Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:04

Dat kan ik me voorstellen @Plop :j spannend hoor!

Jéétje zeg 12x bieden en 12x niet... wat een ellende. Voel met je mee hoor, maar heb de oplossing ook niet Y;(

MaritB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:13

Wij hadden gisteren de sleuteloverdracht van ons nieuwe huis *\o/*

Eind december is de overdracht van ons huidige huis :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:58

Mooie stappen MaritB, tof! *\o/* en nu aan de klus dan?

Succes Plop, het is inderdaad niet makkelijk nee :\ Ik denk wel dat jullie voordeel kunnen halen uit het zelf niks te verkopen hebben :)

Hier is de bankgarantie rond, bijna alles geregeld, en met de oude eigenaren geboomd over meubels overnemen en schoorsteenvegers :+ Komende week nog ergens de kosten koper betalen ( #) :Y) ) en dan is het echt afronden in mijn oude hokje en aftellen! Nog 3 weken tot de overdracht, kanniewachten :):)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:11

Leuk Marit :D
Moet er veel gebeuren?

Oehhh spannend Vientje, dat is al bijna :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 08:26

We gaan er ‘gewoon’ in :)
De kamers voor de kinderen krijgen een behang en verfje naar eigen smaak.
En ik wil her en der wat verven. Beneden moet er nog wel een toilet geplaatst worden en vooral buiten willen we aan de slag.

Ik ga het eerst klein beetje aanpassen dat de pony’s kunnen komen, we gaan met de kerst over.. na de kerstvakantie gaan de kindjes naar nieuwe school :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 16:30

gefeliciteerd Marit,

Hier net onze eigen woning op funda, wow dan voelt het opeens echt. Hopelijk is die snel verkocht en dan weten we zeker dat alles rond is.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:48

Wat fijn MaritB! En ook fijn dat jullie er zo snel in kunnen.
En Vientje dat schiet ook heel hard op! Goed vooruitzicht.
Hopelijk een snelle verkoop butengeweun! Voor een leuk bedrag voor jullie. :)

Ik heb nu voor het eerst op een huis geboden, waarbij de verkopers duidelijk niet blij zijn met de animo voor het huis... ben heel benieuwd. Voor het weekend hoor ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 18:44

@Helderder: hadden ze er meer van verwacht dan?

Hier hebben we 1 dag nadat de ontbindende voorwaarden verliepen de financiering rond. We gaan echt verhuizen!!!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 13:52

Hi iedereen,

Even een vraagje. Wij willen wellicht verhuizen naar een wat groter plekje. We wonen in een mooi dorp in de Utrechtse Heuvelrug, en zoeken ook in diezelfde omgeving. Nu hebben wij een mooi huis bezichtigd, van binnen compleet gerenoveerd, maar de bovenverdieping vrij klein. Is het nog steeds zo'n gekte met overbieden in deze regio? Het huis is instapklaar, dus dat is natuurlijk populair, maar persoonlijk vind ik het aardig aan de prijs voor een huis wat vrij klein is.

Wij hebben een makelaar voor ons huis laten langskomen (ook een instapklaar huis met o.a. compleet gerenoveerde badkamer), maar zij gaf aan dat je niet meer van overbieden kan uitgaan. De kans zit erin, maar je moet er niet vanuit gaan. Ik heb werkelijk nu geen idee wat we eventueel zouden moeten bieden voor het huis dat we hebben bezichtigd. Ik denk dat we niet worden serieus genomen als we onder de vp bieden... Maar erboven vind ik ook lastig. Desbetreffende makelaar gaf al aan dat ze 2 biedingen had ontvangen en het wellicht bieding op inschrijven wordt, dus ik acht de kansen sowieso klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 13:58

De tip die onze kopers hebben gehad was overbieden met het huisnummer. Ik vond t zo grappig, dat zij ook het huis hebben gekregen van ons. Wij wonen op nummer 11 en we hebben dus 11 euro boven vraagprijs gekregen.

Echter wonen wij een in klein dorpje ver van alles alles maar midden in de natuur. Mijn schoonouders wonen in een dorp onder de rook van eindhoven met alle voorzieningen en daar ging het 70.000 boven de vraagprijs weg..

