Misschien dat ik ‘m in een plastic pot ga zetten. Die zijn wat makkelijker te verwijderen.
Had zelf de indruk dat ie niet zo heel blij meer was omdat ie aardig wat gele bladeren kreeg aan de raamzijde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:21

Puera schreef:
Weet niet of dat werkt. Ik neig er zelf naar om toch maar de huidige pot op te offeren, hij zit nl. in een buitenpot. Misschien dat ik ‘m in een plastic pot ga zetten. Die zijn wat makkelijker te verwijderen.
Had zelf de indruk dat ie niet zo heel blij meer was omdat ie aardig wat gele bladeren kreeg aan de raamzijde.

Aah okay. Ja dan toch maar doen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:01

Hij stond nu op een westelijk raam omdat het noordelijke raam nog niet vrij was. Daar stond ie bij mijn vorige huis ook aan en deed hij het perfect.. potgrond is wat droog dus probeer hem wel even wat water te geven.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:41

Pff die hoya, wat een werk :')
Ik zou wss ook de pot opofferen, kan je hem niet wat terugsnoeien?

Bij mijn dieffje heb ik ook eens een zijstammetje afgehaald, hij heeft makkelijk een half jaar op water gestaan. Echt een traag beestje hoor.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:53

Bedankt voor de tips vast! Action potten staan ook hier het balkon, maar vind ik voor in huis toch wat minder mooi. Toch vind ik plastic wel erg fijn, gezien het drie verdiepingen omhoog moet :P Kwam eco-pot tegen die wel interessant iS :)
Kringloop in de gaten blijven houden is een goede tip! Terracotta vind ik mooi, maar niet zo voor grote potten. Zal nog even doorspeuren maar mocht iemand iets moois tegen komen ;)

Dit is trouwens het slachtoffer :D
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:08

Wat een beauty, RianneH!

Wat misschien ook nog wel een optie is om de plant in een goede pot te plaatsen, die wellicht wat minder mooi is en dan er een leuke mand omheen. Voorbeeldje; maar er zijn heel veel varianten.
https://images.app.goo.gl/V1ZXyThwbSNKmAjVA

Mijn Hoya staat al iets van 7 jaar in die pot. Terugsnoeien kan altijd nog, maar liever niet. Zal er nog eens goed over brainstormen.