Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:14

Ik ben nu sinds 2 dagen bij ANWB met dynamisch contract.
De app is op zich prima om eea te monitoren, nog wel jammer dat dit niet live kan en je pas in de loop van de dag erop kan zien wat je de vorige dag verbruikt hebt.

Maar Wow wat scheelt dit al veel qua kosten en dat terwijl ik 1 dag nog vrij veel afwezig ben geweest.
T.o.v. het prijsplafond heb ik al € 2,24 bespaard.
Als plafond er niet zou zijn dan zou ik met de aanbieding vast contract Innova al € 5,57 bespaard hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:45

MarliesV schreef:
Purny 17.5 als je er niet bent (overdag werken en 's nachts slapen doe ik dan even als aanname) is wel hoog, kan je dat niet een graad of 1.5 terug zetten?

Hier wordt de warmtepomp draaiend gemaakt deze dagen. Vriendlief is druk aan de klus. Gaat ons wel meer electra kosten maar gelukkig is dat over van de zonnepanelen. Ben heel benieuwd wat het gaat doen voor ons huis.
Gelukkig kan hij ook koelen! En daar ben ik heel blij mee. Onze slaapkamer is gewoon standaard best warm en daar heb ik last van. Alles warm is fijn behalve de slaapkamer haha.

Zou wel kunnen maar ik heb een oude kat. Dus voor haar moet het ook een beetje te doen zijn.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:53

purny schreef:
MarliesV schreef:
Purny 17.5 als je er niet bent (overdag werken en 's nachts slapen doe ik dan even als aanname) is wel hoog, kan je dat niet een graad of 1.5 terug zetten?

Hier wordt de warmtepomp draaiend gemaakt deze dagen. Vriendlief is druk aan de klus. Gaat ons wel meer electra kosten maar gelukkig is dat over van de zonnepanelen. Ben heel benieuwd wat het gaat doen voor ons huis.
Gelukkig kan hij ook koelen! En daar ben ik heel blij mee. Onze slaapkamer is gewoon standaard best warm en daar heb ik last van. Alles warm is fijn behalve de slaapkamer haha.

Zou wel kunnen maar ik heb een oude kat. Dus voor haar moet het ook een beetje te doen zijn.

Wij hebben deze elektrische kussen voor onze oude kat:

Bekijk Medisana HP 405 Warmtekussen Rood op: https://www.bol.com/nl/p/medisana-hp-40 ... _iphoneapp

Fleece sloopje erom heen. Heb er een (smart) timer bij gekocht. Dan kan ik hem automatisch aanzetten en voor de nacht/afwezigheid hebben we een planning ingesteld. Het verbruikt erg weinig elektriciteit en wij hebben behoorlijk fors kunnen besparen op gas door de kachel overdag max 8 uurtjes op 18 graden te hebben.

Gebruik er voor mezelf al jaren een die je vast kan maken om je nek en buik. Vanwege chronisch pijn, maar het is echt heerlijk warm.
https://www.lidl.nl/p/silvercrest-warmt ... E76ABDE923

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:58

EllyC schreef:
De app is op zich prima om eea te monitoren, nog wel jammer dat dit niet live kan en je pas in de loop van de dag erop kan zien wat je de vorige dag verbruikt hebt.

Dat vond ik ook jammer. Heb vervolgens toch maar zo'n P1-meter gekocht en nu heb ik het gemiste inzicht wel. Gebruik nu de app vooral om te bepalen wanneer ik bijv de was ga laten draaien.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:28

P1 meter had ik ook al, maar mijn mobiel raakt bijna overbelast van alle apps die ik moet volgen.
Eigenlijk zijn de stroomkosten aardig te voorspellen. 6-13 en 16-20.00 uur. Dat eea zolang doorloopt de avond in had ik niet verwacht. Mensen komen dan wel thuis en gaan van alles doen maar de bedrijven zijn dan juist gesloten.
Zondag goedkoopst, weekend avonden vermijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:51

EllyC schreef:
P1 meter had ik ook al, maar mijn mobiel raakt bijna overbelast van alle apps die ik moet volgen.
Eigenlijk zijn de stroomkosten aardig te voorspellen. 6-13 en 16-20.00 uur. Dat eea zolang doorloopt de avond in had ik niet verwacht. Mensen komen dan wel thuis en gaan van alles doen maar de bedrijven zijn dan juist gesloten.
Zondag goedkoopst, weekend avonden vermijden.

Bedrijven zijn een constante factor; huishoudens zijn veel grilliger waardoor meer fluctuatie op het net, is peperduur regelvermogen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:11

Ik verbaas me er telkens over dat de prijs van kWh lager is tussen 13 en 16 uur. Ook op kantoordagen. Ook op dagen dat er echt geen zonne-energie te verwachten is.