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 14:37

Pffff, dat vind ik wel heftig :D Omdat de locatie ontzettend populair is denk ik dat dit huis voor ten minste 50.000 over de vp weg gaat, maar dat vind ik het gewoon niet waard. Ik heb niet eens zo gek lang geleden midden in het extreem overbieden tijdperk ons huis gekocht, maar ik sta er nog steeds van te kijken... Al die extreme bedragen voor huizen die het eigenlijk gewoon niet waard zijn -O-. Ik denk dat ik het maar laat zitten bij deze, want een bod van onder de vp of de vp zelf wordt waarschijnlijk niet eens serieus genomen. En ik vind 'm al aardig aan de prijs voor een huis van slechts 100 m2.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:06

Waarom zou je hoger bieden als je het dat niet waard vindt?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:17

Ik zou gewoon bieden wat je het huis waard vindt. Als er dan iemand is met een hoger bod, so be it, maar niet geschoten is altijd mis.

Anderhalf jaar geleden dacht ik ook dat mijn bod nooit serieus genomen zou worden (rond de 11.000 boven de vraagprijs) en toen kozen ze toch mijn bod. Had ik ook niet verwacht.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:43

Needje schreef:
Waarom zou je hoger bieden als je het dat niet waard vindt?

Precies :j

Gewoon bieden wat jij het op dit moment waar vindt. Of je het krijgt of niet, dan krijg je er tenminste geen spijt van.

Wat top Fly_gill! *\o/* *\o/* lekker gaan voorbereiden dus :)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:45

Als je het nog wel rond de vraagprijs waard vindt en het graag wilt zou ik zeker een poging doen.
Wij hebben een paar weken geleden een bod gedaan, zo'n 25.000 boven de vraagprijs. Was ook veel animo voor. Wij zijn het helaas niet geworden, maar ik begreep er wel uit dat de biedingen erg dicht bij elkaar lagen.

Soms baal ik nog wel, en heb ik nog weleens zoiets van: we hadden toch meer moeten bieden. Maar aan de andere kant moest er ook nog aardig wat aan gebeuren en daar hebben we met ons bod ook rekening mee gehouden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:33

Zolang iedereen maar blijft overbieden gaat het ook nooit beter worden helaas.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:12

Ik lees al een tijd mee in dit topic want ik was ook op huizenjacht. Was, want ik heb vandaag het koopcontract getekend van mijn nieuwe appartement! *\o/* Nu nog een hypotheek en aftellen tot de overdracht. Ik vind het superspannend allemaal.

Overigens heb ik ook wel behoorlijk moeten overbieden, ondanks dat er nog best wel wat aan moet gebeuren. Groot appartement, populaire buurt. Ben blij dat het dit keer wel is gelukt!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:25

Imre schreef:
Ik lees al een tijd mee in dit topic want ik was ook op huizenjacht. Was, want ik heb vandaag het koopcontract getekend van mijn nieuwe appartement! *\o/* Nu nog een hypotheek en aftellen tot de overdracht. Ik vind het superspannend allemaal.

Overigens heb ik ook wel behoorlijk moeten overbieden, ondanks dat er nog best wel wat aan moet gebeuren. Groot appartement, populaire buurt. Ben blij dat het dit keer wel is gelukt!

Gefeliciteerd! En spannend hoor.

Ik lees veel overbieden... Dan nog een vraag, zouden jullie eerst een huis kopen en dan je huis verkopen, of andersom? De makelaar die we over de vloer hadden die had het over eerst een huis kopen. Maar wij willen de overwaarde van ons huis inzetten op een eventueel nieuw huis, en een overbruggingshypotheek vind ik nou ook niet ideaal. Maar straks zit je zonder huis... :+ Ik vind het allemaal maar spannend als je al een koophuis hebt... Ik denk dat dat mij ook een beetje tegenhoudt in het bieden van dit huis, want dan zouden we echt aan onze max zitten.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:41

Ligt eraan is wat je nieuw wil kopen veel op de markt of juist bijna niet.
Hier hebben we eerst gekocht en gaat minima huis de verkoop in.

Huis gekocht met 7000 meter grond en huis redelijk up to date. Dat komt zelden hier te koop. Dus voor ons was andersom niet zo handig.

