Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:38

Ja, we verwachten eind maart-half
april een baby. In dezelfde periode wordt het nieuwe huis opgeleverd en moet daarna nog worden afgebouwd. Ik wil onder geen beding overbruggen (en bevallen) in een vakantiehuis/woonunit/caravan :7 dus vandaar dat deze opleverdatum voor ons een vrij harde eis was.

butengeweun

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:05

Gefeliciteerd, het is even 6 weken spannen de financiering maar daarna heb je ook de zekerheid.

Wij hebben het eerste bod binnen zonder voorbehouden maar wel overdracht voor 31 december dat wordt even denken en bellen met de verkopende partij van het huis wat wij gekocht hebben of het wel mogelijk zou zijn.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:11

@Noeps: fijn dat het gelukt is! En nog gefeliciteerd met de zwangerschap!

Wij hebben er helemaal niet lang over gedaan. 1x blind geboden op een huis (schoonzus had het bezichtigd) en in twee dagen twee huizen bezichtigd waarvan we dus een onder voorbehoud hebben gekocht. Dus in totaal vanaf juli aan het funda’en, maar niks concreets, 18 oktober was ons blinde bod afgewezen. 6+7 november bezichtigd en 8 november onderhandeld en eruit gekomen. Als iemand benieuwd is welk huis, mag in pb!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:41

butengeweun schreef:
Gefeliciteerd, het is even 6 weken spannen de financiering maar daarna heb je ook de zekerheid.

Wij hebben het eerste bod binnen zonder voorbehouden maar wel overdracht voor 31 december dat wordt even denken en bellen met de verkopende partij van het huis wat wij gekocht hebben of het wel mogelijk zou zijn.

De kopende partij willen het laten lopen op een maand later opleveren? Dat is het wel heel hard spelen voor een huis waar je in wil wonen. Als ik een huis graag wil dan kan ik best een maandje overbruggen op een vakantiepark

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 15:24

Flying angel. Gefeliciteerd gelukkig geen lange speurtocht.

Marjolein je hebt ook een pb. Maar in het kort het is een belasting dingetje ivm vermogensbelastingen en nog wat andere dingen als ik mijn man en andere goed heb begrepen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:41

Hoe dan ook hun probleem (klinkt hard maar zo is het wel...). Als ze het huis graag voor die datum willen, en dat dan voor jullie bijv betekent dat jullie er eerder dan wat je van plan was uit moet, zullen zijn gewoon een bepaald bedrag bij dat bod moeten doen (als dat een voor jullie acceptabel bod was met 'normale opleverdatum') zodat jullie er niet bij inschieten...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:32

butengeweun schreef:

Marjolein je hebt ook een pb. Maar in het kort het is een belasting dingetje ivm vermogensbelastingen en nog wat andere dingen als ik mijn man en andere goed heb begrepen.

Klopt die zullen veel eigen geld hebben, ook omdat ze het zonder voorbehoud doen.
Peildatum voor de belastingdienst is 1 januari, dan betaal je veel vermogensbelasting.

Wij hebben daarom mijn ouderlijk huis van bijna 1 miljoen pas laten passeren eind januari.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:37

Ja zo’n bedrag wil je op 1 januari niet op je rekening hebben.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:39

We zijn er uitgekomen. Mooi stukje boven vraagprijs. Nu maandag even puzzelen welke datums we wanneer nemen.

En de feestdagen hoeven we nu ook niet bij familie te doen ivm verhuizen.

We hebben het al lekker gevierd want kwamen vrienden eten en dan om 8 uur al 2 flessen champagne leeg oeps

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 08:37

Ik heb een kort vraagje voor de ervarenen hier. Op Move kan je meerdere boden indienen, pakken ze dan automatisch de nieuwste? En kan de verkopende partij ook al de andere boden zien?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:32

Ik heb mijn huis vorig jaar verkocht en de makelaar gebruikte ook Move. Ik kon, volgens mij nadat ze waren vrijgegeven, alle biedingen zien. Ook van iemand die idd twee keer geboden had.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:00

butengeweun schreef:

Alles is relatief, de opbrengst op je spaarrekening wordt belast naar een fictief rendement van 0,36% in 2023 ( even uit mijn hoofd) daar betaal je dan 32% belasting over. Je hebt dan ook nog een vrijstelling , 114000 voor 2 .. , stel dat je 2,5 ton overhoudt dan betaal je een keer 150 euro vermogensbelasting, mogelijk is de renteopbrengst in dezelfde periode hoger.. ik zou er in ieder geval geen transportdatum voor verschuiven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:37

Op move zie je als verkoper de bieding niet. Dat ziet alleen de makelaar. Je kunt meerdere biedingen doen. Je laatste bieding staat bovenaan. Ik neem aan dat de meest recente als laatste bieding geldt. Anders kun je het voor de zekerheid altijd nog in de notities / aantekening erbij zetten.