Maar hee, ik maak me er verder niet druk om. Ik maak lekker gebruik van de tariefsvriendelijke uurtjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:25

Is dat elke dag ja...?

Hier zitten we nog een beetje te dubben wat we het beste kunnen doen. Overstappen op iets anders of niet. Momenteel hebben we zonnepanelen maar de hoeveelheid dekt de behoefte niet. Over een paar maanden (hopelijk....) hebben we meer zonnepanelen dan dat we nodig hebben.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:39

Dees schreef:
Ik verbaas me er telkens over dat de prijs van kWh lager is tussen 13 en 16 uur. Ook op kantoordagen. Ook op dagen dat er echt geen zonne-energie te verwachten is.

Maar hee, ik maak me er verder niet druk om. Ik maak lekker gebruik van de tariefsvriendelijke uurtjes.

Is vaak wel zo ja. Zijn wel wat verklaringen te bedenken, vandaag bijvoorbeeld was er veel meer wind in de middag, maar dat is niet altijd zo. Ook worden in de ochtend alle tesla's en dergelijk opgeladen nadat mensen op hun werk zijn aangekomen, dat trekt ook onwijs veel stroom.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:18

Tesla rijders zijn vaak al voor 8 uur onderweg. En als ze op kantoor worden opgeladen, waarom stijgt de energieprijs dan vanaf 16 uur?
Wind neemt niet toe specifiek tussen 13 en 16 uur.
Fabrieken en kantoren stoppen ook niet met hun werk tussen 13 en 16 uur.
En toch is de elektra tussen 13 en 16 uur vaak op zijn voordeligst.

Het zou mij eerlijk gezegd niets verbazen als het een gevolg is van wereldeconomie. Laat in de NL ochtend schakelt de Aziatische economie af voor de nacht. Laat in de NL middag start de Amerikaanse economie weer op voor de dag.

Wie het weet mag het zeggen.

Mijn ervaring is trouwens niet dat de kwh in het weekend significant goedkoper is. Als de prijs samenhangt met de NL bedrijfsactiviteiten, dan zou er een groter verschil moeten zijn.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:50

Ik zal dit maandag eens navragen op mijn werk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 00:07

Zo lastig is dat niet. In de ochtend start de economie op. Eenmaal opgestart kost de instandhouding wat minder energie en na 16.00 neemt het huishouden het over van de economie.

Het totale plaatje ligt wat genuanceerder maar beetje plat door de bocht komt het hierop neer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 00:39

Dat is wat er vaak beweerd wordt. Maar dat verklaart echt niet waarom de prijs rond 12 uur nog hoog is, en ineens om 13 uur een stukje lager.
Waarbij om 16 uur de brave arbeiders nog gewoon een uurtje moeten doorwerken en pas na 17 uur thuis zullen komen. De prijs stijgt om 16 uur tot hoger niveau waar het tot een 21/22 uur zal blijven.
En als het wel de reden zou zijn, waarom geldt dit patroon dan ook in het weekend?

Nou ja, nu denk ik er weer veel verder over na dan ik wil. Ik vind het wel lollig, die daluren en ik stem mijn gebruik daar met plezier op af.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 01:04

Dees schreef:
Dat is wat er vaak beweerd wordt. Maar dat verklaart echt niet waarom de prijs rond 12 uur nog hoog is, en ineens om 13 uur een stukje lager.
Waarbij om 16 uur de brave arbeiders nog gewoon een uurtje moeten doorwerken en pas na 17 uur thuis zullen komen. De prijs stijgt om 16 uur tot hoger niveau waar het tot een 21/22 uur zal blijven.
En als het wel de reden zou zijn, waarom geldt dit patroon dan ook in het weekend?

Nou ja, nu denk ik er weer veel verder over na dan ik wil. Ik vind het wel lollig, die daluren en ik stem mijn gebruik daar met plezier op af.

Kinderen en jongeren zijn vaak al rond een uurtje of half 4 klaar met school, die gaan naar huis en gooien de tv/playstation aan, laden hun mobieltje op etcetera. Zijn echt hele goede verklaringen voor.

Zo ook het opladen van de auto's de meeste elektrische autos zijn leaseautos, die kan je vaak gratis opladen op het werk (en die dingen trekken 10 kwh per uur, dus maakt echt een verschil). Iedereen plugt rond 8/9 zijn auto in, vervolgens ook de werklaptop en rond een uurtje of 12 zijn die dan opgeladen.

De zon is in Nederland op zijn hoogste punt om 2 uur, dus tussen 12 en 16.00 heb je de zogeheten solar dip. Er komt dan de meeste zonne energie binnen. Zelfs op een bewolkte dag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 09:04

Eef_Bam schreef:
Dees schreef:

Kinderen en jongeren zijn vaak al rond een uurtje of half 4 klaar met school, die gaan naar huis en gooien de tv/playstation aan, laden hun mobieltje op etcetera. Zijn echt hele goede verklaringen voor.

