Waarom laat je niet gewoon zelf een bouwtechnische keuring doen? Dan kan je iedereen dat rapport gewoon laten inzien en weet iedereen waar die aan toe is, geen mogelijke spannende verrassingen / dealbrekers
Liselot
Geplaatst: 10-04-14 15:57
Hebben jullie al een voorlopig contract getekend juval? En zo ja, wat staat daar in met betrekking tot ontbinding door de keuring? Ik heb toen zelf in het contract op laten nemen dat ik kon ontbinden als de direct noodzakelijke kosten meer zouden zijn dan 2000 euro.
nee, we zijn nog niet rond met de kopers, maar zij hebben aangegeven dat ze een voorbehoud voor bouwkundige keuring willen.. maar verder niets erbij over welk bedrag het voorbehoud zou gaan.
mijn ervaring met zelf bouwtechnische keuring laten doen zijn niet zo geweldig. dat viel me vies tegen bij ons huis in Cothen. en ik heb ook zoiets van, als ik een paard koop wil ik zelf keuren en ga ik niet uit van het rapport van de verkoper.... iets met partijdig ofzo
Ik denk eigenlijk dat je met een huis wat dat betreft weinig risico loopt, gezien ze gewoonweg een checklist afwerken en als iemand daar onterecht neerzet dat bvb. het dak piekfijn in orde is terwijl achteraf blijkt dat dat het zeker niet was, dan ben je als verkoper nogal zwaar de pineut ben ik bang vanwege het achterhouden van informatie / verstrekken van misleidende informatie.
Gewoon door een onafhankelijke bouwtechnische keurmeester er naar laten kijken zodat je zelf ook weet wat er wel of niet loos is, lijkt mij altijd een pre
ach, t huis staat nu anderhalve week te koop.. t is zo snel gegaan allemaal dat we daar geen eens aan toe zijn gekomen. als we er vandaag uitkomen ga ik er verder geen kosten meer aan maken. (in de hoop uiteraard dat de kopers dus geen vernietigend bouwkundig rapport laten maken). Waar ik meer benieuwd naar ben is dus wat het precies inhoudt. de kopers hebben geen bedrag erbij gemeld waar het voorbehoud op ziet. Ach, we zien wel.
Werd vanmiddag gebeld door de hypotheker. We kunnen onze hypotheek die we nu hebben 1 op 1 meenemen naar ons nog te bouwen nieuwe huis!!! Valt weer een last van me af.
Wij kochten ons huis ook onder voorbehoud van een bouwkundige keuring. Uit de keuring kwamen kosten die hoger waren dan het bedrag wat was afgesproken in het voorbehoud. Wij hebben dit onderhands met de verkoper afgehandeld, zij hebben een deel (houtworm bestrijding op zolder) laten doen op hun kosten en we kregen een bedrag contant. Het was op dat moment te kort dag om de koopsom nog aan te passen in alle papieren, dus we hebben het zo geregeld.
Toen wij onze huidige woning kochten was er door de verkoper een bouwkundige keuring uit laten voeren, maar wat valt dat enorm tegen. Ze zien echt letterlijk alleen de oppervlakkige zaken die je zelf ook wel ziet als je kennis van zaken hebt. We zijn tijdens de verbouwing nog wel een aantal nare dingen tegen gekomen die niet uit de keuring bleken, dus dan weet je meteen wat dat waard is. Wij laten zelf dan ook niet bouwkundig keuren, we nemen gewoon mijn schoonvader mee. Die heeft echt een schat aan ervaring als timmerman/projectleider in de bouw. Voorheen voor een bouwbedrijf, maar sinds hij daar met vervroegd pensioen is gegaan als zelfstandige. Dat zegt mij echt meer dan iemand "die ervoor gestudeerd heeft". Als een koper ons huis wil laten keuren, dat kan altijd natuurlijk. Maar wij gaan die kosten niet voor onze rekening nemen als verkoper, zeker niet omdat we er vertrouwen in hebben dat alles goed is.
