Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:19

Het is verschrikkelijk droog, als je nu aanplant, zeker bomen en heesters, kun je er iedere dag wel een emmer water bij gooien, ze hebben echt veel water nodig.
Wij hebben nu al weer om de dag de sproeiers aan, en de dag dat ze niet aan gaan gooien we bij de hortensia's en de leibomen die net aangeplant zijn ook een emmer water.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:54

Geven jullie de hortensias nu ook al water dan? Heb dat maandag namelijk gedaan en de afdrukken van het water staan nog in de grond... Als in, de grond is nog steeds donkerder...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:03

Ik geef alle planten water, ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is, maar in Zeeland hebben we weinig regen gehad de laatste tijd, of eigenlijk heel de winter en dat na de droogte van vorig jaar. Dus ja, ik geef met regelmaat water :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:10

Ik ben daarin een slecht plantenbaasje. :+ nieuwe aanplant krijgt veel water naar behoefte. Maar eenmaal gesettelt alleen als er zichtbaar behoefte is. Dan gaat er veel water op. Mijn bakken hebben gelkorrels die water vasthouden. En veel beplanting bewust gekocht om hun lage waterbehoefte

Wij zaten vorig jaar in het droogste stuk en nu blijkt er weer een watertekort te zijn hier.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:14

Zeker met nieuw geplante planten veel water geven! Mijn achtertuin krijgt geen water ;) Maar goed daar staat nog geen plant in.

Mijn voortuin geef ik wel geregeld (zeker 1x in de week) een heftige plens water, ondanks af en toe een regenbui is dit zeker de afgelopen 1,5 maand wel echt nodig geweest. Planten groeien nu heel veel dus hebben veel voeding en water nodig.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:26

Gisteren een hele tijd de sproeier er op gehad en het lijkt er op dat t al weer iets beter is :)
Grond is nu al weer droog dus straks nog even weer de sproeier er op. Thanks voor de tips!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:32

hier moet de sproeier er ook weer op ja. vanmiddag maar even doen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:38

Janine1990 schreef:
Geven jullie de hortensias nu ook al water dan? Heb dat maandag namelijk gedaan en de afdrukken van het water staan nog in de grond... Als in, de grond is nog steeds donkerder...

Ja, het is hier kurkdroog (noordoostpolder).

Weten jullie toevallig waar koemest korrels in de aanbieding zijn? Of in ieder geval leuk geprijsd?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:41

Ik kan ook niet zeggen dat het bij mij zo vochtig is, maar ik weet op dit moment niet goed wat een indicatie is voor opnieuw water geven, zolang de grond nog donker is :')
Wil mijn hortensias zo mooi mogelijk hebben natuurlijk dit jaar :') Is het tweede jaar... Vorig jaar in mei ofzo heb ik ze gepoot.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:42

Janine1990 schreef:
Ik kan ook niet zeggen dat het bij mij zo vochtig is, maar ik weet op dit moment niet goed wat een indicatie is voor opnieuw water geven, zolang de grond nog donker is :')
Wil mijn hortensias zo mooi mogelijk hebben natuurlijk dit jaar :') Is het tweede jaar... Vorig jaar in mei ofzo heb ik ze gepoot.

Ik houd de lavendel aan :')

De lavendel hing gister in de namiddag alweer slap. Zo grappig om te zien dat ze meteen weer opveren na een plensje water, haha.

Moet zeggen; ik geef niet heel veel. Gewoon elke namiddag een beetje.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:44

Hmmm ja, die heb ik niet :')

Sinds zaterdag alleen nog 3 hortensias en twee olijfbomen :') En die laatste twee die staan al eeuwen kurkdroog :') En doen het fantastisch!
Helaas geen indicator hier :') En aangezien jij NO polder bent en ik in Groningen zit, denk ik ook niet dat de grond gelijk te behandelen is. :') Plus dat het watertekort hier niet zo enorm was als in de rest van het land, als ik me niet vergis.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:48

Janine1990 schreef:

Sinds zaterdag alleen nog 3 hortensias en twee olijfbomen :') En die laatste twee die staan al eeuwen kurkdroog :') En doen het fantastisch!
Helaas geen indicator hier :') En aangezien jij NO polder bent en ik in Groningen zit, denk ik ook niet dat de grond gelijk te behandelen is. :') Plus dat het watertekort hier niet zo enorm was als in de rest van het land, als ik me niet vergis.

Hebben jullie klei of zandgrond?

Gewoon goed blijven kijken naar de plant. Zo gauw ze wat slapjes worden even een plens water.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:58

Ik geef mijn planten buiten geen water. Ook afgelopen zomer zo goed als niet. Ik heb toen enkele planten een keer of 5 water gegeven in de ergste periode. Maar in principe moeten ze het gewoon redden en doen dat ook.

Ik ben van mening dat je de tuin niet vol met drinkwater moet gooien. Dat is echt verspilling.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:01

Daarom zetten wij in de nieuwe tuin een grote regenton neer :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:04

Matheno schreef:
Janine1990 schreef:

Hebben jullie klei of zandgrond?

Gewoon goed blijven kijken naar de plant. Zo gauw ze wat slapjes worden even een plens water.

Veengrond komt het dichtste in de buurt... Maar we hebben al aardig wat gegraven en er ligt heel wat puin onder de tuin. Weet niet wat er vroeger heeft gestaan (huis is van de jaren 70), maar dat is duidelijk afgebroken en niet opgeruimd. :+

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:09

Matheno schreef:
Janine1990 schreef:

Ja, het is hier kurkdroog (noordoostpolder).

