[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:16

hoe zit het dan met de compensatie via het eigenwoning forfait?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:32

MizzMontana, hoe de banken daarmee omgaan is geloof ik nog niet duidelijk maar ze kijken natuurlijk naar wat de persoon kan dragen. Krijg je meer terug kun je een hogere hypotheek dragen. Dat het iets effect heeft op het te lenen bedrag kan ik mij voorstellen maar dat is beperkt imo. Het gaat bij een laag inkomen en lagere prijsklasse helemaal niet om veel geld. Daarom vind ik het zo jammer want de hogere prijsklasse liep eindelijk weer een beetje en ik vrees dat die nu weer een klap krijgt. Maar misschien kan een hypotheekadviseur (Berdien?) hier een beter antwoord op geven.

Liezel, dat heb ik nog nergens duidelijk kunnen vinden. Als iemand een linkje oid heeft dan hoor ik het graag.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:41

Hmmm, toch maar eens bellen dan met onze adviseuse voordat we een briefje inleveren woensdag.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:00

Vooralsnog is daar nog niets iets over bekend. Hoger inkomen = meer terug = meer hypotheek klopt trouwens niet. Hoe hoger je inkomen hoe meer je van dat inkomen kunt verwonen dús hogere hypotheek.

Voor de maandlasten heeft het alleen effect als je maandelijks je hypotheekrenteaftrek terug krijgt, echter merk ik dat mensen er steeds meer voor kiezen om dat jaarlijks te doen. Bij het kijken naar maandlasten en wat je zou kunnen betalen zou je imo sowieso alleen naar bruto moeten kijken, en het niet af laten hangen van netto..

De lagere rente aftrek wordt inderdaad gecompenseerd door een lager EWF.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:23

Berdien dank voor deze uitleg!
Het kiezen voor maandelijks of jaarlijks komt dat terug in je hypotheek gesprek als je definitief voor een huis hebt gekozen?
Wij hebben nu alleen nog oriënterend gesprek gehad zodat we weten waar we naar kunnen kijken maar had hier nog niet over gehoord.

Overigens kijken wij voor onszelf wel naar wat het straks netto zou gaan kosten en wat we nu netto aan inkomsten en uitgaven hebben. Wij denken er na deze berekening over om maximaal te financieren omdat we nu makkelijk geld opzij zetten elke maand, meer dan de kosten van de hypotheek. Maar is dit dan een “verkeerde” manier om er naar te kijken? (We financieren wel met inleg van eigen geld, dus gelijk al een deel van de hypotheek afbetaald)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 18:29

Die keuze staat los van de hypotheek etc, maar is puur iets tussen jou en de belastingdienst.

Het is niet verkeerd, maar ik raad mijn klanten aan om ook zeker met bruto maandlasten te rekenen. Hypotheekrenteaftrek is al een tijdje niet meer zo heilig, en een hypotheek moet ook verantwoord zijn met een lagere of minimale aftrek. Je kunt prima met netto bedragen rekenen, zolang je maar niet in de problemen komt als dat netto bedrag ineens een stuk stijgt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:30

Vandaag 2 huizen bezichtigd, vond het we; erg moeilijk zonder mijn man :\ Bij eentje wel meteen een 2e bezichtiging voor maandag gepland want daar waren we op Funda al heel erg weg van en ook daar was het gevoel wel goed. Alleen meer geluid van de omgeving dan ik gehoopt had dus maandag nog maar een keer ervaren.

Top opmerking van de andere makelaar trouwens, ik vroeg of er een oven of combi magnetron in de keuken zat. Zijn antwoord: ik verwacht een combi want ze hebben hier nergens op bespaard :+ dus :')
Beste man vroeg aan de telefoon ook al of ik het wel kon betalen want ik klonk zo jong :o? Door die makelaar alleen al heb ik er eigenlijk geen zin meer in

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:34

te lachwekkend toch zulke opmerkingen..

toen ik 1,5 jaar geleden op huizenjacht was kreeg ik ook de vraag als ik in mijn eentje een huis kon financieren.
Toen ik zei dat het gefinancierd kon worden zonder tussenkomst van een bank waren ze wel gauw stil.
maar eigenlijk vind ik het super brutaal!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:34

Maartje, was dat huis al goed geïsoleerd? Vrienden van ons hebben iets gekocht aan een redelijk drukke weg waar ik bij de eerste keer dacht: wat een boel omgevings geluid! Nu hebben ze het helemaal opgeknapt en geïsoleerd, inclusief hr+++ glas en je zit daar nu zo rustig binnen, ongelovelijk!
Kan je vriend er maandag wel bij zijn?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:38

Ja hij vroeg gewoon direct naar mijn budget. Echt een no-go in mijn ogen.