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst: 11-04-14 09:54
Wendy, bij ons kwamen er wel wat kleine dingen uit die we zelf nog niet hadden gezien, zoals bijv betonrot in de kelder en een aantal andere zaken in het dak. Ook wist hij precies uit te leggen waardoor de scheurtjes in het stuucwerk ontstaan waren. Het is maar net door wie je laat keuren denk ik.
Wij twijfelen nog heel erg over een bouwkundige keuring net als dat we twijfelen over een aankoopmakelaar en over allesss. Best moeilijk een eerste huis kopen.
Vanavond in ieder geval de tweede bezichtiging en we nemen mijn moeders vriend mee die er wat meer verstand van heeft.
Wendy, als je pech hebt, tref je idd iemand die nergens door heen kan kijken, die van ons kan bij een scheur in de gevel vrijwel exact vertellen waar het door komt, maar zoals eerder gezegd, het is ook een praktijk man die naast , tijdens en na zijn studie in zoveel vlakken heeft gewerkt, van ontwikkeling tot geschillen op zien te lossen en onderzoeken begeleiden om er achter te komen hoe die geschillen in elkaar zitten en het begeleiden van nieuwbouw, renovatie van oudere panden tot monumentale panden in allerlei soorten en maten voor particulieren , organisaties en ga zo maar door. het ligt er maar net aan wie je treft, kent en ervaring mee hebt wat je voorkeur heeft. ik ken geen goede klussers/aannemers, of anders gezegd, ik heb geen ervaring met ze , maar wel een goede bouwkundige, dus mijn keuze is dan snel gemaakt
het huis waar we nu een mondelinge koopovereenkomst over hebben heeft ook nog wel 1 of 2 onduidelijkheden , het lood van de aanbouw bijvoorbeeld, dat hebben ze in de muur van de woning gefreesd , stomme keuze ivm eventueel vocht, maar daar kon hij niet bij ivm de afwerking van de aanbouw aan de binnenzijde, maar hij heeft ons wel verteld waar we even naar moeten kijken , bij eventuele twijfels mag ik hem altijd bellen en dan komt ie kijken , oplossingen als er evt wat aan gedaan moet worden heeft ie ook al gegeven .
aankoopmakelaar ga ik idd ook niet aan beginnen dan ga ik iemand betalen voor zaken die ik zelf wle kan afhandelen mijn ervaring met makelaars is dan ook dat ze bouwtechnisch en bouwkundig echt completely useless zijn , kunnen ze een bouwkundige gaan inhuren , kan ik ook zelf doen en de bouwkundige direct betalen ipv de makelaar gaan betalen om iemand in te huren .
Ik heb wel een bouwkundige keuring gedaan, mijn huis is dan ook van 1925 dus best oud. Mijn vader is wel bouwkundig tekenaar en die ziet wel wat dingen, maar toch lang niet alles. Ik had wel een hele fijne keurder, had ook alleen maar goede referenties. Aankoopmakelaar vind ik eigenlijk ook een beetje onzin, maar als je zelf echt slecht bent in onderhandelen is het misschien wel een uitkomst. Ik heb het gewoon zelf gedaan, maar heb ook wel een aardige handelsgeest. Wel heb ik bij de 2e bezichtiging een kennisje meegenomen die makelaar is, zij zag toch weer meer en andere dingen in het huis dan wat ik deed
Wij hebben het vooral gedaan vanwege het dak (We hadden hiervoor een ander huis op het oog en daar bleek asbest in het dak te zitten waardoor het hele dak eraf zou moeten). Dat was een huis uit dezelfde tijd als dit huis, dus ik was bang dat daar een addertje zou zitten. Ook zitten er wat scheurtjes in het buitenvoegwerk, dus dan is het ook noodzaak om de fundering te laten nakijken. Nou kan dat bij dit huis niet, maar volgens de bouwkundige hoeft er niets aan de scheuren gedaan te worden. Ze werken niet verder.
