Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:40

Wij hebben eerst gekocht en daarna ons huis verkocht. Als je koopt duurt het vaak ook nog wel even voordat je de sleutel hebt. Wij hebben de overbrugging uiteindelijk minder dan een maand nodig gehad, dus het heeft maar een paar honderd euro gekost. Ik vond de zekerheid die we hierdoor hadden erg prettig. Houd er wel rekening mee dat je niet je hele verwachte overwaarde aan overbrugging krijgt. Ons huis is uiteindelijk overboden en dat geld heb ik naderhand weer in de nieuwe hypotheek gestopt.

pantarhei

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:18

Wij ook eerst gekocht en toen verkocht, zit kleine twee maanden tussen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:23

Citaat:
Ik las hier eerder wel eens dat iemand had geboden en dat de verkoper meer wilde. Dan denk ik, dan moet je m voor meer te koop zetten. Zo’n raar gedoe.

Dat was een poosje terug bij mij het geval ja. Echt heel bijzonder... nog nooit meegemaakt... en het meest stomme is dat ik toen mijn bod heb teruggetrokken en het nog steeds te koop staat :+ dus naja schiet mij maar lek :7

Ik heb mijn appartement nu eerst verkocht en gewacht tot ontbindende voorwaarden waren verstreken voordat ik iets anders weer kocht.
Drie jaar terug had ik dat anders gedaan, eerst gekocht toen verkocht. Maar toen was de markt hier in de regio echt nog gillend overspannen. Appartementje van toen was ook na een week al verkocht, even boven de vraagprijs. Mijn huidige appartement, wat ik nu heb verkocht, was na een maand verkocht, net onder de vraagprijs. Nog snel, maar het is toch anders. De hele scherpte is er hier (regio Rotterdam) een beetje vanaf. Was het drie jaar terug zo dat je in de rij stond voor een huis en direct moest (over)bieden, en dan ook nog zonder voorbehoud van financiering om ook maar iets van kans te maken, is het nu zo dat bieden op rond de vraagprijs ook kan volstaan. Zonder financieringsvoorbehoud blijft wel heel prettig als je dat kunt / aandurft. Daarom had ik nu ook eerst mijn appartement verkocht, dan durfde ik dat wel aan. Ik zou het nu (zonder financieringsvoorbehoud) niet aandurven zonder eerst te verkopen. Maar drie jaar geleden heb ik dat dus wel gedaan...
Maar dat is deze regio en bepaalde wijken.
Denk dat het zelfs per straat verschilt.
Ik heb het nu ook zo gedaan dat er een week tussen verkoop en aankoop zit. Dan spullen maar even opslaan. Maar in mijn geval hoef ik dan geen hypotheek te nemen, dus ook geen adviseur etc. Scheelt zoveel geld.
Stel dat er toch nog wat tussenkomt, nu, moet kopende partij de borgsom betalen. Met dat en mijn spaarrekening plus overwaarde is het verkrijgen van een last minute financiering voor overbrugging ook geen probleem.
Uiteraard heb ik dat eerst allemaal wel helemaal uitgeplozen en uitgezocht :list: -:)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:39

In Rotterdam (en andere grote steden) zal bij appartementen ook meespelen dat er veel verkocht wordt/werd door verhuurders? Dus het aanbod is gewoon een stuk ruimer ineens. Vriendin van me heeft toevallig net een appartement in Rotterdam gekocht en de prijzen vielen me ook echt mee.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:11

tempura schreef:
HorsePassion schreef:
Bieden staat vrij.
Gewoon doen.

Lekker direct antwoord geweldig haha, maar je hebt wel gelijk. Tis geen zonde om schaamteloos een laag bod te doen. Enige risico is wel dat je dalijk een nee krijgt en je dan bedenkt dat je er echt nog wel 20k meer voor over had := . Mrja dat is het spel. Volgens mij kan je maar 1x bieden toch? Buiten uitzonderlijke gevallen om.

Wij begonnen 50.000 onder de vraagprijs van 600.000. Daar hebben we hem niet voor kunnen kopen hoor (dat was mooi geweest) maar we kregen wel een tegenbod en waren er heel snel uit. Woning is heel gedateerd en stond mega vol met spullen, de potentie was dus niet goed te zien, daarbij een erg botanische overwoekerde tuin en dat waren onze voordelen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:10

Wij hebben eerst gekocht, we hebben en ruim 2jaar over gedaan om een huis te kunnen kopen we grepen steeds mis..

Ons huis is in 3 weken verkocht… :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:35

Wij hebben ook eerst gekocht en toen verkocht

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:02

Citaat:
In Rotterdam (en andere grote steden) zal bij appartementen ook meespelen dat er veel verkocht wordt/werd door verhuurders? Dus het aanbod is gewoon een stuk ruimer ineens. Vriendin van me heeft toevallig net een appartement in Rotterdam gekocht en de prijzen vielen me ook echt mee.

