Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:57

Zet je toch gewoon in een potje water in een boodschappen krat. Oude handdoek er onder en krat verder vol leggen zodat ze in het krat niet kunnen schuiven. Rest van de kofferbak vol zetten zodat het krat ook niet kan schuiven. Klaar. Of denk ik nu te simpel?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:02

Leuk topic :D
Ik kom hier ook even volgen om ideeën op te doen :)

Heb in oktober een huis gekocht met kleine voor en achtertuin.
Ziet er nu niet echt uit en de ruimte is beperkt maar wil er toch een keer wat leuks van maken :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:15

Stekjes:
Ik zou denken aan wikkelen in natte watten en een plastic zakje er om.

Potten:
Zou ik dus ook alleen doen als het de volle grond niet in kan. Ik haal liever een tegel weg dan dat ik een pot neer zet en water geef.

De hortensia's:
Als ze na een paar dagen nog zo veel last hebben dan hadden ze waarschijnlijk een erg kleine of beschadigde kluit. Snoeien om overmatige verdamping tegen te gaan is dan aan te raden. Ook al zijn ze dan dit jaar niet zo mooi. Tuinieren is meestal geen instant resultaat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:52

Over hortensia's, ze hebben sowieso veel water nodig. Ze verliezen veel vocht door het grote blad (nu nog niet echt aan de orde) en ze wortelen ook niet diep.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:33

Rodo dank voor de tip. *\o/* Zou vandaag gaan als ik jou was. Hier hadden ze er 4 meegekregen, een meneer voor me had er 1 ik de overige 3 :D waren twee gesneuveld door de droogte en nog een leeg gat in de border. Mooie forse planten, alleen wel dorstig. Veel fucsias en geraniums binnen dat wel. Zag ook koemest, tuinmest en kunstmest staan

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:37

Lieszje schreef:

Ziet er nu niet echt uit en de ruimte is beperkt maar wil er toch een keer wat leuks van maken :)

Oeh, ik zou je de Netflix serie 'Big dreams, small spaces' aanraden. Ik krijg daar zoveel inspiratie van!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:43

Dit vind ik trouwens een heerlijke blog voor tuininspiratie: https://www.gardenista.com/

Om nog even terug te komen op beregenen: ik beregen in principe alleen jonge aanplant, de rest red zicht maar. Tenzij we weer zo'n droge periode krijgen als afgelopen zomer, dan beregen ik wel 2 keer per week, maar dan wel alleen de borders en de moestuin, het gras zoekt het maar uit, dat trekt wel weer groen.

Hortensia's zet ik om die reden ook liever in de (half)schaduw, daar doen ze het beter dan vol in de zon (hoewel ik er wel een paar in de zon heb staan, maar ik overweeg die te verplanten).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:23

Wij hebben 8 IBC vaten klaar staan om verwekt te worden tot water opslag, 2x3 stuks en 2 losse. In theorie zouden we dus 8.000 liter water moeten hebben na volgende winter (hebben er nu 2 staan die ongeveer 3/4 vol zijn).

Denk echt dat het steeds belangrijker wordt om zelf water op te slaan voor de tuin... En minder tegels (want warmer, en water kan niet weg).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:28

Ik heb twee flinke regentonnen, een voor een achter. Voor was vorig jaar zo droog dat hij uit elkaar viel zowat. Pasna tijd regen wilde hij weer waterdicht worden. Achter is nu leeg -O- iets met drinkbak en hond en kraantje. Een van de twee heeft met de billen kraantje opengeduwd bij jet weglopen na drinken en is de regenton leeggelopen. 300 liter zwaai zwaai. -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:42

Oh karuna, dat is zuur zeg...

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:15

Balen karuna, 300 liter is niet niks. Wij hebben inmiddels 2 regentonnen van 250 liter, een kleinere van ca 180 liter én een prachtig oud wijnvat met een pomp van 225 liter. Die laatste staat naast het terras, dus daar wilden we een ‘leuke’. Gelukkig hebben ze vrij grote kranen, want onze eerste had zo’n pisstraaltje dat het vullen van een gieter wel op mediteren leek.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:31

Ik heb dus twee wijnvaten, maar dan groter dan standaard. Achter met pomp en kraantje en voor met deksel en kraantje. Vandaar dat die voor uit elkaar viel bijna, hout droog en gekrompen.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:51

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:15

Ik doe daar niet specifiek aan mee
Maar heb sowieso een heel vlinder en bij vriendelijke tuin
Althans... als we hem dalijk weer af hebben