Aankoopmakelaar vonden wij onzin. We hebben wel een financieel adviseur in de arm genomen voor ons de hypotheek uitzoekt en ook voor ons bied. De ouders van mijn vriend hebben via hem een huis gekocht en dat was erg goed bevallen. Voor 3000 euro zijn we dan klaar.
Onze verkoopmakelaar is ook onze aankoopmakelaar. Wij zijn geen onderhandelaars en hij kent al die andere makelaars en weet wel een minimumprijs er uit te slepen. Wij zouden nooit zo laag bieden als hij in sommige gevallen doet. Wat ik wel een minpuntje vind is, dat hij nu wij de grond apart gaan verkopen, denkt dat hij de marktwaarde voor de grond niet kan krijgen. Dat is raar. Maar we hebben al besloten dat als hem dat niet lukt dat we gewoon de grond gaan adverteren, de marktwaarde moeten we er echt wel voor kunnen krijgen. Grond wordt in tegenstelling tot huizen eerder meer dan minder waard.
@cayenne: hoezo zou het hele dak er dan af moeten? Asbest wordt pas een probleem als je er aan gaat zitten, een goede bouwkundige kan je dat ook vertellen. Natuurlijk moet je het meenemen in de onderhandelingen, omdat het je ooit een keer geld gaat kosten, maar dat hoeft dus echt niet meteen. @sym: wat gek dat hij denkt de marktwaarde voor de grond niet te kunnen krijgen. Is er op de een of andere manier soms een connectie tussen jullie makelaar en de kopers van het huis? Dat dit misschien een verdekte manier is om hen toch op een goedkope manier aan de grond te laten komen? Het klinkt misschien raar, maar op basis van je verhaal vertrouw ik jullie makelaar eigenlijk niet meer helemaal En ik heb in het geval van mijn moeder destijds ook iets soortgelijks meegemaakt, dus wees daar echt alert op! Hij is jullie makelaar, niet die van de potentiële kopers van het huis!
Moraal van het verhaal is denk ik gewoon dat het belangrijk is dat je iemand meeneemt die goed naar de technische zaken rondom een huis kijkt Aanvulling van mijn kant is trouwens wel dat dit niet alleen geldt voor oude huizen, maar juist ook voor nieuwe. Aankoopmakelaar hebben wij ook niet trouwens De vorige keer ook niet gedaan en dat is toen ook helemaal goed gekomen.
Wendy alle makelaars willen gewoon dealtjes sluiten, er is geen connectie tussen de makelaar en de kopers van ons huis. Want hij heeft het bod afgeslagen voor huis plus grond. (of tenminste een fors tegenbod gedaan) Het is meer dat hij een echte huizen makelaar is en volgens ons geen idee heeft van de waarde van agrarische grond. Nou is mijn vriend agrarisch adviseur dus hij weet er wel meer van, dus als de makelaar het niet regelt, dan regelen we het zelf. Ik ga de grond niet weg geven, wij hebben er de hoofdprijs voor betaald, gewoon marktwaarde er voor terug krijgen dat lijkt me heel reëel. En anders licht ik daar zelf de buren wel even over in die begrijpen dat ook wel. Als wij nu financiële noodzaak hadden om te verkopen dan werd het een ander verhaal.
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst: 11-04-14 12:42
Wendy, het zat ook in de luchtgaten. Ik heb longklachten en asbest in het dak is voor mij een hele grote no-go. Dus dat zou dan meteen moeten gebeuren. Er was ook in de asbestplaten geboord, dus dan zijn ze sowieso niet meer betrouwbaar en veilig.
Onze intermediair treed op als aankoopmakelaar en daar maken we zeker gebruik van. We hebben gisteren toch nog een nieuw bod bij de verkopers neer gelegd en ze gaan er iig over nadenken. Blijkbaar is er toch nog wat ruimte.... Heel benieuwd...