Dat is zeker het geval. Zijn vaak wel slechter onderhouden woningen maar je hebt dan in ieder geval wat en met wat liefde en aandacht is er vaak wel wat van te maken. Belangrijkste is dat je goede VVE hebt die het groot onderhoud (en ook energiezuiniger maken van een appartementencomplex) goed op de agenda heeft staan. Dat kan flink verschillen.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 08:57

*\o/* wij hebben ons eerste huis gekocht! Zelfs ietsjes onder de vraagprijs kunnen komen, terwijl er in de buurt zo met 20/30K overboden wordt :oo

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:28

Gefeliciteerd *\o/*

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:25

Gefeliciteerd!! *\o/* *\o/* *\o/*

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:37

Gefeliciteerd! :):)

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:28

Flying_Angel schreef:
*\o/* wij hebben ons eerste huis gekocht! Zelfs ietsjes onder de vraagprijs kunnen komen, terwijl er in de buurt zo met 20/30K overboden wordt :oo

Zo, wat goed, gefeliciteerd!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:12

Gefeliciteerd!!!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:23

Ik heb anderhalf jaar geleden een appartement gekocht aan de andere kant van het land (tov waar ik toen woonde).

Maar het blijkt toch niet helemaal mijn buurt. En in september is mijn werk verhuisd. En elke keer dat ik naar de stad fiets of een boodschap doe zie ik mijn kantoor. Ik merk toch dat ik er wat meer afstand van wil hebben.

Helaas wel de pech op de overspannen markt gekocht te hebben, dus verhuizen zit er nu niet in, maar ik lees voorlopig even mee of zich een kans gaat voordoen.

Heb wel het idee dat er meer beschikbaar komt door die nieuwe regels voor verhuur, maar mogelijk geeft dat een vertekend beeld.

Zo huurt een vriend een kamer op een verdieping met eigen keuken en badkamer. Toilet deelt hij met zijn buurman. Helemaal prima voor hem. Het huis (bovenwoning) gaat echter in de verkoop. Dus 4 jongvolwassenen (25-35) moeten nu op zoek naar iets anders. Kunnen niet kopen en niet terecht in de sociale huur. Verwachte werkoopprijs van de bovenwoning is 550k. En geen van hen kan dat betalen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:21

@Luxorvalkje wat vervelend :(:) misschien woning verhuren en zelf iets anders huren of woningruil?

Kunnen / willen ze het wel gezamenlijk betalen? Je kunt ook met vieren een hypotheek nemen. Of met twee, of drie. Wel of geen familie maakt ook niet uit.
Moet je uiteraard alles wel goed afstemmen (en wellicht de woning beter scheiden door bijv een extra toiletruimte te creëren) vastleggen etc.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:57

Koop breekt geen huur, dus tenzij ze zonder contract huren, kunnen ze er niet uit worden gegooid
Of betreft het een korte termijn huurcontract?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:05

Of dat koper gewoon door blijft verhuren?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:09

VanHuisUit schreef:
Of dat koper gewoon door blijft verhuren?

Er staat dat ze eruit moeten

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:07

De huurcontracten lopen allemaal tot 1 januari en zijn opgezegd door de verhuurder.
Dus ze moeten er allemaal uit (dan brengt het meer op). Als de koop rond is krijgen ze misschien nog wat respijt, maar helaas.

De andere bewoners ken ik niet zo goed. Maar deze vriend werkt in de detailhandel en helaas is dat geen vetpot.

Hij kan tijdelijk bij mij terecht (er kan een matras in de werkkamer). Helaas mag ik mijn eigen woning niet verhuren ivm opkoopbescherming. En dan moet je een vergunning aanvragen. Terecht dat men de huisjesmelkers probeert tegen te gaan. Daar hoor je mij niet over. Hier in Haarlem geldt die voor vier jaar. Waar ik wel van schrok is de prijs die ze hanteren voor het starterssegment.
Spoiler:
Vanaf 1 februari '22 gold een WOZ-waarde tot € 389.000, vanaf 2 mei 2023 geldt een WOZ-waarde tot € 451.000.

Mijn woning valt daar ruimschoots binnen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:49

Met mijn vorige appartement zat ik ook in een opkoopbeschermings- en verhuurbeschermings-gedeelte van de stad. Overigens geheel terecht, ik was het er helemaal mee eens. Alleen tja, het kan ook net niet lekker lopen met je eigen plannen. Ik wilde heel graag 1.5 jaar terug verkopen, heb het dus te koop gezet zodra het kon en nu verkoop ik het per 1 december, bescherming gold tot 15 november 2023 }:0

Moest ook best zoeken bij een nieuw appartement dat ik het wel eventueel zou mogen verhuren en direct weer doorverkopen, mocht dat nodig zijn. Maar dat is gelukt gelukkig.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:17

Flying_Angel gefeliciteerd! Zijn jullie lang op zoek geweest?

Wij hebben ons huis ovbf verkocht! Twee dagen op funda gestaan, boven vraagprijs en overdrachtsdatum (juni ‘24) ook geen probleem. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:03

Ik zou ovbf en oplevering +6 maanden toch spannend vinden.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 00:16

Wij niet, en anders komt het op een andere manier wel goed.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:06

Ik begrijp hieruit dat je zelf graag de late oplevering wilde? Ovbf is vrij normaal en dan in 2 dagen boven de vraagprijs, klinkt mij als een goede deal. Gefeliciteerd.

Hier is het huis van de overburen snel verkocht. Vond de vraagprijs fors, maar dat zal wel meevallen als het binnen een maand als verkocht staat op funda.