Overbieden geen idee wij hebben dat van ons te koop gezet voor een bedrag waarvan wij als we vraagprijs krijgen heel blij zijn zullen we maar zeggen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:58

Lijkt mij ook logisch toch?
Ik las hier eerder wel eens dat iemand had geboden en dat de verkoper meer wilde. Dan denk ik, dan moet je m voor meer te koop zetten. Zo’n raar gedoe.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:13

Eskimo schreef:
Hi iedereen,

Even een vraagje. Wij willen wellicht verhuizen naar een wat groter plekje. We wonen in een mooi dorp in de Utrechtse Heuvelrug, en zoeken ook in diezelfde omgeving. Nu hebben wij een mooi huis bezichtigd, van binnen compleet gerenoveerd, maar de bovenverdieping vrij klein. Is het nog steeds zo'n gekte met overbieden in deze regio? Het huis is instapklaar, dus dat is natuurlijk populair, maar persoonlijk vind ik het aardig aan de prijs voor een huis wat vrij klein is.

Wij hebben een makelaar voor ons huis laten langskomen (ook een instapklaar huis met o.a. compleet gerenoveerde badkamer), maar zij gaf aan dat je niet meer van overbieden kan uitgaan. De kans zit erin, maar je moet er niet vanuit gaan. Ik heb werkelijk nu geen idee wat we eventueel zouden moeten bieden voor het huis dat we hebben bezichtigd. Ik denk dat we niet worden serieus genomen als we onder de vp bieden... Maar erboven vind ik ook lastig. Desbetreffende makelaar gaf al aan dat ze 2 biedingen had ontvangen en het wellicht bieding op inschrijven wordt, dus ik acht de kansen sowieso klein.

Dat ligt geheel aan de huizenmarkt op de specifieke plek waar jij zoekt. En in welke prijsklasse. Huizen tot 440 wordt vaak overboden tot 440 in populaire regio´s. Een ´af´ huis wordt ook meer op overboden. Het is van zoveel factoren afhankelijk dat je ´gewoon´ moet bieden wat jij het waardt vind en wat je kunt besteden.

Wat betreft eerst kopen of eerst verkopen: ik heb nogal specifieke woonwensen en er zijn weinig huizen beschikbaar. Ik ga dan ook absoluut eerst kopen voordat ik mijn huis te koop zet. Wel kun je ervoor kiezen om je huis helemaal verkoopklaar te hebben zodat je straks minder lang met een overbruggingshypotheek zit. Door zover te zijn dat de foto's etc. al gemaakt zijn en alles binnen een paar klikken door je makelaar op Funda kan worden gezet.

Huis waar ik op geboden had, ben ik op overboden. Zat weer heel dicht bij, terwijl dit juist een huis was waar ik voor het eerst op onderboden heb. Was namelijk een gigantisch klushuis op een fantastische locatie. En meer dan dat ik heb geboden, vond ik het niet waard. Dus jammer maar helaas. Bespaard me in ieder geval een hele grote verbouwing.
Inmiddels denk ik dus toch aan verbouwen in plaats van verhuizen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:45

Gefeliciteerd Imre!

Ons huis staat sinds gisteren op funda. Er zijn inmiddels al een redelijk aantal bezichtigingen gepland, ik ben heel benieuwd. We hebben er iig vertrouwen in dat we ‘m wel vlot kunnen verkopen, het is een hele nieuwe en ruime woning (bj 2020) die mooi is afgewerkt en in een populaire wijk staat.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:49

Dat klinkt inderdaad of jullie het huis zo kwijt zijn! Hebben jullie al wat anders?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:56

Ja, we zijn in eigen beheer een huis aan het (laten) bouwen in dezelfde wijk :D. We hebben vanuit stille verkoop en eigen netwerk al een aantal biedingen gehad, maar die vonden we nét niet goed genoeg om de woning daarvoor niet op funda te zetten. De makelaar was ook wel benieuwd wat de woning op de markt doet. We zullen het in de loop van volgende week wel zien!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:01

Hmmm, als ik dit zo lees dan kies ik misschien toch liever voor kopen en dan verkopen. Ik zoek in een regio die vrij populair is, in de prijscategorie die ook nog eens populair is (rond de 400/450) en dan ook nog eens het liefst instapklaar. Ik denk dat ons huis zo verkocht is, maar lastig vind ik het wel want ik ben altijd meer van de zekerheid. Plus, mocht er voor ons huis ineens flink overboden worden, zou dat ons weer wat meer budget geven voor een nieuw huis. Bij eerst kopen kan ik daar niet vanuit gaan.