Citaat:
Ja zo’n bedrag wil je op 1 januari niet op je rekening hebben.

Geen bezwaar hoor, kom maar door :+
Nee ik begrijp wel uiteraard waarom je dat op die manier doet.

Met de verkoop van mijn appartement komt ook flink bedrag vrij (helaas geen miljoen :P ) en aankoop andere appartement wilde ik ook voor 1 januari, zodat daar groot gedeelte weer naartoe kon. Maar wat hierboven wordt toegelicht geldt ook, het gaat niet om giga bedragen in verhouding tot het bedrag wat je op je spaar hebt staan dan.
Bij beleggingen e.d. gelden weer andere rekenregels. DUs als je iets over hebt, zet het vooral op je spaar en stop het niet direct in beleggingen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:35

Ik ben er ook weer! Tijdje was het rustig ivm niet echt passend aanbod.

Vrijdag een bezichtiging gehad en woensdag staat er nog eentje.
Die van vrijdag viel tegen, terwijl de foto's juist positief waren.
Was de eerste keer dat ik na een bezichtiging minder positief over een huis/appartement was.
Woensdag een bezichtiging op een ander appartement, waar ik erg positief over ben. Dat gebouw ken ik ook al van binnen en weet dat het iets is waar ik mezelf zie wonen.
Hierdoor al (bijna) zeker dat ik een bod wil uitbrengen, alleen hoe bepaald ik de hoogte daarvan.
Staat al bijna half jaar te koop, is 30.000 gezakt in die tijd. Probeer nu beetje te onderzoeken of ik nog kan onderbieden en wat een reëel bod zou zijn.

Jullie tips over artikelen die ik kan lezen enzo? Veel al gelezen, maar ben graag meer dan voorbereid :)

O en nog een andere vraag. Iemand ervaring met een hypotheek voor een andere looptijd dan 30 jaar? 20 bijvoorbeeld. Ik weet dat dit vroeger soweiso mogelijk was, voor nu kan ik er niet veel meer over vinden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:45

Ik heb de webinars van Libero aankoopmakelaardij gekeken, zijn wat popie jopie opgezet maar ik vond het wel leerzaam :j en mijn hypotheekadviseur doorgezaagd over wat huizen waard zouden zijn.

Hier gisteren eindelijk verhuisd naar mijn eigen nieuwe huisje <3 nu op de bank tussen de verhuisdozen met de verfspetters nog achter de oren en een klussenlijst van 60 A4'tjes lang, maar wel helemaal blij en voelt al als 'thuis' <3 :D Dus hierbij is de biedingsoorlog voor mij zelf afgesloten, maar lees nog graag mee om te zien hoe het anderen vergaat :j

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:19

kosseh schreef:
Ik ben er ook weer! Tijdje was het rustig ivm niet echt passend aanbod.

Vrijdag een bezichtiging gehad en woensdag staat er nog eentje.
Die van vrijdag viel tegen, terwijl de foto's juist positief waren.
Was de eerste keer dat ik na een bezichtiging minder positief over een huis/appartement was.
Woensdag een bezichtiging op een ander appartement, waar ik erg positief over ben. Dat gebouw ken ik ook al van binnen en weet dat het iets is waar ik mezelf zie wonen.
Hierdoor al (bijna) zeker dat ik een bod wil uitbrengen, alleen hoe bepaald ik de hoogte daarvan.
Staat al bijna half jaar te koop, is 30.000 gezakt in die tijd. Probeer nu beetje te onderzoeken of ik nog kan onderbieden en wat een reëel bod zou zijn.