Zo ook het opladen van de auto's de meeste elektrische autos zijn leaseautos, die kan je vaak gratis opladen op het werk (en die dingen trekken 10 kwh per uur, dus maakt echt een verschil). Iedereen plugt rond 8/9 zijn auto in, vervolgens ook de werklaptop en rond een uurtje of 12 zijn die dan opgeladen.

De zon is in Nederland op zijn hoogste punt om 2 uur, dus tussen 12 en 16.00 heb je de zogeheten solar dip. Er komt dan de meeste zonne energie binnen. Zelfs op een bewolkte dag.

En al die wisselingen moeten weggeregeld worden en regelvermogen is 2 a 3 keer zo duur als basislastvermogen. Die prijzen gaan per kwartier en korter.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:34

Dees schreef:
EllyC schreef:

Dat vond ik ook jammer. Heb vervolgens toch maar zo'n P1-meter gekocht en nu heb ik het gemiste inzicht wel. Gebruik nu de app vooral om te bepalen wanneer ik bijv de was ga laten draaien.

Heel tevreden met ANWB energie, vandaag vaatwasser, wasmachine en droger tussen 13.00 en 15.00 aan het werk gezet , tarief 7 cent inclusief BTW. Het is echt de moeite waard om de uur prijzen in de gaten te houden, zelfs voor opladen fietsen, laptops en mobieltjes.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:58

CharleyT schreef:
Heel tevreden met ANWB energie, vandaag vaatwasser, wasmachine en droger tussen 13.00 en 15.00 aan het werk gezet , tarief 7 cent inclusief BTW.

25 cent bedoel je :)
Er komen altijd nog extra kosten bij.
Maar alsnog loont het dan.
Ik had het geluk dat gisteren de zon flink scheen dus icm de zonnepanelen 3x wasmachine en 1x vaatwasser gratis kunnen draaien.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:13

ik heb al 2 dagen geen gasprijs in de anwb app staan. jullie ook?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:15

Komt vaker voor in de app. Vrijwel altijd in het weekend. Je kunt gewoon rekening houden met de laatstbekende prijs, het is hooguit een cent duurder maar grotere verschillen heb ik nooit kunnen constateren.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:28

EllyC schreef:
ik heb al 2 dagen geen gasprijs in de anwb app staan. jullie ook?

Heb je facebook? Daar kan je kijken op site van energieprijzen
Hier zie je totaal prijzen van dynamische kosten dus inclusief alles. Hier zie je ook een schema wat stroom en gas per uur kost. Kan je ook op anwb site zien en zelf de overige kosten erbij rekenen maar ik vindt deze site persoonlijk duidelijker. Prijzen zijn niet tot de cent af gelijk met anwb maar dat is te verwaarlozen.

Afbeelding

Afbeelding

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 13:59

Toch nog nieuwsgierig naar die dynamische contracten van de ANWB, dus een paar vragen,

Zijn jullie deze winter wel eens boven het prijsplafond van 1.45 uitgekomen?
en hoe zit het als je zonnepanelen hebt, kan je ook bij hen terugleveren?
Betalen jullie maandelijks hetzelfde voorschot?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:33

karrij schreef:
Toch nog nieuwsgierig naar die dynamische contracten van de ANWB, dus een paar vragen,

Zijn jullie deze winter wel eens boven het prijsplafond van 1.45 uitgekomen?
en hoe zit het als je zonnepanelen hebt, kan je ook bij hen terugleveren?
Betalen jullie maandelijks hetzelfde voorschot?

Ik kan niet alles beantwoorden want ik ben pas net over naar de ANWB en ik heb pas sinds woensdag zonnepanelen maar ook dat is gewoon automatisch verwerkt en gisteren kon ik al zien dat er teruggeleverd werd en het me dus een paar cent opleverde.

Ik heb overigens ook een P1 meter omdat ik dat gewoon leuk vind om te zien.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:11

Anwb gemiddelde m3-prijs januari 1,43 euro. Februari 1,32 euro.
Maart (tm 11de) 1,21 euro

Gemiddelde kWh-prijs in januari en februari was 0,35 euro (Na saldering).
Maart (tm 11de)0,34 euro

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 00:32

Hebben we morgen van 12 tot 4 bijna gratis elektra?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 00:36

EllyC schreef:
Hebben we morgen van 12 tot 4 bijna gratis elektra?

Ja er komt nog wel 17 cent aan kosten bij. Dus totaal 17 cent per kwh.

Maar let op: stel dat je zonnepanelen hebt die op deze uren stroom terugleveren aan het net dan KOST het je geld.
Dus mocht dit in zonnige uren gebeuren dan is het het beste om apparaten aan te zetten zodat stroom niet terug geleverd wordt of om de omvormer even uit te zetten. Of de kosten (die niet zo hoog zijn) voor lief nemen.