Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:04

Met een slimme meter heb je dat gezeur niet want ze zien gelijk je verbruik.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:11

Ik werk bij een energiemaatschappij, en nu een prijsplafond hebben in combinatie met een conventionele meter is niet leuk nee, je wil niet weten hoe fout dit kan gaan. Vooral als mensen onbereikbaar zijn om meterstanden door te geven en boos worden als het verbruik vervolgens berekend wordt op historisch verbruik terwijl ze veel minder volume verbruikt hebben.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:09

17 februari waren onze meter standen uitgelezen op de slimme meter.
Had de jaarafrekening afgelopen week verwacht.
Bij de resterende verbruiksplafond stond, dat we de jaarafrekening al hadden gekregen :roll:
Geappt met Vattenfall, of we onze meter standen even opnieuw konden door geven.
Gemeld dat we een slimme meter hebben. En zij dat doen.
De 1 weet van de ander niet wat ze daar doen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:28

pmarena schreef:
Paar jaar geleden bewust voor een domme meter gegaan.

Nu wordt een slimme meter wel interessanter met alle ontwikkelingen :)
Dus ik denk dat we toch maar gaan voor een slimme meter als we er zonnepanelen bij laten plaatsen.

Je kan schijnbaar bij het plaatsen van zonnepanelen kosteloos een slimme meter "krijgen" van de netbeheerder....volgens de zonnepanelen meneer.

Financieel is het veel aantrekkelijker om een domme meter te hebben bij zonnepanelen. Je verbruik loopt dan terug bij zon en compenseert voor je verbruik op piekuren met minder zon. Zeker nu het salderen eraf gaat. De terugleververgoeding is vaak veel lager bij een slimme meter dan wat je betaald voor je verbrujk. Vandaar dat ze je graag een gratis slimme meter aansmeren :D . Als je een keuze hebt zou ik lekker je domme meter houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:29

Eens. Mijn moeder heeft zonnepanelen en een domme meter. Je ziet de meter in de zomer hard teruglopen. Na een jaar was de meterstand zelfs nog onder de stand toen ze er kwam wonen. Met een slimme meter snijd je jezelf alleen maar in de vingers.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:39

Niet eens. Ik denk dat je een domme meter en een ouderwetse Ferrarismeter door elkaar haalt.

Een domme meter heeft gewoon 4 waardes die hij bijhoudt.
Piek afname en terugleveren
Dal afname en terugleveren.

Aangezien we toch een domme meter hebben heeft het wat dat betreft weinig nut.

Paar jaar geleden zijn we dus bewust voor een domme meter gegaan.
Nieuwe ferrarismeters worden niet geplaatst.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:45

Geen idee wat een ferrarismeter is. Het is een meter die terugloopt door de opbrengst van de zonnepanelen.
Edit: Even gegoogled en ja het is een ferrarismeter. Je kan beter deze hebben dan een slimme meter in ieder geval als je zonnepanelen hebt.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 04-03-23 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:47

Zo lang de salderingsregeling nog bestaat heeft een domme meter geen zin, en met tarieven die gedurende het jaar regelmatig veranderen kan het zelfs ongunstig zijn als ze jouw verbruik moeten gaan schatten op het moment dat er een tariefswijziging is. En je kan je werkelijke verbruik niet goed bijhouden, geen P1 meter gebruiken enz.
Ik ben blij me onze slimme meter :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:39

Suzanne: de Ferrarismeter is iets dat je zo lang mogelijk kan proberen te behouden :j
Maar als hij kapot is of om welke reden dan ook vervangen moet worden, dan hangen ze echt geen nieuwe meer op. En ik vrees ook dat ze mensen eigenlijk vrij simpel kunnen dwingen om hem toch te laten vervangen.

Tegen de tijd dat iedereen het aanbod heeft gehad om hem gratis te laten vervangen, en het salderen gaat er af.... wat let de netbeheerders / elektra-aanbieders dan om simpelweg huishoudens / teruglevering te weigeren als je geen aparte tellers hebt. En dan kom je met een beetje pech in de situatie dat je de gratis uitrol gemist hebt en moet gaan betalen voor vervanging :=

8nnemiek: Precies, nu is de tijd voor de slimme meter wel gekomen :j
Ik zit nog wel te twijfelen of het wellicht interessant kan zijn om qua teruglevering toch zo lang mogelijk de domme meter te behouden, omdat ze dan niet kunnen zien op welk moment je je stroom terug levert.

Maar al met al is het voor de toekomst natuurlijk het meest interessant om per uur te kunnen terugleveren, vanuit een thuisaccu, wanneer de terugleververgoeding het hoogst is. En je thuisaccu / auto te laden wanneer het stroomtarief het laagst is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:40

Onze eerste (extra korte maand) zonnepanelen. 9 feb geplaatst en 105kwh opgeleverd. En dat over drie weken in de winter. Het klinkt voor mij als best veel! Wij verbruiken zo’n 6kwh per dag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:14

Ik las dat Eneco nu weer halfjaarcontracten afsluit.. ik dacht 'ja dat is lekker handig in de zomer... tegen de tijd dat het winter wordt, is dat contract weer klaar'.. of maak ik dan een denkfout?
Buiten dat ik nog niet heb gekeken wat hun prijzen dan zijn..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:15

Innova bied ook al tijdje langere contracten aan. Maar dat was alsnog stuk duurder dan ANWB

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:16

Oh ik bedoelde het eigenlijk sarcastisch.. :D zo van 'je kunt dan voor de zomer, als je toch weinig gas/energie verbruikt, een contract afsluiten en als men weer wil gaan verwarmen is je contract afgelopen en betaal je weer de hoge prijzen'

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:48

Slmt9 schreef:
Onze eerste (extra korte maand) zonnepanelen. 9 feb geplaatst en 105kwh opgeleverd. En dat over drie weken in de winter. Het klinkt voor mij als best veel! Wij verbruiken zo’n 6kwh per dag.