Weten jullie toevallig waar koemest korrels in de aanbieding zijn? Of in ieder geval leuk geprijsd?

De Aldi!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:12

Janine, vinger in de grond steken, droog en schoon er uit= water geven.

Vooral bij nieuwe aanplant moet je de eerste weken dagelijks tot om de dag water geven, die moeten eerst wortelen voordat ze droogte kunnen hebben.

Gisteren hier de verticuteermachine over het gras gehaald, bergen dood mos (had al ijzersulfaat gestrooid) en oud gras er uit.
Helaas nog te koud voor bijzaaien en bemesten, dat gaan we volgende week doen als de temperaturen overdag weer boven de 15 graden komen.

Wij hebben wel gesproeid gisteren, voortuin staan 2 grote bomen in die veel water pakken en achter ligt op het zuiden. Het is hier gortdroog ondanks dat we nog voldoende grondwater hebben.

Zag in Nijverdal bij de AH weer plantjesmarkt vandaag!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:14

Ik zag hier ook plantjesmarkt bij de praxis, wil graag wat spul halen en neerzetten dit weekend (gewoon 1 jarig) maar mijn man zegt dat het eigenlijk nog te vroeg is ivm de kou. Wat is wijsheid?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:16

Liselot schreef:
Ik zag hier ook plantjesmarkt bij de praxis, wil graag wat spul halen en neerzetten dit weekend (gewoon 1 jarig) maar mijn man zegt dat het eigenlijk nog te vroeg is ivm de kou. Wat is wijsheid?

Ik denk dat ik ook nog even zou wachten. Er komen waarschijnlijk nog wat nachtvorstjes

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:18

Ik realiseer me dan mijn vorige bericht misschien niet zo aardig over komt. Dus bij deze ook een stukje uitleg.

Al je planten na aanplanten water blijft geven en zoals nu al vroeg in het jaar weer begint dan zal de plant geen diepe wortels maken. Hierdoor kan hij minder (of zelfs niet) bij water in de bodem zodat hij afhankelijk blijft van jouw watergift.

Beter kun je bij aanplanten water geven en daarna niet meer. Hierdoor wordt de plant gestimuleerd om dieper te wortelen om zelf op zoek te gaan naar water. Hoe groter de plant hoe langer je water moet geven na aanplant. Bij bomen soms wel het hele jaar. Maar dat geld bijvoorbeeld niet voor de appelboom sprietjes die je bij de Lidl koopt. Die hebben nog niet veel kroon. Dus de balans tussen kroon en wortel is daar al veel beter.

Verder kun je verdamping van water uit de bodem voorkomen door de bodem af te dekken. Dit kun je doen met plantafval tussen de planten en door je borders flink vol te zetten met planten.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:21

Malenka schreef:
Ik realiseer me dan mijn vorige bericht misschien niet zo aardig over komt. Dus bij deze ook een stukje uitleg.

Al je planten na aanplanten water blijft geven en zoals nu al vroeg in het jaar weer begint dan zal de plant geen diepe wortels maken. Hierdoor kan hij minder (of zelfs niet) bij water in de bodem zodat hij afhankelijk blijft van jouw watergift.

Beter kun je bij aanplanten water geven en daarna niet meer. Hierdoor wordt de plant gestimuleerd om dieper te wortelen om zelf op zoek te gaan naar water. Hoe groter de plant hoe langer je water moet geven na aanplant. Bij bomen soms wel het hele jaar. Maar dat geld bijvoorbeeld niet voor de appelboom sprietjes die je bij de Lidl koopt. Die hebben nog niet veel kroon. Dus de balans tussen kroon en wortel is daar al veel beter.

Verder kun je verdamping van water uit de bodem voorkomen door de bodem af te dekken. Dit kun je doen met plantafval tussen de planten en door je borders flink vol te zetten met planten.

Met 1 maar, dan moet je niet met bakken, verhoogde borders etc werken. En moet de plant voldoende hebben geworteld. Dus zoals de hortensia's want daar ging het over die pas 2 weken in de grond staan, 1 jarige spul etc die moet je gewoon water geven. Zeker met de droogte die er is

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:24

HappyBuddha schreef:
Matheno schreef:

De Aldi!

Oh echt? Ik dacht dat ze alleen kunstmest hadden. Top, dan ga ik morgenavond even langs. Wilde toch al even een rhododendron daar meenemen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:40

Matheno schreef:
HappyBuddha schreef:
De Aldi!

Oh echt? Ik dacht dat ze alleen kunstmest hadden. Top, dan ga ik morgenavond even langs. Wilde toch al even een rhododendron daar meenemen.

Ja ze verkopen grote emmers koemestkorrels. Volgens mij voor een euro of 5!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:44

Bedankt voor de tip MarliesV! Die ga ik zeker gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:52

Heeft iemand tips over het vervoeren van (nog niet bestaande) stekjes van een stippen begonia en een monkey mask?

Mijn ouders hebben die planten staan en mag er een stekje van meenemen. Maar het is een kleine 5-6 uur rijden dus moeten nog een flink stuk in de auto verblijf. Hoe stek ik ze het best? En hoe vervoer ik ze het best? In een potje met water is in theorie leuk. Maar ben bang dat ze omvallen of beschadigd raken.