Voor was een betonnen woestijn. Toen we het huis kochten , nu is alle bestrating er uit , komt er een amandelboom in en verder gaat ie vol met allerlei bloeiende planten (vroege tot late bloeiers)
De sering gaat de grond in
Er staat al een vlinderstruik en een heel setje pluim hortensia’s in de grond

Achter staan er nu twee appelbomen en 3vlinderstruiken, een paar clematissen, druiven, passiebloem, en nog een klimplant (naam kwijt :+ )kamperfoelie
Maar daar komen ook weer een bult bloeiende planten bij (lavendel, salvia, eenjarigen, dropplant , kattenstaart, echinacea Etc ) nu we de grondwerken achter de rug hebben

Tot nu heb ik altijd een hele berg bloemenzaad(ook idd bijen/vlinder gericht) in de beschikbare borders etc gezaaid
Verder sowieso wel wat paardenbloem , hondsdraf en dovenetels en ander wild spul tussen de planten in de moestuin
Want sja, onkruid wieden
Waarom zou ik :')

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:20

karuna schreef:
Ik heb dus twee wijnvaten, maar dan groter dan standaard. Achter met pomp en kraantje en voor met deksel en kraantje. Vandaar dat die voor uit elkaar viel bijna, hout droog en gekrompen.

Dus mochten ze droog komen te staan wel vullen met kraanwater?

Bij alle planten die ik nu uitkies let ik op een bepaalde meerwaarde of vogels of insecten. Dut weekend ga ik beginnen aan de border, heb een bestelling van meer dan 150 planten *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:30

Ja wel aan te raden ja :') ik werd er door overvallen. 150 planten :oo succes met planten

Ik kende het project niet, maar heb al jaren een insect/bijen tuin. Fruitbomen met bloesem, vroegbloeiers, laatbloeiers, stukje ruig met brandnetel voor vlindereitjes. En heb vorige week paar stukken in voortuin voorzien van bloemmengelzaad voor bijen en vlinders. :j nu denk ik 3m2 ingezaaid en heb nog zaad voor 8 m2 over. En overal schuilplekjes, insectenhotel, mini houtstapeltje, bladeren op een hoop.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:34

Voordeel. Met regenwater uit de ton kan je heel goed streeploos je ramen wassen :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:35

:+ was da? _O- streeploos lukt me met niks hihi. Ramenwassen 3 keer per jaar of zo. :P een voordeel alleen beneden.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:59

daantjuhhh schreef:
Voordeel. Met regenwater uit de ton kan je heel goed streeploos je ramen wassen :o

Ik kan niet eens streeploos wassen met de Kärcher -O-

En de 150 planten zijn allemaal 9x9 potjes, dus valt mee. Ik heb ook al 80 geraniums gepland waar er veel/storend zevenblad voor komt. Het meeste werk wordt het gras verwijderen en proberen te transplanteren naar een stuk waar het echt niks meer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:03

Mijn tuin bestaat uit veengrond, rivierklei en potgrond. Hierdoor houdt het goed water vast en droogt niet al te snel uit.
Overigens in droge periodes krijgen mijn planten 2x per week een avondje sproeien. Beter dan elke avond een beetje.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:45

karuna schreef:
:+ was da? _O- streeploos lukt me met niks hihi. Ramenwassen 3 keer per jaar of zo. :P een voordeel alleen beneden.

Hahaha. Ik ook niet hoor.
De dag voordat de fotograaf kwam om mijn huis te fotograferen voor de verkoop is mijn vader langs geweest om de ramen te lappen. _O-

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:24

Matheno schreef:
Lieszje schreef:

Oeh, ik zou je de Netflix serie 'Big dreams, small spaces' aanraden. Ik krijg daar zoveel inspiratie van!

Dankjewel, ga ik zeker kijken :D

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:00

Offtopic raamwastip: deze doeken zijn geweldig. Gewoon met koud water en geen streep te zien. Ook ideaal voor spiegels.
http://www.noviclean.nl/product/raamset-superieur-3/

Wij hebben 2 jaar geleden de tuin laten opknappen maar gaan nu verhuizen en krijgen grotere tuin <3 dus ik kan weer inspiratie op doen, ga ook maar die Netflix serie kijken :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:40

Ik ben momenteel echt aan het bingewatchen naar Monty Don. Ik zocht naar boeken die hij heeft geschreven, maar de meest interessante (tuinieren met...) kost 2dehands bij bol meer dan €100. 8)7

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 23:10

Ik heb 2 ontwerpen gemaakt voor mijn tuin.
10 meter lang en 5,2 breed.

Zelf gaat mijn voorkeur denk ik naar de 2de met de rondere borders.

Afbeelding

Afbeelding

Het is nu alleen maar straat.