Gemiddeld geeft de maad februari 5 procent van de toale opbrengst.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:39

EllyC schreef:
Slmt9 schreef:

Gemiddeld geeft de maad februari 5 procent van de toale opbrengst.

Ah dan klopt het aardig!

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:39

Ik kreeg vandaag de eindafrekening,
ff 304 bijbetalen, en dat van 3 maanden -:(-

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:57

sabine1979 schreef:
Ik kreeg vandaag de eindafrekening,
ff 304 bijbetalen, en dat van 3 maanden -:(-

Woh, das niet leuk! Was je maandbedrag zo laag dan?

Hier doet eindelijk de slimme meter de meterstanden weer doorsturen naar Oxxio, dus voor het eerst sinds oktober weer inzicht in mijn verbruik maar vooral het overzicht of er bijbetaald of geld terug ontvangen moet worden is erg fijn!

Voor nu staat hij op €500 terug, zou lekker zijn! Maar is nog geen juni, dus pas juichen als de afrekening uiteindelijk definitief binnen komt.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:18

Die heb ik wel omhoog gezet.
Ik ben sinds oktober heel erg gaan opletten.
Okt 4m, november 134m, dec 113m, jan ook 113m.
Heb de verwarming standaard op 16 staan, ik lig altijd onder een elctrische fleecedeken, verwaming heel zelden aan, douchen gaat ook zo snel al kan.
Ik was al goed bezig met besparen >;)

Vind het een aardig hoog verbruik voor een alleenstaande :x

Afbeelding

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:41

sabine1979 schreef:
Die heb ik wel omhoog gezet.
Ik ben sinds oktober heel erg gaan opletten.
Okt 4m, november 134m, dec 113m, jan ook 113m.
Heb de verwarming standaard op 16 staan, ik lig altijd onder een elctrische fleecedeken, verwaming heel zelden aan, douchen gaat ook zo snel al kan.
Ik was al goed bezig met besparen >;)

Vind het een aardig hoog verbruik voor een alleenstaande :x

[ [url=m/APSYlr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kwa stroom zit je heel erg laag. Ik zit hoog, verbruik z'n 250kwh per maand in m'n eentje, komt door de terraria die ik heb.

Gas vind ik wel hoog! Hier staat de verwarming tussen 11:00 en 19:00 standaard op 19°c buiten deze tijden op 14,5°c.

Douchen 2x per week, maar dan sta ik er gerust 15 minuten onder.

Ik heb november 58m3, december 129m3, januari 85m3 februari 98m3 verbruikt.

Als je de verwarming altijd op 16 hebt, dan zal hij zeker 's nachts regelmatig aanslaan. Daar zal wel een deel van de kosten vandaan kunnen komen. Zeker als je huis niet goed geïsoleerd is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:58

Hier nog steeds de kachel aan elke dag. En elke dag een douche.
In de nacht en overdag gaat de kachel op 17.5 graad.

Ik zal vanavond eens kijken wat mijn verbruik was vorige maand. En vergelijken met vorig jaar.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:16

Mijn verbruik vorige maand was 74 kan stroom en 106m3 gas, de thermostaat staat dat en nacht op 18 en de verwarming springt met enige regelmaat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:50

Mijn verbruik in februari was aan gas 44,75m3 (€80,11) en prik was 117,25 kw € (25,96).

Ik woon klein, 42 m2, vorig jaar september nieuwe cv-ketel, goed geïsoleerd, 3 cv's aan, die altijd uit staan, als ik thuis kom (18:00) gaan ze aan.
Dan gaat het raam en de roosters dicht, dan zet ik pas de cv aan. Ik douche 's morgens en 's avonds.
Maar ik ga niet in de kou zitten, dus hij gaat wel aan, 19,5.

Prik is hier wellicht niet heel zûnig, staat veel op stand by.

Overwoog die steckers die het dan meten, maar dat kost dan ook weer geld.Zou er wel zeker 3 moeten hebben, heb het niet uitgerekend, maar een meijer uitgeven aan die steckers geef ik nu gefaseerd uit aan mijn energie-leverancier :o

Ik zit bij ANWB energie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 22:14

Wel in februari bijna het dubbele aan gas gebruikt..
zit nu op een advies van 83 euro.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:26

Ik had 92 kuub gas en iets meer dan 200 kwh stroom.
3 pers huishouden met rijtjeshuis.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:32

Purny 17.5 als je er niet bent (overdag werken en 's nachts slapen doe ik dan even als aanname) is wel hoog, kan je dat niet een graad of 1.5 terug zetten?

Hier wordt de warmtepomp draaiend gemaakt deze dagen. Vriendlief is druk aan de klus. Gaat ons wel meer electra kosten maar gelukkig is dat over van de zonnepanelen. Ben heel benieuwd wat het gaat doen voor ons huis.
Gelukkig kan hij ook koelen! En daar ben ik heel blij mee. Onze slaapkamer is gewoon standaard best warm en daar heb ik last van. Alles warm is fijn behalve de slaapkamer haha.