MizzMontana binnen hoor je echt hélemaal niks, maar buiten wel. En aangezien we echt naar een plekje buitenaf gaan omdat we wat meer rust willen... := Makelaar zei dat het eerder nooit zo erg was en het waaide vandaag heel hard dus zou goed kunnen dat het nu wat versterkt werd. Mijn man kan maandag wel mee inderdaad en die is ook minder gevoelig voor verkooppraatjes dus we gaan gewoon nog eens luisteren haha

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 20:49

Oh haha, je bedoelt buiten :Y) dat valt mij ook vaak weer tegen hoor, denk je dat je eindelijk ver genoeg van de grote weg zit en hoor je nog steeds de auto’s langs zoeven als je op t terras staat.
Wel fijn dat je vriend mee kan gaan maandag!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:09

Ja sorry, buiten alleen. Ik vergeet soms dat niet iedereen in mijn hoofd kan kijken :')
Ben heel benieuwd wat hij er van vindt. De locatie en het huis zijn eigenlijk perfect en we hebben weinig alternatieven dus ik hoop dat het bij een 2e bezichtiging toch mee valt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:13

Heel eerlijk gezegd vind ik de vraag of je de financiën hebt voor het betreffende huis niet zo heel erg raar.
Op die manier kun je wel een zifting maken en hou je ( als de mensen tenminste eerlijk zijn) wel de huisjeskijkers tegen.
Je huis bezichtigingwaarsig maken is iedere keer een dingetje, dan moet je meestal ook nog voor een uurtje je huis uit. Voor de makelaar kost een bezichtiging gewoon geld in de zin van tijd is geld.
Het is zo zonde om dit allemaal aan te gaan voor enkel mensen die willen kijken maar niet kopen.
En als je echt voor dat huis wil gaan laat je je niet door een voor jou vervelenden of ongepaste vraag van de makelaar afschrikken, toch?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:21

Misschien omdat ik nooit naar een huis zou gaan kijken als ik niet serieus was, maar ik kan me daar ook niet echt iets bij voorstellen :=

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:29

Mwah, mijn vriend en ik zijn momenteel bezig een nieuwbouw huis te kopen, en in de marketing suite kregen we daar ook de opmerking "Ja en dan heb je dit huistype maar dat is voor de mensen met wat meer budget" :+ Laat dat nou net het huistype zijn waar we in geïnteresseerd zijn en ze wist nog helemaal niet wat ons budget was. We zijn 22 en 24 dus ik snap op zich wel waar het vandaan komt, maar was er toch niet zo van gediend.

Lijkt me lastig maartje, om alleen te bezichtigen! Hebben jullie wel een soortgelijke smaak? :)

Wij gaan dus binnenkort ook verkopen. Ik verwacht ons huidige appartement erg snel te verkopen dus een beetje lastig te timen, omdat ons nieuwe huis dus nieuwbouw wordt en je hier in de UK min of meer tegelijk moet verkopen en kopen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:30

Ik ook niet, maar wij hebben het hier wel opgelopen .
Uit nieuwsgierigheid of zo.
Echt zwaar irritant voor iedereen.
Ook voor de koper denk ik. Want wat heeft het voor nut om je ergens lekker mee te maken wat je toch niet betalen kan!
En ik denk dat de makelaar waar jij mee te maken hebt het misschien ook wel al vaker tegen gekomen is...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:40

Ja wat huizen betreft zitten we eigenlijk altijd wel op 1 lijn. Verder meestal niet :')
Inderdaad het 'je bent jong dus je kan het vast niet betalen' idee. Mijn man heeft gewoon een verdomd goede baan en ik verdien zelf ook best leuk. Dus ja wij zoeken misschien in een iets andere prijsklasse dan anderen van onze leeftijd