Jullie tips over artikelen die ik kan lezen enzo? Veel al gelezen, maar ben graag meer dan voorbereid :)

O en nog een andere vraag. Iemand ervaring met een hypotheek voor een andere looptijd dan 30 jaar? 20 bijvoorbeeld. Ik weet dat dit vroeger soweiso mogelijk was, voor nu kan ik er niet veel meer over vinden.

Wij hebben voor 10 jaar gekozen, verwachten hem dan afgelost te kunnen hebben en durven anders het risico wel te nemen gezien het lage bedrag dat we dan nog hebben. Maar wij hebben voor minder dan 50 % hypotheek.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:06

Volgens mij is looptijd standaard 30 jaar maar je kan wel kijken naar een hypotheek waar je zonder boete meer mag inlossen.

Hier vandaag even een hartverzakking. De weide moest worden ingemeten ook even binnen in het huis wat dingen meten en rook er wel heel vreemd.

Kortsluiting in een verwarmingselement. Dus bijna huis in de hens. Maar op onze klus lijst staat nu ook een plafond vervangen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:13

Je hebt de looptijd van de gehele hypotheek en de looptijd van de rentevaste periode.

De looptijd van de hypotheek is standaard 30 jaar, tenzij je na 2013 al een hypotheek hebt afgesloten. Dat deel moet je aflossen binnen de bestaande looptijd.

Je kunt prima een kortere looptijd nemen, maar houdt er ook rekening mee dat bij een annuitaire of lineaire hypotheek je maandlast dan ook stijgt. Je lost het immers in een kortere periode af. Ook kan het zijn dat je daardoor minder kunt lenen.

Ik zou zelf opteren voor de maximaal mogelijke looptijd (lage maandlasten) en dan zelf extra aflossen. Dan behoud je zelf de regie over wat je aflost, en als het een keer tegen zit dan zit je niet tot aan je nek in de maandlasten.

Looptijd van de rente kan van 1 tot 30 jaar, maar net wat je wilt (en haalbaar is qua toetsing).

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:44

Ik heb het echt over een kortere looptijd. Hierdoor gaat wel m'n maximaal te lenen bedrag omlaag, dat weet ik. Het bedrag wat je per maand kwijt mag zijn aan woonlasten blijft het zelfde.
Wel kan het onwijs veel schelen in rente die je betaald, daarom probeer ik te kijken of dat een mogelijkheid zou zijn. Natuurlijk kijk ik daarbij ook naar de maandlasten en of ik dit kan dragen en welke gevolgen dat heeft in m'n toekomst.
Ik probeer er achter te komen wat de rekenmethode precies is voor een korter looptijd. Zelf wel al wat in elkaar gezet, wat lijkt te kloppen maar altijd fijn om het zeker te weten.
Er is zo weinig informatie over te vinden, wat ik wel lastig vind.

De optie om wel 30 jaar aan te gaan maar veel boete vrij af te lossen ga ik ook naar kijken.

Ik wil altijd graag iets in een keer goed doen, wat ik best lastig vind met de huizenmarkt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:54

Ik heb vrijdag een bezichtiging. Vind het toch wel spannend.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:10

Leuk Suzanne! Jij bent al een hele tijd aan het rondkijken toch ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:13

Charaz schreef:
Leuk Suzanne! Jij bent al een hele tijd aan het rondkijken toch ?

Nou nee niet echt. Of ja misschien wel. Rondkijken wel ja. Ik woon fijn maar zou dolgraag een huis willen met garage waar ik mijn auto op mijn eigen terrein kan zetten. Dus geen parkeerstress meer. En vrij uitzicht zou ook top zijn. En een grote tuin ook.
En dat komt binnen mijn mogelijkheden niet echt veel vrij hier. Maar de prijzen zijn zo hoog nu. Dan zou ik eerst eens moeten kijken wat ik nu voor mijn eigen huis krijg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:11

Wat leuk, Suzanne. Ik ga voor je duimen.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:17

Hoe vaak komt er per maand/week een woning online voor jullie? Wij hebben sinds het eerste huis wat we hadden bezichtigd en een bod op hadden gedaan niks meer online gezien in onze omgeving/budget… :(

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:19

Hier kwam er 1 in het kwartaal ongeveer beschikbaar naar wat wij zochten. Hangt denk ik echt af van de omgeving en je wensen.

We hebben ook maanden gehad dat er nooit wat kwam.