Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janine1990 schreef:Geven jullie de hortensias nu ook al water dan? Heb dat maandag namelijk gedaan en de afdrukken van het water staan nog in de grond... Als in, de grond is nog steeds donkerder...
Janine1990 schreef:Ik kan ook niet zeggen dat het bij mij zo vochtig is, maar ik weet op dit moment niet goed wat een indicatie is voor opnieuw water geven, zolang de grond nog donker is![]()
Wil mijn hortensias zo mooi mogelijk hebben natuurlijk dit jaarIs het tweede jaar... Vorig jaar in mei ofzo heb ik ze gepoot.
Janine1990 schreef:Hmmm ja, die heb ik niet![]()
Sinds zaterdag alleen nog 3 hortensias en twee olijfbomenEn die laatste twee die staan al eeuwen kurkdroog
En doen het fantastisch!
Helaas geen indicator hierEn aangezien jij NO polder bent en ik in Groningen zit, denk ik ook niet dat de grond gelijk te behandelen is.
Plus dat het watertekort hier niet zo enorm was als in de rest van het land, als ik me niet vergis.
Matheno schreef:Janine1990 schreef:Hmmm ja, die heb ik niet![]()
Sinds zaterdag alleen nog 3 hortensias en twee olijfbomenEn die laatste twee die staan al eeuwen kurkdroog
En doen het fantastisch!
Helaas geen indicator hierEn aangezien jij NO polder bent en ik in Groningen zit, denk ik ook niet dat de grond gelijk te behandelen is.
Plus dat het watertekort hier niet zo enorm was als in de rest van het land, als ik me niet vergis.
Hebben jullie klei of zandgrond?
Gewoon goed blijven kijken naar de plant. Zo gauw ze wat slapjes worden even een plens water.
Matheno schreef:Janine1990 schreef:Geven jullie de hortensias nu ook al water dan? Heb dat maandag namelijk gedaan en de afdrukken van het water staan nog in de grond... Als in, de grond is nog steeds donkerder...
Ja, het is hier kurkdroog (noordoostpolder).
Weten jullie toevallig waar koemest korrels in de aanbieding zijn? Of in ieder geval leuk geprijsd?
Malenka schreef:Ik realiseer me dan mijn vorige bericht misschien niet zo aardig over komt. Dus bij deze ook een stukje uitleg.
Al je planten na aanplanten water blijft geven en zoals nu al vroeg in het jaar weer begint dan zal de plant geen diepe wortels maken. Hierdoor kan hij minder (of zelfs niet) bij water in de bodem zodat hij afhankelijk blijft van jouw watergift.
Beter kun je bij aanplanten water geven en daarna niet meer. Hierdoor wordt de plant gestimuleerd om dieper te wortelen om zelf op zoek te gaan naar water. Hoe groter de plant hoe langer je water moet geven na aanplant. Bij bomen soms wel het hele jaar. Maar dat geld bijvoorbeeld niet voor de appelboom sprietjes die je bij de Lidl koopt. Die hebben nog niet veel kroon. Dus de balans tussen kroon en wortel is daar al veel beter.
Verder kun je verdamping van water uit de bodem voorkomen door de bodem af te dekken. Dit kun je doen met plantafval tussen de planten en door je borders flink vol te zetten met planten.