Ja mirim als ik het niet kan betalen wil ik mezelf dat ook echt niet aan doen nee! Op Funda wel eens huizen gekeken die een tikje te duur waren maar daar werd ik erg ongelukkig van dus snel mee getopt haha
Makelaar was gewoon een beetje een rare, hij gaf ook aan nog nauwelijks bezichtigingen voor het huis gehad te hebben. Lijkt me ook niet de beste tactiek :=

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:56

Ah dan is het al wat makkelijker, wij zijn het nooit eens als het op huizen en inrichting aankomt :+ Het is echt een wonder dat we dit huis allebei fantastisch vinden.
Klinkt inderdaad als een aparte makelaar :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 22:02

Inrichten is een ander verhaal inderdaad :')

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 00:41

Wat een aparte makelaar inderdaad! Wat heb je toen gezegd?

Op onze open huizen dag hadden wij 8 bezichtigingen waaronder 1 heel jong stel wat ook invulde bij het formulier dat ze alleen kwamen kijken omdat ze uit de buurt kwamen en nieuwsgierig waren. Vond dat persoonlijk een beetje raar.

Ook hadden we een stel die niet eens wisten wat ze konden lenen en hun eigen huis nog niet eens te koop hadden staan, dan weet je eigenlijk ook al voldoende.

Gelukkig nu het huis onder voorbehoud verkocht dus hopelijk geen bezichtingen meer !

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 06:35

Ik heb gezegd dat de vraagprijs realistisch was

Met open huizen route vind ik toch net even anders. Dat gebruiken mensen vaak om te oriënteren

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 07:09

Hebben wij in het begin ook gedaan, eerst tijdens een openhuizen route wat georiënteerd. Wat is er nou waar en voor hoeveel geld te koop. Wel ongeveer in de prijs categorie wat we kunnen betalen, maar gebaseerd op online invullen, dus heel globaal.
En ook alleen huizen waarvan we op funda dachten dat het wat voor ons zou kunnen zijn.
Daarna hypotheek gesprek gehad en serieus op zoek gegaan. Zat ook 1 huis in de route wat ik wel had willen kopen, dus het had zomaar raak kunnen zijn. Mijn man was alleen minder enthousiast over dat huis dus uiteindelijk niets mee gedaan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:58

Urona447 schreef:
Ook hadden we een stel die niet eens wisten wat ze konden lenen en hun eigen huis nog niet eens te koop hadden staan, dan weet je eigenlijk ook al voldoende.

Dat zegt niks, wij hebben ook ons nieuwe huis gekocht voordat we het oude te koop hadden gezet, puur omdat we het risico niet wilden lopen in een voor ons totaal ongeschikt rijtjeshuis terecht te komen.

We zijn nu ook eens rustig aan het rondkijken of we niet een geschikte woning dichter bij ons werk kunnen vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dan nu meteen mijn huidige woning te koop zet.
Met onze dieren is het nog niet simpel iets passends te vinden.

Ik weet wel wat ons budget is, en dat een overbruggingskrediet geen probleem is.
We zijn eerst met de bank gaan praten.
Je moet natuurlijk wel op voorhand weten hoe je er financeel voor staat!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:07

Sorry ik ben daar niet heel duidelijk in geweest maar het ging bij ons om een snelle verkoop omdat wij graag het andere huis wilde hebben. Mensen met een eigen huis wat nog niet verkocht was vielen bij ons af omdat dat te lang kon gaan duren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:55

Urona, ook dan heb je uitzonderingen. Ons oude huis gaat pas na de verbouwing van het nieuwe huis te koop. Geen zin om in de zooi te zitten met alle beesten :)

Bouwbegeleiding is inmiddels rond dus nu mijn lijsten aan het maken wat ik allemaal wil. Hij ging ook meteen uitzoeken hoe groot de overkapping aan de stal mag en hoe lang het duurt om een afspraak te krijgen voor het verleggen van de wateraansluiting. 3 m. Verleggen kost ruim 1000€ vind ik echt belachelijk..